Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW M135i - Tetovanie

BMW M135i - Tetovanie

Máte ho? Máte ozdobené telo kresbou z katalógu alebo ste to nechali na kreatívneho umelca s piercingom namiesto tváre? A kde to máte? A prečo?

Tetovanie je akýmsi podpisom výnimočnosti alebo liekom na rozorvaté ego. Prípadne symbolika charakteru človeka, ktorá má opäť dva uhly pohľadu. Extrovertný rebel alebo šedá eminencia v snahe zlikvidovať svoje komplexy. Niekto sa dá tetovať, pretože si chce do konca života pripomínať ľudí alebo udalosti. Iný to spraví jednoducho len tak, pretože mu to poradil kamarát, ktorý má veľkú motorku. Z vášne, z roztopaše, z nudy, zo zlosti. Či chceme alebo nie, o tetovaní a jeho význame by sa dali viesť nekonečné dialógy. Jediným postrehnuteľným faktom však zostáva, že nikto, absolútne nikto sa nedáva tetovať z čistého rozumu. A viete prečo? Pretože to nie je potrebné. Môže to byť vkusné, pokojne krásne, môže to byť hrdinské, uspokojujúce, namyslené alebo len aktuálne in. Ale vždy je to založené na emóciach. Robíme to preto, že chceme zmenu a pretože si to môžeme dovoliť.

BMW M135i je fantastickým príkladom netradičného automobilu, ktorý zabezpečí všetky emocionálne potreby budúceho majiteľa, ale nikdy sa nedostane do racionálneho výberu. Jednou z podmienok pri kúpe auta je jednoznačne cena. Teda v prípade, že sa jedná kúpu z rozumu a auto má viac slúžiť ako tešiť. A v prípade, že sa jedná o človeka, ktorý  dokáže rozmýšľať. Ak máte na jazyku argument, že existujú tak solventní ľudia, ktorí cenu neriešia, dávam za pravdu. Ale ani v ich prípade sa kúpa M135i nerovná výsledku ekonomickej analýzy či štatistického tvrdenia. (pozn. redakcie: cena testovaného modelu 56.548 EUR, základná cena 46700 EUR)
 
BMW M135i si kúpite pretože sa vám páči. A preto, že je to výborne fungujúce auto. A bude vám celkom jedno, že tam nenatrepete obývačkovú zostavu, že budete štamgastom na obľúbenej čerpacej stanici a že vás opäť niekto niekam zaradí. Budete vy a vaše M. Aj keď menej nástojčivé a trochu rozmaznané. (pozn. redakcie: určite nebudete jazdiť na spotrebu, ale pokiaľ by ste sa o to pokúsili, M135i dokáže aj 6,9l. R6 a 320 koní!)



Sprvoti som si nevedel zvyknúť na nos nových BMW. Predná časť, ktorej dizajn je následkom potreby znížiť úroveň zranení pri strete s chodcom mi pripomínala zvraštené čelo homo habilis, človeka zručného. Pri bočnom pohľade na testovanú jednotku, potom ako sme sa zoznámili a čo to spolu prežili, som privykol a vnímal auto viac ako celok.
 
Profil je skvelý. Dynamická línia, kolesá v rohoch karosérie, krátke previsy a postoj prikrčenej, veľkej mačky s pruhmi. Myslený bol tiger, nie schizofrenická zebra. Bočná linka na dverách tiahnuca sa až niekam k zadnému blatníku auto opticky predlžuje e znižuje a vhodne vyrezaný prah to celé dotvára. 18 palcové disky M Double Spoke majú optimálnu farbu a nesnažia sa utajiť 4 piestikové, modré brzdové strmene s emblémom divízie M vpredu a 2 piestikové vzadu. Zadným partiám dominujú červené diódové svetlá a dve čierne koncovky výfuku po oboch stranách miesta na EČV v lesklom čiernom diele nárazníka. Vkusné. A tá farba. Je geniálna! Estoril Blau M-ku jednoznačne patrí a absolútne dokonale vyzerá na fotkách.



O interiéri BMW radu 1 sa nebudem príliš rozširovať, iba zopakujem slovné spojenia jednoduchá elegancia a jazdecký zážitok. Pokiaľ potrebujete ďalšie vyjadrenie a detaily, nájdete ich v teste prvej jednotky v RoadLife. A keď dočítate odseky o interiéri, pokojne si váš dojem vynásobte dvoma. A to nájdete v M135i. Tlstý multifunkčný, kožený M volant však spomenúť musím, pretože sa dobre drží, sklon má výborný a posed za ním je delikátny. Jediné, čo by vám mohlo chýbať k ideálnemu stavu za volantom je výhľad. Sedíte nízko a z bočného okna vám trčí len hlava. Takže skvelo vidíte vpred na najbližší apex na pretekárskom okruhu. Ale pokiaľ chcete s autom prudko manévrovať v preplnenom meste, napumpujte si sedačku až po strop alebo si doprajte pokoj a čas, aby ste ho vedeli perfektne odhadnúť. Inak si odriete náladu.

Športová, automatická, 8 rýchlostná prevodovka sa pripomína naozaj krásnym kovovo vyzerajúcim prvkom. A tým je páka radenia, prípadne volenia jazdných režimov. Vyzerá veľmi pekne a pracovisku vodiča dodáva výraznú dávku luxusu a moderných riešení. O pohodlie vašich chrbtových a sedacích svalov sa postarajú športové sedadlá, tak im vraví výrobca, ktoré podržia, ale podľa mňa je „športové“ silné slovo. Kombinácia látka Hexagon/Alcantara anthrazit pôsobí veľmi útulne a dostatočne luxusne aj vďaka stropnému čalúneniu v rovnakej farbe.

Ak ste individualisti a máte radi technológiu spojenú s jazdou, čaká na vás možnosť doplatiť si adaptívny M podvozok, ktorý ponúka niekoľko jazdných režimov. Od úsporného Eco Pro, cez húpavý Comfort  až po 2 športové Sport a Sport+. Variabilné športové riadenie máte v základe a počas prvých kilometrov si budete zvykať na jeho reakcie.



2979 cm3, 6 valcov spaľujúcich benzín, 235kW (320 koní) a 450Nm od 1300 ot./min. K tomu pohon všetkých 4 kolies xDrive a zrýchleniu 4,9 sekundy na rýchlosť 100km/h okamžite uveríte. V jedno zamračené popoludnie som o tom presvedčil aj zapáleného motorkára, ktorý ma sledoval niekoľko kilometrov, aby mi na osudových semafóroch naznačil, že si dáme šprintérsky súboj. Keď som pádlom pod volantom radil dvojku, premotivovaný človek v prilbe bol už na zadnom kolese a strácal asi dĺžku auta. Pri ďalších stupňoch a vytí šesťvalca som ho registroval len v spätnom zrkadle a pri rýchlosti vhodnej na odobratie licencie na život zmizol z dohľadu. Netvrdím, že by to jeho stroj nezvládol, ale moment prekvapenia bol tak veľký, že to zabalil a odbočil niekam na roľu, vstrebať tú hanbu.

Zrýchlenie je naozaj úctyhodné a konečná rýchlosť obmedzená na 250km/h. Radová 6tka má pri pokojnej jazde krásny zamatový chod doprevádzaný dunením výfukov. Vo vysokých otáčkach znie pretekársky a aj ostrí jazdci si prídu na svoje. Pri bežnej jazde je auto agilné a nespútané. Napriek jemnej práci s plynom sa pohybuje veľmi dynamicky a pokiaľ sa na chvíľu zabudnete, musíte na križovatkách potrápiť veľké brzdové kotúče. M135i pokojne využijete aj v povojnovom meste. V režime Comfort žehlí nerovnosti naozaj skvelo, ale nerozhádže ho ani ostrejší režim Sport. Ten totiž umocní reakciu plynu a riadenia na vaše podnety a verte mi, že práve Sport bude režim, ktorý využijete najčastejšie. Okrem toho budete mať možnosť ho konfigurovať. Chcete športové iba riadenie alebo aj šasi, podvozok? Alebo obe naraz? Ktoré vyberiete?



Od režimu Sport+ som očakával dve facky a kopanec do zadku. Nestalo sa. M135i nie je 1M a aj napriek svojej sile, dynamike a chuti jazdiť vám ubližovať nebude. Sport+ zvýrazní preraďovanie akustickou kulisou výfuku, pôsobí zlovestnejšie a stabilizácia vám dá priestor na jazdecké pokusy. Reakcie motora sú výborné, žiadne turbo prepadliská ani omeškanie. Výkon nastupuje  okamžite po pridaní plynu a skončí až v unavenom obmedzovači. A tu je jedna, nie, dve veci, ktoré ma na M135i mrzia. Obmedzovač vám nevyplieska koniec ciferníka a medziplyny pri podraďovaní sú také ... silené. Pokiaľ by tieto dve veci dokázali zmeniť, okamžite sa idem dať tetovať.
 
xDrive je skvelý na celoročné využitie. Autu pomáha k výbornej trakcii a zrýchleniu. Drží sa asfaltu a aj pokiaľ sa vám auto podarí rozhodiť, veľmi rýchlo ho rovná, aby mohol čo najrýchlejšie opustiť zákrutu. V režime Sport+ je vcelku jednoduché vojsť do zákruty s ostrejším zatočením volantu a čitateľne vybočujúcim zadkom. Akonáhle idete na plyn, aby ste šmyk udržali predná náprava sa chytí a vašu radosť rýchlo narovná. Nemal som priestor ani odvahu skúšať to vo vysokých rýchlostiach, kde by povolila fyzika, ale verím, že aj so štvorkolkou vedia majstri prejsť zákrutu bokom v plnom nasadení. Lenže toto je M135i, tetovanie, ktoré chcete ukazovať a tešiť sa z neho. Takže pokiaľ navštívite salón, položku xDrive nezaškrtávajte a nechajte všetku tú zodpovednosť iba na zadnej náprave.

BMW M135i je obraz, na ktorý sa budú pozerať hlavne tí druhí. Tí čo stoja vonku a obdivne, kriticky, úsmevne, či závistlivo pozerajú na vašu trofej. A vy ste tí, ktorí sedia vnútri, tí ktorí si dali pokresliť telo. A nikto vám to nemôže zakázať ani racionálne vysvetliť. Pretože je to vaša koža. Vaše tetovanie!


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner