Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Cupra Ateca – Meď nad zlato

Cupra Ateca – Meď nad zlato

V sedle Pezinskej Baby končíme náš sobotňajší výlet Záhorím, lúčim sa s ostatnými a zostávam sám. Do navigácie zadávam ako cieľ kaviareň Black a pokojným tempom sa spúšťam dolu kopcom smer Pezinok. Tesne pred paddockom vidím dve autá ako čakajú na okno v premávke. Behom troch sekúnd sa rozhodujem. Káva počká, otáčam to a zaraďujem sa za Evo a E34-ku neznámej motorizácie. Presne toto je ten moment, kedy si naplno uvedomujem, že Cupra Ateca je zábavné auto. Nie, nie je súperom pre Evo, ale je autom, ktoré dokáže svojmu vodičovi priniesť radosť aj v zákrutách kopcov. Napriek (alebo práve preto?), že je to SUV.

Všetko je o nastavení mysle, dokážete sa baviť aj za volantom naftového SUV. Pomôže, ak má dobre vyladený podvozok. Ak sa k tomu pridá slušná motorizácia, celý koncept to ešte vylepší. Rozhodnutie postaviť ostrú Atecu ako základ novej značky Cupra je preto z môjho pohľadu logickým krokom. Nakoniec, na papieri je Cupra Ateca presne tým autom, ktoré sa má trafiť do mojich preferencií a prináša druhú odpoveď na otázku, kam sa posunúť ďalej, keď vyrastieme z kategórie ostrých hatchbackov. 

Prvou odpoveďou je samozrejme ostré kombi, takúto alternatívu ponúka priamo Seat. Stále dostupná Cupra ST 300 4Drive DSG za 37.690,- EUR má rovnaké pohonné a prevodové komponenty ako Ateca. Dvojlitrové TSI produkuje 300 koní a 400 Nm, ktoré na vozovku prenáša pohon všetkých kolies s marketingovým označením 4Drive a sedemstupňová dvojspojková prevodovka. Cupra Ateca štartuje na sume 42.990,- EUR a preto nevyhnutná otázka znie, stojí za nemalý príplatok? 



Povedzme, že dynamické parametre sú takmer totožné, s minimálnou nevýhodou v neprospech Atecy (5,2 s vs. 4,9 sekundy, 247 km/h vs. 250 km/h), prepravná kapacita hovorí jednoznačne v prospech ST (587 vs. 485 litrov). Ak by som si však mal vybrať, zvolím si model Ateca. Až tak veľmi sa mi páči medené logo novej značky? Nie. Ale vyhovuje mi vyšší posed, pohodlnejšie nastupovanie a fakt, že zážitok z ostrej jazdy je hmatateľnejší, vodič sa musí viac snažiť, aby sa držal rýchlosti klasických hatchov alebo kombíkov. Nie je to len teoretická úvaha, jedným z účastníkov nášho v úvode spomínaného výletu bol aj majiteľ Cupry ST, síce bez pohonu všetkých kolies, ale za to s výkonovým dopingom a úpravou radenia DSG (podrží rýchlostný stupeň) od APR. Myslím, že kolónu som nezdržoval...

Cieľom výletu tentoraz nebol hladký rakúsky asfalt, ale domáci, miestami rozbitý, Záhorský Nürburgring. Nakoniec, slovenský majiteľ väčšinu času strávi na slovenských cestách a ak má tento text pomôcť pri rozhodovaní o kúpe, musí byť jeho podkladom náš asfalt. Adaptívne tlmiče DCC sú rovnako ako devätnásťpalcové disky súčasťou štandardnej výbavy. Moje obvyklé okreskové nastavenie jazdného profilu Individual preferuje podvozok v režime Comfort, zvyšné položky v tom najostrejšom. Funguje to výborne, podvozok je dostatočne poddajný, gumy je na devätnástkach dosť (245/40 R19), aby disky príliš netrpeli a napriek vyššiemu ťažisku sa dá do zákrut pekne oprieť. S prekvapením som však zistil, že takmer rovnako výborne funguje na nie úplne hladkých cestách aj jazdný profil Cupra, ktorý navyše minimalizuje náklony karosérie.

Pohon štyroch kolies funguje ako klasický haldex (predokolka s nekonečnou trakciou), takže do utiahnutých zákrut treba pomaly dnu a pod plnou trakciou rýchlo von, inak budete nedotáčať. Odsadenie zadku je hore kopcom výnimkou, dolu kopcom sa tomu dá brzdením do zákruty málinko pomôcť. Tu sa prejavuje nielen snaha o neutrálne naladenie podvozku, ale aj vyvážené rozmery, predný (868 mm) a zadný (877 mm) previs Atecy sú takmer totožné.     



Riadenie. Progresívne hrebeňové s elektrickým posilňovačom je presné a má dostatočnú váhu aj v komfortnom režime. Pekne reaguje už od stredovej polohy a jeho prevod umožňuje držať obidve ruky na volante bez potreby prechytávania. Takto som na to zvyknutý a presne takto to má byť.

Brzdy. V našej testovačke boli príplatkové brembá s priemerom 370 mm, ktoré však niektorý z predchádzajúcich kolegov nedochladením do... poškodil. Napriek tomu brzdili obstojne, pri rozumnom zaobchádzaní to s nimi musí byť optimálne, aj keď im pribrzďovaním dáva zabrať systém XDS. Ak by som odporučil jedinú príplatkovú položku, budú to práve brzdy, hoc stoja nemalých 2.316,- EUR.

Z jazdeckého pohľadu bolo napísané všetko potrebné, snáď ešte niekoľko poznámok... 

K spotrebe. Celkový priemer počas testu sa podľa palubného počítača zastavil na hodnote 11,4 litra, mestská spotreba v dopravných špičkách sa pohybovala v číslach začínajúcich štrnástkou. Okresná cesta a obchvat pri rodinnej jazde s plným využívaním maximálnej povolenej rýchlosti ukázali na palubáku ako priemer hodnotu 7,1 litra. S ohľadom na výkon a hmotnosť slušne vybavenej testovačky (cez 1700 kg) nemám k spotrebe žiadne výhrady.



K výzoru. Pekná, hranatá Ateca, vylepšená vkusnými doplnkami, vrátane funkčných otvorov v nárazníkoch pre vstup vzduchu k chladičom a krásnych diskov v medenej farbe. Páči sa aj okoloidúcim, aj čisto dámsku obsluhu čerpacej stanice zaujala natoľko, že sa odvážili s otázkou, čo je to za značku: „...vyzerá to ako Ateca, ale to logo nepoznáme...“.

K interiéru. Bez výhrad funkčný, je však cítiť, že najmä multimediálny systém má mladšie Tarraco lepší. Grafika digitálneho prístrojového panelu pridáva oproti klasickým modelom Seatu dve ďalšie témy, pomenoval som si ich „Aventador“ a „Audi“, tie som používal najčastejšie. Športové sedadlá sú v poriadku, podržia aj pri ostrej jazde a sú dostatočne pohodlné, dlhší sedák a opora ramien by ale boli fajn. Osobne by som asi chcel škrupiny, nech už to vyzerá a podrží ešte lepšie.   



K zvukovej kulise. V komfortnom režime neobťažuje, profil Cupra (resp. Sport) aktivuje hutnejší štvorvalcový hrmot, pri ubraní plynu sa ozýva ponuré brblanie vo výfuku so štyrmi koncovkami.

K cene. Testované auto presiahlo hranicu 50 tis. EUR. Na jednej strane môžete mať za túto sumu plne vybavené Tarraco s najsilnejšou naftou, na strane druhej, Ateca zatiaľ nemá v tejto cenovej (resp. cenníkovej) hladine konkurenciu, menšia sestra SQ2 s rovnakým pohonom a prevodovkou ale v cenníku začína na podobnej základnej sume (43.170,- EUR), rovnako veľká Q3 s motorom 1,5 TSI a len predným náhonom zase stála cez 53 tisíc... Cupra Ateca je však nepochybne autom, ktoré sa kupuje srdcom, nie výlučne optikou cenovej výhodnosti.



Budem držať novej značke Cupra palce, nech s Atecou premení charakteristickú meď na zlato úspešných predajov a už teraz sa teším na sériovú podobu Formentora a snáď ďalších modelov zo znakom Cupra (Ibiza?! Leon!).

Hodnotenie: Cupra Ateca odo mňa dostáva 4 a 1/4 obrubníka z piatich možných, pretože sa mi jednoducho páči a v reálnom svete je rovnako rýchla ako Audi RS Q3...

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner   
Advertisement