N testi8 Protonic testČasopis RoadLife - predplatnéi30E-spaceKTM 1090 Adventure TestFord Mustang GT Convertible TestDragon SkinHonda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboÁno prosím!Volvo V90 CCMedveď zabil chodcaŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše Portfolio
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Dacia Duster zo seriálu Slobodná Jar - Nebojte sa, on to dá!

Dacia Duster zo seriálu Slobodná Jar - Nebojte sa, on to dá!

Z etnologického hľadiska je v spoločnosti chlap „nositeľom koruny“. Je tá časť populácie, ktorá má „farebné perie“, stojí na najvyššom bode. Teda podľa etnológie, by sa každý chlap mal snažiť byť alfa samcom. Jeden to dokáže prirodzenou autoritou. Iný svoju dominantnú pozíciu dáva najavo hmotnými statkami okolo seba. Na vlastnej koži som zažil situáciu, kedy som nepotreboval žiadne načačkané perie, ani korunu a aj napriek tomu som sa v danej situácii a prostredí stal pánom. Ako a kde? Nech to znie akokoľvek, bolo to s Daciou Duster, v kopcoch okolo malebnej obce Brdárka.

V projekte Slobodná Jar s Daciou Duster som dostal štvrtú a zároveň aj poslednú časť testovania. A myslím, že aj najzábavnejšiu. Offroad. Teda žiadne vyhľadávanie malebných výhľadov a cestičiek, žiadne státie v kolónach v meste. Môj cieľ znel jasne. Hlavne po nespevnenom. A tak aj bolo. Auto prevzaté od kolegu a hor sa do hôr. Prvý výlet mimo ciest na seba nenechal dlho čakať. Žiadny extrém, skôr niečo na spoznanie. Poľná cesta, v relatívne dobrom stave. Opatrný začiatok som rýchlo nechal za sebou a premenil ho na rýchlejšie prejazdy. 2 674 milimetrový rázvor dáva Dustru potrebnú stabilitu aj keď dlhé riadenie si vyžaduje zručnosti kapitána Titanicu. Vlastne toho radšej nie. Podstata je ale v tom, že potrebujem viac ako tri celé otáčky volantom. A to už je v celku dosť. Rýchle kontry škrtám zo zoznamu pokušení. Prišiel som na prvé veľké plus. Podvozok. Na kľukatých asfaltových cestičkách to nebolo práve najlepšie, slabší kus môže mať aj nevoľnosť. V teréne? Výborné. 210 mm svetlej výšky umožňuje rýchlejšie prejazdy hrboľatej cesty bez toho, aby som sa bál o spodok. Aj keď – výfuk ťahaný pod nápravou  nebol práve najšťastnejším riešením a mal pár lízancov s povrchom zemským. 



 
Teraz oceňujem aj mäkšie sedadlá. Spoznávačka sa konala v režime 2WD, nebolo to nič ťažké. Krásne prostredie, rýchle foto a ide sa ďalej. Tvrdší oriešok prišiel na motokrosovej trati pri Rožňave. Výjazdy do umelých skokov prišli na test vhod. 30 stupňový predný a 35 stupňový zadný nájazdový uhol v spojení s krátkymi prevismi dovoľuje viac, ako brázdenie jemného terénu. Dovolil my vybrať sa na umelé skoky pre kroskárov. Vo výjazdoch som už ale nič nenechal na náhodu a prepínač pohonu išiel do režimu LOCK. Rozdelenie  50 na 50 a hor sa k oblakom. Tak to všetko vyzeralo pri štveraní do kopca. Iba nebo. Všetko sa zvláda s absolútnym prehľadom a s tak veľkou dávkou dôvery vo fungujúcu techniku skúšam prejsť celú trať. A prišlo vytriezvenie. Aj keď Duster funguje výborne, nedokáže všetko. Jeden jediný skok som si nepreveril a už som aj ostal ako ryba na suchu. Vlastne na bruchu. Vyčítať to môžem iba a jedine sebe. Tento previs by bol zabíjačom ega mnohých tvrdých off roadistov. Rýchla pomoc kamoša z Rožňavy (ešte raz ďakujem Tomino) a ide sa ďalej. Po tom všetko do ozaj tvrdého terénu.



