AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Audi A1 Sportback 30 TFSI Edition One - Limeta s chuťou sviečkovice

Audi A1 Sportback 30 TFSI Edition One - Limeta s chuťou sviečkovice

Skúste si predstaviť, že si rozbaľujete darček úhľadne zabalený do žltého lesklého papiera, ... otvoríte škatuľu a tam ... nákova. Alebo vidíte smetiara v práci, ... vo fraku s cylindrom alebo mnoho ďalších alebo. Auto, ktoré som mal v teste, vyvolalo predstavu exotickej ostrokyslej chuti plnej vzrušenia a nakoniec som jedol, síce vkusne naservírovaný, ale obyčajný rezeň s kvapkou citrónu. Auto, ktoré malo meno dlhé ako černoch z Mozambiku – Audi A1 Sportback S line 30 TFSI STR, 116k/85kW, STT.

  

Jesť dobrý rezeň nie je vo výsledku vôbec zlé, čím chcem napísať, že Audi postavilo novú A1ku výborne, ale vďaka pekným tvarom a žiarivej farbe dostala toľko vizuálnej voľnosti, až namiesto racionálneho obeda v dobrej reštaurácii očakávate orgazmus chutí z ingrediencií z Bolívijského pralesa! Niečo chutne farebné, korenisté, ostré a sladké zároveň, niečo, čo vás vystrelí na gastronomický orbit so šťastím na jazyku a ľahkou melanchóliou v hltane... Ale no tak, prestaňte šalieť, zlezte z toho stola, zasuňte si stoličku a snažte sa nepokvackať nový obrus. A keď sa konečne domrvíte, môže začať napínavá rozprávka ... O limete s chuťou sviečkovice!

 

Je veľmi pekná. Krásne ušitý kostým malého hatchbacku v metalíze žltá Python je jednak moderne žiarivý a jednak krásne viditeľný ostatnými účastníkmi premávky – pozdravujem pani v Toyote Yaris vychádzajúcej z bočnej ulice s pocitom neohrozenej prednosti. Farba ju zaujala natoľko, že skočila na brzdy tak razantne, až si A1-ku prehliadala s tvárou silne pritlačenou na vlastné čelné sklo. Peknú karosériu a farbu skvelo dopĺňa optický paket Edition one (+1955e), ktorý zosobňuje výnimočnosť mierne nabubralým spôsobom definície ega. Dobré na tom celom však je, že veľkosť auta typu A1 nikdy nemôže mať prehnané maniere, pretože to vždy bude len domáci miláčik a žiadny streetkiller. S Edition one získate stmavené LED svetlá vpredu aj vzadu – tu s dynamickými smerovkami. Pokračujeme Kontrastpaketom 2 (kryty vonkajších spätných zrkadiel a prahov vo farbách mythosschwarz alebo manhattangrau metallic), čiernymi prvkami na maske Audi singleframe a nárazníkoch vrátane čierneho znaku Audi, ktorý nájdeme aj vzadu na dverách kufra spolu s popisom modelu a motorizácie. 



 

Volant, Audi virtual cockpit, veľký displej navigácie, skvelá dizajnová štruktúra interiéru, na vodiča orientovaný stredový panel, páka radenie automatickej prevodovky, materiály, .... a zvuk zabuchnutia dverí. Po tie dvere je to všetko paráda, Audi je špička v spracovaní interiérov a tým nemyslím len nejaké šitie na volante, ale celkový dojem. Skratka AUDI v tomto smere znamená presne: Akútne Útulná Dynamická Individualita. Celé vnútro A1 pôsobilo veľmi aktuálne, nevtieravo, moderne a hodnotne. Určite aj vďaka Alu-Optik (+78e) aj Interieur S line  (+1275e), ktorý zahŕňa športové sedadlá s vylisovaným S emblémom, nástupné lišty s hliníkovými vsadeniami vpredu a nápisom S line, čierny strop, velúrové koberčeky, obklad interiéru Polygonstruktur Diamantlack silbergrau a dekoračné akcenty v sivej (Quarzlack strukturgrau) na lemoch prístrojovej dosky, stredovej konzole a v oblasti kľučiek dverí vpredu. Tie dvere, ... no, ... napísal by som to asi tak, že zvuk zabuchnutia ktorýchkoľvek dverí pre posádku je sprevádzaný bolestivým hypertreskom spôsobujúcim krvácanie z uší. 



