Audi Q2 - untaggableV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeNezničiteľnýVaše PortfolioImidž nie je na nič!BMW proenviro 740LeP3008 je COOL!Amarok V6 AventuraPickUp Test  2017Slobodná jar - mesačný testSQ7 - King of The Urban JungleThorove kombiDarwinov odkazEbajk Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / ČoTy? 2016

ČoTy? 2016

Prvá výročná anketa CAR OF THE YEAR/ COTY bola vypustená na svetlo Božie v roku 2014. Po piatom pive sa na koordinačnom stretnutí už všeobecne horšie artikulovalo, odvtedy sa ujal dobový názov ČoTy. Alebo to bola iba jednoduchá otázka, ktorej cieľom bolo vydolovať názor od kolegu (čo ty?)? Vŕtanie sa v historických análoch prenechám historikom, ale čo neprenechám nikomu inému, je aktuálny rebríček redakcie RoadLife. Výsledný rebríček vznikol prienikom našich osobných rebríčkov. Pre úplnosť ešte uvediem víťaza roku 2014 – Audi S1 a 2015 – Hondu Civic Type R. To bola milá hothatchová dvojročnica.
 
 
Rebríček šéfredaktora Laca
 
5. miesto – Jaguar F-PACE 2.0 AWD R-Sport
Bude to asi vekom, ale pomaly prichádzam na chuť aj obludám typu SUV. Ale musia mať niečo špeciálne v sebe. Tento Jaguar to má. Pretože je to Jaguar.
 
4. miesto – Nissan Juke Nismo RS
Poviete si, Laco sa zbláznil. Zbláznil sa však Juke. 160 kW a samosvorný diferenciál v aute tohto formátu je šialenosť. Laco má rád šialené veci.
 
3. miesto – Ford Focus RS
Nemôžem zabudnúť ani na rodinné športiaky. V redakcii ich máme radi, poskytujú dostupnú zábavu za slušné peniaze. Focus RS a jeho detinský DRIFT MODE, zaujímavé riešenie pohonného ústrojenstva a príjemné chvíle strávené na Slovakiaringu mu vybavili miestenku v mojom rebríčku.
 
2. miesto – Ford Mustang GT
Športové auto americkej robotníckej triedy dorazilo aj k nám. Okrem historickej aury doviezlo aj niečo, čo u nás vymiera. Motor V8 v spojení s manuálnou prevodovkou (v teste sme však mali automat, importér asi podceňuje nadšenie novinárov súkať prevody pákou, hanba mu), ale hlavne ochota páliť gumy a ísť neustále bokom sú ingrediencie, ktorým sa ťažko odoláva.
 
1. miesto –  BMW M2
BMW konečne stvorilo duchovného pokračovateľa vozidiel M3, na ktorého sme čakali od generácie E46. Len sa pri tom pomýlili, ušla im číslica a pomenovali ho M2. Ale mňa neoklamú, ja som ho riadil. Je to pravý a hrdý pokračovateľ tradície, ktorú sme už považovali za pochovanú. 



 
Rebríček redaktora Mareka
 
5. miesto – Subaru Levorg
Staré dobré zabalené do nového dobrého s pridanou hodnotou rácia a praktickosti. Levorg je Impreza kombi, po novom WRX kombi. Levorg je veselý tatko a spokojná mamina. Tento kompaktný a skvelo jazdiaci kombík tu chýbal. Toto auto je jedno z tých, ktoré mi potvrdzujú, že rodinné neznamená nutne SUV. 
  
4. miesto – Mercedes Benz E400 4Matic
Najlepší sedan vyššej strednej triedy na planéte. A nech niekto skúsi hodiť kameňom. Spojenie technológií, doby, prejavu, spôsobu, formy, uhladenosti, vznešenosti a vo výsledku obyčajnej jednoduchosti, v ktorej sa skrýva podstata všeobecnej krásy. Poetické auto! 
  
3. miesto – Jaguar F-PACE 2.0 AWD R-Sport
Stretol som sa s nepochopením vo vlastných radoch. Lacným útokom na motor (mimochodom  naftový, 2 litrový, 180 koňový 4 valec sa mu naozaj nehodí) sa kolega Miro snažil počas rozpravy ČoTy?2016 zničiť charizmu F-PACE. To je zle! Jaguar postavil geniálne SUV, ktorého podvozok a riadenie sú úchvatné. Motor sa dá vymeniť za lepší, mocnejší s krásnym zvukom, ale podstatu šasi a ovládacích komponentov nenahradíte ničím. Jaguar F-PACE som zaradil preto, že si myslím, že je to aktuálne najlepšie jazdiace, dostupné SUV na trhu. 
  
2. miesto – BMW M2
Klenot. Absolútny súhlas s Lacom. Opäť vykopaný poklad zabudnutej M3. Adekvátny nástupca legendy E46 v nových šatách a novou technikou. Tlieskam tak silno, až ma bolia dlane. BMW M2 je pre mňa po technickej a jazdeckej stránke najlepšie auto roku 2016. 
  
1. miesto – Ford Mustang GT
Nie je najlepší. Nie je najkrajší ani najúspornejší. Ford Mustang GT je dobre stavaný a jednoduchý drevorubač s pekelne ostrou sekerou. A keď sa rúbe, lietajú triesky. Má pre mňa špeciálny význam, pretože je to rovné auto. Trochu neslušné, ale absolútne poctivé. Tá ľudskosť prameniaca z jeho útrob je až desivo presvedčivá. Ford Mustang GT je autom, z ktorého o 20 rokov sfúknem prach v garáži a odovzdám ho synovi ako odkaz našej generácie. 


 
 
Rebríček redaktora Mira
 
5. miesto – Mercedes-Benz A45 AMG
Pred jedenástimi mesiacmi som od Mareka na pár dní vydrankal A45 AMG a na snehom zasnežených myjavských okreskách som sa fantasticky bavil. Usudzujúc z predchádzajúcich hothatchbackových ročníkov som sa domnieval, že víťaza našej ankety pre rok 2016 som spoznal s veľkým predstihom. A45 AMG je muscle car svojej kategórie. Na jednej strane výbušný a neurotický, avšak na strane druhej bez problémov použiteľný každý deň. Oproti kultivovanejšiemu BMW M140ix aj vizuálne dáva na obdiv svoju silu a nielen optickým paketom, ale aj zvukovým prejavom je fantasticky teatrálny. Možno to nie je najlepší ostrý hatch, ale mne sa páčil najviac. A že má premrštenú cenovku? To je súčasť folklóru nemeckej prémiovej ligy a tie peniaze je vidieť nielen na technike, ale jednoducho všade.
  
4. miesto – Volvo S60 Polestar
Nádherný sedan s neuveriteľnou charizmou. Výkonný motor s jačiacim kompresorom a fučiacim turbom, brutálne tuhý podvozok a výrazné aerodynamické doplnky karosérie kombinované s tradičnou vnútornou útulnosťou a pokojnou aurou značky dokazujú, že švédski konštruktéri majú drsný zmysel pre humor. Prekvapenie roka.
 
3. miesto – Ford Mustang GT  
"Žiaľ nemám čas." Marek trvá na svojom: "Miro, musíš si nájsť hodinku a GT vyskúšať. Ver mi, stojí to za to. Ale musíš si natankovať...". Prvá návšteva čerpacej stanice. Dvadsaťpäť litrov musí na letovú hodinu v meste a jeho okolí stačiť. Atmosférický päťlitrový osemvalec vyštekne a brble si radosťou, že vyškolí ďalšieho asistenčnými systémami zhýčkaného vodiča. Pršalo, 422 koní roztáčajúcich zadnú nápravu môže niekoho zneistiť. Ale čo, však mám zapnutú stabilizáciu. Za druhým rohom budovy čerpacej stanice dávam prvé kontra a som rád, že som neurval nápravu o obrubník. WTF?!! Mustang GT potrestá neschopných pózerov a odmení odvážnych a schopných. Vypnutá trakčná kontrola a limitovaná stabilizácia znamená tvrdú jazdu bez sedla. Len Mustang a jeho jazdec. Režim track prináša viac presnosti, ale aj tak po hodine vystupujem spotený, zorničky rozšírené ako na tripe a stále nemôžem uveriť, že som to ustál. Znovu tankujem. Bravo Ford!
 
2. miesto – BMW M2   
Fantázia. EmDvojka má všetko, čo môže fanúšik modrobielej vrtule od malého kupé očakávať. Zvodné tvary, silný motor, presné riadenie a tuhý podvozok. Ak je Mustang GT nôž Krokodíla Dundeeho ako tvrdí Marek, M2 je skalpel v rukách schizofrenického chirurga. Ostrý a presný alebo ostrejší a driftujúco devastujúci.
 
1. miesto – Mercedes-Benz C 63 AMG Coupe
Zásielka z rakúskej pošty tvrdila, že vodič motorového vozidla predbiehal civilné vozidlo rakúskej polície v neprehľadnom úseku a následne sa kontinuálne vzďaľoval rýchlosťou odhadom prekračujúcou povolený limit o viac ako 15 km/h za hodinu. Čo Vám poviem. Nepravda! Nemali tam kresliť prerušovanú čiaru. A tá rýchlosť? Nezmysel. To nebolo o 15 km/h nad limitom. Nemali radar, netušia ako rýchlo som sa vzďaľoval... Našťastie. Chuligán jeden! Hlučný a zadkom metajúci drsniak, ale aj vyvážený jazdecký nástroj, s ktorým sa s troškou sebazaprenia dá jazdiť nemecky precízna čistá stopa. Na dôvažok poskytuje všetok mysliteľný komfort, vrátane elektricky ovládateľných škrupinových sedadiel. Zábavnejšie auto som doteraz neriadil a preto je to moja minuloročná jednotka.



   
Víťazom sa stáva...
 
Matematikom je už jasné, že vyhralo BMW M2. Bolo to však nečakane tesné. BMW M2 je síce šoférsky presnejšie, ale na to sa na bežnej ceste nehrá. Stopky si ľudia bežne nespúšťajú, preto mal zábavný a roztopašný Mustang GT našliapnuté na najvyššie priečky, ale skončil nakoniec na druhom mieste. Na treťom mieste výsledného rebríčka sedí smutný Mercedes-Benz C63 AMG, lebo je tak trochu sirota. Očaroval iba Mira, ostatní ho neriadili, tak si musíte vystačiť s jeho charakteristikou. Na jednom evente som si musel vybrať, či si vyskúšam C63 AMG alebo AMG GT S, bez váhania som si vybral ten druhý menovaný voz a vybral by som si ho znova. Späť však k víťazovi, jemu patrí česť a sláva, zaslúžene.

Text: Laco Vörös, Redaktorské rebríčky: Marek Varga, Miro Vilím, Foto: RoadLife archív