Imidž je všetkoSeat Ateca TestPríbeh žralokaMirov Neslušný návrh730d - Pani LimuzínaElektrické Leto s e-Golfom - prax a jazdné maniereŠach, ale nie MatBMW M2 – HMClubman je inýClio - Vulgárny testAudi Q7 - Veľa auta, veľa radostiRS3 vs A45 AMGVražedný hattrickMäso naporcované - kliknite!Antitest CTR 2016Päsť na oko!Renault Mégane GT - Mirove Áno!Čaro PriestorRange Rover Evoque TestMB GLE SUVKevin EspaceElektrické leto s nami!Nejem, nepijem, zo vzduchu žijem!Volvo XC90 - Donar
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Seat Leon SC 1,4 TSI FR - späť do mladosti!

Seat Leon SC 1,4 TSI FR - späť do mladosti!

Tretí testovací týždeň, tretí Seat. K číslici 3 sa viažu rôzne báje a spojenia. Švédska trojka. Trikrát a dosť! Do tretice všetko dobré... Tú prvú trojku môžem v súvislosti s autom smelo vylúčiť. A medzi tými zostávajúcimi dvoma sa rozhodnem neskôr. 

Zohnať športovo tvarované auto v dnešnej šedej dobe je pomaly nadľudský výkon. Nájsť v ponuke automobiliek skutočné dvojdverové Coupé je rarita na úrovni hľadania triezveho poslanca v parlamente. S ústupom obľúbenosti sedanov (na starom kontinente) prirodzene vymizli aj dvojdverové varianty, väčšinou z nich odvodené. Večná škoda pre naše oči. Označenie Coupé má však svoju športovú mágiu a automobilky sú si toho vedomé. Snažia sa spestriť svoje modely prídavkami, ktoré v starosvetských učebniciach o automobilovom designe nenájdete. Tak nás zaplavila plejáda rôznych SUV Coupé, Hatchback Coupé a môj obľúbený oxymorón – Sedan Coupé (štvordverové?!).

Pokiaľ hľadáme kúsok športového vzhľadu v dnešnej ponuke, výber sa nám zúži iba na trojdverové hatchbacky s obligátnym prídavkom Coupé. Klasickým zástupcom danej línie je napríklad Renault so svojím Megane Coupe. Svoj model Leon SC, SportCoupé, pristavil i Seat. Po minulotýždňovom teste Toleda som o Seate nechcel ani počuť. Po násilnom prebratí Leona, ktoré sa udialo za nevyjasnených okolností a následne zaplatenej kaucie na policajnej stanici, ma šéfredaktor usadil do sedačky vodiča a obviazal bezpečnostným pásom. Po prvotnom obhliadnutí mi to docvaklo. Toledo malo bližšie ku Škodovke (áno, áno, je to iná trieda vozidla, ale cena bola veľmi podobná) a Leon je Seat, koncernová technika so španielskými detailami, na prvý dojem na mňa zapôsobil.

Vonkajšie línie sú ostré, karosérii dominujú lomené čiary, najdominantnejšie na prednej časti, ktorá nadobúda dynamický look. Pozitívnou špecialitkou v podaní Španielov je, že predné a zadné (zadné v pakete FR v základe) vonkajšie osvetlenie je vybavené FULL LED technológiou. Stretávacie i diaľkové svetlá! Nedostanete ich ani ku VW Golf alebo AUDI A3. Jedno zadné svetlo má dokonca aj ďaľšiu nuansu, vodný dekor zvnútra, z nejakého zázračného dôvodu tam prenikla vlhkosť. Bočný profil pokračuje v nastolenom športovom trende, veľké dvere sú nepriehľadnuteľným prvkom, B-stĺpik je posunutý dozadu (oproti 5D modelu) a spolu so zvažujúcou sa strechou vytvára jedinečnosť, dôvod, prečo je trojdverové prevedenie krajšie a výraznejšie. Čerešničkou na torte sú takmer trojuhoľníkové spätné zrkadlá, zámerne menšie, aby nepôsobili rušivo, ale v tomto prípade potlačím rácio a rád uprednostním formu pred obsahom. Pokiaľ niekto očakáva dramatický zvrat, nedočká sa. Zadná časť je rovnako správne poskladaná a zapadá do celkového konceptu. Tiež má ostré črty, zadné svetlá sú viacuhoľníkového tvaru a dvojdielne, môj obľúbený prvok, časť sa otvára s vekom batožinového priestoru. Položím to nasledovne, pri pohľade na SC sa aspoň máličko zjemnil môj smútok za skutočnými dvojdverákmi. 



