Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW 330e xDrive Sedan M Sport - XtraBoost

BMW 330e xDrive Sedan M Sport - XtraBoost

Trojkový rad (pozdravujem Roba Lobotku) bol pre mňa od praveku (áno, v detstve som okolo bedier nosil kožu a vydával pazvuky) symbolom dynamického sedanu primárne určeného na … radosť z pohybu. Ikonická M3-ka s kódovým označením E46 bola autom, vďaka ktorému som BMW začal vnímať viac cez volant ako z plagátu a ikonická CSL vo mne vzbudila podozrenie, že keď sa chce, tak sa dá vyrobiť zázrak. A dnes? Predo mnou stojí nová trojka s proeko visačkou, snahou zachovať si svoj talent a akceptovať trendy.


Nie som ortodoxný fanúšik BMW, ale dodnes pri týchto autách vnímam závan športového jazdenia. Subjektívne to považujem za sympatické zachovanie hodnôt, napriek násilníckym emisným normám, ale i kritickým požiadavkám trhu. Bez debaty sme však svedkami toho, ako sa dnes legendárne 6 valce menia na 4 valce, ako silu z objemu zachraňuje elektrina a ako sa cez reproduktory ozýva modulovaná “realita”. Ale my sme ľudia, zvykneme si - respektíve, aby som bol úplne presný, nám sa to dokonca začne páčiť!


pozn. autora: našťastie je BMW jednou zo značiek, ktorá cez všetky tvrdé regulácie dokazuje, že silné a veľké motory sú stále v hre a ja sa teším, že sa nevzdávajú a držím palce v ďalšom vývoji!


330e je malý, dynamický, hybridný sedan, ktorý odkazuje na jazdecký talent trojkového radu, ale s batohom bateriek sa dnes  viac hodí na denné mestské užívanie, či dlhšie cestovanie a menej na zábavu v serpentínach. Toto je empirický fakt, získaný počas intezívneho týždňového testu. Presadnutie z asfalt žerúcej obryne X6M do “malej”, milej trojky, vo mne vytvorilo predstavu 8 kg dieťaťa pri pokuse narodiť sa zo 45 kg aziatky, ale pár kilometrov a dní odrosilo realitu natoľko, že som trojku začal opäť vidieť ako sedan strednej veľkosti pre bežných ľudí. 




Toto auto je veľmi pekné zboku, nesie klasické línie poctivého sedanu, v pravom zmysle tohto slova. Na kráse pridá M aerodynamický balík a spredu je to dnešné BMW s peknou grafikou LED denného svietenia, kde čierne ľadviny vkusne ladia s modrým lakom Tanzanite Blue II. Samotná maska chladiča mala elektromechanickú funkciu samozatvárania a mne sa páčilo pozorovať, ako si auto po vypnutí motora a doladení potrebnej ukončovacej sekvencie, … zavrelo nos. Potme dominovali BMW Laserlights a automatické diaľkové z balíka Innovation za príplatkových 5.633€. Finančná mňamka, ale na druhú stranu, vyskúšajte raz a horšie už nechcete!


Zadné exteriérové partie sa dostali do odstavca s interiérom, takže len minimalisticky - zadné svetlá majú správny tvar a peknú grafiku, vytvorenú rovnako, s pomocou LED diód. Veľmi decentne zvýraznená hrana kufra (M zadný spojler +207€) a dve čierne koncovky výfuku podporili športového ducha a navnímaný touto vonjakšou pravdou sadám za volant a komentujem:




Posed za volantom je štandardne fajn, zdá sa mi mierne vyšší, ale hrúbka venca koženého M volantu je veľmi dobrá. Sedadlá v koži Vernasca Oyster s ozdobným prešívaním Black pôsobia vznešene, ale je ich potrebné elektricky prifúknuť, aby podržali aj v zákrutách. Za to na diaľnici sa sedí pohodlne a 300 km na jeden nádych neprinieslo žiaden fyzioterapeutický konflikt. Vcelku jednoducho organizovaný interiér nesie prvky starej školy, ale veľké displeje vnášajú do užívania kus vedomia o technologickom progrese. Takmer všetko je už “touch”, využiť však viete bezdotykové kúzlenie, pretože BMW Gesture Control umožní ovládať niektoré funkcie auta, … iba nemým pohybom rúk.


Po štarte sa ozve vesmírny zvuk, vítajúci astronautov na palube a displeje na moment rozsvietia všetky príslušné kontrolky. Po zaradení D malou pákou automatickej prevodovky, sa v jazdnom režime Hybrid auto rozbieha zásadne na elektrinu a v jej využití zotrvá, pokým mu riadne nešliapnete na plyn. Prepojenie elektromotora a benzínového, 2 litrového 4 valca je nerušivé, ale jazda na benzín je badateľne surovejšia ako dokonalo hladký priebeh elektrického režimu. 




135 kW (184 koní)je v tomto prípade zvláštna hodnota, pretože pokiaľ som ich využíval samostatne, rozumej v režime Sport bol zvolený Standard, samotná sila nebola nijak špeciálne výrazná. Auto malo pekný modulovaný zvuk, ale závrať zo zrýchlenia som nedostal. Po prepnutí do režimu Sport XtraBoost sa do hry zapojila aj elektrina a z civilnej trojky sa zrazu stal nadopovaný chrt, ktorý chcel predbehnúť sám seba. Rozdiel je skutočne cítiť a výjazdy z vracákov sa vďaka okamžitej reakcii na plyn, dali realizovať v sprievode krátkych powerslidov. Jazdný režim XtraBoost bol v tomto teste najmilším prekvapením a to sa na Vianoce počíta!


Celkový benzínový priemer spotreby bol 5,4 l na vzdialenosti 616 km, ktorá zahŕňala mesto, diaľnicu, okresky a aj dynamickú jazdu v kopcoch. Auto som nabíjal každú noc z klasickej 230V zástrčky, minimálne 8 hodín a údaje dojazdu po plnom nabití boli od 38 do 46 kilometrov. Koľko ma stálo toto týždňové nabíjanie uvidím na najbližšom účte za elektrinu. Jazdenie s týmto typom auta je príjemné a vytvára istý druh uspokojenia. Zdá sa, že pomáhate planéte jazdou bez emisií, ale rovnako sa nemusíte užívateľsky obmedzovať (ak dôjde elektrina, jednoducho prepne na benzín).




V každom prípade - efektivita denného jazdenia v prospech ekológie je výrazná. 2/3 a niekedy aj všetky denné kilometre som prešiel čisto na elektrinu a benzín si ponechal iba na diaľnicu alebo zábavu v kopcoch. Z pohľadu reálneho užívania si kupujete auto za 50.200€ v základe (77.625€ bola cena testovačky), ku ktorému potrebujete garáž so zástrčkou a ďalšie auto pre manželku, pretože so sedanom s tak úzkym kufrom (batérie, odkladací priestor na kábel) ženu s deťmi do sveta nepošlete.



Autor: Marek Varga, Foto: autor