Kia Sportage 2018Hra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakAgent Myší kožuštekObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW i3s REX – Hot EVil...?

BMW i3s REX – Hot EVil...?

Do tretice všetko dobré...! Moja prvá skúsenosť s elektromobilom prišla v podobe predchádzajúcej generácie Nissanu Leaf a okrem spomienok na nie veľmi podarený dizajn vo mne našťastie nezanechala trvalé následky v podobe nechuti testovať elektroautá (EV). S odhodlaním som sa teda mohol pustiť do záverečnej časti dlhodobého testu Volkswagenu eGolf a nakoniec, testovacieho týždňa s BMW i3s som sa nevedel dočkať. V prvom rade, elektromobil je pre mňa stále niečo nové, netradičné. A ďalší dôvod? Elektromotor malého bavoráku poháňa zadnú nápravu. Takže musí jazdiť ako pravé BMW a prinášať radosť z jazdy, no nie? 

Konštrukcia a technické predpoklady hovoria jednoznačné áno a, trošku predbehnem, po týždňovom teste musím konštatovať, že toto je prvý elektrický hot hatch. Verzia i3s disponuje elektrickým pohonom BMW eDrive s maximálnym výkonom až 184 koní a silou 270 Nm, čo v optimálnych podmienkach umožňuje bezhlučné zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy, z nuly na 60 km/h to eSku trvá dokonca len 3,7 sekundy (!). Naša verzia bola vybavená, prepytujem, predlžovačom... dojazdu, teda dvojvalcovým benzínovým motorom s výkonom 38 koní a silou 56 Nm. Spaľovací motor slúži len ako generátor na dobíjanie batérie a teda doslovne, predlžuje dojazd a poskytuje tým slobodu pohybu, ktorú bežné elektromobily nepoznajú. Daňou za túto výhodu je vyššia hmotnosť (+120 kg) a výsledných 1460 kg sa podpisuje aj na o čosi horšej dynamike, z nuly na 100 km/h to REXovi trvá stále veľmi dobrých 7,7 sekundy. Obidve eSkové verzie dosahujú rovnakú, maximálnu limitovanú rýchlosť 160 km/h. Aj pri diaľničných rýchlostiach je auto extrémne stabilné, pomáha mu uloženie ťažkých batérií v podlahe medzi nápravami, ľahká a pevná karbónová konštrukcia skeletu karosérie a ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 50:50. Verzia i3s je v rámci modelového radu postavená ako športový model, teda disponuje tuhším športovým podvozkom zníženým o 10 milimetrov, rozšíreným o 40 milimetrov a o dva centimetre širšími pneumatikami (vpredu 175/55 R20 a vzadu 195/50 R20). 



Čo to znamená v realite bežnej a tej menej bežnej premávky? Prirodzeným teritóriom elektromobilov, i3s nevynímajúc je mesto. Kompaktné rozmery, zvýšený posed, agilné jazdné vlastnosti a okamžitý výkon elektromotora znamenajú, že malé elektrické BMW je, s trochou preháňania, taký štvorkolesový skúter. Vďaka pevnej karbónovej konštrukcii nevadí ani tuhšia charakteristika športového podvozku, nakoniec je to hot(EV)hatch! Prekvapenie prichádza za mestom. Reálny elektrický dojazd predstavuje hodnotu 200 km, s plným využitím potenciálu benzínového predlžovača je maximálny dojazd okolo 330 km. Samozrejme, môžete ho ľubovoľne predĺžiť dotankovaním paliva. Poučený skúsenosťami kolegov som sa snažil benzínový motor aktivovať vždy, keď kleslo nabitie batérií pod 75%, skôr to nebolo možné. V nastaveniach som ani nenašiel možnosť automatickej aktivácie funkcie dobíjania, vždy bolo potrebné manuálne spustenie. Prvé, a počas týždňa vlastne jediné, dobíjanie batérií z nabíjačky som absolvoval po viac ako 200 kilometroch, stav batérie pritom ukazoval ešte 45% nabitia, naopak nádrž na benzín bola takmer prázdna. Musím dodať, že som jazdil takmer výhradne v režime Comfort, teda s vypeckovanou jednozónovou automatickou klimatizáciou a plným výkonom. Režim Eco (s limiterom na 130 km/h) a Eco Pro (limit 90 km/h a komplet vypnuté spotrebiče energie) sú takmer nadbytočné. Nepríjemným prekvapením bola doba nabíjania, do plnej kapacity to trvalo dlhých 54 minút. Tankovanie necelých siedmich litrov naturalu ale zabralo len 30 sekúnd a opäť som mal k dispozícii maximálny dojazd cez tristo kilometrov. 

BMW i3s je zatiaľ jediný elektromobil, ktorý dal viac ako jeden výjazd na sedlo Pezinskej Baby. Kopec som si z každej strany vybehol trikrát a po dotankovaní v Perneku komfortne (rozumej na plný plyn) došiel domov. V hľadaní gripu na prednej náprave mi pomáhalo presné riadenie a prekvapujúco agilne naladený podvozok, s veľmi výraznou príchuťou zadného pohonu. Naplno som využíval režim Sport, ktorý zrýchlil reakcie na pokyny akcelerátora a športový režim trakcie, ESP nie je vypínateľné. Bavila ma nielen jazda na limite, ale aj trochu prekvapené pohľady postávajúcich motorkárov. Naháňanie na kopci dávalo zabrať nielen úzkym pneumatikám, ale citeľne ubúdal aj výkon, nakoniec výrobcom udávaný dlhodobý výkon je „len“ 102 koní. Nech je i3s akokoľvek hot, zatiaľ nie je úplne stvorená na vyprážanie na kopci... je to však na dobrej ceste.      

Popri radosti z jazdy sa mi na BMW i3s páči futuristický dizajn a vzdušná architektúra interiéru. Minimalistická prístrojová doska je tvorená mixom recyklovaných materiálov, dreva a kože a vďaka svojmu tvaru zároveň môže slúžiť ako takmer nekonečný odkladací priestor. Zvláštnosťou je chýbajúci stredový tunel, namiesto neho je v koberčeku vložený emblém i3s a rovnú podlahu medzi sedadlami možno využiť na fotobrašňu alebo kabelku bez toho, aby to vpredu sediacich cestujúcich obmedzovalo. Vzadu je miesta menej, priestor môžu za komfortný považovať predovšetkým deti. Ešte krátka poznámka k protismernému otváraniu dverí, nie, neobmedzovalo ma to a áno, je to strašne cool, lebo podobne to má aj Rolls-Royce.



Záver? BMW i3s REX je dokonalé mestské auto, nebráni sa ani výletom za hranice aglomerácie, poskytuje vodičovi slobodu pohybu neznámu bežným elektromobilom a pomerne prekvapujúco, aj radosť z jazdy, nielen na suchu, ale vďaka zadnému náhonu ešte väčšiu za znížených adhéznych podmienok. Toto všetko má samozrejme jeden veľmi zásadný háčik, a tým je cenovka. Celková cena nami testovaného exempláru - 57.648,- EUR je síce s ohľadom na ponúkané technológie adekvátna, pohybuje sa však na úrovni modelu M240i xDrive. Ak už ale máte v garáži X5ku a M4, určite je to dobrá voľba na každodenné bežné jazdenie.

Text: Miro Vilím, Foto: Patrik Tančenko