Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / BMW X6M Competition - El Capitan

BMW X6M Competition - El Capitan

Extrémna zbytočnosť! Tento sociálny výkrik na ešte sociálnejšej Markovej sieti zaznel v jednom z prvých komentov pod príspevkom o BMW X6M Competition, ktorý bol koncipovaný na základe testovania v zákrutách na kopci a mal poukazovať na dynamické danosti auta. Ok, možno by sa s tým dalo súhlasiť - prvoplánovo! A možno i prirovnať k niečomu rovnako zbytočnému? Ja neviem, … napríklad k 910 metrov vysokej, hladkej žulovej stene?


El Capitan mi napadlo hneď potom ako som testovanú X6M zaparkoval pred potravinami, zacúval medzi “ostatných” a po pár krokoch sa obzrel. Naskytol sa mi pohľad, ktorý zadefinoval titulok tohto článku úplne presne. X6M pôsobí vďaka svojím rozmerom, vďaka všetko drviacemu pohľadu, vďaka mohutnosti a viditeľným svalom a v konečnom dôsledku aj vďaka opticky zväčšujúcej bielej, … ozrutne. Bežné autá okolo vyzerali ako deti vo výbehu pre slony, pokým si bavorák nárokoval na 100% využitie parkovacieho miesta. Ohromné!


Farba laku Mineral White vyzdvihuje prémiovú noblesu, aj keď jej využitie v kombinácii s čiernymi doplnkami už minula moderné trendy. Pokiaľ by som ja mohol voliť farbu pre svojich 625 koní, vybral by som túto. K prednej časti exteriéru iba krátko - nedívajte sa na približujúce sa auto, pokiaľ ste na prechode pre chodcov, inak prežijete rigor mortis postojačky. Tvár X6M má ďaleko od vľúdnosti a jej rysy sú silne agresívne a dominantné - rovnaký dojem budí obrovská žula v Yosemitskom národnom parku.


Profil odkazuje na dnešné vnímanie termínu kupé a tu vzniká priestor na subjektívnu argumentáciu v súvislosti s vnímaním vonkajšej krásy. Môžeme o tom pokojne viesť diskusiu, ale mne sa rozmer, postoj a tá silne vyžarujúca arogancia bočnej línie novej X6 naozaj páči! Prispievajú tomu aj 21 a 22 palcové disky kolies so zmiešanými rozmermi pneumatík - zadné valce musia jednoducho niečo udržať. Zadné partie by niekto nazval NIE BMW, ale mne sa minimalistická linka svetiel páči, uznávam však, že jej jemnosť nekorešponduje s predátorom vpredu. Niečo ako Wolverine so zadkom Beyonce.




Vo vnútri sa vďaka tejto výbave (auto v celkovej hodnote 158.985€) híkalo a fotografovi trvalo fotenie detailov oveľa dlhšie ako obvykle. Jednoducho, človek zostáva na miestach, kde sa cíti príjemne a dobre. Vnútorné čalúnenie koža Merino/Alcantara Blacks kontrastným prešívaním Midrand Beige vyzeralo jednoducho fantasticky. Do toho karbónové diely a dva typické výrazné červené body v podobe tlačítok M1 a M2. Úroveň fascinácie zvyšoval dokonalý posed za volantom aj vďaka vynikajúcim sedadlám a nazvime to, športový výhľad. Na ceste to nie je žiaden problém, práve naopak, vodič sa cíti zainteresovaný, kokpit ho príjemne obopína, ale skúste v uličkách historického centra zaparkovať alebo vojsť do McDrive s kamennou horou!?




Ohavné je ovládanie tlačítka Start/Stop systému. Je malé a na plastovej lište na stredovom tuneli tak zle umiestnené, že sa nedá riadne ovládať a mnohokrát jednoducho nefunguje. Milý výrobca - ako veľmi si myslíš, že trháš srdce petrolheada, keď mu na križovatke ten muzikálny osemvalec, po nedávnej nakladačke, jednoducho zhasne a on ho nevie aktivovať, kvôli nefungujúcemu tlačíku? Tak, pokiaľ tam už musí byť, prosím umiestniť inam, nech sa dá použiť. Za čiastočné ospravedlnenie považujem umiestnenie tlačítka M Mode, rovnako na stredový tunel, ktorým sa dá zvoliť jazdná nálada vašej X6M z Road, cez Sport na Track, kde treba tlačítko dlhšie podržať, aby sa elektronický mozog auta ujistil, že to myslíte vážne a jazdný mód aktivoval. Kúzelné, červené tlačítka M1 a M2 na volante, ktorým viete priradiť komplexné nastavenie auta, môžu byť kľúčom k širokému úsmevu a jazdeckej radosti. Ale o tom v odstavcoch nižšie.




