Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Audi e-tron advanced 55 quattro – Quattro budúcnosti?

Audi e-tron advanced 55 quattro – Quattro budúcnosti?

Energiu čerpá z mesačného svitu a vánku vytváraného pohybom motýlích krídiel... Vlastne nie, to je iná rozprávka. Príbeh o tom, ako je elektromobilita ekologickou náhradou vozidiel so spaľovacím motorom je, aspoň zatiaľ, rovnakou rozprávkou. Neznamená to však, že elektrické vozidlá nedokážu zaujať.  

Audi využilo šancu predviesť svoju technologickú kompetenciu a ako prvá automobilka spustila na Slovensku predaj prémiového SUV, ktoré je len akoby mimochodom výlučne elektrické. A ja si dokonca myslím, že inžinieri v Audi sa pri jeho navrhovaní výborne bavili... a tomu zodpovedá aj výsledok. Na slovenskom predstavení sme sa dozvedeli, že e-tron má vďaka plne elektrickému pohonu e-quattro poskytovať okrem ekologickej mobility bez kompromisov aj intenzívny zážitok z jazdy. Marketingové bájky? 

Najintenzívnejším jazdeckým dojmom bol počas môjho trojdňového testu výjazd na Ostrú Lúku... Teda, dva. Prvý, v dynamickom režime, naznačil kvality odladenia podvozku a pohonu e-quattro, ktorý až 10 tisíc krát za sekundu vyhodnocuje jazdné podmienky a potvrdil, že na zadnú nápravu prúdi viac sily a teda zadok výrazne pomáha so zatáčaním. Druhá jazda do kopca už s úplne vypnutou stabilizáciou bola ... veľmi intenzívna.  

Kto pozná Ostrú Lúku, vie, že veľkosťou sa tam cíti výborne vrchárske Saxo, ale čo takmer päťmetrové SUV s hmotnosťou 2,6 tony? Batéria s hmotnosťou 700 kilogramov sa nachádza medzi nápravami v podlahe, dva elektromotory sú umiestnené na nápravách a vďaka tomu je rozloženie hmotnosti takmer ideálne, 51% na prednej náprave, 49% na zadnej. Rozloženie hmotnosti a nízke ťažisko majú za následok, že e-tron pôsobí ako prerastené autodráhové autíčko. Pneumatiky s rozmerom 265/45 R21 držia na ceste statočne a keď už povolia, v najhoršom prípade to ide cez všetky štyri, v tom najlepšom, cez zadok. Ako je to možné?!  



Absencia veľkého spaľovacieho motora vpredu je jednoducho cítiť a svoju zásluhu na jazdných vlastnostiach má aj spomenuté rozloženie výkonu. Predný elektromotor má výkon 184 koní a zadný 224 koní. Celkový systémový výkon 360 koní (408 koní pri booste) a 561 Nm (664 Nm pri booste) dokáže slušne pozametať aj s ťažkou váhou, do ktorej e-tron patrí, zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá štandardne 6,6 sekundy, pri režime boost (aktivuje sa jednoducho, v športovom režime zošliapnutím akcelerátora na podlahu) 5,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je limitovaná na 200 km/h.  

Hmotnosť cítiť pri brzdení a treba počítať aj s tým, že v režimoch stabilizácie ESC Sport a ESC off nie je rekuperácia aktívna. Takže celú prácu so spomaľovaním obstarávajú len masívne kotúčové brzdy (375 mm vpredu, 6 piestikové strmene, 350 mm vzadu), chladiť som ich bol až na Budču...   



Vystrájanie na kopci mi trochu narušilo moju kalkuláciu dojazdu. Dojazd a doba nabíjania je stále tým, čo podstatne ovplyvňuje spôsob používania elektromobilu. Audi udáva, že e-tron má podľa normy WLTP spotrebu 26,2 – 22,6 kWh na 100 km a dojazd až do 417 km. Kvapalinou chladená líthium-iónová batéria má kapacitu 95 kWh, z pohľadu užívateľa je využiteľných 83,6 kWh. 

