Shooting BrakeMadam M.Raptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW M135i xDrive vs. Mercedes-AMG A 35 4MATIC – Teória relativity

BMW M135i xDrive vs. Mercedes-AMG A 35 4MATIC – Teória relativity

V triede prémiových ostrých kompaktov sa minulý rok objavil nový vyzývateľ, ktorého bavorskí postavili proti vstupnému modelu z portfólia AMG. Technické parametre sú natoľko podobné, že môžu byť výsledkom otvorenej debaty inžinierov oboch automobiliek na spoločnom pive alebo marketingovým cvičením pozornosti potenciálnych záujemcov. Prepĺňané štvorvalcové motory s objemom dvoch litrov, pohon všetkých kolies s pripájateľnou zadnou nápravou a automatická prevodovka. Výkon? 306 koní.

Filozofia

BMW predstavilo nový rad 1 na platforme UKL2 s pohonom predných kolies, čím si vyslúžilo automatickú kritiku všetkých, ktorí milovali jednotku s poháňanou zadnou nápravou. Nebudem predstierať, že takáto zmena filozofie mi výnimočne chutí, ale už po prvej jazde som rozumel jej dôvodom. Okrem tých racionálnych ako sú výrobné náklady a (len) málinko lepšia priestorová ponuka je tým hlavným skutočnosť, že nová jednotka je koncepčne lepším autom pre každodenný život. 

Než sa začnete ako fanúšikovia zadokolkovej M140i zavzdušňovať, dovolím si vám pripomenúť pár postrehov zo života. BMW oznámilo zmenu koncepcie pre radu 1 v dostatočnom predstihu, takže ste mali dostatok času objednať tú svoju trojdverovú F21 M140i so zadným pohonom a manuálom do výroby. Že ste to nestihli? Ešte donedávna boli dostupné nové stoštyridsiatky aj u slovenských predajcov. Ale výlučne s pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou. Jasná preferencia kupujúcich (xDrive a automat) sa premietla aj do aktuálneho top modelu jednotkovej rady. 

BMW M135i xDrive je priamym nástupcom nákupných preferencií fanúšikov značky. Tých, ktorí si kúpili jednotku s pohonom zadných kolies a manuálnou prevodovkou bolo príliš málo na udržanie dovtedajšej koncepcie. Nielen to, veľa majiteľov šesťvalcových F20/21 prirodzene videlo nástupcu svojho auta skôr v skutočnom športovom kupé, BMW M2, nie v novej generácii toho istého auta.

Hoci nesporné kvality novej M135i xDrive nás úplne nepresvedčili pri prvej jazde a v samostatnom teste, ukázali sa naplno v priamom porovnaní s mláďaťom od AMG. 

Mercedes-AMG A 35 4MATIC a.k.a. baby Benz nielenže Mareka tešil v samostatnom teste, ale svoju až prekvapujúcu ostrosť ukázal aj na domácom okruhu. Zhodli sme sa, že nová A35 je jazdne podstatne lepším autom ako predchádzajúca generácia A45 a právom ju môžeme označiť prívlastkom „hot“. Máme jasného víťaza?



Jazda

Prepĺňané štvorvalcové motory s objemom dvoch litrov, pohon všetkých kolies s pripájateľnou zadnou nápravou a automatická prevodovka. Rovnaká teória, rozdielna prax. 

Výkon 306 koní poskytuje BMW v rozsahu 4500 až 6250 otáčok za min., Mercedes-AMG pri 5.800-6.100 otáčkach za min. Z pohľadu sily je na tom BMW ešte lepšie, maximum krútiaceho momentu 450 Nm je dostupné v širokom pásme 1.750 – 5.000 ot/min., AMG má svoje maximum 400 Nm položené v rozsahu od 3.000 do 4.000 ot./min.

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zodpovedá jemne vyššej hmotnosti jednotky (1.525 kg vs. 1.480 kg), BMW uvádza údaj 4,8 sekundy, Mercedes-AMG 4,7 sekundy. Maximálna rýchlosť je zhodne limitovaná na 250 km/h, bez oficiálnej možnosti posunu limitu smerom nahor. 

Subjektívne pôsobí motor od Mercedesu, aj vďaka agresívnejšiemu zvukovému prejavu, potentnejšie, ostrejšie, v reálnom svete má však bavorák v priamom smere máličko navrch.



Osemstupňová športová automatická prevodovka BMW je klasickým automatom s meničom, no v športovom režime kope takmer ako  sedemstupňová dvojspojka od AMG. Manuálne radenie pádlami pod volantom je subjektívne lepšie v Mercedese, každodenný život lepšie zvláda automat od BMW. Na rozdiel od drobných zaváhaní dvojspojky konkurenta radí bezchybne.  

V zákrutách, bez akýchkoľvek pochybností, jazdným zážitkom dominuje Mercedes-AMG. Hoci obidva pohony všetkých kolies dokážu na zadnú nápravu preniesť maximálne 50 percent výkonu, naladenie Mercedesu zapája zadnú nápravu do hry lepšie. AMG sa mi pod plynom podarilo otočiť cez zadok (nazvime to powerslidom), BMW na suchu umožňovalo zadnú nápravu odsadiť len pri prudšom ubratí plynu alebo cielenou provokáciou prudkým zalomením do zákruty. 

Jednotka má na prednej náprave samosvorný diferenciál Torsen a zároveň disponuje systémom EDLC (Electronic Differential Lock Control), ktorý má pribrzďovaním kolies pomáhať s držaním stopy. Toľko teória, aká je prax? Samosvorný diferenciál vpredu znamená, že BMW je potrebné jazdiť ako predokolku so samosvorom, pri príliš optimistickej polohe akcelerátora pred apexom, vie vystreliť von zo zákruty v potupnej nedotáčavosti. Mercedes sa správa viac ako štvorkolka, hoci stále platí, že treba zvoliť správnu nájazdovú rýchlosť.    

   
Obidve autá mali nastaviteľné tlmiče a osemnásťpalcové obutie, v priamom porovnaní je BMW komfortnejšie vo všetkých režimoch, Mercedes-AMG je naladený nekompromisnejšie, čoho výsledkom je aj spomínaná lepšia dynamika v zákrutách. 

Jednou vetou k brzdám, BMW má vpredu o centimeter väčšie kotúče, ale aj „vďaka“ EDLC účinok brzdnej sústavy poľavuje skôr ako v AMG. Na plnohodnotné okruhové využitie však nie sú dimenzované ani jedny brzdy. To by nikomu nemalo vadiť, ani jedno z porovnávaných áut necieli na trackday junkies.  

Len vizuálne

Aktuálna jednotka je tou najkrajšou generáciou BMW radu 1. Hoci na prvý pohľad pripomína dvojkový tourer s čopnutou strechou, dizajn má dostatok vlastného charakteru. Najmä v našej verzii M135i xDrive pekné detaily ako špecifický predný nárazník a výplň obličiek pôsobia príjemne dynamickým dojmom. Nech to bude znieť akokoľvek, dizajn malého BMW pôsobí mužnejším dojmom ako jeho konkurent v žltom rohu a s prekvapením musím konštatovať, že je rovnako prikrčený k zemi ako A 35.



Mercedes je ženské meno a preto neprekvapí, že línie A 35 sú elegantné a uhladené, aj napriek výraznej farbe relatívne nenápadné. Jediným prvkom, ktorý výrazne odlišuje A 35 od jeho civilných súrodencov oblečených v šatách od AMG je dvojica koncoviek výfukovej sústavy s priemerom 90 milimetrov (mimochodom, koncovky výfukov M135ix majú priemer 100 mm). Ak chcete vizuálne zdôrazniť dynamický potenciál driemajúci v baby AMG, musíte si priplatiť za AMG aerodynamický balík, ktorý pridáva na predný spojler bočné lišty, ktoré by mali zvyšovať prítlak a výrazný spojler na piatych dverách. 

Interiér novej triedy A zahájil digitálnu revolúciu v prémiovej kompaktnej triede, kapitolou samou o sebe je digitálne rozhranie MBUX. Dvojica displejov s uhlopriečkou 10,25 palca predstavuje svojou grafikou a rozlíšením samozrejmý vrchol triedy. Široké možnosti individualizácie zobrazení a intuitívne ovládanie prostredníctvom výborného multifunkčného volantu je takmer dokonalé. 



Architektúra palubnej dosky s voľne stojacim rámom spájajúcim obidva displeje (prístrojový štít a obrazovku multimediálneho systému) je príjemne originálna. Z môjho pohľadu si kritiku zasluhuje masívne použitie „klavírneho laku“, najmä na stredovej konzole a miestami nie úplne dokonalá kvalita spracovania. Spomínaná stredová konzola má tendenciu vydávať zvuky pri opretí kolena pravej nohy vodiča.



BMW predstavuje v novej jednotke nový virtuálny prístrojový štít, ktorý ako BMW Live Cockpit Professional ponúka rovnako ako Mercedes dve digitálne obrazovky s uhlopriečkou 10,25 palca. Prístrojový štít sa nachádza v klasickej „kaplnke“ a obrazovka multimediálneho systému je vizuálne dostatočne oddelená od druhej obrazovky.

 

BMW si vyslúžilo kritiku pre zobrazenie otáčkomera a rýchlomera protichodnými stupnicami a chýbajúcu konfigurovateľnosť. Za mňa je to v poriadku, aj v Mercedese som celý test používal jedno zobrazenie. Aké? Tie žlté budíky... názov si nepamätám. Ale áno, chápem, že forma zobrazovania a funkcie multimediálneho systému môžu byť pre niekoho zásadným kritériom pri výbere... auta?!  

Sedadlá. Športové sedadlá v bavoráku sú vynikajúce, ponúkajú príjemnejšie čalúnenie v kombinácii látky a alcantary, pohodlnejšie sedenie a viac opory ako základné športové sedadlá v A 35, najmä na sedáku a v oblasti ramien. V každom prípade odporúčam priplatiť za škrupinové sedadlá AMG Performance, ktoré sú dokonca pohodlnejšie ako základné a telo držia aj pri ostrej jazde do-ko-na-le! 

 



Záverečné slovo

Áno, máme jasného víťaza nášho porovnania. Vlastne... dvoch. Z dynamického hľadiska je ním jednoznačne Mercedes-AMG A 35 4MATIC, ktorý je aktuálne najlepším horúcim hatchbackom vo svojej triede (okolo 300 koní a pohon všetkých kolies). Ostrý motor, výrazná zvuková kulisa a takmer nekompromisný podvozok jasne profilujú baby AMG ako jazdeckú alternatívu súpera v modrom rohu. 



BMW M135i xDrive je pohodlnejšie, jeho prevodovka radí hladšie, má lepšie základné sedadlá a kvalitnejšie spracovaný interiér. Je ostré, ale menej ako AMG a to ho predurčuje pre spokojnejšie každodenné užívanie. 

Cenovka oboch konkurentov zodpovedá nemeckej prémiovej triede, BMW štartuje na cene 45.400,- EUR, naša konfigurácia sa zastavila na sume 58.677,- EUR. Mercedes-AMG A 35 4MATIC je síce vstupnou bránou do sveta AMG, ale s cenovkou začínajúcou na sume 49.830,- EUR nie lacnou. Náš testovaný kus stál dokonca 62.514,- EUR.    



Technické predpoklady hovoria o priamej konkurencii, konečný výber favorita tohto porovnania určujú osobné preferencie jednotlivca a každá značka má svojich verných fanúšikov. Ktoré by ste si vybrali Vy? Dajte nám vedieť v diskusii na našich sociálnych sieťach.

Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj – spayza.sk

Advertisement