Sports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NSanta1000 kilometrový testKodiaq RSProject CToto auto s vami pohne!Baby AMGRS245Sandman 2V ako...SandmanKia XCeed 1,6 T-GDIRozhodnutieCeed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW 114i - Alma mater

BMW 114i - Alma mater

Samotná jednotka s najmenším motorom a malou hŕbou koníkov sa za Veľkú matku samozrejme považovať nemôže. Ale má z nej časť DNA, ktorá nepopierateľne poznamenala jej tradičnú výchovu.

Mám rád BMW pre jeho úctu k tradícii. Napriek inováciam, novým technológiam a trendom si stále ponecháva znaky svojej vlastnej kultúry. Preto tentokrát začnem zvnútra.

Usadnete naozaj hlboko. Posed za volantom môže u niektorých nízkych jedincov vyvolať záchvat paniky, ale rieši to výškovo nastaviteľné sedadlo. Sedíte ako v pretekárskom aute. Zadok nízko, volant vytiahnutý k sebe, nohy mierne pokrčené. Výhľad na horizont cez dlhú kapotu to celé umocňuje a páka radenia padne priamo do ruky. Už len prilbu, babu v bikinách čo vám odmáva štart a vyraziť!

Tradíciou sú aj veľké čitateľné budíky v klasickej koncepcii čísiel a mechanických ručičiek. Jantárové podsvietenie je staré ako BMW samo a faktom je, že už som na prístrojovkách videl aj jasnejšiu a čitateľnejšiu farbu. Nebolo to však u BMW. Na druhú stranu, všetko zodpovedá nemeckému zmyslu pre poriadok. Font písma je úhľadný a prehľadný. Ikony hlásení a upozornení vo veľmi decentnej grafike a sem tam sa mihne aj modrá a zelená farba.

Stredový panel prístrojovky je opäť orientovaný na vodiča a celý priestor má jednoduché a účelové ovládanie. Interiér testovanej jednotky zrovna neprekypoval hyperluxusom  bohatej výbavy, ale nijak nerušil. Hrany a zakrivenia palubovky rovnako niesli odkaz starej školy a spôsob prevedenie celej prístrojovej dosky bol absolútne jednoduchý, ale plne funkčný. Niekto by povedal, že to pôsobí zastaralo, ale tí, čo rozumejú histórii, chápu dôraz na kultúru značky. Jedine, že by nie. 



BMW radu 1 má krásny africký profil. Vďaka dlhej prednej kapote v kombinácii s karosériou hatchbacku, vyzerá akoby sedelo na zadnej náprave. Ako šelma pripravená na skok. S testovaným motorom toho síce príliš nenaskákala, ale postoj bol výborný. 

Ďalšou pehou na kráse, respektíve bradavicou cez pol tváre boli kolesá. Zúfalé plechové disky s plastovými krytmi, inak puklicami, mi pri každom pohľade na auto rozostrili videnie. Pri kúpe si určite vyberte zliatinové disky. Na ktorýchkoľvek z ponuky, bude vaša jednotka vyzerať lepšie ako na smutných plecháčoch.

Peknú Sparkling Bronze metalízu efektne dopĺňali známe angel eyes, ktoré už nemajú tvar kruhu, ale zaobleného obdĺžnika. Toto, teraz využité ako denné svietenie, bolo vždy veľmi efektné a výborne to vyzerá. Pochvalu si zaslúžia aj zadné svetlá. Ich diódy prezrádzajú príslušnosť k prémiovému segmentu. 3 dverová karoséria podčiarkuje dynamickú líniu a bezrámové dvere evokujú verziu luxusného kupé. Veľké dvere a obnažené sklo bez rámu sú štýlové, ale nepraktické. Sú tak dlhé a posed tak nízky, že pokiaľ parkujete priečne, napríklad medzi dve autá, následné vystúpenie si žiada pokročilé gymnastické úkony.

Označenie 114i, neznamená, že pod kapotou cvrliká nevyvinutá benzínová „jednoštvorka“. Objem valcov je v skutočnosti 1598 cm3 a s pomocou turba generuje ... No čo myslíte, koľko koní? 150? 200? Nie. 102. 102 koní a 180 Nm krútiaceho momentu. Ak ste práve stratili chuť dočítat celý test, dajte mu ešte šancu a pokračujte.



102 koní sa môže zdať žalostne málo, ale nie je všetko tak ako to vyzerá na papieri. Každý, každý, kto sa opýtal na výkon a dostal informáciu, prekvapene zhíkol. Toto som nazval demonštrácia značkového prekvapenia. Spoločnosť je skazená, všetcu chcú kone. Veľa koní, pretože to je pre veľa ľudí dokaz dobrého auta. Nikoho, ale absolútne nikoho nezaujal údaj 180 Nm už od 1100 ot./min. A tie kone? No verte, či nie, dokázali auto roztočiť v prekvapivých kružniciach.

