Q3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW X5 M50d – Nemý pes baskervillský

BMW X5 M50d – Nemý pes baskervillský

Kladiem si otázku, či by Sherlock Holmes rozlúskol aj túto záhadu. Či by dokázal identifikovať objekt, ktorý pokrútil časopriestor, vytrhol čiernej diere obličku a prinútil zemeguľu k opačnej rotácii?  Ja vidím prvý a zásadný rozdiel hneď v úvode. Pes baskervillský bola mýtická obluda požierajúca bežných angličanov na začiatku 20. storočia v južnej časti grófstva Devon, v Dartmoore. BMW X5 M50d je skutočné a súčasné SUV, ktoré, rovnako ako onen pes, požiera všetko okolo seba s krútiacim momentom nižším ako 740Nm. A najlepšie na tom je, že o tom nikdy nepísal The Strand Magazine a nevyšetruje to žiaden detektív s pomocným doktorom. BMW X5 M50d je nástroj na elimináciu zla v hlavnom meste a priľahlých panstvách.

Prekvapila ma svojou veľkosťou. Áno viem, že X5-ka je veľké auto. Vídavam ich denne celý zástup. Ale stojac v bezprostrednej blízkosti som si jej rozmery a váženosť uvedomil konkrétnejšie. Celé to podporil M aerodynamický balík a veľké 20 palcové disky kolies s vulgárne širokými zadnými pneumatikami (315mm). Metalický lak menom Spacegrau v kombinácii s interiérom v koži Individual Merino s rošíreným rozsahom Cryollobraun dotvoril očakávania po otvorení dverí a prekvapenie pokračovalo. Vzdušný priestor s nadýchanou kožou, minimalistickým dizajnom a veľmi vkusne zvolenou kombináciou čalúnenia a doplnkov vám jednoducho okamžite začne hovoriť pane a nosiť perfektne nachladené Bellini! Fantastické!

Napoviem iba ... 33000 EUR. Po starom 1 milión korún. Schválne sa vraciam k bývalej mene, aby to znelo veľkolepo. 1 milión korún za doplnkovú výbavu! Je potrebné si uvedomiť, že ľudia, ktorí vidia 33 tisíc EUR len ako číslo na papieri dokumentujúce ich ročný obrat, si X5 M50d jednoducho nemôžu dovoliť. Iní, úspešnejší, si v tejto hodnote doprajú doplnkovú výbavu. Ale že za to stojí!

Za 88000 EUR dostanete základnú X5 M50d s 2993cm3 objemným, 6 valcovým motorom s výkonom 280kW (381k) a krútiacim momentom súťažného truck-u v siláckej súťaži full-pull (740Nm). Ďalej sa môžete pýšiť zrýchlením z 0 na 100km/h za 5,3 sekundy a síce obmedzenou, ale dostatočnou maximálnou rýchlosťou 250km/h. Suseda dorazíte informáciou, že vaše rodinné auto pri tom všetkom konzumuje iba 8,8l v meste, dokáže aj 6,2 mimo mesta a keď to zmiešate je z toho 7,5 litra nafty na celých 100 kilometrov. Keďže sa už nemáte s kým baviť, pretože sused práve skolaboval, prečítate si ešte raz, čo ste si navolili do vašej vysnívanej X5 a očami spokojne spočiniete na konečnej sume 121477 EUR. Je to dobré, máte na to!



Základná výbava
Športová automatická prevodovka, Kontrola tlaku v pneumatikách, Adaptívny M podvozok, Balík výbavy M Šport, Velúrové koberčeky, Interiérové lišty Alu Hexagon, Ostrekovače svetlometov, Výstražný trojuholník, Parkovacie senzory (PDC), Dodatočné 12V zástrčky, Airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie

Doplnková výbava (1 milión)
Vyhrievanie volantu, 20“ M disky kolies, Adaptívny podvozok Dynamic, Alarm s diaľkovým ovládaním, Komfortný prístup a štartovanie, Automatické Soft zatváranie dverí, Klimakomfortné čelné sklo, Zadná kamera, Strešné pozdĺžne nosiče (matný hliník), Mechanické roletky na zadných bočných oknách, Stmavené sklá vzadu, Predné sedadlá s aktívnou ventiláciou, komfortným el. nastavením a pamäťou, Vyhrievanie všetkých sedadiel, 4-zónová automatická klimatizácia, BMW Night Vision s funkciou Dynamic Light Spot, Kontrola pri zmene jazdného pruhu, Active Protection System, Kamerový pohľad na okolie vozidla, Parkovací asistent, Mobilná kompatibilita s rozšírenými funkciami pre smartphony, Športový kožený volant M, M aerodynamický balík, BMW Individual strop Alcantara, BMW Individual prístrojová doska potiahnutá kožou, BMW Individual exteriérové lišty, Balík Innovation, BMW ConnectedDrive Advanced Plus, Balík výbavy Advantage 5, BMW Repair Inclusive (3 roky/80000km), Balík BMW Basic Service Inclusive (5 rokov/100000 km)



Ešte jedenkrát si dovolím pripomenúť ako výborne sa cítite za volantom v tak honosne vyrobenom a vybavenom stroji, akým bola mnou testovaná X5. Mnohokrát som v minulých testoch spomenul, že na dobré sa zvyká rýchlo. Že komfort a luxus si aj bežný človek osvojí oveľa rýchlejšie ako by sa mu samému zdalo. A pokiaľ tvrdíte, že by všetky tie „čačky“ okolo, váš skeptický pohľad na existenciu tak drahého auta nezmenili, verte mi, zmenili! A nie len tie. Rovnako spôsob akým sedíte, viditeľnosť cez veľké presklené plochy okien. Žiadne klaustrofobické pseudo športové posedy a malé okná. Poctivé SUV s offroadovým odkazom. Toto všetko hrá prvú ligu a vy si veľmi rýchlo zvyknete a tento štandard prijmete za svoj.

Po veľmi dynamickom víkende, počas ktorého sme vytvárali výstup pre ostré hatchbacky, ma tieto kompromisné športiaky vytriasli natoľko, že som sa na týždeň s luxusnou X5 vyslovene tešil. Tešil som sa na pohodlie, komfort, ticho a pocit, že sa o mňa auto stará. Áno, v tomto prípade som sa stal absolútne bežným konzumentom a robilo mi to sakra dobre! Podvozok prešiel korektúrou a konečne mu dali aj tlmiče. „S predošlou generáciou sa to v komforte pruženia nedá porovnať“, tvrdí kolega Miro, majiteľ minulej X5, v prospech tej novej. Rovnako nastal posun v odhlučnení a celkovom prejave auta. V režime Comfort vás motor nijak nevyrušuje, prevodovka si hladko plní svoje povinnosti, riadenie je preposilované tak, že volant otočíte aj pohľadom a auto s vami na mestských nerovnostiach mierne pohupuje. Cestovanie po diaľnici je balzam na vystresovanú dušu a s vedomím, že auto kontroluje všetko, čo sa okolo deje, sa môžete uložiť na spánok za volantom.



Pružné zrýchlenie vo vyšších rýchlostiach je zdrvujúco fascinujúce, pokiaľ si uvedomíte že sedíte vo veľkom, 2265kg vážiacom aute. Ak nie ste schopní si to uvedomiť, zrýchľovanie a obiehanie bude iba fascinujúce. Tlak a sila, ktorú auto použije na zrýchlenie je masívna. Vy však pociťujete len príjemné potlačenie do bedernej časti chrbta a tiky v kútikoch úst. Hrozivý prejav zvonku je transformovaný na uhladený kultúrny zážitok vo vnútri. V režime Sport alebo Sport+ by sa žiadalo napísať, že auto priostrí reakcie riadenia, motora, tlmenia. Ale nedá sa použiť tak ostrý výraz. BMW X5 M50d v režime Sport alebo Sport+ upraví nastavenia  tak, aby vaše vedomie registrovalo posun k športovým vlastnostiam, ale aby sa vaše fyzično za žiadnu cenu nemuselo snažiť viac. Jednoducho, prepnete na Sport, X5 spraví „húúú“, prevodovka vyhodí otáčky o jeden prevodový stupeň hore, „húúú“ sa zvýši o oktávu a auto je pripravená zničiť a roztrhať všetko v dosahu jeho sania. Lenže, vy to nepočujete, pretože váš pes baskervillský, je nemý! 



Ale nie hluchý ani slepý. Nočné videnie s dynamickými LED svetlami, ktoré nasvecovali všetky žijúce prekážky je skutočne výborné a pre vlastnú bezpečnosť si tento prvok doplnkovej výbavy (Dynamic Light Spot) zaškrtnite. Auto vidí oveľa ďalej ako vy a zachytí pohyb oveľa skôr a tým predchádza potenciálnej nehode pri strete so zverou alebo neosvetleným chodcom.  V noci sa mi jazdilo najlepšie. Automatické diaľkové predo mnou vytvárali jasný deň, pootvoreným oknom prúdil dnu chladivý nočný vzduch a ja som chcel iba cestovať. Fantasticky vyladené audio od Harman Kardon hralo čisto a v nočnom tichu pôsobilo ešte výraznejšie. Jazdil som pomaly, pokojne a plynule bez potreby adrenalínového vypätia zo športovej jazdy. V takomto aute nepotrebujete súťažiť ani si nič dokazovať. Iba si to celé užívate a viete, že pokiaľ budete chcieť, že pokiaľ nastane situácia, že naozaj budete chcieť, jednoducho chcieť, stane sa z vašej M50d pes baskervillský!


Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement