Audi A6 PHEVSEAT Tarraco FRZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW X6 M50i xDrive vs. BMW M850i xDrive Gran Coupé – Quattro porte

BMW X6 M50i xDrive vs. BMW M850i xDrive Gran Coupé – Quattro porte

Auto s pevnou, pozvoľne klesajúcou strechou, dvomi dverami a miestom pre dvoch alebo štyroch ľudí. Približne takto kupé definuje väčšina slovníkov. Môžeme teda namietať, že autá so štvoricou dverí nikdy nemôžu byť označované ako coupé. Alebo môžeme nazrieť hlbšie do histórie a pripustiť, že význam slova sa môže v čase meniť. Výraz coupé sa vo francúzštine objavuje už v polovici 19. storočia a znamená voz pre dvoch pasažierov a, ... vodiča. 

V tomto storočí môžeme kupé definovať aj ako auto, ktoré má pozvoľne klesajúcu strechu, vyzerá dynamickejšie ako veľkostne porovnateľný sedan (alebo SUV), má menej miesta pre pasažierov a je drahšie. A nie je pritom rozhodujúce, či má štvoricu dverí, alebo je skutočne dvojdverové. Bavorská automobilka má v portfóliu množstvo modelov, ktoré vyhovujú aktuálnej definícii a my sme k sebe postavili dve z nich, aby sme zodpovedali otázku, ktoré z nich je „viac“ coupé? 

BMW X6 ako zakladateľa kategórie „SUV Coupé“ netreba dlho predstavovať. Snáď žiadne iné auto z ponuky BMW nepolarizuje spoločnosť tak veľmi ako práve model X6. Na jednej strane ho ľudia milujú pre jeho výstredný dizajn, druhá skupina ho ako symbol prebujneného ega zatracuje. A možno práve tu je dôvod jeho úspechu, je to auto, o ktorom sa diskutuje a neustále je stredobodom pozornosti. Nikdy som s X6tkou nemal problém, ale doteraz vždy by som uprednostnil jej praktickejšieho súrodenca, BMW X5. 

V tretej generácii to však zazvonilo aj u mňa a nová X6 si získala moje sympatie. Svoju úlohu v tom určite zohrala motorizácia, pod označením M50i sa ukýva vidlicový benzínový osemvalec s objemom 4,4 litra, prepĺňaný dvomi turbami. Výkon 530 koní a sila 750 Nm katapultujú 2.235 kilogramov vážiace SUV na stovku za 4,3 sekundy a maximálna rýchlosť je limitovaná na 250 km/h. 



V našom prípade bolo auto obuté na 22 palcových kolesách so zmiešanými pneumatikami Pirelli P Zero, vpredu mali rozmer 275/35 R22, vzadu boli obuté valce s rozmerom 315/30 R22. Nielen vďaka adaptívnemu M podvozku Professional, ale aj zásluhou rozmeru pneumatík jazdila osemvalcová X6 famózne aj na našom obľúbenom kopci. Rozhodne by ste také tempo nečakali od auta tohto typu. Samotná rýchlosť bola sprevádzaná nádhernou symfóniou sania, turbodúchadiel a výfukového systému M Sport. Označiť jazdu s veľkým SUV ako „športovú“ by znelo ako rúhanie, dynamická a rýchla však rozhodne bola. Auto bolo perfektne ovládateľné a s dostatkom voľného priestoru sa pri vypnutej stabilizácii dalo jazdiť aj bokom. Hoci sa auto vďaka aktívnemu podvozku v zákrutách nenakláňa, jeho hmotnosť a vyššie ťažisko bolo rozhodne cítiť. 



Z pohľadu exteriérového dizajnu si každý urobí svoj názor, mne sa páči (konečne) aj zadok auta a hoci je mohutný, v spojení s obrovskými kolesami a vo fantastickej farbe Manhattan vyzerá vynikajúco. Špecialitou prednej časti je podsvietená maska chladiča... a viete čo? K pompéznosti X6 mi to jednoducho pasuje. 