Dominancia tohto SvoľačoV sa zdvojnásobí po naštartovaní 8 valcového, 4,4 litrového, benzínového motora, ktorého rovnako ako exteriér, či interiér, zdobí M karbónový kryt. 4 koncovky M Sport výfuku po studenom štarte okamžite informujú, že tu sa pasie riadne stádo koní. Vo vnútri však musíte použiť prst na tlačítko zapnutia klapky výfuku, aby ste mali aspoň nejaký akustický zážitok. V otáčkach je zvuk motora napodobnený veľmi dobre, seriózne som tam počul rinčanie atmosférickej M3-ky, prelínajúce sa s medvedím hučaním 8 valca. Taký malý, hudobný zážitok, aký sa od auta tejto veľkosti a zaradenia rozhodne nečaká. Podobne ako keď vyleziete na El Capitan a neveríte, že po toľkej drine môžete mať tak skvelý pocit.




625 koní (460 kW) je na prvé počutie číselný masaker, ktorý sa snaží byť neskôr spochybnený hmotnosťou 2370 kg. Nepochybujte! Sadnite si na miesto spolujazdca a požiadajte niekoho skúseného, nech tých 750 Nm odpáli naplno. O 3,8 sekundy ste na 100 km/h, o pol sekundy neskôr začínate zaťahovať strachom zadok, zhruba pri 250 km/h začínate nahlas prosiť a maximálka atakujúca 300 km/h vytvára dojem, že žijete alternatívnu realitu. SUV, či SAV, ktoré sa dokáže vymrštiť na 300 km/h takýmto spôsobom, by malo byť predávané so zbrojným pasom. Ale, … stačí zvoliť jazdný režim Komfort a z bieleho Hulka sa stáva jemný kaderník (ospravedlňujem sa, toto som prehnal).




To ako dokázal zatočil 2,4 tony vážiaci kolos, dotýkajúci sa asfaltu iba malou časťou zimnej pneumatiky považujem za malý/veľký vianočný zázrak. A to ako dokáže elektronika v režime 4WD Sport poslať na zadné kolesá toľko výkonu, aby sa pretáčali tak akurát a na predné toľko, aby vás z toho driftu vytiahli, opäť tak akurát, je silne návykové. Pri tejto hre však počítajte so spotrebou vysoko nad 20 litrov zelenej stovky. Mimochodom, celkový priemer spotreby počas testu sa zastavil na hranici 17,2 litra. Rovnako agilita pri bežnom dennom jazdení bola veľmi pôsobivá. Darmo sa snažíte o úsporu, keď vás tá dynamika tak láka. Ľahkosť s akou sa auto dokáže pohybovať je žiadaná a za volant X6M som sa vracal vždy veľmi rád.




El Capitane - masív žijúci si svoju večnosť v západnom údolí kalifornských Yosemitov. Pompézny, viditeľný, vyhľadávaný. Kus žuly z obdobia Kriedy, na ktorý dodnes lezú partie nadšencov. A okrem všetkým podobných momentov tejto skaly a súčasnej X6M (rázny, masívny, obdivovaný, zaujímavý, rešpektovaný a pod.) práve tu vidím zásadný rozdiel. BMW X6M Competition chýbajú nadšenci. Chýba mu vzorka jazdcov pre radosť. Samotná X6 získava aj stráca vďaka svojmu lesklému, kontroverznému obalu a povesti. Nie je pre všetkých a všetci nie sú pre ňu. No a pokiaľ k nej pridáte ono M, volíte si dve cesty - tá prvá bola spomenutá na začiatku a X6M vnímate ako predraženú zbytočnosť. Ale tá druhá vraví, že BMW X6M Competition je El Capitan vo svete dnešných SUV.



Autor: Marek Varga, Foto: Christian Varkonda