Sports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NSanta1000 kilometrový testKodiaq RSProject CToto auto s vami pohne!Baby AMGRS245Sandman 2V ako...SandmanKia XCeed 1,6 T-GDIRozhodnutieCeed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Chevrolet Captiva - Sedem

Chevrolet Captiva - Sedem

Pokiaľ čakáte príbeh s Bradom Pittom v klobúku z rovnomenného filmu, tak prežijete malé sklamanie a zrejme vám prestane chutiť pripravený popcorn. Tento text bude o tom, ako sa európsky tváriace, americké auto popasovalo s náročným slovenským klientom.

Chevrolet Captiva je poctivo vyzerajúce SUV, ktorého meno mi v prvom momente pripomenulo zelený čaj, ktorý je viac zelený ako zdravý. Na reklamných bilboardoch je odfotené s odrezaným kusom plecniaku, čo je nápad, ktorý som nepochopil, ale ani nijak neskúmal. Nedávno som však mal možnosť, preskúmať veľký Chevrolet z plagátu, ktorý prejavil svoju 7-násobnú schopnosť humánnej prepravy a presvedčil posádku, že čas je relatívny.

Je to dodnes jediné auto v rámci testov RoadLife, ktoré vyzerá v skutočnosti podstatne lepšie ako na fotkách. Captiva sa priveľmi hanbila pózovať pred objektívom a vždy nám utiekla niekam na družstvo, či do starej sýpky. Jednoducho je to také vidiecke, pracovité dievča, ktoré nie veľmi rado trávi čas na lesklých, snobských večierkoch. To, že sa dokáže správať a pozná, minimálne teoreticky, spôsoby a trendy ešte neznamená, že je nimi preplnená a verí im.

Vizuál Chevroletu Captiva sa faceliftom posunul k lepšiemu a dnes mu dominuje robustnejší predok a váženejšou maskou. Predné svetlomety so šošovkami neskrývajú xenónové výbojky, ale klasické halogény s funkciou denného svietenia. Zadným partiám dominujú diódové svetlá s veľkou svietiacou plochou, čo je minimálne z hľadiska bezpečnosti výhoda. Profil tvorí klasická koncepcia SUV s väčšou svetlou výškou, ktorá však trochu necudne odhaľovala komponenty pod autom. Rovnako dve koncovky výfuku, osadené značne vysoko nad zemou mi niekoľkokrát horúco ofúkli kolená, čo je v letných páľavách jedna z mála vecí, ktorú by som vyhľadával. Testovaná výbava LTZ naviac zahŕňa športový dizajn predného nárazníka a 19 palcové disky kolies, ktoré výdatne pomohli celkovému dojmu.



Interiér vám vydoluje z hrdla citoslovce „Ou“, ktoré môžete definovať ako nečakané prekvapenie z historickej prehliadky. Obrovský volant prevzali z autobusu, ale jeho tvarovanie a úchyt sú dobré. Posed za volantom jasne deklaruje, doslova, vysoký štandard. Výhľad je výborný, na pedále šliapete zvrchu a s veľkým volantom je to ohromujúci zážitok z luxusného prostriedku hromadnej prepravy. Prevedenie budíkov prístrojovej dosky si prekvapivo mnoho ľudí pomýlilo s nemeckým premiantom, ale tlačítka ovládania klimatizácie a audio systému Premium s 8 reproduktormi, veselo pukali pri každom stlačení v nádeji, že sa konečne zlomia. Displej rádia je starším bratom toho, ktorý pred 15 rokmi použil švédsky výrobca mobilných telefónov, ale ten navigačný bol našťastie tak veľký, že ho zatienil a situáciu zachránil.

Chevrolet Captiva vo svojej top výbave LTZ s niekoľkými prídavkami, veľmi slušne uspokojí vaše potreby. Budete mať milión asistentov, ktorí dbajú o vaše pohodlie a bezpečnosť. Systém elektronickej kontroly stability ESC, ABS, DCS pre bezpečný zjazd zo svahu a HBA do svahu, TCS asistent, ktorý neprekĺzne. EBD rozdelí brzdnú silu, TSA zastabilizuje príves a ARP ochráni pred prevrátením. Mňa zaujalo FBS – systém zabraňujúci vädnutiu bŕzd. Že by okruhová špecialitka? Skrytá tvár novej Captivy? Alebo som to zle pochopil? Vädnutie bŕzd je následok poklesu sily brzdného účinku, ktorý závisí od viacerých faktorov. Jednoduchšie, prehriatie bŕzd a ich radikálne znížená funkčnosť. Ako Captiva zábráni tomu, aby vodič-kamikadze pustil pedál brzdy a dovolil kotúčom ochladiť sa? Čo v krízovej situácii, ktorá vyžaduje intenzívne brzdenie z vysokej rýchlosti? Captiva povolí brzdy, aby ich ochladila bez ohľadu na vodičov maximálny  tlak na pedál? Či to nie je len marketing a čo sa deje v pozadí FBS som sa snažil zistiť na vševediacom internete. Ten ma však zakaždým dohnal k lúšteniu Finance Business Systems stratégii ako zbohatnúť. Vysvetlenie funkčnosti systému FBS som však nenašiel.



Ďalšími komfortnými doplneniami sú elektrické nastavenie sedadla vodiča, vyhrievanie sedadiel, aktívne opierky hláv, regulovateľná bedrová opierka, bezkľúčový prístup a tlačítko Štart pre ...ehm. Neviem ako výrobca definuje termín „tlačítko“, ale my, európania, to poznáme inak. Captivu som štartoval nástavcom štandardného kľúča, teda klasickým otočením cez jednotlivé polohy spínacej skrinky až po samotné naštartovanie motora. Kľúč vyberať nemusíte, to je fakt, ale zápästie si precvičíte vždy. 

Čo je absolútne dokonalé a čo je hlavným lákadlom budúcich majiteľov Chevroletu Captiva je kufor. Nie, nie je to jeho veľkosť, ale podlaha alebo odbornejšie, variabilita. Veľký je dostatočne, 477 litrov je celkom akceptovateľné číslo. Ale akonáhle šiahnete na podlahu, jedným ťahom vykúzlite ďalšie dve, pohodlné a plnohodnotné sedadlá. Sedem je potom číslo, ktoré sa rovná počtu ľudí v posádke Captivy. Sedem ľudí, to už je slušná partia a sedem je zároveň šťastné číslo. Jednoducho, štastná partia v Chevrolete Captiva!  Máte veľkých psov alebo staviate? 1577 litrový údaj kufra so sklopenými všetkými zadnými sedadlami vám bude vyhovovať.



Samostatne výklopné okno piatych, zadných dverí je dobre myslená pomôcka pre nakladanie malej batožiny do kufra. Captiva však nie je malé ani nízke auto a pokiaľ ste z rodu Napoleona Bonaparteho, do kufra cez samostatne zdvihnuté sklo ani neuvidíte, nieto niečo vložíte. V tomto, ale aj každom inom prípade by sa hodilo elektrické ovládania dverí kufra, ktoré by podstatne viac prináležalo výbave aj cene najlepšej Captivy.

K jazde majestátnej Captivy som sa na začiatku postavil skepticky. 2,2 litrový dieslový motor s výkonom 135kW (184 koní) a krútiacim momentom 400Nm musí mať s hmotnosťou 2053kg badateľný problém. Vlastne ... nemal. Prekvapivo pružné zrýchlenie, celý pohyb auta pôsobil veľmi hladko a plynule a až príliš dynamický rozbeh ma naozaj milo prekvapil. Moment prekvapenie je samozrejme jedna strana mince a tú druhú odhalíte až praxou. Chevrolet Captiva sa nerád/-a ponáhľa. Nenávidí rýchlu zmenu stupňov automatickej prevodovky a pokiaľ si myslíte, že si to sami vďaka sekvenčnej možnosti popreradzujete rýchlejšie, zabudnite! Captiva má svoj demonštratívny postoj a rozvahu seychelskej korytnačky. Plynulo, pohodlne, s rozmyslom a naplánovaným cieľom. Postupne a racionálne, hlavne sa neponáhľať a nestresovať. Podvozok v pokoji tlmí aj slovenské, mestské nerovnosti a vám sa chce iba tak plynúť. Do zákrut odporúčam vchádzať veľmi zodpovedne, inak sa Captive príliš skoro podlomia kolená a 2 tony železá idú na nedotáčavý výlet do role. Napriek tomu, že má pohon všetkých 4 kolies, na asfalte neriskujte a nešportujte. 



Diaľnica a vysoká rýchlosť je úplne iná pesnička. Zo Chevroletu Captiva cítiť istú dávku americkej obrovskosti a schopnosti absolútne utlmiť okolité javy. Aj v maximálnej rýchlosti 191km/h je auto pokojné, stabilné a komfortné. A dieslový motor nepohltá všetko okolo cesty a bude vás voziť s priemernou spotrebou 7,2 litra na 100km.

Chevrolet Captiva je aktuálne SUV. To je jasné. Menej jasné je jeho zaradenie s cenovkou 31490 EUR v jeho najlepšom variante. Lenže ako jedno z mála SUV ponúka v tejto cene niečo naviac. Ponúka sedem! Môžete mať viacej detí, viac priateľov, viac psov alebo batožiny. Dostanete všetok ten moderný komfort  a výbavu v mierne zastaralom obale. Pokiaľ si nepotrpíte na trendy a ak dnes nemusíte mať neónové šnúrky v topánkach, budete spokojní.


Autor: Marek Varga
Foto: Pavol Gemeiner 
Advertisement