Honda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboČasopis RoadLife - predplatnéMedveď zabil chodcaDragon SkinMINI Clubman JCWKTM 1090 Adventure TestVolvo V90 CCŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeDarwinov odkazAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše PortfolioNejem, nepijem, zo vzduchu žijem!Caravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Focus 1.5 TDCi ST Line Red Edition: Tajný život

Ford Focus 1.5 TDCi ST Line Red Edition: Tajný život

„Ahoj. Máte k dispozícii nejaké autá? Áno. Máme, jedno modré a jedno červené." Walter sa pozrie na miniatúrne parkovisko letiska Nuuk v Grónsku, kde stoja presne dve autá malé ako pilulky a povie: "Zoberiem si to červené.Geniálny odkaz na kultovú scénu, v ktorej Morpheus ponúka Neovi dve kapsule. Modrá znamená návrat k poznanej virtuálnej realite, červená je pravda o matrixe. Príbeh podobný tomu filmovému som zažíval, keď som na parkovisku importéra zbadal modrý Ford Focus RS a kúsok za ním červený Ford Focus ST Line. Ja by som zvolil modrú, dostal som však červenú. Akú pravdu som našiel?                       

Niet pochýb o tom, že aktuálny Focus vyzerá v červenej farbe ST-Line Red Edition s čiernymi osemnásťpalcovými kolesami, čiernou strechou, čiernou maskou chladiča a čiernymi krytmi vonkajších spätných zrkadiel fantasticky. Celkový dojem ešte vylepšuje špecifický predný nárazník s výrazne vysunutou bradou spodnej lišty, bočné nástavce prahov, zadný nárazník a eSTéčkové krídlo piatych dverí. Nasadnutie do interiéru prináša známe tvary a materiály, vďaka kozmetickým úpravám ST line, z ktorých spomeniem aspoň športové predné sedadlá, ozdobné prahy, červené obšite športového volantu a madla parkovacej brzdy, hliníkové športové pedále a čierne čalúnenie stropu, je celkový dojem lepší ako v tých bežnejších verziách výbavy. V prvom rade držíte vynikajúci volant, jeho dokonalosť umocňuje najmä poddajnosť a optimálna hrúbka jeho venca. V druhom rade, športové sedadlá majú dostatočné bočné vedenie a mám pocit, že oproti plnotučnej verzii ST sa dajú nastaviť do nižšej polohy (konečne). Sedáky a ich bočnice by však mohli byť tuhšie, na môj vkus boli jednoducho príliš mäkké. Ďalšie známe výhrady smerujú k tvarom stredového panelu palubnej dosky a použitému tvrdému plastu. Vadí to pri jazde? V žiadnom prípade nie, nič nevŕzgalo ani nepukalo. Navyše, vďaka týždennému testu som si na to zvykol a začal oceňovať vyhotovenie kritizovanej stredovej časti palubovky. Jej vysunutie do priestoru pre posádku síce uberá na vzdušnosti, na druhej strane sú všetky ovládače a tlačidlá v komfortnom dosahu, nech už ruka smeruje od volantu alebo od radiacej páky. Vsadenie multifunkčného osempalcového displeja systému Ford SYNC3 s príplatkovým navigačným systémom hlboko do panela, zabezpečuje dostatočné krytie pred priamym slnkom a o príjemne zaoblený okraj som si vedel oprieť dlaň a  s väčšou istotou tak triafať želané miesto dotykovej obrazovky aj počas jazdy.
 
