Temný prízrakAgent Myší kožuštekŽihadloObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureBMW X4 30i xDriveSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW 740d xDrive – Srdcová sedma

BMW 740d xDrive – Srdcová sedma

Sedím za sedadlom vodiča v krátkej sedmičke a po výlete na juh Slovenska do Château Rúbaň rozmýšľam, komu je určená. Zadné sedadlá sú, ako drahá opcia, elektricky nastaviteľné, vyhrievané, ventilované, majú masážnu funkciu a prachové vankúšiky na opierkach hlavy. Ale miesta na nohy, keď sedím sám za sebou, nie je nazvyš, pocitovo menej ako v 6 GT s rovnakým rázvorom. Ak by som si sadol vpravo, sedadlo predného spolujazdca môžem posunúť vpred a miesta bude dostatok. Ale prečo si rovno nekúpiť predĺženú verziu? Rozdiel 6.650,- EUR pri cene tejto konkrétnej sedmičky 150 tis.+ asi nebude hrať úlohu. Krátka je obratnejšia, ale ako pasažier na zadnom sedadle nebudem chcieť, aby môj šofér jazdil príliš dynamicky. Ak budem sám šoférovať, lebo ma to baví, vyberiem si šialene fantastickú #M5... tak ako? Aký môže byť dôvod na kúpu krátkej sedmičky? Tieto otázky som položil po druhom dni testu na našom FB profile a začali sa diať veci. Diskutujúci riešili cenu, naftový motor pod kapotou a jeho vhodnosť, či nevhodnosť a v zásade veľa ďalších vecí, na ktoré som sa nepýtal. A potom, vďaka Robertovi to zaznelo: „Aký môže byť dôvod ju nekúpiť?“ 

Poďme sa najskôr pozrieť na ten motor pod kapotou, aj keď, začnem zoširoka. Musím sa priznať, že vizuálne sa mi sedmička naozaj páčila naposledy v generácii E38. Nádherné štíhle tvary, ktoré dodnes dokážu zaujať nielen fanúšikov značky. Vrcholom motorizácií vtedy bol hladký vidlicový dvanásťvalec s objemom 5,4 litra, výkonom 326 koní, hodnota krútiaceho momentu dosahovala 490 Nm. Hmotnosť veľmi tesne pod hranicou dvoch ton znamenala zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy a maximálnu rýchlosť obmedzenú na 250 km/h. Spotreba? Pri svižnej jazde vraj okolo 20 litrov na 100 km... 



Model 740d má objem necelých troch litrov, dve turbá, výkon 320 koní a 680 Nm. Hmotnosť sa opäť zmestí pod hranicu dvetisíc kilogramov a vďaka pohonu všetkých štyroch kolies a automatickej osemstupňovej prevodovke zrýchľuje z nuly na 100 km/h za 5,2 sekundy! Obrovský pokrok v technológiách je zjavný a to čo pred sedemnástimi rokmi dokázala V12, servíruje v podstate základná naftová motorizácia v oveľa dramatickejšom podaní. Každý virtuálny fajnšmeker (vrátane mňa) by si samozrejme doprial benzínovú V12 alebo aspoň osemvalec. Ako je to v skutočnosti? Dnes si benzínové motorizácie do sedmičky, dúfajme, že prechodne, neobjednáte (ak nepočítam hybridný štvorvalec s rovnakým výkonom ako mala E38 V12) a už základný motor 730d v kombinácii s pohonom všetkých kolies poskytuje veľmi slušnú dynamiku (5,8 sekundy trvá štandardný šprint). V reálnom živote viac skutočne nepotrebujete a rovnako to vidia tí skutoční kupujúci, ktorí preferujú naftové motorizácie aj do luxusnej sedmičky. Nielen výkon, ale predovšetkým dojazd atakujúci 1000 km na jednu nádrž je zaujímavý pre cestovateľov. Priemerná spotreba počas celého testu nepresiahla 8,2 litra, mimo mesto a diaľnicu sa mi ako priemer objavovali na palubnom počítači hodnoty do 6,5 litra.  



Druhou samozrejmou požiadavkou na luxusnú limuzínu je dokonalý komfort. Nová sedmička vždy disponuje adaptívnym vzduchovým odpružením na oboch nápravách, v našom prípade doplnenom o príplatkový systém Exekutive Drive Pro a integrálne aktívne riadenie. Základom prvej opcie sú aktívne stabilizátory na oboch nápravách, ktoré v spolupráci s dynamickým riadením tlmičov nielen potláčajú nakláňanie karosérie, ale poskytujú aj výnimočný komfort. Systém tiež spolupracuje s navigačným systémom a kamerou a vie podvozok v predstihu pripraviť na aktuálne podmienky, teda napr. ešte pred vjazdom do zákrut nastaví tuhosť podvozka, v spolupráci s adaptívnym tempomatom upravuje aj aktuálnu rýchlosť. Integrálne aktívne riadenie kombinuje natáčanie zadných kolies s variabilným prevodovým pomerom riadenia prednej nápravy. Výsledkom je skutočne výnimočný komfort (aj na dvadsaťpalcových príplatkových kolesách), kombinovaný s agilitou, ktorá je pre luxusnú limuzínu takmer prekvapujúca. Prečo takmer? Pretože, ide predsa o bavorák a tam sa nadštandardné dynamické vlastnosti automaticky očakávajú. Na športovú jazdu to samozrejme úplne nie je, ale veľmi svižný pohyb aj po úzkych, členitých a hrboľatých okresných cestách južného Slovenka zvláda sedmička na jednotku. Zásluhu na tom má nepochybne aj pohon všetkých kolies, citeľne preferujúci prenos sily na zadnú nápravu, príjemne vyvážené riadenie v športových režimoch a výborne radiaca automatická prevodovka.



