OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW M850i xDrive Cabrio – Lietajúci koberec

BMW M850i xDrive Cabrio – Lietajúci koberec

Hlučné. Ťažké. Smädné. Málo miesta na zadných sedadlách. Spracovanie miestami nezodpovedá šialenej cenovke. Vlní sa ako ten koberec z titulku... Ak sa na luxusný kabriolet s benzínovým prepĺňaným osemvalcom pozeráte touto optikou, nie ste cieľovou skupinou auta, ani tohto článku a môžete prestať čítať... Pre všetkých ostatných je príbeh o otvorenej osmičke možné vyjadriť inými slovami. Zvučné. Rýchle. Dynamické. Komfortné. Útulné. Príťažlivé. 

Veľký kabriolet nie je autom, ktoré potrebuje spĺňať praktické potreby viacúčelového dopravného prostriedku. Zmyslom jeho existencie je možnosť vychutnávať si jazdu s otvorenou strechou a prinášať radosť svojmu vodičovi. Kupuje sa srdcom, nie ako výsledok rozumného riešenia rovnice nákladov a úžitku. Nie je vylúčené, že okolie sa bude cítiť pohoršené, svojmu rozhodnutiu však musíš rozumieť Ty sám a všetko ostatné zanikne v hromobití osemvalca. 

Motor je v prípade otvorenej osmičky základným dôvodom jej príťažlivosti. Nielenže poskytuje z objemu 4,4 litra 530 koní (v rozpätí 5.500 – 6.000 otáčok za minútu) a 750 Nm (od 1.800 do 4.600 otáčok za minútu), ale predovšetkým obšťastňuje vodiča a okolie famóznou zvukovou kulisou. V komfortných režimoch dáva vedieť o svojej sile len pod záťažou, stále len decentným bublaním, ktoré sa ale v športových nastaveniach mení na burácajúce inferno. 



Akustickému predstaveniu zodpovedá prekvapujúco brutálna dynamika. Nebudeme predstierať, že s hmotnosťou 2090 kg (+ 125 kg oproti kupé) ide o ľahkú váhu, vďaka pohonu všetkých kolies a športovej automatickej prevodovke však bavorák vystrelí z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je už tradične elektronicky limitovaná na 250 km/h. Pri plnom využívaní dynamického potenciálu je potrebné počítať s nemalou spotrebou. Môj priemer počas celého testu bol presne ... 17,0 litra na 100 km.     



Nielen v priamke, ale predovšetkým v zákrutách otvorená osmička zdatne maskuje svoju hmotnosť. Prekvapujúca agilita je zásluhou pohonu všetkých kolies jasne preferujúceho zadnú nápravu, ale aj integrálneho aktívneho riadenia, M športového diferenciálu (sériovo) a príplatkového adaptívneho podvozku M Professional s elektromechanickou stabilizáciou náklonov. Pohyb karosérie je však cítiť aj v najtuhšom nastavení tlmičov, dá sa s ním však v zákrutách pekne pracovať. Presnosti jazdy neuberá ani trochu virtuálne riadenie a jemne zhoršená torzná tuhosť otvorenej karosérie. 



Napriek dvadsaťpalcovým kolesám obúvajúcim semislicky Bridgestone Potenza S007 (!) poskytuje podvozok popri vynikajúcej dynamike aj nevídaný komfort, ktorý sa mi, takto s odstupom času, javil hodnejší označenia „jazdy na magickom koberci“ ako v prípade aristokratického Rolls-Royce Wraith Black Badge



V priebehu dňa môžete nabehať stovky kilometrov v dokonalom komforte a keď cestou natrafíte na správne pokrútené, hoc aj úzke okresky, užijete si aj skutočne ostrú jazdu. Náš výlet tentoraz smeroval do oblasti označovanej ako „Bucklige Welt“, krajiny tisícich kopcov, ktorá sa rozprestiera na juhozápad od mesta Wiener Neustadt. 

