Temný prízrakAgent Myší kožuštekŽihadloObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureBMW X4 30i xDriveSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW X5 xDrive25d: Prémiová škola

BMW X5 xDrive25d: Prémiová škola

„Tomáš, štvorku tu máte! Nechcete s tým niečo robiť? Nič?! Nič?!“ rozhorčený pohľad našej triednej, chemičky, obviňujúci z nečinnosti môjho spolužiaka, jej nervózne mávanie klasifikačným hárkom a nahlas nevypovedaná Tomášova reakcia nám navždy zostane v pamäti ako úsmevná príhoda zo strednej školy a aj teraz je zdrojom pobavenia. Oslí mostík nás privádza k tomu, že v motorovom priestore testovaného vozidla je štvorka. Konkrétne radový štvorvalec s objemom 1995 cm3 s dvojstupňovým prepĺňaním, variabilnou geometriou lopatiek turba a zvýšeným výkonom oproti prvotnej verzii tohto motora. Motor prenáša 231 koní (+13 koní) a 500 Nm (+50 Nm) na vozovku prostredníctvom inteligentného pohonu štyroch kolies xDrive. Zaujímavosťou je, že túto motorizáciu môžete ako jedinú kombinovať aj s pohonom jedinej, bavorácky správnej, zadnej nápravy. Dynamika je v oboch prípadoch totožná, z 0 na 100 km/h za 7,7 s a maximálna rýchlosť 220 km/h. Lepšia trakcia štvorkolky xDrive je v prípade pohonu sDrive kompenzovaná nepatrne nižšou hmotnosťou (-45 kg).  
 
Dosť bolo teórie, ako jazdí základná motorizácia modelového radu X5 v reálnom svete? Vyšší výkon síce nie je možné subjektívne, aj pre časový odstup od prvého testu, vnímať, ale motor umožňuje viac ako dvojtonovému kolosu (prázdna hmotnosť 2115 kg) aj svižnú jazdu. Základom je však plynulosť pohybu, nábeh výkonu má, napriek komplikovanej technológii a bezchybne pracujúcej osemstupňovej automatickej prevodovke, pozorovateľné oneskorenie. Teoretickou výhodou by mala byť nižšia spotreba, katalóg výrobcu hovorí o kombinovanej spotrebe 5,6 litra na sto kilometrov. Reálna priemerná spotreba sa však počas celého testu pohybovala v rozmedzí 7 až 9 litrov, celkový priemer 8,7. Nie, nie je to zlá spotreba, ale hovorí o tom, že pre zachovanie dynamiky dôstojnej pre veľké BMW musíte motor príliš často využívať naplno. Vyššie motorizácie budú jazdiť aj za menej a tak jeden z dôvodov pre malý štvorvalec, spotreba, je čisto teoretický. A druhý? Cenníková cena 58.850,- EUR je o 4.400,- EUR nižšia ako odporúčania hodný trojlitrový šesťvalec s výkonom 258 koní a silou 560 Nm. Stojí to za to? Ak si kúpite úplný základ, možno by som bol ochotný súhlasiť.

   
Aktuálna generácia X5 je veľmi pohodlné, priestranné a v svetlej farbe Mineralsilber, veľmi elegantné SUV. Komfortnému naladeniu základného podvozku nie je možné nič vyčítať ani na príplatkových 19 palcových diskoch, dynamicky je stále na vrchole svojej triedy. Takže áno, za relatívne rozumnú základnú cenu dostanete veľké prémiové SUV. Koľko sa ich však predá v základnej výbave? Môj odhad sa blíži k nule. Testovaný exemplár spolu s príplatkovou výbavou vyhnal cenu na sumu 74.443,- EUR. Napriek nemalej čiastke, základné, aj keď kožou čalúnené sedadlá mali len čiastočné elektrické ovládanie a teda posun bolo nutné uskutočniť manuálne, rovnako nastavovanie stĺpika riadenia. V BMW za dva aj štvrť milióna bývalých slovenských korún?! To je nepodarený sociálny vtip! Určite sa nájdu ľudia, ktorým bude postačovať základná motorizácia a ak si auto vyšperkujú dostatočným množstvom príplatkovej výbavy, aj so štvorvalcom budú mať pocit luxusu. Aj kvôli nie celkom dôstojnému vonkajšiemu akustickému prejavu dvojlitra sa nemôžem zbaviť pocitu, že lepšou voľbou by bol šesťvalec. A ešte viac výbavy. Všetky moje „triezve“ konfigurácie však začínali od sumy 90 tis. EUR.



Na druhú stranu, v cene cca. 75 tis. EUR je najvážnejším konkurentom pre BMW X5, iný bavorák. X3. Že je to menšie auto? Len zdanlivo! Vpredu máte nad hlavou 1033 mm, vzadu 994 mm. Pre porovnanie, X5 má vpredu 1029, vzadu 985 mm. Tabuľkové hodnoty sme si odskúšali v praxi, môj veľmi dobrý kamarát s výškou cez dva metre sa pohodlnejšie naskladal do menšieho xkska a to bol aj dôvod, prečo ho nakoniec aj objednal. A za svojich cenníkových 75 tisíc dostal vysnívaný trojliter a skutočne veľkorysú výbavu.

  
BMW X5 je v správnej motorizácii a výbave jedným z najlepších veľkých SUV. Nakoniec, svedčí o tom aj minuloročné druhé miesto X5 M50d v našej ankete ČoTy 2015. V základnej motorizácii a s nie dostatočne opulentnou výbavou je však X5 ako žiak bohatých rodičov na prémiovej súkromnej škole. Môže si dovoliť študovať na nej, ale nezaručuje to, že bude mať aj vynikajúce študijné výsledky. Takže, BMW X5 xDrive25d, dnes len dostatočná, sadnúť! 
 
Text: Miro Vilím, Foto: Adam Plesník Photo