Brdárka. Krásna obec obklopená horami. A kde sú hory, je aj ťažba dreva. A kde je ťažba, sú aj cesty pre lesnú techniku. A tie sú ozaj výzvou. V diaľke som nad dedinou zbadal mohutný kamenný zráz. Ide sa teda k nemu. Nech už je cestá akákoľvek. Cesty ma vedú nejako mimo. Záchrancovia v podobe lesných robotníkov – tí určite vedia. Otázka na cestu sa jemne preniesla do debaty o Dustri. „To na tomto chcete ísť? Ale veď to je pekné, nové. Poničíte a ani gumy na to nemáte. Ja mám vysoký Patrol na dobrých gumách, ja chodím tadiaľto rovno hore ale Dacia tam neprejde. Musíte ísť dookola.“ Uvediem ich teda trošku do obrazu. „Jáj, testovacie auto? Tak jej dajte. Ale aj tak budete musieť cúvať, lebo hore sa vy nedostanete. Ale choďte, počkáme vás tu. Som zvedavý, kde sa to vy dostanete.“ Výzva akceptovaná. Prvých 100 metrov je pre Duster ako zahrievacie kolo. Ale potom? Rozum mi hovorí „Peťo, toto by si nemal, to nedáš“. A čo mužská ješitnosť? „Poďme, hádam sa nebudú chlapi Dustru vysmievať.“ Nesmiali sa. Už som ich nevidel. Krátka prevodovka, v podstate náhrada redukcie, pomohla motoru 1,5 dCi s 80 kW preniesť silu na kolesá. Dostali sme sa hore cestou, ktorú by som štandardne ani cestou nenazval a ak by sme sa chvíľu nedoberali s lesníkmi, určite by som sa ňou ani nevybral. Chvíľa ticha, len ja a Duster. Sentimentálnosť? Alebo ho ozaj začínam mať rád? Neviem. Ale ideme na poslednú skúšku.



Autokrosová trať vo Veľkých Uherciach. Znova musím poďakovať Jurajovi, ktorý to celé vybavil. Vybrali sme sa tam spolu. Po zime bola síce v dezolátnom stave, ale neprišli sme tu naháňať čas ale skúšať. A nebolo lepšie miesto na skúšku pohonu v režime AUTO. V tomto režime funguje primárne ako FWD, teda predokolka. Elektromagnetickou spojkou sa pripájajú zadné kolesá až pri preklze predných. Funguje to v celku dobre, trochu nepríjemné je jemné trhanie. Zase jeden výjazd a LOCK. A narazil som azda na prvý problém. 80 kW, ani 230 Nm či krátka jednotka. Všetko je to málo, ak príde ozaj strmák. Je pravda, že som v ňom zastavil, čo by asi spravil málokto, ale aj tak. Vyšli sme to prespojkovaním, čo som si až vyčítal. A preto padlo rozhodnutie – dosť bolo trápenia, ideme hodnotiť.

Dacia Duster sa v teréne určite nestratí, nebudete sa za ňu nikdy hanbiť. Dokonca si dovolím povedať, že budete hrdí, kam všade sa spolu dostanete. Stalo sa mi, a nie raz, že skôr ja som musel ísť cez obavy, ale auto situáciu zvládlo bez problémov. Jednou z otázok, ktorú často dostávam v súvislosti s Dustrom je kvalita. Je kvalitné. Dostal som ju s jemný vŕzganím niekde nad zadným kolesom a tak som ju po týždni ozaj morenia a tvrdého skúšania aj odovzdal.

Autor: Peter Baran