Nové Volvo ...Škoda KodiaqČasopis RoadLife - predplatnéV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Európsky Mustang ...Ebajk TestUrban lumberjackCaravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi – Aktivista

Hyundai i20 Active 1.0 T-GDi – Aktivista

Koľko prvkov stačí k premene nudného vzhľadu malého vozidla na vykričaného aktivistu? Stačí pridať "kolotočársku" výbavu vo forme pozdĺžnych strešných lyžín, predný a zadný nárazník s ochranným plastovaním, bočné ochranné lišty a veko palivovej nádrže, ktoré je však už cez pomyselnú čiaru vkusu. Teória môže vyznieť tak, že pri pohľade na autiak vás pochytí žalúdočná nevoľnosť ako pri sledovaní predstaviteľov vládnej garnitúry pri vysvetľovaní korupčných káuz, ale realita je taká, že tento kompletný balík je pozitívne extravagantný. Tento dojem umocňuje externý kabát vo farbe Tangerine Orange a 17-palcové zliatinové disky výrazných tvarov. Práve sme poslali obyčajné modely i20 do čiernej diery, z ktorej budú mať problém sa dostať. V podstate sa v mojich očiach dostavil efekt modelu i30 Turbo, ktorý bol tiež markantne zaujímavejší ako základný model. Prirodzene, poviete si, je to o peniazoch, ale v konečnom dôsledku rozdiel medzi modelmi v plnej výbave s najsilnejším motorom nie je až taký veľký, je to 15 790,- (i20 Active) vs 14 390,- (i20).
 
Pútavý vzhľad je základným kameňom širšej vrstvy, Hyundai robí skutočným aktivistom jeho podprahové spracovanie mysle vodiča, že sedí v niečom zaujímavejšom, a tým sa aj on stáva dôležitejším. Veľmi mi pripomína jedného môjho kamaráta, ktorý našiel svoj zmysel bytia v tom, že na sociálnych sieťach i v osobných konverzáciách disponuje živelnou túžbou sa vyjadriť ku každej téme, ktorá sa nastolí. Vyjadrovacie prostriedky volí agresívne z predpripravenej slovnej zásoby s viditeľnou snahou polarizovať diskutujúce tábory. Kým pri ľuďoch je táto vlastnosť jednoznačne negatívna, pri malom aute priam vítaná. Konkurencia je na trhu veľká, krpec musí upútať, dáva to komerčný zmysel, pri ľuďoch sa tento jav klasifikuje ako duchovný nedostatok.

 
Aktuálne sú na svete dva typy automobiliek, jedna rozumie, že malé a relatívne lacné auto musí mať príťažlivý a dobre poskladaný interiér a druhá, ktorá postupne dúfam vyhynie, lebo tam ešte suché matematické výpočty nákladov prevyšujú nad reálnym dopytom trhu. Hyundai so svojím modelom i20 Active patrí s prehľadom do prvej skupiny, čo bolo vlastne pre mňa jedno veľké prekvapenie a som rád, že som ho absolvoval. Prehľadná a ergonomická palubná doska znesie porovnanie s hociktorou inou aplikáciou v triede. To je veľká vec pre Južnú Kóreu. Prídavné  farebné obloženie Colour Pack vyfarbilo interiér oranžovými akcentami, osobne sa mi najviac pozdávala milučká hlavica riadiacej páky v danej farbe. Hneď sa mi lepšie radilo, to je tá skrytá sila teplých farieb! Rozumiem však, že táto prekérna kombinácia zaujme prioritne mladšie ročníky, alebo ako je to v mojom prípade, vytrvalých bojovníkov proti mašinérii času, ktorí si nechcú priznať, že osemnásť už dávno mali. Veľmi dávno, sakra! Objem batožinového priestoru 326/1017 l je plne dostatočný pre mladú rodinku.


 
Motorizácia 1.0 T-GDi, čo je vlastne preplňovaný trojvalec, je prezentovaná ako najsilnejšia, najlepšia a najvhodnejšia pre daný model. Okej, toto je veľký bullshit. Tu neviem byť politický korektný. Maximálny výkon 88 kW a krútiaci moment 172 Nm nevyzerajú pre prevádzkovú hmotnosť 1090 - 1235 kg (podľa výbavy) nedostatočne, 10,4 s z 0 na 100 km a maximálna rýchlosť 183 km/h asi obvykle stačia na solídne rozkotúľanie, ale spôsob, akým sa realizujú dynamické javy vozidla je na zaplakanie. Trojvalec disponuje na voľnobehu toľkým množstvom kultúry ako bývalý predseda SNS, je až komické sledovať vibrácie sedadla spolujazdca, ale tu pripúšťam, že je to možno myslené schválne ako masážna funkcia bez možnosti vypnutia. Rozsah reálne použiteľných otáčok je vzhľadom na mikro objem veľmi úzky, použité je asi turbodúchadlo veľkosti Slnka, lebo reakčné doby na stlačenie plynového pedálu sa rovnajú približne času letu svetla z neho na Zem. Škoda, že som nemal možnosť vyskúšať papierovo slabší model, ale atmosféricky plnený. 1.4  DOHC CVVT 16V (74 kW) sa mi zdá byť jazdecky vhodnejší. Jedno pozitívum však daný motor má, keď sa už realizujú všetky magické úkony a vozidlo sa rozbehne, pružnosť agregátu je viac ako dostatočná. Len tá dlhá cesta k nej. Spotreba paliva je prudko závislá od ochoty dupať na plyn, vedel som sa dostať od nezverejniteľných čísel až po cestovateľských 6,8 l na 100 km (diaľnica  + mesto). Áno, správne cítite, nie som zástanca downsizingu v tejto podobe, ale to bude aj tými vibráciami, vždy ma tak rozhodia, že nie som schopný uvažovať jasne.


 
Voľba motorizácie zamrzí hlavne v momente, keď začnete vnímať dobre odladený podvozok (o 2 cm vyšší ako v prípade štandardnej verzie), je dostatočne komfortný a nevykazuje zákerné vlastnosti ani pri dynamickej jazde.
  
Veci sa majú tak, že sa bavíme o veľkom prekvapení v rámci triedy, kým ostaneme pri zemi a zvolíme si motorizáciu 1.4i, ktorá sa však dodáva len s výbavou COMFORT (12 990,-), o dôležité prvky ochudobnení nie sme. Za túto priaznivú sumu sa pred vami rozbalí pútavý zjav, ktorý pod pekným obalom prináša aj veľkú dávku úžitku. Tento minicrossover nemal prekonať všetky bariéry a spôsobiť revolúciu. Ale to, čo priniesol ma uspokojilo natoľko, že ho rád odporúčam prípadným záujemcom.

Autor & Foto: Ladislav Vörös