BMW M850i xDrive Gran Coupé som po prvých kilometroch označil za jadrovú ponorku a áno, trochu som preháňal. Pod kapotou priadol alebo burácal, podľa miery zošliapnutie akcelerátora, rovnaký vidlicový osemvalec ako v prípade X6 M50i xDrive, ale jeho výkon 530 koní mal s výrazne nižšou hmotnosťou (1995 kg) podstatne menej práce. Nie je to mušia váha, ale auto na stovku vystrelilo za 3,9 sekundy a predovšetkým v zákrutách bolo cítiť výrazne nižšie ťažisko. 
 

 
Gran Coupé som považoval za zbytočnejší model ako X6..., pretože BMW predsa robí osmičku ako pravé kupé a pre priaznivcov vetra vo vlasoch aj ako Cabrio. Na čo by komu bolo štvordverové kupé? Po osobnej skúsenosti viem oceniť univerzálny charakter veľkého kupé so štvoricou dverí a jeho ďalšie prednosti. Jedným z dôvodov príťažlivosti kupé je jeho vizuál, ktorý je jednoducho dynamickejší ako v prípade akejkoľvek inej karosárskej verzie. V prípade najväčšieho Gran Coupé s kľudným svedomím tvrdím, že je to najkrajšia verzia modelového radu osem. Nádherná štíhla silueta, perfektné proporcie, detaily dokonale dopĺňajúce celok. 



Posed za volantom je fantastický, predné sedadlá sú ukotvené príjemne nízko a vodič má naozaj pocit, že sedí v športovom aute. Prekvapením je priestorová ponuka vzadu, pri svojej výške (176 cm) som mal dostatok miesta vo všetkých smeroch, nielen na nohy, ale aj nad hlavou. Oproti klasickému dvojdverovému kupé, do ktorého sa mi ani nepodarilo napratať detské sedačky je priestorová ponuka v druhom rade skutočný benefit.  



Napriek veľkosti a hmotnosti jazdí M850i xDrive Gran Coupé ako skutočné športové auto. Pneumatiky Bridgestone Potenza S007 (245/35 R20 vpredu, 275/30 R20) lepia po zohriatí neskutočným spôsobom a na plných brzdách dokážu v spolupráci s výborne odladeným ABS spomaliť auto na absurdne krátkej vzdialenosti. Aj s vypnutým stabilizačným systémom jazdí Gran Coupé veľmi presne, pri správnom dávkovaní výkonu však nie je problém dostať auto do pretáčavého šmyku. S ohľadom na dĺžku viac ako piatich metrov ale aj toto kupé potrebuje dostatok priestoru. 



Takže ktorý z týchto štvordverákov je viac kupé? Ak by sme vychádzali z obvyklej definície, ani jedno, na to majú jeden pár dverí naviac. Obvyklá definícia nehovorí nič ani o tom, ako má coupé jazdiť a hoci podvedome očakávate od dynamického vizuálu kupé športové jazdné vlastnosti, nemusí to byť vždy pravda. V prípade dvojice od BMW však platí jednoduché pravidlo. Každé z nich nielen vyzerá dynamicky, ale tak skutočne aj jazdí. Štvorica dverí pridáva na praktickej využiteľnosti, ale z môjho pohľadu neuberá nič na vizuálnej príťažlivosti. A z pohľadu jedinečných jazdných vlastností si myslím, že BMW pokojne môže označovať obidve autá ako Coupé, nie je predsa dôležité meno, ale to, čo sa za ním skutočne skrýva.



Dynamickejšie samozrejme jazdí M850i Gran Coupé, praktickejšie je z pohľadu priestorovej ponuky a batožinového priestoru (440 litrov vs. 580 litrov) BMW X6 M50i xDrive. Ktoré si teda vybrať? Ako dvojica sú ideálnou kombináciou vozového parku fanúšika mníchovskej značky na každý deň, ale ak by som si mal vybrať len jedno z nich... bude to BMW M850i xDrive Gran Coupé.  

Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Šuhaj – spayza.sk  

Advertisement