Hotovú trasu sme prevzali od motorkárov a na mieste ostali trochu zaskočení. Navigácia nás mimo hlavných ťahov viedla tými najužšími cestami. Cez víkend boli takmer prázdne, aj keď konfliktu so zúrivými traktoristami sme sa nevyhli. Jeden nás úmyselne blokoval a druhý sa z vedľajšej cesty vyrútil s takou agresivitou, že len moja blesková spiatočka zabránila kolízii.

Najkrajšou časťou trasy boli cesty medzi Ramssattel a St. Corona Am Wechsel, na ktorých dostali eMkové brzdy poriadne zabrať. Zasmrdeli si, ale statočne držali, bez známok únavy. Hmotnosť je ale cítiť, vodič má pocit, že pri brzdení zotrvačnosťou spomaľuje rotáciu Zeme. 

Jazdný režim Adaptive je odladený presne na mieru osmičkového kabria, v základnom nastavení sa správa ako Comfort, ale stačí akcelerátor zošliapnuť intenzívnejšie a prebudí sa Sport. Perfektné. 

Celý výlet, vlastne takmer celý test som jazdil bez strechy a prevažne v komfortných režimoch. Do kabíny samozrejme fúka, v diaľničných rýchlostiach a bez vetrolamu pomerne intenzívne, ale to je práve cieľom veľkého kabrioletu, no nie? 



Zatvorená plátenná strecha má dve malé muchy. V rýchlostiach mierne nad 130 km/h sa od rámu čelného okna ozýva jemný akustický diskomfort a na rozdiel od predchádzajúcich dvoch generácií šestkovej rady (ktoré osmička nepriamo nahrádza) prišla o samostatne zasúvateľné zadné okno. Uznávam, hladká línia zatvorenej strechy vyzerá elegantne, dokonca lepšie ako v prípade kupé. A s otvorenou strechou má kabriolet jasne navrch oproti súrodencovi s pevnou strechou.    

    

Interiér. Ako som naznačil v úvode, na zadných sedadlách nie je miesta prebytok, ale: 1. za spolujazdca sa zmestia aj vysoké modelky a 2. pre dve školopovinné deti je to úplne v poriadku. Väčšinu času aj tak bude zadné sedačky zakrývať veterný deflektor a budú používané ako dodatočný odkladací priestor. Vpredu je miesta dostatok, sedí sa príjemne nízko a rozsah nastavenia je výborný. 



S ohľadom na cenu môže majiteľa nepotešiť nedostatok exkluzivity, virtuálny prístrojový štít BMW Live Cockpit Professional, ovládače klimatizácie, výduchy a veľa ďalších prvkov je medzičasom dostupných aj v bavorskej jednotke. Na druhej strane, kožou obtiahnutá palubná doska, ovládacie prvky v prevedení CraftedClarity a fantastické sedadlá pôsobia hodnotným dojmom.     



Veľký kabriolet od BMW je skutočné grandturismo a aj keď ovláda ostrú jazdu, jeho prirodzenosťou je komfortný pohyb vysokými cestovnými rýchlosťami. Môžete sa s partnerkou pokojne vybrať na víkendový výlet do Saint-Tropez a užijete si nielen tamojší nočný život, ale aj cestu samotnú. 



Nové BMW M850i xDrive nie je dokonalé auto, ale to je práve jeden z prvkov jeho príťažlivosti. Nie je taký exkluzívny ako Bentley Continental GT V8 Convertible alebo taký pompézny ako Mercedes-AMG S63 Cabriolet, ale dokáže im konkurovať tak dynamikou, ako aj komfortom a nech to znie akokoľvek, jeho priaznivá cena oboch konkurentov valcuje. Cenovka BMW začína na sume 132.750,- EUR (testovaný exemplár stál 150.567,- EUR), S63 začína na hodnote 196.560,- EUR a Bentley GT v Nemecku štartuje na cene 212.000,- EUR.



Hodnotenie: Veľký kabriolet s ponukou miesta pre štyroch, famózny motor, vynikajúci komfort, podarený vizuál a skvelé zážitky z testu. Veľmi subjektívne hodnotenie, ale inak nemôžem: 5 obrubníkov z piatich možných. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner, Modelka: IG @janaspergerova


Advertisement