Temný prízrakAgent Myší kožuštekŽihadloObrubník Poker a ZlatovláskaZlaté KrídloFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute CoutureBMW X4 30i xDriveSurové železo!Tlačený časopis 2018
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Fiesta ST 2018 Performance – Učiteľka tanca

Ford Fiesta ST 2018 Performance – Učiteľka tanca

Plný sebavedomia prichádzam na lekciu tanca s novou učiteľkou. S jej predchodkyňou mám už niečo odtancované, prekvapiť ma už nič nemôže. Páči sa mi. Vyzerá dospelejšie, ale stále so šibalským úsmevom v skúsených očiach. Niekoľko kíl pribrala, ale na tých správnych miestach a všetko sú to svaly. Ľavačkou ju pevne držím, pravačka občas zablúdi trochu nižšie, je to rýchle a presné. Niekoľko svižných krokov, uberám tempo a jej zadok sa zvodne zavlní. Prvá hodina a hneď takto zostra? Pokračujeme, stále rýchlejšie, meníme smer. Neskutočne ma baví jej pružný krok, je poddajná a pritom pevná, vedie, ale stále mi necháva pocit, že tempo určujem ja. Mágia spoločného pohybu je tak dokonalá, že až keď zastaneme, uvedomujem si, ako sexi znie. Chraplák, ktorý som od jej objemovej kategórie veru nečakal...

Fiesta ST je ako vášnivé latino, zaslúži si veľa lásky a pozornosti. Strohú vážnosť valčíku som v prvom odseku vynechal, ale verím, že ste sa o nej dozvedeli všetko podstatné. Že nie?! Nuž, poďme sa na to pozrieť tradičnou optikou. 

Aby sme dlho nechodili okolo horúcej kaše, vystrelím to okamžite: pod kapotou je trojvalec s objemom 1496 cm kubických. Aby som prilial trochu ohňa do diskusie, jeden z valcov sa dokáže deaktivovať a... sorry, ale ja som to nevnímal. Má to vplyv na spotrebu? Nuž, nepamätám si, že by som niekedy s ostrým kompaktom jazdil za 4,9 na sto, pri plnom využívaní maximálnej povolenej na okresných cestách. Asi nezniem úplne nadšene, však? Nuž, spotreba nie je to, čo by ma na aute pre zábavu zaujímalo najviac. Oproti štvorvalcovej predchodkyni má síce o valec menej, ale každý z nich má objem veľkého Plzňa a nielen v reči čísiel nie je akékoľvek ohŕňanie nosom namieste. Takmer nepoznateľné oneskorenie turba znamená, že motor reaguje na povel akcelerátora veľmi spontánne a energicky. Výkon poskočil na rovných 200 koní (+18), sila 290 Nm (+50 Nm!) je dostupná už od 1600 (do 4000) otáčok za minútu a ťah nepoľavuje až do šesť tisíc, potom treba rýchlo radiť. A to je obrovská radosť. Ako som písal vyššie, je to rýchle a presné. V mozgových závitoch mám vytesanú spomienku na najlepšie, úplne dokonalé radenie predchádzajúcej STčky a nová Fiesta ho nanajvýš dorovnáva, konkurencia mimo domu však nemá nárok. 



Riadenie je presné. Volant fantastický. Ideálna hrúbka venca, jeho príjemná poddajnosť a mäkučká koža vyvolávajú takmer (ok, bez toho takmer) erotické zimomriavky na tých správnych miestach. Podvozok je výborný, tuhý, ale výborne odtlmený. Žiť s ním každý deň? Pre mňa úplne bez problémov, aj s tými osemnástkami. Výnimočné postavenie nielen vo svojej triede zabezpečuje opcia Performance, ktorú do novej Fiesty nutne musíte mať. Okrem predného samosvorného diferenciálu Quaife dostanete aj Launch Control, ktorý je nielen absolútne jedinečný (pokiaľ ma pamäť neklame, žiadne iné auto s predným pohonom a manuálnou prevodovkou ním v tejto triede nedisponuje), ale funguje famózne. Aktivácia v režime Race umožní zošliapnutie spojky, zaradenie jednotky a zošliapnutie akcelerátora a vytočenie motora do cca. tritisíc otáčok. Potom už len stačí pustiť spojku a auto vystrelí vpred tak, ako to poznáme z vozidiel disponujúcich automatickou (ehm, DSG) prevodovkou. Samozrejme, po dosiahnutí hranice šesť tisíc aj kúsok treba manuálne radiť vyššie, čo umocňuje dojem zo zrýchlenia (6,5 sekundy na 100 km/h, Vmax 232 km/h). Na vlastnom aute to vyskúšate asi toľko krát ako ja s testovačkou (raz), ale ten zážitok je perfektný.

Brzdy. Dostali odo mňa zabrať. Nemám žiadne výhrady voči brzdnému účinku, ale keby Ford pridal na predných a zadných kotúčoch pár cenťákov, bol by som úplne spokojný. Len pre protokol, predné kotúče majú priemer 278 mm a zadné majú tých milimetrov 253. 



Jazdné režimy. Normal, Sport a Track. Základný režim Normal prináša každodennú použiteľnosť, Sport každodennú radosť a Track výnimočné potešenie. A keď úplne deaktivujete ESC, bude salsa tak rýchla, že tanečné kroky nebude stačiť počítať, budete ich musieť cítiť. V zásade... Fiesta ST verí, že jazdec ju bude vodiť, nespoľahne sa na to, že učiteľka ho zachráni. 

Popri vonkajšej kráse a rozkošnému temperamentu disponuje STčka aj vnútornými hodnotami kompatibilnými s náročnou dennou rutinou. Vyhotovenie interiéru je obrovský skok vpred, prístrojovka, hoc aj z tvrdého plastu je dostatočne uspokojivá, multimediálny systém SYNC3 funguje v spojení s osempalcovou dotykovou farebnou obrazovkou výborne a audio B&O Play ako sériová súčasť systému ICE 10 je fantastické. Skvelé hodnotenie dostalo nielen odo mňa ako jemne hudobne hendikepovaného jedinca, ale aj od Jakuba a Dana, ktorí ako prvú informáciu o novom aute chcú vždy počuť odpoveď na otázku „ako hrá audio?“. Osobitnú pochvalu zaslúžia predné sedadlá Recaro, sú nielen mega pohodlné, ale aj excelentne vytvarované a telo jazdca podržia aj pri skutočne ostrej jazde. 



Na záver si poďme posvietiť na veľmi nápadného slona v miestnosti. Tým je samozrejme cena. Základ za odporúčania hodné päťdverové vyhotovenie začína na sume 23.990,- EUR (trojdverák mínus 500,- EUR), naša päťdverová Fiesta sa s bohatou výbavou (vrátane bombastických full LED svetlometov) zastavila na sume 29.125,- EUR. Môžete mať za túto cenu porovnateľne zábavné Mini JCW? Nie. Jednak je v cenníku od 32.700,- EUR a vlastne ani nie je aktuálne dostupné. Môžete mať za túto cenu auto z vyššej kategórie ostrých hatchbackov? Môžete. Ale o tom, čo chcete, rozhodujete len vy! Vidím dve skupiny nádejných žiakov tanca. Slušne zarábajúcich mladých ľudí, zatiaľ bez potomstva, alebo naopak, dobre situovaný zrelý pár, ktorý má už deti z domu... A samozrejme, kohokoľvek medzi tým. Stačí len jedna lekcia a podľahnúť novej učiteľke vôbec nie je problém.   

Autor: Miro Vilím, Foto: Jakub Čajko