Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW M550i xDrive Sedan – Sedmospáč

BMW M550i xDrive Sedan – Sedmospáč

Sleeper je podľa Urban Dictionary, voľne preložené, obyčajne vyzerajúce sériové auto na denné jazdenie, ktoré pod kapotou skrýva niečo rozhodne nie obyčajné. Označiť testovaný sedan za spáča by bolo nemiestne, BMW M550i xDrive je totiž... sedmospáč. Dokonalý spachtoš. Ale keď sa zobudí benzínový osemvalec... utekajte.

Navonok bežná päťka, obohatená o nejaký exteriérový M paket a veľké, príplatkové dvadsaťpalcové kolesá. Nepozorný zrak rozhodne prehliadne označenie na veku kufra, ktoré hlása „550“ a len fanúšik značky alebo petrolhead skutočne vie, čo to vôbec znamená. 

Pod prednou kapotou sa skrýva v tejto dobe veľmi neobyčajný motor. Vidlicový prepĺňaný osemvalec s objemom 4,4 litra má výkon 530 koní v rozsahu otáčok 5.500 až 6.000 a sila 750 Nm je dostupná od 1.800 do 4.600 otáčok za minútu. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá len 3,8 sekundy

Aby sme si to vysvetlili. Motor v BMW M550i xDrive má rovnakú hodnotu maximálneho krútiaceho momentu ako BMW M5 Competition a z nuly na stovku je rýchlejšie ako BMW M850i xDrive Gran Coupé (o 0,1 sekundy). V praxi to znamená, že M550i xDrive je sakramentsky rýchla limuzína, chýry predchádzajúce nášmu testu dokonca hovorili o tom, že táto konkrétna päťka je ešte lepšia ako spomínané Gran Coupe osmičkového radu s rovnakým motorom. 



Ak sa bavíme o dynamike jazdy, v priamke môže byť marginálny rozdiel v prospech päťky, všade inde má Gran Coupé rozhodne navrch. Okrem celkového naladenia v tom úlohu zohrávajú predovšetkým dva rozhodujúce faktory. Pneumatiky a brzdy. Zatiaľ čo osmička mala obuté lepivé športové pneumatiky Bridgestone Potenza S007, päťka sa musela uspokojiť s obyčajnými Pirelli P Zero. Rovnako zásadný rozdiel bol aj v brzdách, hoci som sa nedopátral, aký priemer majú kotúče v päťkovom sedane, odhadujem, že sú približne o dve centimetre menšie. V praxi to znamená, že výkonný motor ich na našom obľúbenom kopci veľmi rýchlo unavil a brzdný účinok s každým výjazdom klesal. Na prvý pohľad si to vyžaduje kritiku, ale musíme si uvedomiť za akým účelom bavorská automobilka osemvalcovú päťku postavila. 



BMW M550i xDrive má byť nepochybne komfortná limuzína na každý deň a na dlhé cesty po nemeckej diaľnici a tieto úlohy spĺňa mimoriadne presvedčivo. Napriek dvadsaťpalcovým kolesám dokáže adaptívny podvozok ponúknuť vynikajúci komfort, ktorý dopĺňa vynikajúca automatická prevodovka, perfektný posed za volantom a fantastické sedadlá. Áno, ak sa bavíme o komforte jazdy, M550i xDrive je rozhodne lepšia ako M850i xDrive Gran Coupé. 



Pohonná jednotka má toľko výkonu, že bežné legálne rýchlosti jazdí s otáčkami len mierne nad voľnobehom, ak je to však potrebné, vystrelí auto na akúkoľvek rýchlosť za zlomky sekundy. Odozva na plyn je aj komfortnom/adaptívnom režime úplne prirodzená a spontánna, v športových režimoch až hyperaktívna. Pohon všetkých kolies, ako je pri mníchovských systémoch zvykom, preferuje zadnú nápravu a musíte dávať pozor, aby sa vám pod kolesá nedostali šupky od banánov, lebo potom môžete skončiť v dobre kontrolovateľnom pretáčavom šmyku. 
 

 
Okrem vynikajúceho komfortu je ďalším benefitom osemvalcovej päťky jej nenápadnosť. Ako som v úvode spomínal málokto tuší, čo sa môže skrývať pod kapotou. A nie je nič zábavnejšie ako postaviť sa na semafore vedľa premotivovaného majiteľa športového auta a nechať ho prekvapeného za koncovkami výfukov burácajúceho osemvalca.      



BMW M550i xDrive je skvelý sedan vyššej strednej triedy s výnimočne luxusnou motorizáciou a ako taký nemá konkurenciu ani v radoch svojich ostatných nemeckých konkurentov. Ani Audi a ani Mercedes pre svoje bežné modely A6 a triedy E neponúkajú osemvalcovú motorizáciu. Vidlicový osemvalec má jedinečný charakter, lahodný zvuk a hoci je pomerne smädný, zaslúži si každú kvapku Naturalu 95. A že tých kvapiek bolo... Priemer počas nášho testu mal hodnotu 17,2 litra, pri ostrej jazde sa spotreba pohybovala vysoko na dvadsiatkou a aj celkový priemer z výroby (14,0 litrov) dokumentuje reálnu spotrebu. Na druhej strane, ak chcete úsporný motor, zvoľte motorizáciu 520d.  



V kontexte aktuálnej, emisne prísnej doby je obdivuhodné, že BMW ponechalo model M550i xDrive s pomerne smädným osemvalcom v ponuke aj po ostatnom facelifte päťkového radu. Za to patrí mníchovskej automobilke veľká vďaka.

Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj – spayza.sk