CoolsterPorsche Panamera STBMW X3 M40i Dobrá Káwa ...Mercedes-Benz S400dRolls-Royce CullinanT-Roc vs Kona vs Eclipse CrossTlačený časopis 2018Honda Jazz Testi30 Fastback TestLand Rover DiscoveryMX-5 RF TESTT-Roc on the RockMitsubishi Eclipse Cross Test"Hello"Ečko je vraj droga radosti?Karoq vs KaroqSeat Arona – TransshowMazda CX-3 testKTM 1090 Adventure Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Dacia Duster 1,2 TCe 92kW 4x4 Prestige – Coolster

Dacia Duster 1,2 TCe 92kW 4x4 Prestige – Coolster

Rúti sa k nám Carrera 964, intenzívne brzdí v oblaku prachu a snáď ešte v pohybe z nej vystupuje vodič. Bez ostýchania položí otázku, ktorá ma zaskočila natoľko, že som prekvapene odpovedal „áno“. Tomáš ma požiadal o skúšobnú jazdu! Predmet jeho záujmu? Nová Dacia! Duster je jednoducho až tak veľmi cool, že zaujíma aj človeka, ktorého životom je Porsche... 

Základ pre všeobecné nadšenie Dusterom v určitých motoristických skupinách položila už prvá generácia, novinka je prirodzenou evolúciou. Dizajnéri zachovali charakteristickú siluetu, proporcie s krátkymi prevismi, vystúpené blatníky a celé to okorenili novými výraznými detailmi. Predné svetlá s LED dennými svietením, zadné lampy so zaujímavou grafikou a vertikálny lem za prednými blatníkmi zásadne vylepšujú celkový vizuálny dojem. Skutočne, Duster, najmä v novej oranžovej farbe Atacama, neprehliadnete ani v záplave všade prítomných SUV.

Ak je vonkajší vzhľad evolúciou, tak v interiéri sa odohrala, nekrvavá, revolúcia k lepšiemu. Dizajnu palubovky nie je čo vytknúť, stredová konzola natočená k vodičovi, kruhové výduchy ventilácie a predovšetkým ovládanie klimatizácie sú príjemným prekvapením. Niektorí dokonca hovoria o inšpirácii čerpanej v Audi... a náš fotograf sucho poznamenal, že to vyzerá lepšie ako v Mitsubishi Eclipse Cross. Materiály prístrojovky ale jasne hovoria o tom, že základný Duster začína od 9.990,- EUR, spracovaniu výlučne tvrdých plastov však až na drobné, ďalej spomenuté výnimky, nemám čo vytknúť, žiadne pazvuky som nezaznamenal. Pochváliť musím kožou potiahnutý volant, ktorý nielenže veľmi dobre vyzerá, ale príjemne sa aj drží, pochvalu rovnako zaslúžia sedadlá. Oproti predchodcovi získali nielen výrazne kvalitnejší poťah, ale aj dva centimetre na dĺžke sedáku, štipku bočného vedenia a schopnosti udržať posádku v dostatočnom komforte aj na dlhších cestách. K úplnej spokojnosti by som však potreboval tvrdšie výplne sedáku a operadla. Zaujímavosťou je výška sedenia, napriek nemalej svetlej výške sú sedadlá ukotvené pomerne nízko voči podlahe a teda oproti očakávaniu sa nesedí ako v autobuse. Nuž a aby som to zaklincoval, výplne predných dverí na mňa pôsobili, s ohľadom na rozdiel v cenách, lepším dojmom ako tie v T-Rocu.



Pre úplnosť musím spomenúť aj radiacu páku, vyzerá síce dobre, ale jej chrómový dekor má až príliš drsnú povahu. Podobne aj klapky výduchov klimatizácie majú výraznejšie hrany, ako by bolo vhodné. Obrazovka multimediálneho a navigačného systému MediaNavEvolution 3.0 sa oproti predchodcovi posunula vyššie, problémom naďalej zostáva jej čitateľnosť v ostrom letnom Slnku, zabudnite na to, že by vám v teréne skutočne pomohli štyri kamery, ich obraz jednoducho neuvidíte. Plusom je však to, že navigácia skutočne naviguje a dokázala nájsť aj veľmi zastrčenú adresu v nových štvrtiach Malinova. Ak si budete chcieť pozrieť úplný výpočet prvkov najvyššej výbavy, odporúčam stránky výrobcu. Náš testovaný kus mal dokonca príplatkovú automatickú klimatizáciu (za 300,- EUR), jej chladiaci výkon však bol veľmi nepresvedčivý. Zrejme to bolo chybou nášho konkrétneho kusu, iný kolega pri odovzdávaní naftovej verzie hovoril o výkone mraziarenského návesu. 



Ako jazdí? Veľmi francúzsky. Áno, kedysi sa mäkké podvozky označovali týmto adjektívom a pre Duster to platí aj v súčasnosti. Nie je to však nič, čo by bolo v rozpore s účelom, na ktorý bolo auto postavené, konštruktéri našťastie upustili od preudošportovej tvrdosti. Podvozok je pohodlný a zároveň istý aj pri diaľničnej tachometrovej stopäťdesiatke, na okreskách môžete ísť naplno a pracovať s prenosom váhy. Parádnou disciplínou Dustera je pohyb v teréne, už technické parametre hovoria jasnou rečou. Svetlá výška 215 milimetrov, predný nájazdový uhol 30 stupňov, prechodový 24 a zadný 33 stupňov dovolia aj pohyb v skutočnom teréne. Duster síce postráda redukciu, ale krátky prvý stupeň umožní stúpanie až do 36 stupňov. Pohon všetkých štyroch kolies bol prevzatý z japonských bratrancov Qashqaia a X-Trailu, primárne sú teda poháňané kolesá prednej nápravy, zadná sa pripája prostredníctvom medzinápravovej spojky a to nielen v prípade preklzovania predných kolies, ale v predstihu aj pri razantnom zošliapnutí akcelerátora. K dispozícii je aj funkcia lock, ktorá simuluje uzamknutie prenosu sily medzi nápravy v pomere 50:50, fakticky však len skôr a konzekventnejšie pripája zadnú nápravu. 



Už dávno sa mi nestalo, aby som v nedeľu skoro ráno vstal, aby som sa išiel zabaviť... nie na kopec, ale mimo spevnený povrch. Okrem pneumatík bol limitujúcim faktorom motor, benzínová prepĺňaná jednadvojka síce poskytovala slušné výkonové parametre (125 koní a 205 Nm), ale potrebovala vyššie otáčky, pri ktorých už znela dosť unavene. Napriek tomu by som odporúčal do Dustera benzínovú pohonnú jednotku, túto konkrétnu však už výrobca medzičasom stiahol z ponuky... takže treba počkať na novú jednatrojku.Len pre protokol a pre prípadných záujemcov o jazdené autá, celková spotreba sa po týždni plného nasadenia zastavila na príjemných 8,1 litra/100 km. 

Základná cena nášho modelu začínala na sume 16.540,- EUR, niekoľko príplatkov ju však primastilo na výsledných 18.159,- EUR. Nie je to síce prehnane veľa, ani „na Daciu“, ale zároveň tým Duster stráca svoju výhodu v doterajšom nedostatku priamej cenovej konkurencie. Cenovka cez 18 tisíc EUR ho posúva do vôd, v ktorých už číha Suzuki Vitara a za konkurenta môže byť dokonca považovaný aj Jeep Renegade. Už len takéto zaradenie na trhu však hovorí o tom, ako druhá generácia Dusteru vykročila vyššie v automobilovom rebríčku.


Text: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner


PS: Áno, priznávam sa. Môj test nie je úplne objektívny, Duster sa mi dostal pod kožu, je to jednoducho auto, ktoré má charakter a preto mi je veľmi sympatické.