Jemnú poznámku mám k polepom vozidla, ktoré sú zákazkové, nie je možné si ich štandardne objednať. Celému svetu vadia, mne vadia menej. Voz je určený mladej generácii, ktorá nosí prstene, má piercing, tetovanie a legíny - anatomickú kópiu kriviek dolnej časti ženského tela. Staršia generácia nezvláda tento fakt filtrovať. Ak ma Seat požiada o konzultácie, poradím im čiernu matnú strechu a čierne disky kolies do paketu YOUNG AND RESTLESS. Čierna s červenou ladí, viď AC MILANO. Pre zaujímavosť, trojdverový model je dlhší ako päťdverový (4271 mm vs. 4263 mm) a prirodzene nižší (1444 mm vs.1459 mm), pričom šírka ostáva rovnaká 1817 mm.

V interiéri nás privítajú úzke sedadlá, s výrazným bočným vedením, z ktorých cítim podporu a istotu. Kombinácia umelej kože a textilu je v tomto prípade namieste. Seat sám o sebe vyhlasuje, že dodáva koncernovým autám punc emócií. Niečo na tom vyhlásení bude, lebo toto je tretí SEAT za sebou, ktorý máme a má záhadný fľak po záhadnej tekutine na sedadle spolujazdca. Oddelenie CSI RoadLife bolo na dovolenke, tak sme ďalej nepátrali, táto záhada môže ostať kľudne navždy zahalená. Ale teórie máme. Stredová konzola je príjemne natočená smerom k šoférovi, dáva pocítiť, kto je tu pánom. Je prehľadná, obsahuje štandardné prvky, ktoré obsahovalo aj Toledo, ale majú precíznejšiu aretáciu a sú príjemnešie na dotyk (ovládanie klimatizácie), kto by to bol povedal, že ten istý gombík vie byť taký rozdielny. 



Divnú dobu žijeme. Grafika navigácie dosahuje slušnú úroveň, je hravo farebná. Celý infotainmet sa ovláda dotykovo, čo je vzhľadom na cieľovú skupinu mladých ľudí nutnosťou a obsahuje rôzne  možnosti nastavenia vozu a jeho parametrov. Napríklad citlivosť senzoru prepínania diaľkových svetiel, intenzitu rôznych prvkov osvetlenia, výšku tónu pípania zadného parkovacieho senzoru. Nič zásadné, ale možností na vyhranie je naozaj viac než dosť. Z tých zásadnejších vecí si toho veľa nenastavíme, je možné vypnúť iba trakčnú kontrolu, kým stabilizácia ostane stále zapnutá (rodičia si môžu vydýchnúť). Pre niekoho môže byť zaujímavým prvkom nastavenie charakteristiky vozu (NORMAL, SPORT, ECO, INDIVIDUAL), ale osobne som ho nechal väčšinou v móde SPORT, riadenie príjemne ztuhne, reakcia plynového pedálu je ostrejšia. Neviem nájsť dôvod, prečo sa o tieto vlastnosti mám ochudobniť, ak nastavenie nemá výrazne negatívne vlastnosti na spotrebu (trocha som štylizáciu predramatizoval, v ECO móde stiahne spotrebu relatívne výrazne za cenu určitej tuposti). A iba pri tomto móde mi podsvietenie pásu  na dverách sčervená! Volant má úzky veniec a na spodku je skosený. Nevadí mi to, mám na to svoju teóriu. 

Úzky veniec mi aspoň dovolí poriadne obtočiť prsty po obvode a tým ho pevnejšie uchopiť. Je to vlastne bezpečnostný prvok. Skosený volant je zase prvok ultrašportový. Koncernové budíky majú nerušiaci vzhľad, najmarkantnejšie to demonštrujú ukazovatele teploty vody a množstva paliva, tie nerušia vôbec, lebo je problém ich zaregistrovať. Namiesto analógových ručičiek ukazujú stav cez rozsviecujúce sa obdĺžniky, počas dynamickej jazdy je problém sa na ne sústrediť a odčítať ich hodnotu. Centrálný MFD displej má plnofarebnú grafiku a tým pádom nekazí dojem moderny celej sekcie budíkov. Zákazkový červený dekor okolo výduchov klimatizácie a budíkov by som tiež zaradil do spomínaného paketu Y&R. Plasty sú potiahnuté mäkkou hmotou, sú príjemne na dotyk. Interiér spestruje červený šev (sedačky, volant, riadaca páka). Mládež si vychutná Lady Gaga prostredníctvom deviatich reproduktorov a prídavného subwoofera. Zvuk nedosahuje kvality prémiových systémov, ale puberťák ani netuší, ako znie špička v danej oblasti, z danej zostavy bude nadšený. 



