ZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSV ako...
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Audi Q7 S Line 60 TFSIe quattro – Srdečné pozdravy do Bruselu

Audi Q7 S Line 60 TFSIe quattro – Srdečné pozdravy do Bruselu

Výkon 456 koní a moje prvé dojmy z auta? Komfortné, priestranné, výborne odhlučnené. Neznie to príliš emotívne, ale toto sú vlastnosti, ktoré hľadajú aj potenciálni kupujúci. Nájdu ich však aj v akejkoľvek inej Q7 a preto je namieste otázka, či dáva hybridná Q7 vôbec zmysel.

Veľmi som sa tešil aj na 700 Nm systémového výkonu, ale prvých niekoľko desiatok kilometrov som strávil v prostredí, v ktorom by mal hybrid naplno ukázať svoje výhody oproti konvenčným spaľovacím motorom. Mesto a jeho blízke okolie v dopravnej špičke. 

Vďaka plne nabitej batérii a neustálom brzdení (= rekuperácii s výkonom až 80 kW) mi palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 0,6 litra benzínu na prvom úseku v meste. Po minutí elektriny spotreba išla rýchlo hore, ale ani priemer 5,4 litra na prvých sto kilometrov rozhodne nie je zlý. 

Jazda ustálenou rýchlosťou na dlhé trasy spotrebu logicky ovplyvňuje negatívne, počas takejto prevádzky sa batéria nedobíja. Elektrický dojazd na úrovni 40 kilometrov som na diaľnici minul rýchlo a výlet do Trenčína a späť som ukončil s priemerom 10,9 litra benzínu na 100 km (a 5,1 kWh/100 km). Príbeh o spotrebe je potrebné doplniť o celkový priemer počas krátkeho testu, ktorý na úseku 705 kilometrov predstavoval rovných 10,0 litrov benzínu a 7,5 kWh elektrickej energie na 100 km. Musím zároveň doplniť, že viac ako dynamiku som si užíval komfort a plynulú jazdu.

Na prvý pohľad to možno nie je ohromujúco úsporná hodnota, ale aj v porovnaní s obľúbenou motorizáciou 50 TDI s výkonom 286 koní a silou 600 Nm je to v poriadku. Naftový motor nám v teste Audi Q8 ako celkový priemer ukázal hodnotu 9,3 litra na 100 km. 



Hybridná Q7 po facelifte modelového radu nielen prišla o označenie etron, ktoré je aktuálne vyhradené pre čisto elektrické modely Audi, ale prešla aj zásadnou zmenou pohonnej jednotky. Základom pohonnej sústavy už nie je vidlicový naftový šesťvalec, ale benzínový motor 3,0 TFSI rovnakej koncepcie s výkonom 340 koní a 450 Nm. 

Elektromotor je integrovaný do skrine osemstupňovej automatickej prevodovky a poskytuje výkon 127 koní (94 kW) a krútiaci moment 350 Nm. Celkový systémový výkon je pri plne nabitej batérii 456 koní a 700 Nm. Rovnaký pohon má aj verzia Q7 55 TFSIe quattro, tam je systémový výkon 381 koní na úrovni predchodcu (373 koní), hodnota krútiaceho momentu je 600 Nm (oproti 700 Nm Q7 etron a 60 TFSIe).   

Batéria chladená kvapalinou je umiestnená pod podlahou batožinového priestoru a jej kapacita 17,3 kWh by mala postačovať na elektrický dojazd 43 km, reálne sa podľa štýlu jazdy hýbe od 30 až do 48 km. Hybridné Audi nepodporuje rýchlonabíjanie, ale nabíjací výkon 7,2 kWh doplní úplne vybitú batériu za necelé 2,5 hodiny. Mne to pri jedinom nabíjacom cykle počas trojdenného testu trvalo 2 hodiny a 17 minút. Palubný počítač po úplnom dobití ukázal ako hodnotu elektrického dojazdu 48 km. 



Na rozdiel od jedného zo svojich priamych konkurentov nedisponuje hybridné Audi Q7 dobíjaním batérie motorom, čiastočnou náhradou je hybridný režim „Hold“, ktorý minimalizuje využitie elektrickej energie a udržiava batériu nabitú aj prostredníctvom rekuperácie. Odlišnú stratégiu používa hybridný režim v automatickom móde („Auto“). V spolupráci so štandardne dodávanou navigáciou MMI navigation plus po navolení cieľovej destinácie rozloží využitie elektrickej energie tak, aby bola jej celá zásoba plne využitá v priebehu celej trasy, primárne v mestskej premávke a stop-and-go premávke (dopravné zápchy hlásené navigáciou). Počíta sa s tým, že v cieli dôjde k opätovnému nabitiu batérie. Aktivácia navigácie má teda v tomto prípade zmysel aj keď smerujete do známeho cieľa.  



Okrem hybridného režimu je k dispozícii aj čisto elektrický pohon „EV“, v ktorom pri dostatočnom nabití batérie môže Q7 uháňať diaľničnou rýchlosťou 135 km/h. Využitie čisto elektrického pohonu však dáva najväčší zmysel v meste a na krátkych trasách.Vodič môže tiež meniť charakteristiku jazdných profilov (Audi Drive Select) a vďaka sériovému vzduchovému odpruženiu (Adaptive Air Suspension sport) je popri známych režimoch “comfort,” “efficiency,” “auto,” “dynamic,” “individual,” “allroad” k dispozícii aj režim „offroad“. 

Permanentný prenos výkonu na obidve nápravy zabezpečuje osemstupňová automatická prevodovka s meničom a medzinápravový mechanický diferenciál, ktorý štandardne rozdeľuje výkon v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy. V prípade potreby sa výkon prerozdeľuje v prospech nápravy s lepšou trakciou.  



Jazdné výkony sú impozantné, napriek hmotnosti viac ako 2,5 tony zrýchľuje najvýkonnejšia hybridná Q7 z nuly na 100 km/h za 5,7 sekundy a viac ako maximálna rýchlosť 240 km/h poteší takmer okamžitá reakcia na povely akcelerátora a veľmi uspokojujúce pružné zrýchlenie. Pre porovnanie, čisto benzínová Q7 3,0 TFSI s výkonom 340 koní a silou 500 Nm zrýchľuje za 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h, spotreba benzínu sa však pri dynamickej jazde rozhodne bude od hybridu líšiť.



Dynamiku v pozdĺžnom smere ovláda Q7 výborne, ako sa správa v zákrutách? Oproti čisto benzínovému šesťvalcu pribrala hybridná verzia až 405 kg a je to cítiť nielen na brzdách. Vďaka skvelému vzduchovému podvozku a päťprvkovému zaveseniu nielen vzadu, ale aj vpredu sa auto nakláňa len minimálne a trochu prekvapivo viac než drží stopu aj pri veľmi dynamickej jazde. Po prekročení adhézie pneumatík sa vinou hmotnosti začína všetkými štyrmi kolesami sunúť von zo zákruty. Deje sa tak ale až pri takých rýchlostiach, ktoré vodiča napriek veľmi dobrému bočnému vedeniu vyzúvajú zo sedačky. Ak aj s týmto veľkým SUV chcete jazdiť ešte dynamickejšie, pozrite sa na model SQ7. Výmenou za lepšiu priečnu dynamiku ale bude menej komfortný podvozok.  



Až do príchodu benzínovej verzie SQ7 na jeseň tohto roku je hybridná Q7 tou najvýkonnejšou motorizáciou pre veľké SUV z Ingolstadtu, naftová SQ7 má „len“ 435 koní, v jej prospech však hovorí jedinečný osemvalec s krútiacim momentom 900 Nm.  

Audi Q7 S Line 60 TFSIe quattro je prvou Q7, ktorá sa nám dostala do testu po facelifte a preto pár slov aj k dizajnu. 



Mnohí pôvodnej druhej generácii Q7 vyčítali prílišnú agresivitu prednej časti, modelové osvieženie v tomto smere na výraze ešte pridalo. Vo verzii S Line s black paketom pôsobí Q7 dynamickejšie a impozantnejšie. 



Zmeny v zadnej časti naopak trochu ubrali z hranatého charakteru, ale ako k časti celku nemám k zadku výhrady. 



Mohutná silueta je bez problémov rozoznateľná ako Audi, dvadsaťpalcové kolesá (séria) v našom prípade obúvajúce pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 s rozmerom 285/45 R20 pôsobia akurátne a s ohľadom na relatívne vysoké bočnice prispievajú k celkovému komfortu.



Zásadná zmena sa udiala v interiéri a podľa vzoru Q8 dostala aj q-sedmička „digitálny“ interiér. Hoci som veľkým fanúšikom pôvodného riešenia palubnej dosky, musím priznať, že krásne technický, čistý dizajn interiéru vyzerá fantasticky. 



Ovládanie je vďaka spodnému displeju intuitívne a považujem ho za najlepšie v rámci podobných systémov. Excelentné je najmä písanie rukou, ktoré rozoznáva viac rýchlo po sebe nasledujúcich znakov, zadávanie navigačného cieľa je tak úplnou hračkou.     

 

Audi Q7 S Line 60 TFSIe quattro je podľa môjho názoru najuniverzálnejší model Q7. Okrem tradičných silných vlastností modelového radu spomenutých v úvode pridáva slušnú porciu výkonu s primeranou spotrebou a výhody plug-in hybridného modelu, ktoré však ocenia najmä majitelia hybridnej Q7 v zahraničí. 



Výhody plug-in hybridu sa okrem lepšej spotreby fosílnych palív prejavujú oproti konvenčným spaľovacím motorom v nižšom daňovom zaťažení, privilegovaným vstupom a parkovaním vo vyhradených zónach, ale v niektorých krajinách aj možnosťou využitia jazdných pruhov vyhradených pre autobusy. 

Podobne ako elektromobily, aj hybridy sú výsledkom legislatívneho tlaku na znižovanie emisií automobilov. Audi Q7 S Line 60 TFSIe quattro s výkonom 456 koní a hmotnosťou 2.535 kg je ukážkou technologického umu inžinierov, ale hoci jeho spotrebu považujem za plne akceptovateľnú, asi ťažko môžeme označiť takto veľké, ťažké a výkonné SUV za ekologické víťazstvo. Je to jednoducho „len“ vynikajúce auto formálne vyhovujúce nárokom z „Bruselu“. 

Aby sme si rozumeli, aj môj názor sa vyvíja a vnímam potrebu znižovania lokálnych emisií najmä vo veľkých mestách a nutnosť znižovania flotilovej spotreby. Ale naši obľúbení zákonodarcovia by mali myslieť aj na iné odvetvia priemyslu a nemuseli by nezmyselnými emisnými limitmi vyciciavať zdroje automobiliek, ktoré by mohli ísť do zmysluplného technického vývoja. Nielenže sa celý byrokratický aparát EÚ nevozí v zdieľaných malých elektromobiloch čerpajúcich elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov (alebo tie limuzíny vnímam nesprávne?), ale akosi bokom stále zostávajú iné priemyselné odvetvia. Podľa staršieho článku v Business Insider textilný priemysel  produkuje viac emisií ako medzinárodná letecká a námorná doprava spolu, čo predstavuje 10% všetkých emisií CO2 z ľudských zdrojov...   



Hybrid však môže mať nielen politické, ale aj prakticky technické výhody a zároveň je dobrou voľbou pre tých, ktorí principiálne nemajú radi naftu. Vypomôžem si závermi z podnetnej diskusie s mojim kamarátom Rišom, ktorého poznáte z našich alpských výletov. Jeho naftové rodinné SUV čoskoro dostane náhradu a práve hybrid sa javí ako ideálna voľba. Auto bude takmer každodenne jazdiť krátke trasy „z a do kopca“, bežný denný nájazd by mal pokryť aj čisto elektrický pohon a dostatok výkonu spaľovacieho motora zároveň umožní aj prevádzku na dlhé trasy bez zásadných obmedzení ohľadne dojazdu. A prečo SUV? Okrem iného preto, aby si mohol vlastným autom zopakovať expedíciu na Island...   

Audi Q7 S Line 60 TFSIe quattro začína v cenníku na sume 87.030,- EUR, nami testovaný exemplár sa zastavil na cene 108.390,- EUR. Cena zodpovedá použitej technológii a zásadne sa nevymyká konkurenčnému prostrediu. Voľba medzi benzínovým, naftovým alebo hybridným pohonom je už na zvážení individuálnych potrieb a preferencií konkrétneho zákazníka.  



Ešte jeden zaujímavý údaj na záver, v meste sa podľa štatistiky e-tron podieľal spaľovací motor na pohone 56%, podiel elektromotora bol 44%. Po absolvovaní viac ako 300 diaľničných kilometrov sa tento pomer posunul na 70% v prospech spaľovacieho motora.

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko

Za spoluprácu a možnosť fotenia na mieste s atmosférou Toskánska ďakujeme prevádzke Pod Gaštankou.

Advertisement