Stinger GTKonzultantLet na drakovi#HotHatch Track TestIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Audi Q8 50 TDI quattro – Walterov odkaz

Audi Q8 50 TDI quattro – Walterov odkaz

...i riekol Walter: "Choďte a postavte to!", po chvíli však zamyslene dodal: "...ale ako SUV, tak to chce trh!" Neviem, čo v skutočnosti povedal, isté však je, že Audi quattro Concept z roku 2010 a ani Audi Sport quattro Concept z roku 2013 sa do výroby nedostali. Ak sa však pozorne zahľadíte na Audi Q8, uvidíte ich súčasnú interpretáciu a niekde v diaľke aj odkaz pôvodného Sport quattra. A prečo spomínam Waltera Röhrla? Nielen vďaka rekordnému víťazstvu na pretekoch Pikes Peak 1987 na monštruóznom Audi S1 s výkonom 600 koní je pre mňa so značkou Audi nerozlučne spätý.

Nemám žiadne výhrady voči existencii SUV, práve naopak, s pribúdajúcim časom... vekom, ich stále viac obľubujem. Vizuálny problém pre mňa doteraz predstavovali veľké SUV „kupé“, Q8 je však jediným modelom, ktorý by som bez váhania uprednostnil pred jeho praktickejšou verziou Q7.  

Základom výrazného dizajnu sú skvelé proporcie s obrovským rázvorom takmer troch metrov a krátke previsy na oboch stranách. Silueta ťaží z neviditeľnosti B a C stĺpika schovaných v bezrámových oknách dverí. Namiesto trošku „vychceného“ dizajnu kupé konkurencie sa strecha Q8 nezvažuje tak výrazne, dynamiku celkovej línii dodáva špecifický dizajn širokého D stĺpika, ktorý nadväzuje na široké, zvýraznené boky karosérie. Prednej časti dominuje osemuholníková maska singleframe grilu, nárazník s výraznými otvormi a už tradične, skvelé HD Matrix LED svetlá. Celé dielo korunuje vizuálne stvárnenie zadnej časti, ktoré svojim krátkym vekom piatych dverí, zadnými LED svetlami spojenými svetleným pásom a čiernym panelom skutočne odkazujú na Sport Quattro. Dvadsaťjeden palcové disky sú optimálnym kompromisom medzi vizuálnou dostatočnosťou a komfortom, komu by sa málilo, k dispozícii sú aj dvadsaťdvojky a časom pribudnú disky s priemerom až 23 palcov. Na druhom konci je základ v podobe deväťnástiek, ktoré by už však vyzerali nedostatočne.  



Dizajn Audi Q8 je nepochybne jeho silnou stránkou, toľko pozitívnych reakcií aj zo strany vodičov iných prémiových značiek som ešte nezažil. Niekedy som mal pocit, ako keby som sedel za volantom exotického Lamborghini Urus... Vlastne, hm... Druhou, svetlou, stranou mince dizajnu exteriéru je veľkorysá priestorová ponuka interiéru. Dostatok miesta majú nielen vodič a spolujazdec v prvom rade, ale v druhom rade je miesta snáď aj prebytok. Vďaka dvojmetrovej šírke (bez spätných zrkadiel) sa dozadu zmestia aj traja dospelí, aj keď ten v strede sa už nebude cítiť tak komfortne. 



Novinkou oproti staršiemu súrodencovi Q7 je použitie digitálneho „skleneného“ vyhotovenia prístrojovej dosky a stredového tunela. Netajím sa tým, že preferujem hardvérové ovládače a na dotykové displeje sa nepozerám s nadšením. Ale už po niekoľkých dňoch som si na ovládanie takmer všetkých funkcií pomocou dvoch veľkých displejov systému MMI touch response zvykol. Horný s uhlopriečkou 10,1 palca slúži na ovládanie infotainmentu a navigácie, pod ním na stredovom tuneli umiestnený 8,6-palcový displej integruje ovládanie klimatizácie a komfortných funkcií a zároveň slúži na písanie textu, napr. pri zadávaní cieľa navigácie. Určitým problémom je stále potreba venovať vyššiu pozornosť ovládaniu, napriek dotykovej odozve displeja, ale tento nedostatok v čiastočne rieši hlasové ovládanie a multifunkčné ovládače na volante. Dodatočne k obidvom displejom MMI touch response dopĺňa prístrojové vybavenie štandardný virtuálny prístrojový panel Audi virtual cockpit s displejom s uhlopriečkou 12,3 palca.  