Jazda samotná je zároveň ten hlavný argument pre kúpu, v nižšej strednej triede jednoducho neexistuje lepší podvozok ako ten vo Focuse. Verzia ST-Line má športové odpruženie, ale aj v kombinácii s príplatkovými osemnásťpalcovými kolesami (ST-Line má v sérii sedemnástky) a pneumatikami o rozmere 235/40 R18 je jazda mimoriadne pohodlná, tlmiče pracujú na jednotku s hviezdičkou. Zistíte to už po pár stovkách metrov za volantom a okamžite si to uvedomí aj spolujazdec. Mareka som vyzdvihol pri Mikone na (vtedy ešte rozbitej) Rožňavskej a už pár desiatok metrov pred križovatkou s Bojnickou pozrel na mňa a povedal: „Podvozok. Vynikajúci.“ Riadenie je rovnako výborné, brzdy aj na našom Test Tracku vydržali niekoľko ostrých kôl bez problémov.


 
A teraz, hlboký nádych a nasleduje pravda o motore. Pod kapotou krásneho červeného, športovo vyzerajúceho hatchbacku bilo naftové srdce štvorvalcového 1.5 TDCi Duratorq. Motor má výkon 120 koní pri 3.600 otáčkach za minútu a v spojení s dvoj-spojkovou automatickou prevodovkou A6 PowerShift dodáva silu 300 Nm v rozsahu 1.700 až 2.500 otáčok za minútu (v kombinácii s manuálom je to 270 Nm). Vďaka skvelej súhre motora a prevodovky som nielenže necítil potrebu použiť, v tejto výbave sériové, pádla pod volantom, ale predovšetkým subjektívne vnímanie zrýchlenia bolo ďaleko lepšie ako výrobcom udávaných 10,8 sekundy z nula na 100 km/h, najmä do nejakých 70 km/h bolo zrýchlenie veľmi svižné. Maximálnu rýchlosť 193 km/h som nemal možnosť vyskúšať, ale pre slovenské cesty ju hodnotím ako úplne dostačujúcu. Motor je vynikajúco odhlučnený a v tejto konkrétnej verzii má aj jednu technickú vychytávku, ktorá ma prinútila smiať sa od radosti hneď po tom ako som, blížiac sa do prvej križovatky, v panike hľadal a nenašiel isté tlačidlo. Tam-dam-dááám: nie je tu mnou nenávidený systém start/stop, musíte si zaň priplatiť 315,- EUR. Vždy, v každom aute tento nezmysel ničiaci motor a batériu vypínam a v tomto Focuse som nemusel! Miloval som to!

 

Pravdou je, že v mestskej premávke by mal dotyčný systém podľa tabuliek ušporiť 1,1 litra na sto kilometrov, ale čert zober tabuľky a regulátorov EU do pekla. Priznávam sa, mnou dosiahnutá celková priemerná spotreba 8,0 litra na 100 km mala ďaleko od tej tabuľkovej a prvýkrát sa mi pred koncom testu podarilo vyjazdiť nádrž na inak úspornom aute. Využíval som každý koník výkonu a Newtonov meter sily a vozil som sa pod rôznymi banálnymi zámienkami úplne zbytočne lebo mi to prinášalo radosť. V bežnom mestskom režime mimo dopravné špičky však bol priemer len 5,5 litra, spotreba s prevažnou mierou okresných ciest a pri striktnom dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti len 4,2 litra a s trochou snahy som dokonca mimo mesto dosiahol spotrebu 3,6 litra na sto kilometrov.

Ford Focus ST Line vyzerá fantasticky, jeho podvozok vo svojej triede nemá konkurenciu a na moje veľké prekvapenie je skutočne pravda, že motor 1.5 TDCi Duratorq je dokonale zladený s dvoj-spojkovou automatickou prevodovkou A6 PowerShift a nerobí označeniu ST Line hanbu. Práve naopak, nakoniec, ide len o stupeň výbavy a komu nafta nevonia, vie si ho objednať aj s benzínom 1.5 EcoBoost, aktuálne vo výkonovej verzii 150 koní už od 19.190,- EUR.
 
P.S.: A teraz, prosím, mohol by som dostať tú modrú pilulku?

  
Autor: Miro Vilím, Foto: Andrej Pečeňadský (AP Automotive Pics)