Zaklínadlom, ktoré magickými silami odomkne maximálny dojazd je rekuperácia. Pri brzdení do 0,3 g sa o spomalenie starajú výlučne elektromotory, až nad túto hranicu prichádzajú k slovu brzdy. Pri brzdení z rýchlosti 100 km/h dokáže e-tron rekuperovať elektrickú silu až do maxima 300 Nm a 300 koní, teda s účinnosťou viac ako 70% celkového maximálneho výkonu. Toľko k teórii, ako dopadol môj extrémny test dojazdu? 



Plán bol ambiciózny. O pol jedenástej stihnúť pracovný termín v Rimavskej Sobote. Na rozdiel od klasického spaľovacieho pohonu vyžaduje dlhá cesta s elektromobilom dôsledné plánovanie. Prvých takmer 200 km cesty je v znamení cestovania ustálenou rýchlosťou a teda s minimálnymi možnosťami rekuperácie elektrickej energie. V Rimavskej Sobote nie je žiadna rýchlonabíjačka ZSE a preto logicky plánujem zastávku na ultra rýchlej nabíjacej stanici na Budči. Vďaka výkonu 150 kW som mal v priebehu polhodiny nabiť e-tron na 80% jeho kapacity a s takýmto dobitím by som sa dostal do Rimavskej Soboty a naspäť... na Budču na opätovné nabitie.  

Ak ste sledovali moju cestu na našom FB profile, viete, že nabíjačka mala v pre mňa kľúčový moment poruchu a bola mimo prevádzky. Samozrejme, na webe ZSE žiadna informácia o poruche, dokonca aj po nahlásení problému na zákazníckej linke ZSE sa nič nezmenilo. Na základe inštrukcií som sa opakovane pokúšal o nabíjanie, bezúspešne. Viac ako hodina strateného času znamenala, že pracovný termín som nestihol a musel som ho zrušiť. So zvyškovým dojazdom som sa dostal na 50 kW nabíjačku v Banskej Bystrici, kde mi nabitie „do plnej“ trvalo hodinu a dvadsaťpäť minút.  



V prípade, ak by som nemal predplatený žiadny program, 1 kWh energie od ZSE by ma stál 0,49 EUR a teda za dodanie 71,02 kWh by som zaplatil 34,80 EUR. Cena na 1 km by, kalkulujúc prejdenú vzdialenosť 195 km (a priemernú spotrebu 31,9 kWh) vychádzala na 0,18 centov. Je to veľa? Audi Q8 50 TDI quattro mala počas nášho testu priemernú spotrebu 9,3 litra nafty na 100 km. Pri cene prémiovej nafty 1,35 EUR/liter by kilometer stál 0,13 centov. Rozdiel 5 centov na kilometer je už pri nájazde 1000 km citeľný (50 EUR), avšak je potrebné pripomenúť, že kto používa elektromobil s vysokými kilometrovými nájazdmi, predplatí si od ZSE najvyšší program Flat za 69,- EUR mesačne. Tým získa 400 kWh energie (pre e-tron takmer 6 krát plné nabitie) v cene paušálu a za odber energie nad tento objem platí už „len“ 0,19 EUR/kWh. Po prepočte touto cenou by už kilometer stál len 0,07 EUR. Opäť pripomínam, že ide o prepočet konkrétnej cesty s priemernou rýchlosťou 86 km/h po rýchlostných komunikáciách a teda s minimálnou možnosťou rekuperácie.  

Pri ideálnych podmienkach na okresných cestách som naopak na úseku takmer 80 kilometrov  dosiahol priemernú spotrebu 19,2 kWh (priemerná rýchlosť 59 km/h), čo je dokonca výrazne menej ako spotreba udávaná výrobcom. Inými slovami, aj v reálnej premávke sa dá za určitých podmienok dosiahnuť automobilkou udávaný dojazd. Pre maximalizáciu dojazdu potrebuje e-tron rekuperovať a teda namiesto diaľnic sa lepšie cíti na okresných cestách a v meste.   



