E-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéBaby RaptorCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...Ceed GTFocus ST
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW X3 M Competition – Pouličný bojovník

BMW X3 M Competition – Pouličný bojovník

Príliš nekompromisný? Ak je pre Teba podvozok príliš tuhý, jednoducho si príliš rozmaznaný. Mnohí ochkajú, že je auto príliš tvrdé na naše cesty a vôbec, prečo BMW robí ďalšie SUV s absurdným výkonom? Pretože môže... Dáva však najvýkonnejšia X3 naozaj zmysel? 

Bavorskí prvýkrát vypustili do sveta model X3 ako plnohodnotné eMko a to nielen v základnej verzii s výkonom 480 koní, ale aj ako Competition s výkonom 510 koní. Obidve výkonové verzie dosahujú maximum krútiaceho momentu 600 Nm, Competition v máličko širšom rozsahu otáčok (od 2.600 do 5.950 ot/min.). 

Nový radový šesťvalec S58B30T0 s objemom troch litrov má kovaný kľukový hriadeľ a piesty, uzavretú konštrukciu vrchnej časti kľukovej skrine a jadro hlavy valcov je vyrobené technológiou 3D tlače. Cieľom konštruktérov bolo dosiahnuť čo najvyššiu pevnosť motora a nepriestrelnú trvácnosť aj pre očakávané, ešte silnejšie verzie. 

Najnovšia verzia prepĺňania M TwinPower Turbo pracuje s dvomi turbami, každé z nich plní „svoje“ tri valce. Vstrekovanie tlačí palivo do valcov s tlakom až 350 barov. Technologický balík dopĺňa plne variabilné časovanie ventilov VALVETRONIC a časovanie vačkového hriadeľa Double VANOS. Oproti motoru B58 má športový motor S58 zväčšený priemer valcov a nižší zdvih. 

Termickú pohodu pohonného ústrojenstva zabezpečuje centrálny chladič, dva postranné chladiče, prídavný chladič motorového oleja a separátny chladič prevodovky. Koniec stručného technického okienka, aká je praktická skúsenosť?



Motor vystrelí ručičku otáčkomera k redline (7.200 ot/min.) tak rýchlo, že manuálne radenie ma na prvýkrát a aj druhý raz prásklo o obmedzovač. Reakcie motora na povely akcelerátora sú fantastické, najmä v režimoch Sport a Sport+ necháva nádherne točivý charakter motora spomenúť na ostré atmosféry. Vďaka prepĺňaniu má motor sily dostatok v celom spektre otáčok, zrýchlenie z nuly na 100 km/h má napriek hmotnosti presahujúcej 2 tony, podľa údajov výrobcu, trvať len 4,1 sekundy. 



Zvuková kulisa motora a klapkového výfukového systému je prudko návyková, na rozdiel od hrmiaceho charakteru osemvalcov má agresívne jačavý charakter šesťvalca.    



Pohon všetkých kolies M xDrive sa prvýkrát predstavil v aktuálnej generácii M5 a rovnako aj tu výkon prenáša primárne na zadnú nápravu s aktívnym zadným diferenciálom a až v prípade potreby prostredníctvom viaclamelovej medzinápravovej spojky pripája prednú nápravu. Znamená to, že pri vypnutej stabilizácii sa x-trojka mení na zvodne pretáčavú mrchu, napriek tomu, že na rozdiel od spomínanej M5 nie je možné uzamknúť len pohon zadných kolies.   



Vďaka agilným jazdným vlastnostiam je X3 M babské auto, teda auto, ktoré funguje na Pezinskej Babe... a akomkoľvek inom kopci. Isteže, s M3 budete rýchlejší, ale práve skoršie limity SUV sú faktorom, ktorý poskytne viac radosti z jazdy pri nižších rýchlostiach. 



Pripúšťam, že podvozok má k absolútnemu komfortu ďaleko, zimné dvadsiatky s rozmerom 255/45 R20 mi však umožňujú vyhlásiť podvozok za dostatočne komfortný. Zostáva veriť, že sériové dvadsaťjeden palcové kolesá (pre model Competition) s letnými pneumatikami nebudú predstavovať zásadný problém. S pribúdajúcou rýchlosťou podvozok pracuje čoraz lepšie a tá vie pribúdať až do 285 km/h. Zaručujem vám, že takáto rýchlosť v stredne veľkom SUV je veľmi intenzívny zážitok. 



Účinné spomalenie aj z vysokých rýchlostí zabezpečuje brzdná sústava s kotúčmi 395 mm vpredu a 370 mm vzadu, treba však vždy počítať s nemalou hmotnosťou. 



Interiér BMW X3 M je rovnako starosvetsky úprimný ako nekompromisný podvozok. Klasické, veľmi pekné, bavorácke budíky, ovládanie klimatizácie otočnými ovládačmi, to všetko navodzuje pocit útulného domova. Špecifiká M modelu? Hlavica radiacej páky s tromi stupňami rýchlosti radenia, červené štartovacie tlačidlo a dve červené, rovnako kovové a programovateľné prepínače režimov M1 a M2. 



Celok dotvárajú famózne športové sedadlá a nádherná konfigurácia kože Merino a alcantary vo farebnej kombinácii čiernej a béžovej. Priestranný interiér poskytuje dostatok miesta pre štyroch dospelých a ich batožinu, základný objem 550 litrov sa dá sklopením zadných sedadiel rozšíriť až na 1600 litrov.



Aký dáva BMW X3 M zmysel? Pokojne si ju predstavte ako praktickejšiu verziu trojkového kombíku, ktorý BMW nikdy nerobilo vo verzii M. Vďaka zvýšenej svetlej výške si môžete opatrne trúfnuť na nespevnené cesty alebo do hlbokého snehu. 



Chuligánsky charakter X3 M mi veľmi pripomína moju obľúbenú jednotku, M140ix. Aj v nej som po nociach, s kapucou mikiny na hlave, rušil nočný kľud v meste akustickými prejavmi motora a výfukovej sústavy. 



BMW X3 M nie je auto pre každého, už s ohľadom na cenovku (od 97.136,- EUR). Myslím si však, že sa vie veľmi presne trafiť do vkusu konkrétnym ľuďom. A ja som jeden z nich.

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner    


Advertisement