Amarok V6 AventuraSlobodná jar - mesačný testP3008 je COOL!NezničiteľnýImidž nie je na nič!BMW proenviro 740LePickUp Test  2017SQ7 - King of The Urban JungleThorove kombiDarwinov odkazEbajk Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Citroën C3 PureTech 82 SHINE – Voyeur

Citroën C3 PureTech 82 SHINE – Voyeur

Jedna jediná vec odlišuje tento Citroën od ostatnej plejády malých áut, ktoré sa bijú o svoje miesto na trhu. Riešenie, ktoré by som nazval škodováckym žargónom Simply Clever. Viacerí z nás používame kamery v autách za rozličným účelom. V nižších segmentoch však ešte nikoho nenapadlo integrovať túto relatívne lacnú technológiu do systému vozidla. Kamera ConnectedCAM odbúrava nutnosť stále odlepovať "prísavku" a inštalovať ju do iného vozidla. Osobne bežne pendlujem medzi tromi rôznymi, takže moje nadšenie je na mieste. Zahrám sa na jasnovidca, teraz predpokladám, že si klopete na čelo, no jedna kamera, Bože, tak si ju proste prikúpim. Nemusím kvôli tomu kupovať C3. Ono to však nie je také márne, C3 je možno dobré vozidlo.
  
Malé autá sú napriek svojej obľube medzi ľuďmi na pokraji technologického záujmu automobiliek. Vládne tu tvrdý konkurenčný boj, ceny sú stlačené dole a predajné marže prekliato nízke. V takomto prostredí je malá vôľa auto nadbytočne technologicky podporovať, takže tu máme malé motory, hrozné prevodovky, tvrdé plasty a podobne. Každá inovácia zvyšuje náklady. Citroën však pochopil, že zvyšuje atraktivitu vozidla. Malá kamera, ktorá umožňuje snímať okolie v každom momente v rukách mladého človeka ochotného sa venovať tejto radovánke, spolu s podporou pre smartfóny mení pravidlá hry na trhu. Samotná podpora znamená, že sociálne siete (Facebook, Instagram a iné) je možné zaplaviť fotkami prejazdu lesom, mestom, nudaplážou. Stále pre určitú vrstvu národa najväčšia zbytočnosť sveta, ale pre inú je to krásna možnosť sebarealizácie.


  
Kamera v aute je objektívne hodnotná vec, čo sa o dizajne povedať nedá, ten vníma každý lokálny umelec inak. Napriek tomu si myslím, že hlavne nežnému pohlaviu sa tvary Cétrojky musia bez výhrad páčiť. Už len červená farba karosérie s čiernou strechou je perfektný začiatok malého umeleckého zážitku. Znak automobilky je vkusne integrovaný do horizontálnych lamiel, ktoré prechádzajú do LED denného svietenia. Predné svetelné systémy sú tri v stĺpci pod sebou na každej strane, podobne ako to má Nissan Juke, ale tu sa to podarilo harmonicky zladiť citlivejšie. Po celom vozidle sú ochranné plastové prvky, vrátane už slávneho bočného Airbump-u, ktoré sa javia ako výnimočné užitočné prvky v mestskej džungli. Ospravedlňujem sa za obmedzenú vizuálnu predstavu, ktorá mala byť podporená fotografiami, ale umenie nepustí. Rozhodol som sa demonštrovať možnosti kamery a vytvoril som celý výstup iba s jej pomocou. Keďže sa nachádza na pevnom mieste pod vnútorným spätným zrkadlom, logicky som mohol fotiť iba objekty nachádzajúce sa pred vozidlom.



Doplnkový paket interiéru v červenej farbe ladí so zvyškom vozidla a uberá niekoľko rokov veku vodičovi. Najvýraznejším prvkom je obvodový červený pás situovaný do stredu palubnej dosky, natiahnutý na celú šírku kabíny, sú v ňom integrované výduchy klimatizácie. Jeho výplň tvorí pocitovo mäkčený materiál, o iných prvkoch sa to povedať nedá, čo však len odráža štandard používaný v triede. Za zmienku stojí aj 7-palcový centrálny displej s dostatočne vysokým rozlíšením, príjemne zapadá do mladíckeho štýlu. Zaregistroval som priame vizuálne výhrady pasažierov na absenciu klasického plastového madla dverí, namiesto neho túto funkčnosť nahrádza akýsi pás, vyčnievajúci z dverí. Nepôsobí extra rušivo, dokonca sa dá zvoliť aj milosrdný uhol pohľadu pri jeho hodnotení, že je to dizajnová chuťovka. Revírom malého Citroënu je jednoznačne mesto, v kontexte tohto vedeckého zistenia je objem batožinového priestoru 300 l dostatočný.


 
A prečo som si pevne definovaným revírom taký istý? Definuje ho motorizácia. Trojvalcový benzínový motor obdarený objemom 1.2 l má urbárne výkonové parametre. V dopravnom chaose, ktorý vládne vo väčšom meste, je veľký objem často kontraproduktívny. V tomto prostredí nepôsobí 60 kW a 118 Nm pocitovo nepatrične (0-100 za 14,9 s), ale čo si budeme nahovárať, power is power. V dopravnej zápche strpčuje život radenie, ktoré má nezáživnú "gumovú" kulisu. Táto činnosť nie je pôžitkom, ale asi v tomto type vozidla to nebolo jej cieľom. Celkovo je pohonné ústrojenstvo prudko orientované na nežné polovičky, ktoré tieto veci jednoducho neriešia. Pridaním plynu sa auto rozhýbe, po zatlačení brzdy brzdí, po otočení volantom zatáča, teda je to dobré auto!


 
Výsledný dojem je krásne čitateľný a bol jasný už pri mojom prvom pohľade na vozidlo. Nová Cétrojka je pekným zjavom medzi malými autami, od ktorého som očakával flexibilitu v husto obývaných oblastiach. Tá sa naplnila, parkovanie nebolo utrpením, spotreba v zápche a v zimnom období dosahovala prijateľných 6,6 l na 100 km. A to sme sa ešte nedostali k cene, ktorá je relatívne presvedčivá. Začína pri 8 990,- za základný model, ktorý však väčšina ľudí snáď odignoruje. Plná výbava SHINE (automatická klíma, svetelný a dažďový senzor, parkovací asistent a pod.) je nastavená na 11 790,- (najsilnejšia benzínová motorizácia s manuálnou prevodovkou, 60 kW). Automobilka ponúka pre špeciálnych fanúšikov dokonca aj LPG verzie priamo zakúpiteľné u dealera. Ale áno, viem, že to chcete počuť priamo, je to auto pre ženy. Prípadne aj pre fanúšikov tajného natáčania a následného publikovania získaného materiálu. 

Text: Ladislav Vörös, Foto: ConnectedCAM concept