Top zábavaKia XCeed 1,6 T-GDIQueen of DustRozhodnutieSandokanTaké normálne autoElektrický rytierŠťastné a Mercedes!Ceed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!2,0 TSI DSGElektroMechanikSky-G vs. Sky-DRečnícka otázkaMs. MercedesOsem
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / ČoTy? 2019 - Redaktorský výber podľa Mareka

ČoTy? 2019 - Redaktorský výber podľa Mareka

Tento rok vyberám poľahky. Autá  a už aj motorky mám rád, mnohokrát viac ako by sa mohlo zdať. Hlavne preto, že ich neposudzujem primárne na základe technických špecifikácii, či faktov, ale vytváram si na každý jeden stroj svoj vlastný názor podložený osobnou skúsenosťou. A čo je viac ako osobná skúsenosť?

Takže ešte raz, tento rok vyberám z áut do ankety ČoTy? 2019 poľahky, pretože sa mi do rúk dostalo z celého ročného výberu 5 strojov, ktoré som bez dlhého váhania zaradil ako svoju svätú ... päticu! 

Týchto 5 áut som vybral preto, že sa nemenným spôsobom zapísali do mojej mysle a nechali mi tak čnejúce odkazy. Testoval som oveľa viac áut a mohlo by sa zdať, že podstatne lepších (Porsche 911 992 Cabrio S, BMW X5 40i, Hyundai i30 Fastback N, Audi A1 30 TSI atď.), ale tu vôbec nešlo o papierové hodnoty. 

Môj finálny výber je jednoduchým pulzom pri analýze pocitov, ktoré mi tieto autá dokázali vyvolať. A tento rok sa mi niečo podobné stalo dvakrát. S autami aj s motorkami. Motorkárske odpovede nájdete v samostatnom článku. 



5. miesto získava Škoda Scala. Najsympatickejšie auto roka. Neviem ho dať na vyššie priečky, pretože mi nespôsobilo žiaden emocionálny výbuch, neplakal som, nebál sa, nesmial ani nefrflal. Scala bola totiž tak extrémne normálna a tak prijateľne príjemná, že na akúkoľvek otázku na jej adresu som vlastne nedokázal odpovedať. A pokiaľ človek nedokáže pretaviť svoje pocity do slov, vraví sa, že je vnútorne naplnený a šťastný. Škoda Scala je pekná aj nie, je rýchla alebo pomalá, je praktická, je nudná, je nová, sterilná, výborná, malá, veľká, efektívna, úsporná, užitočná, zbytočná, do plaču aj na smiech, je inovatívna aj kritizovaná. Škoda Scala je presne taká ako ju sami chceme. Ako chce ktokoľvek z nás. A preto musí byť súčasťou môjho výberu.



4. miesto a Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC. Toto auto hodnotím ako aktuálne najlepšie SUV veku Vodnára a vnímam ho ako definíciu dobového jazdného komfortu. Dnes je svet SUV a toto je stroj, ktorý vyhral súťaž o najladnejšie pohupovanie sa na mestských nerovnostiach, sprevádzané motorovým tichom benzínového šesťvalca. K tomu zamatové radenie automatu a kultúru chodu tohto auta hodnotím ako ukážkovú. Kto už ste finančne dospelý, vezmite nové GLE, dokáže vám vyžehliť výtlky aj náladu.



3. miesto Ford Mustang GT Fastback. Už som ho riadil aj po minulé roky (v roku 2016 bol u mňa dokonca na 1. mieste), ale tento rok prvýkrát po fejslifte s jeho novým klapkovým výfukom a adaptívnym tlmením. A to mi doplnilo chýbajúcu dávku amerického sarkazmu. Malého, nevulgárneho množstva opovrhnutia, s ktorým toto auto pozerá na všetky ostatné plechovky, vyskytujúce sa v jeho zornom poli. Tým, čo ho pochopia, otvára svoje veľké 5 litrové srdce, ale tým, čo ho kritizujú, vráža do hláv klin predsudkov a falošných domnienok. Je to istá forma jeho obrany pred elementami, ktoré si zahanbene ošetrujú svoju mentálnu plytkosť. Mustang je, či chceme alebo nie, automobilová ikona a u mňa mu patrí čestné, stredné miesto. A okrem iného, toto je u mňa zatiaľ jediné auto, ktoré si vyslúžilo palec hore od ... cudzej, krásnej, zrelej ženy, sediacej za volantom iného auta, priamo na jednej z bratislavských križovatiek.



2. miesto Renault Megane R.S. Trophy MT. Permanentná samba. Karneval v Riu. Brazílska ginga. Jennifer Lopez. Tak som napísal v hodnotení projektu Hot Hatch Of The Year 2019. A stále to platí. Vedel som, že bude zábavný, že zmenšený objem motora na 1,8 l mu nevezme charakter ani silu a čakal som, že za jeho volantom sa v oných Recaro sedadlách budem cítiť dobre. A on ma prekvapil. Súčasné Trophy s manuálnou prevodovkou mi poskytlo oveľa viac jazdeckej slobody ako som si pri aute tohto typu dokázal predstaviť. Viac ako som si dokázal predstaviť, že sú Renaulťáci ešte schopní z ostrého hatchbacku vytlačiť. Oproti predchodcovi jazdecky zmäkol, ale práve to mu pridalo na dennej použiteľnosti.



1. miesto Alfa Romeo Stelvio 280. Bolo a je pre mňa stelesnením trhovej potreby (SUV) a reálneho jazdného zážitku (primárny pohon zadnej nápravy, talianske kone, dynamika, riadenie). Okrem toho, že sa mi normálne páči, rovnako dobre jazdí. Je to SUV, auto ktoré je z pohľadu športovosti a agility vysoké a ťažké a ja jednoducho ťažšie znášam marketingom vyvolanú stádovitosť. 



Ale toto SUV ma položilo na kolená, pretože dokonale vyplnilo čiernu dieru v mojom uvažovaní o potrebe existencie áut akými sú SUV. A na pragmaticky sa tváriace predsudky o tom, že Alfa je kazový materiál a že to nie je dobrá investícia ... mykám plecom.

Autor: Marek Varga, Foto: Archív RL

Advertisement