Rázvor modulárnej platformy MQB je kozmeticky skrátený na 2634 mm  (2636 mm oproti 5D, silnejšie 3D verzie ho majú dokonca kratší – 2631 mm), miesta na zadných sedačkách je stále dostatok. Nástupný otvor je menší, keďže na tento účel sú určené predné dvere a chce to oprášiť zabudnuté cviky z gymnastiky. Sedadlá po koľajničkách treba posunúť dopredu manuálne, obyčajná pružinka, ktorá by splnila účel dokonale, sa považovala zjavne za anachronizmus. Ku cti im ale slúži, že operadlo sa vráti do svojej predošlej polohy, nezvykne to byť úplným štandardom. Objem batožinového priestoru má uspokojivých 380 litrov. Vyššia nakladacia hrana nie je negatívnou vlastnosťou. Toto je imidžovka, nedá sa všetko hodnotiť cez jednotnú optiku, ale cez cieľové určenie. Aj Eidam chutí inak ako Niva.

Silnejšia verzia preplňovanej jednotky o objeme 1.4 litra má dynamické parametre korenšpondujúce so vzhľadom. Pokiaľ kúpite voz za dobré vysvedčenie vášmu synovi, babenky bude ohurovať zrýchlením na stovku za 8,2 sekundy, ak v zatemnení mysle nedá dole nohu z plynu, zastaví ho murovaná prekážka, alebo dosiahne maximálnu rýchlosť 211 km/h. To by vysvetľovalo aj ten spomínaný fľak na sedadle spolujadca. Tieto parametre dosahuje pomocou relatívne skromného výkonu 103 kW, kým krútiaci moment je výraznejší 250 Nm v rozsahu 1500-3500 ot./min.. Šesťstupňová manuálna prevodovka kladie pri radení príjemný športový odpor, rýchlosti do nej zapadajú presne. Do rýchlosti 140 km/h je jazda vyslovene dynamická, umožňuje bezpečné predbiehanie. Rozumné narábanie s plynovým pedálom sa v kombinovanom režime odvďačí príjemnou spotrebou okolo 5,2 l/100 km, v ECO móde ževraj i menej. 



Podvozok je oficiálne deklarovaný ako športový (paket FR) a ladí s naturelom vozu. Nakláňa sa len jemne, ale s väčším množstvom priečnych nerovností, rozložených blízko seba sa vyrovnáva poskakovaním zadnej nápravy, konštrukčné riešenie pomocou torznej tyče sa nepodarilo zakryť. Kedysi to bola relatívne fatálna vlastnosť, hlavne v zákrute, ale nevypínateľná stabilizácia vykrýva tento zlozvyk neuveriteľným spôsobom. Miestami som registroval problémy s prenášaním výkonu na vozovku, prejavovalo sa to nedotáčavým šmykom cez predné kolesá, pripisujem to ale hlavne  zimným pneumatikám a jarnému počasiu. Trakcii by mala napomáhať elektronická uzávierka diferenciálu XDS, k úplnej eliminácii prešmykovania odľahčeného kolesa však nedochádzalo. Na dobrom povrchu sú jazdné vlastnosti čitateľné, Leon pôsobí ľahko (1231 kg), zatáča na požiadanie a nebojím sa povedať, že jazdu som si vyslovene užíval. Už dávno sa mi nestalo, že som sa v nočných hodinách (23:00) vracal domov z rekreačného futbalu a pred poslednou križovatkou pred barákom som sa stočil a naložil si ďaších desať kilometrov. 

Postarší páni používajú omladzovacie pomôcky vo forme cieľavedomých študentiek, dámy sú si ochotné dať spraviť liposukciu, alebo použiť botulotoxín na vyhladenie vrások, alebo na dosiahnutie efektu poštípania rojom včiel na perách. Mne postačil trojdverový Leon. Za jeho volantom som omladol, cítil som sa rebelantsky a drzo. Starí, trhnite si, do tretice, všetko dobré!


Autor: Ladislav Vörös
Foto: Pavol Gemeiner