Imidž je všetkoSeat Ateca TestPríbeh žralokaMirov Neslušný návrh730d - Pani LimuzínaElektrické Leto s e-Golfom - prax a jazdné maniereŠach, ale nie MatBMW M2 – HMClubman je inýClio - Vulgárny testAudi Q7 - Veľa auta, veľa radostiRS3 vs A45 AMGVražedný hattrickMäso naporcované - kliknite!Antitest CTR 2016Päsť na oko!Renault Mégane GT - Mirove Áno!Čaro PriestorRange Rover Evoque TestMB GLE SUVKevin EspaceElektrické leto s nami!Nejem, nepijem, zo vzduchu žijem!Volvo XC90 - Donar
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Bitka o Mendelpass - Golf GTI vs. Golf R

Bitka o Mendelpass - Golf GTI vs. Golf R

Môj názor na súčasnú siedmu generáciu rýchlych Golfov možno poznáte: DSG vs Manuál a Deň Hromu. Keď sme dostali možnosť vyskúšať Golf R v Alpách, nevedel som sa dočkať odchodu na akciu RoadTrip 2014 AlpenPassMania. Tešil som sa, že eRko dôkladne vyskúšam a otestujem jeho schopnosti gétéčka v triede rýchlych hatchbackov. Aby som však mal referenciu, zobrali sme aj Golf GTI. Samozrejme sme sa obetovali pre dobro veci a za účelom objektívneho porovnania. 

Dejiskom priameho rozstrelu sa stal Mendelpass (1363 mnm.), ktorý svojou pomerne odľahlou polohou, málo frekventovanou premávkou a rôznorodou topografiou poskytoval vhodné podmienky. Pre test sme mali ideálne suchú vozovku, pohon 4Motion pre Golf R tak nemal byť prílišnou výhodou.
 
Volkswagen Golf R DSG300 koní v rozmedzí 5.500-6.200 ot./min., 380 Nm pri 1.800 – 5.500 ot./min., pohon všetkých kolies 4Motion (prostredníctvom medzinápravovej spojky Haldex 5. generácie) a hmotnosť 1476 kg. Volkswagen Golf GTI má 230 koní pri 4.700-6.200 ot./min., 350 Nm v rozmedzí 1.500 – 4.600 ot./min., predný náhon, elektronicky riadený samosvorný diferenciál, hmotnosť 1382 kg. Na rozdiel od Golfu R nemá GTI plne vypínateľnú stabilizáciu.
 
V oboch prípadoch ide o vynikajúce autá, ktorým je zväčša vyčítaná len prílišná dokonalosť a z toho prameniaca nedostatočná zábavnosť. GTI a aj eRko sú však vozidlá dvoch tvárí. Na jednej strane je tá možno trochu sterilná dokonalosť, keď v režime komfort adaptívneho podvozku DCC hltáte stovky kilometrov, prípadne vám k tomu nenápadne radí DSG a ste od okolitého diania na ceste dokonale izolovaní. Na strane druhej však poskytujú aj nemalú mieru zábavnosti. Elektronicky riadený samosvor GTIčka v zákrute pod plynom skoro úplne eliminuje nedotáčavosť a pocitovo zmenšuje polomer zákruty. Na suchom povrchu pri výjazdoch pripomína štvorkolku, na apexe môžete dať plný plyn a bez straty trakcie vystrelíte zo zákruty.
 
GTI v stúpaní ochotnejšie zatáča do vracákov, eRko je bez vypnutej stabilizácie v porovnaní s GTI nedotáčavejšie. Nevypínateľná stabilizácia Golfu GTI však nedovoľuje vychýliť v zákrutách zadok auta o viac ako pár stupňov a to ani na brzdách v klesajúcich zákrutách. Je to škoda, lebo úplne vypínateľná stabilizácia (a možno pár koní navyše) by z GTI urobili dokonale zábavné auto. Golf R je s nevypnutou alebo len čiastočne vypnutou stabilizáciou bezpečnou štvorkolkou so sklonmi k nedotáčavosti. 



