Temný prízrakAgent Myší kožuštekŽihadloObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureBMW X4 30i xDriveSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW X4 30i xDrive – „SOLLY“

BMW X4 30i xDrive – „SOLLY“

„Chichi, chichichi, ... Solly“, chichotajúc vyhŕkla nízka, tenká žena s dlhými indiánskymi vlasmi a ázijskými črtami a zutekala k autu stojacemu vpredu. Stál som na krajnici rušnej ulice na 4 výstražných smerovkách a čakal na kolegyňu. Predo mnou stojaca prvá generácia Toyoty Prius robila to isté. Zrazu niekto lomcuje kľučkou pravých zadných dverí testovanej X4ky, ktorá vďaka funkcii automatického uzamykania po rozbehu vozidla, drží posádku v bezpečí pred vonkajšími útočníkmi, napríklad z vesmíru alebo Sýrie, aj po zastavení, pokým nevypnete motor. Či mi to zachránilo život pred udusením bambusovými ponožkami sa už nedozviem, ale viem jedno – tá malá vietnamská žena si moju testovanú X4 POMÝLILA so starou Toyotou Prius! Akože solly!

Napriek tomu, že testované auto nevlastním, prebehla mnou vlna frustrácie z uniformity dnešného automobilového sveta, kde sa začína všetko podobať na všetko. Môže si niekto pomýliť starú, čiernu, obitú Toyotu, ešte k tomu príšerne vyzerajúci Prius, s novou, nablýskanou X4 od BMW vo farbe Sophisto Grey Brilliant Effect za príplatok 930 EUR vo verzii Model M Sport X za 81 tisíc EUR? No evidentne môže!

Poznámku kolegyne o kačacej tvári (duck face) pri pohľade na zadné partie X4 som prešiel mlčaním. Našťastie test tohto auta nepíšu baby z redakčnej časti Venuša a ja môžem zodpovedne vyhlásiť, že zadné svetlá novej X4 mi žiadnu časť kačky nepripomínajú, ale uznávam, že som si na začiatku musel na ich vizuálnu invenciu zvykať. Vrchná časť farebne splývala s farbou karosérie a tenké červené linky vytvárali na mohutnom zadku dojem, že niečo chýba. V kontrastnejšej farbe karosérie však svetlá vynikali veľmi pekne (na tlačových fotkách). Ale ako vravím, zvykol som si a po pár dňoch a pár stovkách kilometroch som X4 vnímal ako jeden vcelku homogénny celok – aj s „kačacími“ svetlami.

Farba veľmi vyzvihla prémiové zaradenie, čistá bola naozaj krásne lesklá a pôsobila technicky a moderne. Profil auta je pokračovaním nezmyselného trendu SUV-coupé, ale dnes je v podstate jedno ako sa čo volá, hlavne, že sa nám to páči. Z predoboku vyzerá auto pekne svalnato, zadné širšie pneumatiky vytvárajú dojem športového  zamerania a celkový postoj má v sebe kus dynamiky. No darmo, je to tak, dnes sa bavíme o športe pri autách s ťažiskom pol metra nad zemou. Svedčí o tom aj potreba BMW doplniť X4ke komponenty z edície M Sport ako 20 palcové M disky kolies, M brzdy, M športový volant a M Sport X exteriérový balík, za ktorý by mal niekto dostať hlavnú cenu za dizajn – vyschnutý kaktus. Niekoľkonásobne a nepravidelne ohnuté podblatníky a pútavé nádstavce prahov s podivným vybratím mi vôbec nekorešpondovali so športovo-prémiovou náladou novej X4, naopak, pripomínali mi dielo dizajnéra závislého na zelených gumených macíkoch.



Vo vnútri, za volantom, sa v BMW sedí štandardne príjemne. Nebolo tomu inak ani teraz, elektrické nastavenie sedadiel prináša možnosť, si veľmi presne prispôsobiť vyhovujúcu pozíciu, ktorú bolo možné následne uložiť na 2 pamäťové miesta – skvelá vec, pokiaľ si auto striedate, napríklad s polovičkou. Koža Vernasca Tacora Red s dekoratívnym prešívaním Black vyzerala krásne, ale potili sme sa na nej rovnako ako na sedadle obtiahnutom igelitkou. Chýbalo odvetrávanie, zato vyhrievať pozadia sme si mohli v 3 stupňoch. Fandím funkcii BMW Gesture Control, pretože ju považujem za jednu z mála, ktorá naozaj pomáha vodičovi zostať pozorným. Ovládanie gestami je nerušivé a nemusíte nič hľadať v spleti funkcíí na dotykovom displeji, či šmátrať po ovládači iDrive na stredovom tuneli a mrkať očkom na hlavný displej v strede palubovky. To že Harman/Kardon Surround Sound audio systém hrá dobre a auto malo ešte aj akustické sklá pre zlepšenie audio zážitku neriešim, každý nech si vyberie, čo preferuje, čo mu je príjemné a čo mu robí radosť. O tom je predsa možnosť kombinovať v rozsiahlej doplnkovej výbave BMW.


 
Podkapotné ántré bolo o potešení ucha benzínovým šepotom 2 litrového 4 valca. Napriek tomu, že bavorák diesle vie, benzínové cvrlikanie je mi vždy príjemnejšie a rovnako príjemný bol každý studený štart, ktorý sprevádzalo, nazvime to, ohlásenie sa pekne prevedených, chrómových koncoviek výfuku v snahe napodobniť silný 6 valec. Výkon 252 koní a sila 350 Nm stačili na dynamické dáta 240km/h pre maximálnu rýchlosť a 6,3 sekundy ako zrýchlenie z 0 na 100 km/h. Pôsobivé. 1795 kg mi v dnešnom svete príde ako relatívne príjemná hmotnosť aj na svižnú jazdu. X4 zatáča naozaj dobre, predok si drží stopu a zadok tlačí cez xDrive a širšie pneumatiky presne podľa toho, ako mu nadávkujete plynom. Keďže je to „kupé“ a dôraz je na športovosti, viditeľnosť smerom von je horšia, takže čarovať v teréne nie je dobrý nápad. 



Praktické riešenia dennej rutiny zvláda tak, že zaparkujete luxusne, auto má veľký rejd a naozaj dobrý parkovací systém, ale do kufra naložíte maximálne víkendový nákup alebo niečo deformovateľné. Väčšia pevná škatuľa vám nedovolí zavrieť dvere kufra práve kvôli imidžovému skoseniu zadného skla. Nič to, pre 3 škatule pôjdeme na 3 krát, hlavne že vyzeráme cool. Pochváliť však musím elimináciu veľkých a ohyzdných tlmičov dverí kufra. Mechanizmus elektrického otvárania je umne skrytý do pántov dverí a vizuálne nijak nevyrušuje. Rovnako funkcia bezdotykového  otvorenie kufra tzv. „kopnutím“ funguje na prvú a veľmi spoľahlivo, takže si nevyťaháte ruky, držiac ťažké tašky, pokým za autom tancujete odzemok v snahe prebudiť letargický senzor.

Na záver by som si doprial jedno prirovnanie, ktoré definuje výskyt a snahu o plnohodnotnú existenciu auta akým je BMW X4. Súčasné BMW X4 je ako politicky angažovaná žena z billboardov. Chce byť ministerkou práce sociálnych vecí a rodiny, chce programovo pomáhať a riešiť spoločensko-sociálne aspekty, byť užitočnou, uznávanou, rešpektovanou a váženou. Snaží sa fungovať zodpovedne a získať uznanie. Je však stále príliš mladá a príliš trendy na to, aby jej to niekto uveril. Napriek všetkej snahe v službách spoločnosti, napriek predsavzatiu byť potrebnou, ...jej aj tak každý pozerá iba na kozy. Solly!


Auto: Marek Varga, Foto: Filip Damé