Interiér rozmaznáva. Fenomenálny komfort sedenia, dokonalé ovládanie všetkých funkcií vozidla, vizuálny zážitok zo spracovania a fantastické odhlučnenie. V prvom rade si vodič dokáže nastaviť sedadlo tak, že má pocit sedenia v športovom GT, zároveň však má k dispozícii všetky komfortné prvky (vyhrievanie, odvetrávanie, masáže) minimalizujúce únavu a maximalizujúce pohodlie. Sedenie v druhom rade je prekvapujúco pre luxusnú limuzínu limitované priestorom. Ako som v úvode spomínal, ak si sadnem sám za seba, pri mojej len priemernej výške (176 cm) je miesta na nohy tak akurát, žiadne priestorové orgie sa nekonajú. V rámci testu sa nechávam voziť aj na pravom zadnom sedadle a tam je výsledný dojem výrazne lepší. Elektricky nastaviteľné sedadlo disponuje všetkými komfortnými funkciami rovnako ako sedadlo vľavo, ale predné sedadlo spolujazdca si samozrejme posúvam čo najviac vpred. V takom prípade je priestor pre nohy veľkorysý, aj keď kvality predĺženej verzie nedosahuje. Sedadlá sú v druhom rade ukotvené výrazne vyššie ako vpredu a tým limitujú výšku priestoru nad hlavou. Dlháni s výškou nad 190 cm sa už nebudú cítiť dostatočne spokojne. Samostatnou kapitolou je zábavný systém pre zadné sedadlá Experience, ktorý okrem tradičných možností zobrazovania funkcií nastavenia, TV a prehrávania Blu-Ray diskov obsahuje aj BMW vitalizačný program. Ide o program cvičení, na zadnej obrazovke sa zobrazujú inštrukcie a tlakom jednotlivých častí tela na sedadlo precvičia pasažieri celé telo. Samozrejme je na výber rôzna intenzita a rôzne programy, niektoré z nich vyžadujú naozaj poriadne úsilie, aby systém intenzitu snahy cvičenca vyhodnotil ako dostatočnú. Na prvý pohľad ide o hračku, ale na skutočne dlhých cestách môže cvičenie priniesť nielen rozptýlenie, ale aj skutočné osvieženie tela. Len jednou vetou pripomeniem, že ovládanie všetkých funkcií vozidla cez systém iDrive je dokonalé a ani v prémiovej triede nemá konkurenciu. 



V superlatívoch by sa o novej sedmičke a jej technologickej výbave (laserové svetlomety s dosvitom až 600 metrov alebo nočné videnie využívajúce infračervené tepelné zobrazenie) dalo písať veľmi dlho, ale už teraz mám pocit, že som bol príliš encyklopedický... A samozrejme, nájde sa aj pár detailov, ktoré by zaslúžili dostať na zadok! Najviac ma asi vytáčalo ovládanie BMW Touch Command, tabletu umiestneného v stredovej opierke. Pomalé, necitlivé, frustrujúce. Príplatkový chladiaci box? Preboha, v sedmičke to pôsobí ako Hubert Deluxe podávaný v striptízovom bare za cenu 99,- EUR, nehovoriac o tom, že som neprišiel na spôsob ako aktivovať chladenie. 

Našťastie, to podstatné sa odohráva vpredu a myslím si, že majiteľ krátkej limuzíny strávi väčšinu času za volantom. Príležitostne sa možno nechá odviezť vzadu, na dlhej pracovnej ceste, s partnerkou cestou z divadla alebo len tak, keď si bude chcieť oddýchnuť. Vtedy ocení výborný komfort zadných sedadiel a ich príplatkové funkcie. Uprednostnil by takýto vzorový chlap #M5ku? Určite je to individuálne, niekto naozaj nepotrebuje vlastniť 600 koní, radšej sa vozí s vedomím toho, že v automobilovom svete sú luxusné limuzíny vrcholom technologickej kompetencie značky a symbolom spoločenskej prestíže. Nie, nebude to vždy rozhodnutie rozumom, aj sedmička sa kupuje srdcom. Roberto mal pravdu!

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko 

Za spoluprácu ďakujeme Château Rúbaň.