Nezvykle veľa čísiel? Dôvody sú dva, jednak ste sa na to pýtali a rovnako som bol zvedavý ja. Audi e-tron, napriek môjmu skeptickému pohľadu na elektromobilitu, je pre mňa jedno z najzaujímavejších nových áut a ak by som si v tejto chvíli mal vybrať jediné Audi, bol by to práve e-tron.   

Audi e-tron je typické Audi a svojim dizajnom, veľkosťou, interiérom a výbavou vypĺňa medzeru medzi Audi Q5 a Audi Q7. Ak by nebol elektrický, pokojne by sa mohol volať Q6... Rovnako ako spomenuté modely s konvenčným pohonom je aj e-tron posadený na vzduchovom podvozku, ktorého svetlá výška je nastaviteľná v rozsahu 76 milimetrov. Základná svetlá výška má hodnotu 172 milimetrov, pri diaľničnej rýchlosti klesne v záujme lepšej aerodynamiky o 26 milimetrov (mimochodom, vďaka virtuálnym spätným zrkadlám má koeficient odporu vzduchu hodnotu len 0,27). Offroad režim zdvihne auto o 35 milimetrov, režim Lift o ďalších 15 milimetrov. Celková svetlá výška 222 milimetrov umožňuje spolu s nájazdovými uhlami (18,2 stupňa vpredu a 24,4 vzadu) a prechodovým uhlom 16,8 stupňa pohyb v primeranom teréne, alebo skôr, na nespevnených komunikáciách.



Interiér má napriek známym prvkom (virtuálny prístrojový panel, dotykové obrazovky pre ovládanie) jedinečnú architektúru, ktorú dopĺňa vyhotovenie konzoly radiacej páky umožňujúcej pohodlné opretie ruky pri ovládaní dotykových rozhraní a virtuálne spätné zrkadlá, ktoré svoj obraz premietajú na obrazovky umiestnené vo vnútorných výplniach dverí. Na ich obraz sa dá zvyknúť veľmi rýchlo a aj keď sú nižšie ako klasické zrkadlá, s Audi virtual cockpit sú v jednej rovine. Dlhšie si treba zvykať na zväčšený obraz pri parkovaní a upraviť svoj odhad. V každom prípade, ak by som si konfiguroval e-tron, určite by som virtuálne spätné zrkadlá chcel.         



V krátkosti spomeniem aj zistenie, že servisné prehliadky majú interval 30 000 km a s ohľadom na  rozsah servisných úkonov spočívajúcich vo vzťahu k pohonnému ústrojenstvu prevažne vo vizuálnej kontrole sa ich cena má zmestiť do sumy 280,- EUR. Bezstarostnosť budúcich majiteľov má zabezpečiť aj záruka 8 rokov (alebo 160 000 km) na batériu.   

Audi e-tron je vydarené SUV, ktoré vďaka elektrickému pohonu buduje technologický imidž značky a v bežnom užívaní so sebou prináša len jediný kompromis, ktorým je dojazd pri diaľničnom tempe. Za predpokladu dobudovania dostatočne dimenzovanej infraštruktúry to nemusí predstavovať problém a dnes...? Dnes je vďaka elektrine aj obyčajná dlhá cesta dobrodružstvom, ktoré vyžaduje poctivú prípravu. Na dlhé trasy by však bolo aj tak ideálne využitie hromadnej dopravy (ktorej do dokonalosti zatiaľ na Slovensku dosť chýba), ale v meste a prímestskej doprave je e-tron tichým balzamom na čoraz pomalšiu a hustejšiu dopravu.  



Audi e-tron advanced 55 quattro v cenníku slovenského importéra začína na sume 83 000,- EUR, naša testovačka mala cenovku 112.357,- EUR. 

Hodnotenie: Audi e-tron je technologicky výnimočné SUV postavené tak, aby pre svojho majiteľa zabezpečilo prechod na elektrinu úplne prirodzene. Napriek limitu dojazdu pri podmienkach popisovaných vyššie v texte poskytuje e-tron špeciálne potešenie z jeho užívania a preto odo mňa dostane plné hodnotenie. 5 obrubníkov z piatich možných. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner 

Advertisement