Rally KucherenkoHore bezEvolúciaRocknRollaCUPRA PortfolioMercedes-Benz GLE CoupéShooting Brake 2Avantissimo!Shooting BrakeSEAT Tarraco FRPiaty elementAudi A6 PHEVRaptor AirlinesE-lienBMW X7 Mustang a MarilynCAPS LOCKKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster N
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Cupra Leon SP 1,4 TSI 245 eHybrid - Kus koláča

Cupra Leon SP 1,4 TSI 245 eHybrid - Kus koláča

Cupra je ako okrúhly koláč! Taký ten z excelovského grafu. Farebne pútavý, s jasne vymedzenými pizzauholníkmi, ktorým prislúchajú vypočítané percentá. A čo s tým má dnešný Leon Sportstourer PHEV? Všetko! Pretože toto auto je súčasný a nevyvrátiteľný … kus Cupra koláča!


Celým svojím pestrým menom je to CUPRA Leon SP 1,4 TSI 245 eHybrid. Z čoho je možné poznať, že sa jedná o benzínovú jednaštvorku a výkonom 245 koní v hybridnej verzii, teda s existujúcou symbiózou spaľovacieho a elektrického motora. Údaje, ktoré  môžu vyvolať morálny rozpor (1,4 hybrid vs Cupra) a prvoplánovo dehonestovať filozofiu značky, by však mali byť chápené ako hlbší zmysel obchodného subjektu, akým dnes už samostatná Cupra je. 


Motoristická verejnosť ju pozná ako športovú, dynamickú, prepracovanejšiu a luxusnú verziu Seat-u. Ale dnes sa Cupra musí postarať sama o seba a výroba, nazvime to, použiteľnejších a technologicky progresívnych automobilov sa dá očakávať. A nový hybridný kombík tejto značky rozhodne má čo povedať, podľa môjho názoru, väčšine budúcich zákazníkov značky Cupra. Ono tých latentných masochistov, ktorí máme radi tuhé podvozky, pevné riadenia, ostré reakcie a sme za to ochotní obetovať každodenný jazdný komfort, je naozaj málo. 


Pekné kombi, ale z profilu mám jednu vizuálnu výtku. Predná časť mi z rôznych uhlov pripomína hlavu žraloka a jej agresivita je zjavná. Zadné linky mi zas vravia o elegantnom nadštandarde a kombinácia farby sivá Graphene Grey (+775€) a medených prvkov vrátane samotného emblému Cupra, pôsobí naozaj hodnotne. A ten profil? Neviem to pomenovať rečou architekta, ale niečo mi na tom praktickom batohu, rozumej kufri, vadí. A možno nielen mne. Ktovie prečo na oficiálnych stránkach Cupra nenájdete ani jednu fotku Sportstourer-u priamo z profilu?




Vo vnútri pokračuje hrdá medená nálada a znak na volante v tomto vyhotovení pôsobí naozaj špeciálne. Zaujme svetelná linka po celej šírke palubovky rovno pod čelným sklom, zasahujúca až do polovice dverí, ktorej farby je možné meniť v 7 náladových režimoch. Ôsmy režim poskytuje tzv. náladu sklamania, kedy sa po štarte auta ambientné podsvietenie jednoducho nerozsvieti a nepomôže ani frenetické nastavovanie na veľkom, 10”, dotykovom displeji infotainmentu. Inak je prostredie až priateľsky útulné, za volantom sa sedí dokonalo a rozhľad z auta je dostatočný aj pre vystresovanú matku, hlavne potom ako si manuálne “napumpuje” … sedadlo!




Sedadlá - tie predné zdieľajú prívlastky, pekné a funkčné, ako pre jazdný režim Comfort, tak pre surový režim Cupra. Pokiaľ by som mal byť presný, nie surový ako surový, ale niečo ako blue rare - už sa to dá jesť, ale pokiaľ vám to skutočne chutí, je predpoklad že váš otec bol Canis lupus. Riadenie je excelentné, teda na vkus rodinného kombi. Presné a akurát tuhé v režime Comfort, pretože v Sporte, či Cupre je už potrebné zapojiť svaly. 


Dunibasy zo 7 reproduktorov prejavovali snahu o kvalitu interpretácie hlbokých tónov, ale v iste fáze už dostávalo po hube čalúnenie dverí a malé rezonancie neprispievali k presvedčeniu o skvelej akustike. Ale, pozor, … modulovaný zvuk motora v športových jazdných režimoch prezentovali vynikajúco! Ono, jazdiť s vedomím, že pod kapotou vrní 1,4-ka a počuť regulérny 8 valec zo 60-tych rokoch je  … minimálne zaujímavé!




245 koní tam je a toto číslo typicky definuje značku Cupra a rovnako badateľne, športové ladenie tohto hybridného Leonu kombi. 245 koní tam však nie je, pokiaľ nemáte nabité batérie a takto bez šťavy si budete musieť vystačiť “iba” so 150 spaľovacími koňami. Či je to rozdiel? Zásadný! Pokiaľ ste nabití, auto reaguje ostro a okamžite a naozaj pekne korešponduje s presným riadením a agilným podvozkom. Jeho pretáčavý charakter podporí aj predný diferák, ktorého svornosť bolo možné nastavovať v niekoľkých stupňoch. Naopak v režime Comfort podvozok výborne zvládal mestské ulice a dokonca ani priečne nerovnosti mu nebolo cudzie odtlmiť.




Počas bežného podvečerného nákupu potravín sa vám batérie dobijú za … za predpokladu, že nakupute aspoň 4 hodiny. Potom vyrážate so 100 % a reálne prejdete okolo 40 kilometrov na čisto elektrický mód. Vzájomnú spoluprácu motorov je možné využívať v režime Hybrid a dokonca si ju kalendárne plánovať podľa toho kedy a kam jazdíte. Auto potom dokáže samostatne rozlišovať kedy zapojiť elektrinu alebo pomôcť benzínom a vy len jazdíte so silným príznakom uspokojivej efektivity. 


Spotreba je vždy téma, takže jej venujem jedno celé súvetie s pomlčkou - kombinovaná vie byť okolo 2 litrov benzínu, čisto na benzín je to 6,3 litra, ale môj dlhodobý priemer stúpol na 8,4 l. Prečo? Hybrid nehybrid, aj toto kombi si čosi odjazdilo na pretekárskom okruhu, kde sa to končilo rozprávkovo - baterky horeli a benzín sa lial! 




“Nohy se zahřívají” bola posledná veta elektronickej pani z modulu hlasového ovládania auta. Nebolo by to čudné, pokiaľ by som to tak chcel, ale iniciatíva tejto funkcie bola silnejšia ako ja. Počas testu sa viackrát samovoľne zaktivovala a dožadovala hlasových príkazov. Priznávam, napriek jej snahe ma naučiť správne vyslovovať, sme si nerozumeli. Nič to, hlavne, že som mal nohy v teple! Bezpečnostné funkcie a ich asistenti mali vlastné menu, tak ich je tam veľa. Front Assist, Side Assist, SOS Assist, mŕtvy uhol, živá voda, adaptívny tempomat, automatické LED diaľkové, čítanie značiek aj parkovanie, všetko vie byť asistované. 




Dnes ráno mi Front Assist zachránil čelo! Je to tak! Nemať ho, nervózne si hryziem spodnú peru a čakám na odťahovku. Stalo sa to paradoxne v momente, kedy som sa snažil aktivovať zápchový tempomat, aby som rannú špičku prežil komfortne a nenarazil do auta predo mnou. Asistenti našťastie striehnu neustále a aktivujú sa po každom naštartovaní. Pokiaľ ich chcete vypnúť, tak iba v prípade, že rovno prepínate do jazdného režimu Cupra pod obľúbenými serpentínami.



Autor: Marek Varga, Foto: Christián Varkonda