 

A1 riadenie a.k.a. motokára feeling vďaka značne tuhému podvozku v kombinácii s automatickou dvojspojkou a malým litrovým 3 valcom (116k) nie je šťastná kombinácia. A opäť som pri dojme a fakte, kde niečo vyzerá inak ako funguje. Ako keď zrelé ovocie chutí ako pečené mäso. Jednoducho to nečakáte a vo výsledku to neprijmete pozitívne. Motor je sám o sebe v poriadku, sily má na 1276 kg dosť, zvuk je typický 3 valcový, ale nadávať mu nebudem. Prevodovka, keď už zaradí a spomenie si, že treba pracovať, rozbieha malé Audi veľmi razantne a poriadne vie potiahnuť hlavne na dvojke a adaptívny podvozok je na kvalitnom povrchu poskytovateľom veľmi pôsobivých preťažení. A1 ponúkala viac jazdných režimov, používajte IBA Dynamic. V ostatných je podvozok na denné jazdenie našimi rozbitými mestami živá katastrofa a krásnym 18“ diskom Rotor ukazujú tlmiče veľmi vulgárne gestá. Dynamic je riešenie na každý deň, auto je správne tuhé, reakcie má dostatočne rýchle, tlmiče dostávajú jednoznačný príkaz a makajú oveľa zodpovednejšie ako pri ostatných lenivých režimoch. Pokiaľ  zvolíte iný režim budete sa cítiť ako v znásilnenom, presluhujúcom dostavníku. 


 

Ostrá jazda na limite výkonu - všimnite si, že nie pneumatík alebo vodiča, ale výkonu. Auto je slabé, na super ostré vyprážanie to nie je, prevodovka s motorom nebankuje, auto v tomto nastavení odmieta zúrivú snahu o prekonávanie časových rekordov a ... čo je vlastne veľmi priame a zodpovedné, nebude sa tváriť ako športiak len preto, že si vodič chce zacvičiť. A1 vie byť rýchla, ale nie je to zábavné. Limeta nevie vyzerať kyslo a chutiť ako chrbát kravy a napriek tomu ma táto A1 celý týždeň ujisťovala, že to možné je. Chce to novú S1 quattro a všetko bude v najlepšom poriadku. Eco stránka motora výborne plní svoje poslanie, na okresných cestách jazdou v povolených rýchlostných limitoch, som poľahky spravil spotrebu 4,4 litra na 100 km. Na diaľnici to už nie je úplne ono, auto je trochu uskákané a vcelku hlučné, uvedomme si však kam je určené. Diaľnicou by som jazdi iba nevyhnutne a dá sa to so spotrebou 7,2 litra. 



 

Audi ...  s tým dlhočizným popisom vyššie, je štýlové malé auto určené primárne pre jazdu v mestských aglomeráciach a parkoviskách obchodných centier. Napriek športovo pôsobiacej optike S line, nie je posadnuté športom a jeho motor je akceptovateľným náčiním pre efektívne presuny na In Da House párty alebo malé nákupy s najlepšou kamoškou. Viac kamošiek sa neodporúča, mohlo by to vo vnútri auta vyzerať ako v klietke s brojlermi. Otázka na koniec – v akej situácii by ste kúpili malé, imidžové, mestské auto za 38 tisíc EUR? V tej dobrej, nie?

 

Hodnotenie: Za parádny imidž, modernú eleganciu, spracovanie a rovnako za tvrdý podvozok (v kombinácii s týmto motorom zbytočne) udeľujem 3 a 3/4 obrubníka!

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Marek Harum a iPhone concept

Advertisement