Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / ČoTy? 2015

ČoTy? 2015

Rok sa s rokom stretol a ten nový, mladý, priniesol nám, prekvapivo, východný vietor. V mene redakcie som si dovolil krátky rým na úvod článku, ktorého obsahom bude oznámiť vám čitateľom finálne zoskupenie a poradie v redakčnej ankete o auto roka – ČoTy? 2015. Skoro sme odhlasovali aj japonsky znejúcu anketu o najhoršie auto roka, ktorej dal meno Laco, SHITOTY, ale nakoniec sme sa rozhodli, že tieto kompromitujúce informácie budeme komunikovať iba súkromne a na vyžiadanie.

Hlasovacia súťaž ČoTy? a jej podstata bola už opísaná v prvom ročníku, preto by som dnes iba poznamenal, že pravidlá sa nemenia a stále je to o výnimočnosti pocitu a skúsenosti, ktoré sme s tým alebo oným autom zažili a prežili. Tento rok sme atakovali hranicu 90 otestovaných áut a pribudli nám k tomu aj motorky, ktoré si však musí odhlasovať náš biker Peťo sám so sebou. Dovoľte mi teda predstaviť vám finálne poradie a samotného víťaza v redakčnej ankete o auto roka ČoTy 2015:



1. miesto a titul ČoTy?2015 získava – Honda Civic Type R

Marek: 
V princípe som rád, že sa ho kolegom podarilo presadiť. Je to výborné auto a dokonalý ostrý hatchback. U mňa získal pozíciu žolíka, ale reálne som ho do bodovaného rebríčka nezaradil. Honda Civic Type R deviatej generácie má môj obdiv aj obrovský rešpekt. Ale nedokázal som sa do nej zaľúbiť.

Laco:
Honda sľúbila, že vyrobí najlepšiu a najrýchlejšiu predokolku. A vyrobila. Civic je míľnikom v kategórií predokoliek, dostane sa aj do učebníc rýchlosti.

Miro:
Víťaz môjho osobného rebríčka.Najlepší ostrý hatchback minulého roku. Som rád, že vďaka vzácnej zhode s Lacom vyhral našu anketu. Čakali sme na nové CTR dlho, ale stálo to za to.




2. miesto - BMW X5 M50d

Marek:
Absolútne súhlasím, pretože vo svojom osobnom rebríčku som ho sám dal na druhé miesto. Pri tomto aute nepotrebujem rozoberať jazdné vlastnosti ani praktickú časť jeho využitia. Neviem ako presne by som to vyjadril, ale počas minulého roka bolo BMW X5 M50d v konfigurácii a výbave, v ktorej sme ho testovali, vo svojom celkovom prejave a zjave jediné auto, ktoré sa nebojím označiť ako DSS - Dokonalú Synchronizáciu Súčasnosti.

Laco:
Tento voz ma neoslovil, ja som mu hlas nedal. Ani ho nepotrebuje, je tučný a ťažký, poradil si on dobre aj bez mojej pomoci.

Miro:
Tentoraz prekvapujúca zhoda s Marekom. Skvelé auto uspokojujúce nároky majiteľa vo veľmi širokej miere. Zaslúžené druhé miesto.



3. miesto - Subaru WRX STI 

Marek:
U mňa tu nie je čo riešiť. STI je klenot, ktorý si obrovsky vážim. Za to že niekto nemal strach a zachoval tradície, poctivosť. Že auto je skutočný, tvrdý, mechanický stroj a nažívanie s ním si vyžaduje istú mieru originálneho chápania. Nikdy nebude vodcom stáda, pretože na to nemá tie správne presvedčivé argumenty, rozumej, nevie klamať. STI je prostá a tým krásna. Mám ju rád.

Laco:
STI je fascinujúce auto, ktoré si zachováva svoju pôvodnú jazdnú štruktúru a mení sa len minimálne. To nie je degres, vážení, ako sa to často dezinterpretuje, to je úspech v dnešnej dobe poväčšine izolovaných vnemov za volantom.

Miro:
Hovorme jej Impreza, v ženskom rode. Je zvodná. Prahy plynulo prechádzajúce do rozšírenia predných blatníkov vo mne evokujú obraz na chrbte ležiacej ženy so zdvihnutými nohami pokrčenými v kolenách... Páči sa mi, páči sa mi jej filozofia, s ktorou pristupuje k životu. Ech, škoda, že som ju nemal. Takže zostala bez šance získať môj hlas.



4. miesto - Range Rover Evoque

Marek:
Už v prvom teste som napísal toto: „Kto by to býval povedal, že konzervatívna britská značka Land Rover dokáže dať svojej hrubej „hranatosti“ módny šmrnc. Potom ako v roku 2008 predstavili štúdiu LRX Concept, sa motoristická verejnosť posadila na zadok a Victoria Beckham koketne prehodila nohu cez nohu.“ Dnes je nový, omladený Evoque ešte o kúsok krajší, ešte o trochu lepší a s ďalšími stupňami (celkom 9) automatickej prevodovky.
 
Laco:
Evoque je hodnotným doplnkom k mestskému životnému štýlu. Je kompaktný, ladí aj s drahšími kusmi oblečenia, v prípade potreby mu nerobí problém aj výletík mimo mesto. A vyzerá bohovsky!

Miro:
Výborne vyzerajúce auto, ale v tejto cenovej triede mám iného favorita. Som však rád, že toto SUV Laco nechal žiť, dokonca vo svojom osobnom TOP5 rebríku.



5. miesto s rovnakým počtom bodov zdieľajú - Renault Megane RS Trophy, Mercedes-Benz C450 AMG a Audi A6 Allroad

Marek:
Nechcem toto umiestnenie nazvať svätou trojicou, pretože si neviem dobre predstaviť čo spoločné, by mohli hlásať. Ale viem si predstaviť, že by všetky tri stáli v mojej rodinné garáži. Trophy na sobotné ráno na kopci s kamošmi v teplákoch, AMG na každý deň v rámci reprezentácie svojho biznisu a seba samého s občasným zabublaním v tuneli alebo mestských podjazdoch a Allroad na rodinné výlety kamkoľvek. V mojom semifinálovom, 12 člennom výbere sa objavili 2 z týchto áut, čo mi len potvrdzuje, že si umiestnenie v rebríčku ČOTY?2015 zaslúžia, pretože sú naozaj dobré.

Laco:
Pri Trophy som zvádzal vnútorný boj, či umiestniť tento model v mojom rebríčku. Má nepopierateľné kvality, je rýchly a veľmi zábavný. Už to však generačne nie je najnovší model a to neprehliadnuteľne cítiť. Je dostatočne ultimatívny na víkendové auto a to je aj jeho slabosť. Trojdverový hatchback ako výnimočný športiak na víkendy? Na tento účel sú v mojom svete iné mašiny. Preto zvíťazil univerzálnejší Focus ST 5D, s ktorým by som si vedel predstaviť prežiť deň, noc i víkend. Mercedes-Benz C450 AMG je luxusná a luxusne rýchla limuzína. Typický každým dielom. Ťažko k nemu hľadám výhrady, ale úplna bomba, aby mi zamiešala rebríček, to prirodzene nebola. No a A6 Allroad vnímam ako rodinný univerzál, ktorý si splní ako svoju diaľničnú prepravnú úlohu, tak aj pseudo-terénnu. Je to typ vozu, ktorý si viem veľmi živo predstaviť do rodiny a moje šťastie by nabralo novú úroveň.



Miro:
Trophy je môj žolík bez umiestnenia na bodovanej pozícii. Excelentný hothatch. Nebyť troch dverí, jeho veku a skutočnosti, že existuje Trophy R, rozhodovanie medzi ním a CTR by bolo ťažšie. Mercedes C450 AMG skončilo v mojom osobnom rebríčku na treťom mieste. Skvelý motor rozumnou hmotnosťou zaťažujúci prednú nápravu, ktorá zadku pomáha preniesť jeho výkon na cestu bez ohľadu na vonkajšie podmienky. Návykový zvuk. Rozumnejšia alternatíva k C63 AMG, po doplnenížiadúcou výbavounie nevyhnutne lacnejšia obstarávacou cenou. Audi A6 Allroad. Zažil som ho v špičkovej výbave a s 313 koňovým motorom 3,0 BiTDI. Jeho testovaná sociálna verzia bola príjemná, ale nemala šancu konkurovať prvému dojmu z auta napriek vrodenej univerzálnosti modelového radu Allroad. Audi nám v podobe A7 Competition a A6 v druhej najsilnejšej naftovej motorizácii poskytlo zaujímavejších kandidátov.


Autor: Marek Varga, RL tím, Foto: RoadLife archív