Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW 640i xDrive Gran Turismo – Vnútorná krása

BMW 640i xDrive Gran Turismo – Vnútorná krása

„Krásavec!“„To je ale krásny bavorák!“ Nie, nie sú to moje slová a nie, nie sú myslené ironicky. Takto úprimne sa nezávisle na sebe vyjadrili dvaja moji susedia a tým aj definovali cieľovú skupinu pre nové Gran Turismo. Otcovia rodín po štyridsiatke, na vyšších manažérskych postoch, aktívne športujúci. Napriek tomu, že nová šestka GT sa mi páči viac ako obidve karosárske verzie päťkového radu a sedmičková rada, za krásnu, po dizajnovej stránke, by som ju asi neoznačil. Musím ale uznať, že testovaná špecifikácia Luxury Line v tmavočervenom laku s aristokraticky dlhým názvom Royal Burgundy Red Brilliant Effect a dvadsaťpalcovými vysokoleštenými diskami, extrémne nekompatibilnými s obrubníkmi, vyzerá... vynikajúco. Dokonca lepšie ako verzia s M paketom v akejkoľvek šedo-modro-čiernej farbe. A zároveň podčiarkuje celkový charakter prepravy posádky zameranej na komfort.  


Dynamická jazda nie je gétéčku cudzia, vďaka adaptívnemu podvozku Executive Drive (kombinujúcemu vzduchové odpruženie, adaptívne tlmiče a aktívne potláčanie náklonov karosérie) a integrálnemu aktívnemu riadeniu zadných kolies je šestka agilná aj na kľukatejších cestách. Technológia vzduchového odpruženia umožňuje zníženie vozidla pri rýchlej jazde o 10 milimetrov a naopak, pri pomalej, zvýšenie podvozku o 20 milimetrov. To pomáha pri prejazde ostrých rámp vjazdov do biznis centier a nebyť tých na poškodenie náchylných diskov, mohli by ste sa vydať aj na nespevnené cesty. Adaptívne tlmiče sú nastaviteľné v obvyklých režimoch eco, comfort, sport a sport+. V komfortnom nastavení podvozok absorbuje takmer dokonale všetky neduhy našich ciest, pretrvávajúcou bolesťou sú krátke priečne nerovnosti, ktoré je stále trochu cítiť. Naopak, v športovom režime celé auto spevnie a stane sa presnejšie ovládateľným a to až do vysoko nelegálnych rýchlostí. Pohon všetkých kolies xDrive stále preferuje zadnú nápravu a eliminuje tým akékoľvek snahy fyziky tlačiť auto von zo zákruty v nedotáčavom šmyku. Na okresnej ceste je v zásade nemožné dostať sa k limitom podvozku a z tohto pohľadu dynamická jazda vlastne vôbec nedáva zmysel. Viem si predstaviť, že na nemeckej diaľnici bude cestovné tempo atakujúce maximálnu rýchlosť úplne normálne.      




Čerešničkou na torte je pohon, benzínový radový šesťvalec s objemom bezmála troch litrov posiela svoj výkon 340 koní a 450 Nm na všetky štyri kolesá prostredníctvom hladko radiacej osemstupňovej športovej automatickej prevodovky. Zrýchlenie z nuly na sto kilometrov za hodinu za 5,3 sekundy je veľmi dôstojné, rovnako ako obligátne limitovaná maximálna rýchlosť 250 km/h. V porovnaní s modelom 630d xDrive, ktorý sme mali k dispozícii na prvé zoznámenie, je dynamika zrýchlenia citeľne lepšia, benzínový motor zaostáva v pružnom zrýchľovaní. Rozdiel v sile (170 Nm) hovorí v prospech nafty. Napriek tejto vedomosti je ľahké uprednostniť benzínový motor pre jeho excelentnú kultúru chodu a charakteristicky výrazný zvukový prejav v športovom režime. A spotreba? Celkový priemer testu 13,7 litra na prvý pohľad možno znie veľa, ale tak ako obvykle, veľká časť bola odjazdená v našom hlavnom meste v dopravných špičkách a na veľmi krátkych trasách. Na okresných cestách pri dodržiavaní rýchlostných limitov sa bez problémov zmestíte pod osem litrov.    




Interiér je už klasikou, ktorú poznáme z modelov päťkovej a sedmičkovej rady, škoda, že jeho konfigurácia zďaleka nie je taká odvážna ako v prípade exteriéru. Ku kráľovskej červenej by sa hodila svetlá koža a drevený obklad. Komfortné predné sedadlá sú dokonalé nielen tvarom, rozsahom nastavovania, ale aj funkciami. Nielen na dlhých cestách, ale aj po stresujúcom dni v práci oceníte ich masážnu funkciu, v lete aktívnu ventiláciu a v zime vyhrievanie. V druhom rade dostanú pasažieri len elektricky nastaviteľné operadlá a vyhrievanie, celkovému komfortu sedenia napriek tomu nie je čo vytknúť, navyše je k dispozícii veľkorysý priestor na nohy. Ako rada 6 zdieľa Gran Turismo podvozkové komponenty spolu s radou päť a sedem, rázvor 3070 milimetrov je totožný s krátkou verziou sedmičky. Benefitom oproti klasickej koncepcii sedanu je jemne zvýšený posed a viac priestoru nad hlavou posádky (plus 1,9 centimetra vpredu a kozmetický 1 milimeter oproti päťkovému sedanu). Batožinový priestor oproti predchodcovi narástol o 110 litrov na celkových 610 v základe, sklápateľné operadlá zadných sedadiel umožňujú zvýšiť maximálnu prepravnú kapacita až na hodnotu 1.800 litrov, čo je dokonca viac ako päťkový Touring (570 a 1700 litrov). Vďaka výklopnému veku piatych dverí je výborne prístupný a teda nič nebráni ani preprave rozmernejšieho športového náradia.




Absolutórium si zasluhuje ovládanie multimediálneho systému a funkcií vozidla, na trhu ani u nemeckých prémiových konkurentov nenájdete nič lepšie. Klasické hardvérové tlačidlá (teplotu si stále nastavíte aj bez očného kontaktu!) dopĺňa nielen už klasický a bezchybný iDrive, ale aj ovládanie vybraných funkcií gestami a hlasom. Hlavná obrazovka multimediálneho systému je navyše dotykovo senzitívna a teda vodič si môže vybrať, ktorý spôsob ovládania mu najviac vyhovuje. Zobrazovacie rozhranie dopĺňa vynikajúci head-up displej. Komfort, veľkorysý vnútorný priestor, dokonalé ovládanie a prekvapujúco agilný jazdný prejav, to všetko sú vlastnosti, ktoré môžeme definovať ako prvky vnútornej krásy. Človek je ale tvor, ktorý potrebuje ku svojmu uspokojeniu aj vizuálnu príťažlivosť a aj keď individuálny vkus sa líši, niekedy až dramaticky, myslím, že pri novom GT sa zhodneme, že získalo aj na kráse. Celkové zoštíhlenie dizajnu dopĺňajú detaily v podobe bezrámových okien a zadného spojlera vysúvaného v rýchlosti nad 110 km/h (alebo na povel tlačidla). 




Po týždňovom teste som presvedčený o tom, že BMW 6 Gran Turismo dospelo a stala sa z neho nielen priestranná rodinná alternatíva k touringu päťkovej rady, ale vďaka vydarenému dizajnu posadenému na rázvore sedmičky môže byť aj komfortnou reprezentatívnou alternatívou nielen k päťkovému sedanu, ale aj ku krátkej limuzíne radu 7. A nemusíte nikomu vysvetľovať, že ste si ju vybrali pre vnútorné hodnoty, ale tí správni pozorovatelia budú aj exteriérový vizuál vnímať pozitívne.


Text: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner 


Článok bol prvýkrát zverejnený v časopise RoadLife (2/2018).


Advertisement