Nie že by som chcel. Uvedomoval som si, že nová jednotka má stále poháňanú zadnú nápravu, uvedomovaj jej ideálne rozloženie hmotnosti a mal chuť poslať ju do zakruty tak, aby bol výjazd ukončený efektným powerslideom. Toto by som naozaj chcel a pokiaľ by som mal na to dosť širokú cestu, dostatočnú rýchlosť a odvahu, tak by to možno šlo. Lenže nemal a ono to nešlo. Auto zatáčalo výborne. V kombinácii s perfektným posedom a citom v zákrute fungovalo na samé seba. Teda na jednotku. Pri nájazde a brzdách komfortný podvozok ponoril nos, ale následne sa auto zahryzlo a poháňaná zadná náprava krásne vykrúžila oblúk. Lenže chýbal záver. Chýbala tá chuť vyžmýkať zo zákruty maximum, chýbala tá zlosť, ktorú vyvoláte potlačením plynu na výjazde a ktorá vám vychýli zadok. Unavené kone vám nedovolia podšmyknúť zadok, nepretočia kolesá a nepomôžu efektne narovnať auto do zákruty. Jednoducho ju musíte prejsť v ideálnej stope a môžete byť radi, že aspoň s nejakým výkonovým prejavom. 102 koní je na ostrú jazdu primálo!

Takže ešte raz, nie že by som chcel, ale jedenkrát som to spravil. Pri fotení na veľkom popísanom parkovisku bolo potrebné posunúť auto o pár metrov. Vtedy vo mne zvrieskol zlý škriatok: „Sprav to, sprav to, skús to, skúúús!“. Tak som skúsil. Manuálna prevodovka dovolila stlačiť tvrdý spojkový pedál, zaradiť jedna a šliapnuť na plyn. Otáčky vystúpali niekde k 5 tisícom a vtedy som škriatka poslúchol, vytočil volant doľava a prudko pustil spojku.



Čakal som malé písknutie pneumatík, trápne myknutie zadkom a pomalý výjazd do zvoleného smeru. Opak bol pravdou. Neviem, kde sa to v jednotke vzalo, ale tak nazúrene vystrelila do pretáčavého šmyku, že som skoro nestihol kontru a následne to bolo iba o plavnom presúvaní sa parkoviskom v kontrolovanom šmyku. Neskutočné! A modrá Alma Mater, stojaca hneď vedľa, so spokojným úsmevom súhlasne pokyvovala hlavou. Malé „šteňa“ začalo prvý krát štekať a veľká učiteľka pochvalne súhlasila.

Inak je BMW 114i výborným spôsobom dynamickej prepravy. Jeho jazdné režimy ozvláštnia jazdu, ale predpokladom je, že budete stále nastavený na Sport. Vtedy auto citlivejšie reaguje na plyn a celé ovládanie je asi najviac BMW. A okrem toho všetkého, vo vyšších otáčkach pri preradení,  efektne odfukuje turbo. To radenie. Páka zo starej školy v novom šate, to kvitujem. Dvojka a štvorka chceli presadnúť na zadné sedalo, ich dráhy  boli pri otimálnom sedení za volantom pridlhé. Rýchlosti padali kam mali, bolo cítiť aj istú surovosť a športovú potrebu zápasiť s radením, ale celkovo som mal pocit akoby som radil v hokejovom puku.

Stabilizačný systém DSC sa dá vypnúť čiastočne alebo úplne. Neviem vám však poradiť dôvod, prečo by ste to mali urobiť. Pokiaľ chcete jazdiť dynamicky a trochu sa zabaviť na kľukatej ceste, DSC vám do jazdy zasahovať nebude. Pokiaľ chcete jazdiť ostro v pretáčavých šmykoch vo vysokých otáčkach, použite iné auto. Napríklad Veľkú matku a jej 10 valcov a 507 koní. A pokiaľ sa chcete krútiť na parkovisku? Ale no tak!



Comfort je neutrálny stred a Eco Pro Efficient Dynamics je proekologický. To znamená pokojný a úsporný. V tomto režime auto modrou farbou na displeji palubného počítača dokumentuje počet ušetrených kilometrov. Pokiaľ jazdíte efektívne a ekonomicky, zbierate kilometre, ktoré sú znázornené ako číslo + k celkovému dojazdu na palivo v nádrži. Ja som to nazval sporiaci kilometrový fond. Máte z toho dobrý pocit, ale vo výsledku vám to nepriniesie žiadna radikálne výhody.

BMW 114i je vnuk Veľkej matky, ktorý sa zatiaľ naučil iba opatrne chodiť. Presunie sa kam je potrebné, spraví veci ako mu bude prikázané, ale netlačte na neho, nevie byť zlý. So spotrebou 4,8 litra mimo mesto vás bude tešiť jeho schopnosť previezť posádku svižne a úsporne. Budete mať dobrý dojem z vlastníctva prémiovej značky a budete sa k nemu radi vracať. 


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement