Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeAudi A6 PHEVOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynM235i xDrive Gran CoupéCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW M440i xDrive Coupe – Znovuzrodenie

BMW M440i xDrive Coupe – Znovuzrodenie

Existujú dôvody, pre ktoré by ste uprednostnili dvojdverové kupé pred štvordverovým sedanom? Skúsenosť nás učí, že by mali byť minimálne dva. Silnejšia vizuálna príťažlivosť a intenzívnejší jazdný zážitok. Mojim pôvodným zámerom bolo venovať sa v nasledujúcich riadkoch výlučne druhému aspektu osobnosti nového kupé, ale nakoniec sa nevyhnem ani hodnoteniu toho prvého.

Ako jazdí? 

Odpoveď na túto otázku sa pokúsim vtesnať do jedinej vety: „Intenzita a dĺžka pretáčavého pohybu auta ako esencia jazdného zážitku je určovaná výlučne zručnosťou jazdca, schopnosti každodennej použiteľnosti sú vyjadrené dokonalosťou odladenia jednotlivých komponentov a ich vzájomnou súhrou.“ Snáď si v tejto vete nájdete všetko potrebné a ak nie...

Technický základ sedanu M340i xDrive je transformovaný na prvý pohľad nie príliš významnými zmenami do jazdne zaujímavejšieho celku. Oproti sedanu disponuje kupé dodatočnými výstuhami vpredu a na podvozkových komponentoch, rozšírením rozchodu zadných kolies o 23 milimetrov, ale aj redukovaným vztlakom na zadnej náprave. Predná náprava má väčšie negatívne odklony a aj vďaka siluete nižšej o 57 milimetrov má nové kupé ťažisko posadené o 21 milimetrov bližšie k ceste. Špecificky pre kupé bolo odladené aj riadenie, brzdy, tlmiče a stabilizátory.

Výsledok? Dokonalá harmónia pohybu vo všetkých jazdných režimoch. Nové kupé radu 4 je vo verzii M440i xDrive vynikajúcim príkladom spojenia športovej jazdy a každodenného komfortu.



Riadenie je rýchle, ako je u moderných BMW zvykom, miera jeho odporu nastaviteľná. Nech je to komfort alebo šport, vždy je presné a umne vyvážené. 

Podvozok na adaptívnych tlmičoch môžete aj pri ostrej jazde v kopcoch ponechať v komfortnom nastavení, pohyby karosérie nielen v pozdĺžnom, ale aj v priečnom smere vám budú podávať dostatok informácií bez toho, aby jazdu znervózňovali príliš intenzívnou zmenou ťažiska. Ak to máte radi tvrdšie, pokojne použite športový režim, aj v spojení s devätnásťpalcovými diskami obúvajúcimi pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S poskytne prijateľný komfort na slovenských cestách. 

Brzdy sú presne dávkovateľné, ich výdrž sa nám pri prvej jazde nepodarilo spochybniť. 

Pohon všetkých kolies xDrive otvorene preferuje zadnú nápravu (dokonca ju poháňa výlučne, ak nie je potrebné zapojiť prednú nápravu) a s pomocou športového zadného diferenciálu poskytuje pri plne vypnutej stabilizácii takmer nekonečný potenciál pretáčavých radovánok. Ako som v úvode spomínal, všetko je o schopnostiach jazdca, moje opatrné pokusy boli len náznakom drifterskej precíznosti autora fotiek.



Zvuk radového trojlitrového šesťvalca s výkonom 374 koní (v rozpätí od 5.500 do 6.500 ot/min.)  a silou 500 Nm (v rozpätí od 1.900 do 5.000 ot/min.) je, podľa nastavenia palubného systému, v interiéri zosilňovaný bez toho, aby skutočne obťažoval, jeho prejav navonok je v duete s výfukovou sústavou uchu lahodiaci. Spaľovací motor je podporovaný 48V mild hybridnou sústavou, ktorá dokáže generovať až 11 koní pomáhajúcich pri rozjazdoch a zároveň podporuje spontánnejšie reakcie pohonnej jednotky na povely akcelerátora.

Osemstupňová športová automatická prevodovka radí bezchybne vo všetkých režimoch nastavenia, vďaka nej sa zrýchlenie z nuly na 100 km/h odohrá za 4,5 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaných 250 km/h. Ako je u mníchovskej automobilky zvykom, ak nebudete dávať pozor, v manuálnom režime vás prevodovka nechá motor trápiť v obmedzovači. Pádlami pod volantom si môžete pomôcť podľa potreby, ja som vďaka lineárnemu prísunu veľkej porcie sily v športovom režime občas odraďoval skôr, ako by to urobila prevodovka. 

Hmotnosť (DIN) vyjadrená hodnotou 1740 kilogramov je na nápravy rozložená v ideálnom pomere 50:50, čo prispieva k dokonalej ovládateľnosti. Nemalý podiel na hmotnosti musia mať aj tlmiace materiály, auto je od podvozku vynikajúco odhlučnené, vnímateľný je pohyb vzduchu od vonkajších spätných zrkadiel. Akustický komfort je však na vysokej úrovni. 



Príplatkové športové (M Sport) sedadlá poskytujú tradične rozsiahle možnosti nastavenia, dokonalý komfort sedenia a skvelé držanie tela aj v oblasti ramien. 

Ovládanie? Všetky potrebné informácie zobrazuje vynikajúci head-up displej, funkcie potrebné počas jazdy sa dajú ovládať na volante a regulácia klimatizácie má stále fyzické ovládače. Grafika digitálneho prístrojového panelu je rovnaká ako v prípade trojkového sedanu (a iných bavorákov), nemožnosť jej personalizácie ma necháva chladným.

Ako vyzerá?

Prvé fotografie prototypov odhaľujúce novú prednú masku vzbudili moje pochybnosti, v podstatnej miere ich rozptýlilo oficiálne predstavenie novej štvorky v nami testovanej farebnej kombinácii (Arctic Race Blue a kožené čalúnenie Vernasca Cognac) a finálnym argumentom v prospech nového dizajnu bolo stretnutie naživo. 

Elegancia bočnej siluety je nespochybniteľná, zadná časť dopĺňa celok už očakávaným tvarovaním. 



Nové kupé je renesanciou, znovuzrodením originálneho dizajnu, ktorý je jednoznačne odlíšiteľný nielen vo vzťahu k sedanu radu 3, ale aj v rámci kompletného modelového portfólia BMW.       



Finálny verdikt

Nové BMW M440i xDrive Coupe je grand tourerom poskytujúcim, pre mňa až neočakávane, veľkú porciu zábavy a dokonalý cestovateľský komfort na všetkých povrchoch, aj pri nemeckých diaľničných rýchlostiach. A ako bonus k objektívne skvelým jazdným vlastnostiam dostanete dizajn s puncom výnimočnosti. Veľmi príjemné prekvapenie a veľká zvedavosť na plnokrvné M4. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Juraj Hrivnák (@jury_on_the_road)

Advertisement