Áno, Golf R je až samozrejme rýchly a ak do neho sadnete prvýkrát, budete si myslieť, že svoju neskutočnú dynamiku ponúka len tak mimochodom, bez veľkých rečí a na striebornom podnose. Nachádzate sa pritom už v rýchlostiach, ktoré sú ďaleko za hranicou slušnosti. Keď však prekonáte svoj strach, úplne deaktivujete stabilizáciu a začnete jazdiť tvrdšie, zistíte, že Golf R poskytuje neuveriteľne zábavnú pretáčavosť a hravosť všade tam, kde len chcete. Musíte na tom však pracovať, musíte sa snažiť, aby jazdil nielen v samozrejmej čistej a maximálne efektívnej stope, ale aj v powerslidoch cez všetky štyri kolesá. Nie, nie je to zadarmo. Musíte si to odmakať. Musíte na tom tvrdo pracovať. Keď zistíte, že pri výjazde z vracáku pod plným plynom musíte dávať kontra na pol otáčky variabilného prevodu riadenia, keď sa budete čudovať, ako môžu dostať brzdy zabrať pri stúpaní do malého alpského priesmyku tak, ako pri brutálnom zjazde Stelvia a keď ste prekvapení, že tie brzdy stále držia, vtedy a len vtedy zistíte čo všetko eRko ponúka. Na jednej strane poskytuje dokonale prístupnú a všetko devastujúcu absolútnu rýchlosť, ale na druhej strane ukazuje aj svoju roztopašnú a hravú podobu.



Alpský porovnávací test Golfu R a Golfu GTI mal jednoznačného víťaza. Vďaka absolútnej rýchlostnej prevahe za každého počasia, pohodliu adaptívneho podvozku a skvele radiacej DSG prevodovke potvrdil Golf R najvyššiu pozíciu v hierarchii rýchlych hatchbackov. Na rozdiel od GTI by som pre eRko jednoznačne volil DSG prevodovku. V režime Race, s úplne vypnutým stabilizačným systémom, poslúchala na povely pádiel presne podľa predstáv vodiča, bez problémov podraďovala až do jednotky a umožňovala tak maximálne efektívny výjazd z utiahnutých zákrut. Navyše len s DSG budete mať k dispozícii Launch Control. Iste, použijete ho iba občas, ale to vedomie, že stovku dáte pod 5 sekúnd (0-100 km/h za 4,9s) je veľmi, veľmi príjemné. 
 
Nakoľko polovica celej trasy sa jazdila za mokra, pohon 4Motion bezchybnou trakciou poskytoval vynikajúcu dynamiku, ďaleko presahujúcu možnosti Golfu GTI. Tam kde GTI so zapnutým protipreklzom zúfalo odoberalo výkon, tam kde s vypnutým protipreklzom pretáčalo poháňané predné kolesá aj na tretí rýchlostný stupeň, tam eRko bez akýchkoľvek problémov ďalej zrýchľovalo až presah rýchlosti pri predbiehaní znamenal prechod do vyššieho levelu. 


   
Pár nepodstatných faktických údajov na záver. Po prejdení celej trasy 1.868 km sme z palubných počítačov odčítali prekvapujúco priaznivé údaje o priemernej spotrebe. Golf R s priemerom 10,5 l/100 km a Golf GTI s priemerom len 9,7 l/100 km. S ohľadom na záťaž to považujem za mimoriadne priaznivé hodnoty. Minimálny rozdiel v neprospech Golfu R potvrdil, že pohon 4Motion nie je faktorom, ktorý by oproti jednej poháňanej náprave spôsoboval neúmerný rast spotreby. Svoju úlohu však zrejme zohrala aj skutočnosť, že eRko počas celého roadtripu (s výnimkou Mendelpassu) nemuselo využívať svoj úplný dynamický potenciál na to, aby držalo krok s ostatnými autami v skupine.

Znovu si teda položím otázku, ktoré z áut by som si po dlhšie trvajúcich skúsenostiach vybral. Golf R alebo Golf GTI? Kým mi pred pár dňami sused nepoložil otázku, či som spokojný s Golfom GTI, myslel som si, že jednoznačnou odpoveďou bude až príchod R400ky. Moja odpoveď: „Áno. Ehm, bol som, kým som dôkladne nevyskúšal Golf R!“ však bola rýchla a jednoznačná...


Text: Miro Vilím
Foto: účastníci akcie RoadTrip 2014 AlpenPassMania