Jazda. To je disciplína, ktorá bude zaujímať aj Waltera. Našťastie, v Audi už dávno pochopili, že viac ako športovú tvrdosť ocenia zákazníci každodenný komfort. Príplatkové vzduchové odpruženie Adaptive air suspension sport poskytuje širokú škálu schopností, jeho primárnou starosťou je však hýčkanie posádky komfortom. Aj na nami testovaných dvadsaťjedenpalcových kolesách bol komfort výborný. Ďalšou výhodou vzduchového odpruženia je možnosť regulácie svetlej výšky podľa jazdnej situácie alebo voľby vodiča, v rozsahu 90 milimetrov. V najvyššej polohe je svetlá výška slušných 254 milimetrov. Nemyslím si, že majitelia budú jazdiť so svojou Q8 do terénu, ale nespevnené cesty, prípadne vyjazdené koľaje v snehu zvládne auto bez problémov. Čarovná formulka znie, ako inak, quattro. Mechanický medzinápravový diferenciál prenáša krútiaci moment na prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60, v prípade potreby distribuuje viac sily na nápravu s lepšou trakciou.    

Sériové progresívne riadenie, ktorého prevodový pomer sa s narastajúcim uhlom natočenia volantu stáva priamejším vyžaduje trochu cviku a je skutočne ľahučké, ale zároveň dostatočne presné. V kombinácii s príplatkovým dynamickým riadením kolies sa prekvapujúco dobre manévruje s päťmetrovým kolosom aj pri parkovaní a natáčanie kolies pomáha tiež pri dynamickej jazde na okresných cestách.  



Motor schováva svoje koncovky za nárazníkom, pretože... sa hanbí? Trojlitrový šesťvalec s výkonom 286 koní a silou 600 Nm v rozpätí 2.250 - 3.250 otáčok dokáže viac ako 2,2 tony hmotnosti rozpohybovať pomocou osemstupňovej automatickej prevodovky za 6,3 sekundy na 100 km/h a maximálna rýchlosť 245 km/h je viac než dostatočná aj na čoraz plnšie nemecké diaľnice. Celkový priemer spotreby sa pritom zastavil na čísle 9,3 litra na 100 km. Minimálna spotreba 6,1 litra dosiahnutá na úseku takmer 100 kilometrov, s rýchlostným priemerom 81 km/h je fantastická. Daňou za takúto spotrebu je naladenie odozvy motora na povely akcelerátora. Riadiaca jednotka vyhodnotí zošliapnutie naplno ako príliš hulvátske a plný výkon poskytne až s určitým oneskorením. Na druhej strane, vychováva tým k slušnosti, v reálnom živote stačí len jemná práca s plynom na dosiahnutie požadovanej dynamiky pohybu. Ak by som ale mohol poradiť, trochu rýchlejšia odozva by odstránila jedinú výhradu, ktorú voči Audi Q8 môže ktokoľvek mať. 



Nevyhnutne je potrebné poznamenať, že jazdné vlastnosti Audi Q8 sú natoľko vynikajúce, že by jej svedčal podstatne silnejší motor a očakávania vkladané do blížiacej sa RS Q8 sú oprávnené. Jej predpokladaný výkon cez 600 koní uzavrie kruh k Walterovej Audi S1. 

Audi Q8 je aktuálne najlepším SUV kupé na trhu a vďaka svojej priestrannosti a komfortu je pre toho, kto nepotrebuje sedem miest jednou z najlepších možností voľby aj medzi klasickými veľkými SUV. A ak by som mohol odporučiť farbu, pozrite sa do katalógu na Java green ;-)   

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko