Top zábavaKia XCeed 1,6 T-GDIQueen of DustRozhodnutieSandokanTaké normálne autoElektrický rytierŠťastné a Mercedes!Ceed GTNáčelníkFocus STToto nečítajte!2,0 TSI DSGElektroMechanikSky-G vs. Sky-DRečnícka otázkaMs. MercedesOsem
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Techroad – Malé, ale šikovné

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Techroad – Malé, ale šikovné

Sympatie k tomuto najvyššiemu modelu od Dacie ma napĺňali zvedavosťou, či si obháji tento dojem aj po týždňovom spolužití. Do testu som dostal verziu Dustera v limitovanej edícii Techroad a naftovým motorom s výkonom 115 koní, ktorý poháňal všetky kolesá. 

K Dusteru si môžete nakonfigurovať celkom bohatú škálu motorov v kombinácii s dvoj alebo štvorkolkou, z ktorých zaujme okrem dieselu aj relatívne silná benzínová 1,3 Tce so 150 koňmi. 

Všetky verzie sa aktuálne dodávajú len s manuálnou prevodovkou, u silnejších motorov so šiestimi prevodmi, ale nižšie prevodové stupne sú veľmi krátke a jednotka slúži vlastne ako redukcia, čiže v zápchach je to večné radenie 1,2,3. V praxi si treba celkovo zvyknúť na inú kadenciu radenia. 

Nakoľko je Duster ľahké auto, tak som nemal problém s výkonom a motor je dostatočne silný a svižný. Pri rýchlosti 90 km/h točí 2000 otáčok a pri 130tke 2800 otáčok. Moja týždňová priemerná spotreba, na všetkých typoch ciest sa ustálila na 6,3 l na 100 km. 

Podvozok je skôr mäkší a komfortný, dobre žehlí nerovnosti. Pri prejazde v teréne je viac počuť odlietavajúce kamienky, keďže okolo kolies je slabšie odhlučnenie, ale na spevnených cestách to nie je problém. Často bol starším Dusterom vyčítaný hluk v kabíne, neviem to síce priamo porovnať, ale teraz som rozhodne nemal problém s hlukom ani pri vyšších otáčkach a rýchlostiach.

Exteriér Dustera pôsobí uhladene, nenútene a na nič sa nehrá. Akoby vám hovoril, že som tu pre vás, budem pracovať, nebudem sa vyhovárať ani špekulovať a urobím čo je treba. Vystupujúce blatníky dávajú autu pocit robustnosti a Duster s nimi pôsobí svalnatejšie. Jednoznačne na cestách zaujme a má svoj osobitý rukopis. 



Interiér vás upúta červenými Techroad doplnkami a prešívaniami, ktoré ho veľmi pekne a vkusne oživujú a dodávajú mu štýlovosť. Bohužiaľ táto limitovaná edícia už s predajom skončila, takže k dispozícii je už len neutrálnejší dizajn s bielym prešívaním. Interiér hodnotím veľmi pozítívne, doslova na vás dýcha takou elegantnou jednoduchosťou. 



Všetko spolu ladí a funguje aj ergonomicky, dokonca automatická klimatizácia je naozaj vydarená a pôsobí akoby bola o triedu z drahšieho auta. Sedadlá sú o poznanie lepšie než napríklad v Logane, sú lepšie tvarované, nechýba bedrová opierka, či vyhrievanie sedadiel a už od Prestige výbavy máte aj lakťovú opierku.



Displej palubného počítača je tiež prehľadnejší a vyspelejší ako u lacnejšieho súrodenca. Výborný je polomer otáčania a spolu so štyrmi kamerami je manévrovanie a parkovanie hračka. Celkovo riadenie je veľmi príjemné, volant sa dobre drží a pri vyšších rýchlostiach riadenie trochu ztuhne.



Nie úplne vhodne je umiestnené tlačidlo na zapínanie a vypínanie asistenta na sledovanie mŕtveho uhla. Je pri volante vľavo a stále svieti buď kontrolka alebo samotné tlačidlo, ktoré sa tak akurát nešťastne odráža v skle na dverách, že to vyzerá akoby vám práve svietila kontrolka v spätnom zrkadle. Je to síce taká blbôstka, ale musel by som tu kontrolku prelepiť lebo stále som mal pocit, že ma niekto zľava ide obehnúť. 

Štvorkolka pri mojom menej náročnom testovaní bežného užívateľa fungovala spoľahlivo, napríklad hlboké brázdy od kolies naplnené vodou prešiel Duster ľahko, dobre reagoval na plyn a dokázal sa aj cez prípadné horšie úseky prehrabať silou a nezaváhal.



Poteší bezkľúčový prístup, kedy sa stačí priblížiť k vozidlu a automaticky sa odomkne, alebo zamkne. O tom dá vedieť jemným zvukovým prejavom a zablikaním. 

Duster má charizmu nenápadného elegána, ktorý neurazí v žiadnom smere. Po mojom týždňovom testovaní mi prirástol k srdcu a nenašiel som nič zásadné čo by mi vadilo. Testovaná verzia je prakticky cenový strop čo môžete u Dustera mať a stále sa zmestíte pod 20 tis. EUR, čo znie stále zaujímavo. 

Text a foto: Jakub Čajko
Advertisement