Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Focus Active 1,5 EcoBoost 150k A8 - Podvozková mágia

Ford Focus Active 1,5 EcoBoost 150k A8 - Podvozková mágia

Prvú jazdu si pamätám, akoby to bolo včera! Písal sa rok 2003 a zhoda okolností mi priniesla šancu posadiť sa za volant kamarátovho novučičkého Focusu... prvej generácie. Cestu z Pardubíc do Bratislavy som si náramne užil a pochopil som, prečo sa Focus v kompaktnej triede stal nekorunovaným kráľom jazdeckej zábavy. A nehovorím o ikonickom modely RS, či športovom ST. Nie, ku šťastiu mi vtedy stačilo sto koní atmosférickej jedna šestky bežného modelu. 

Druhá generácia ani s dvojlitrom nepriniesla toľko spokojnosti, v tretej sa to síce zmenilo k lepšiemu, ale ten skutočný návrat podvozkovej mágie zažívame až v aktuálnej, štvrtej generácii. 

Po veľmi dobrom kombíku sme do testu dostali model Active v netradičnej podobe hatchbacku. Vizuálne zmeny voči bežnému päťdverovému Focusu prinášajú nielen želané odlíšenie od tých bežných hatchbackov, ale aj skutočné zvýšenie úžitkovej hodnoty. Špecifický predný nárazník, prahy, zadný nárazník a strešné lyžiny pôsobia robustne bez toho, aby znervózňovali odporcov vozidiel kategórie SUV.  

Ako to však jazdí? Zvýšenie svetlej výšky o 30 milimetrov (vpredu, vzadu je to 34 milimetrov) predsa musí mať vplyv na jazdné vlastnosti... ibaže by to bol Ford. Pre úplnosť, klasický päťdverák som ešte nemal možnosť vyskúšať, ale jazda s jeho aktívnou verziou nemá chybu. 

Podvozok s viacprvkovou zadnou nápravou a pasívnymi tlmičmi je vynikajúcim liekom na rozbité slovenské cesty, nielenže je dokonale komfortný, ale aj nečakane zábavný. Jazdu bokom síce nemá vrodenú ako kombík, ale nedotáčavosť takmer nepozná. Pre všetkých odporcov, svoj prínos k tomu musí mať aj nižšia hmotnosť trojvalcového motora na prednej náprave. 



Netradičné obutie do pneumatík s rozmerom 215/50 R18 síce nemá toľko gumy, ako by sa do na nespevnenú cestu možno žiadalo, ale na komfort jazdy na ceste to nemá negatívny vplyv a príplatku za fešné osemnástky sa nemusíte báť. Podvozok je znovu najsilnejšou stránkou nového Focusu, je nádherne poddajný, prirodzené náklony pomáhajú pracovať s prenosom váhy a istota čistej stopy aj na nerovnom povrchu je upokojujúca.

Riadenie je v poriadku, ale nevzbudzuje rovnako veľké nadšenie ako podvozok, je to taký lepší priemer. Volant je tradične forďácky príjemne mäkučký, toto ma vždy dostane. Jedinou, takmer slabinou podvozku sú brzdy. Za normálnych okolností brzdia dobre, ale pri plnom využívaní dynamického potenciálu podvozka na kopci sa zbytočne trápia. Jedným dychom dodávam, že na ich limit sa zrejme žiadny z majiteľov nedostane. Aj keď... ten podvozok k svižnej jazde naozaj zvádza.

Benzínový motor s objemom 1,5 litra má už obligátne tri valce, výkon 150 koní a silu 240 Nm a v spojení s automatickou osemstupňovou prevodovkou ponúka dostatočné dynamické parametre, z nuly na 100 km/h zrýchľuje za 9,7 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 204 km/h. Oproti klasickému Focusu (8,9 s a 208 km/h) sú to nečakane slabšie hodnoty, napriek rovnakej výrobcom udávanej hmotnosti (1404 kg), ale subjektívne vnímanie dynamiky do cca. 80 km/h je veľmi príjemné, aj vďaka jadrnému zvuku z motorového priestoru. 

Forďácky trojvalec disponuje aj technológiou deaktivácie jedného z valcov, v realite to znamená, že palubný počítač (vynulovaný pred stúpaním na Čertovicu smerom z Liptovského Hrádku) mi ukázal v Banskej Bystrici pri dodržiavaní MPR a plne naloženom aute priemer 4,6 litra. Celkový priemer počas testu podľa palubáku bol prijateľných 8,0 litrov.    



Pre dynamickejšie založených vodičov by som odporúčal 182 koňovú verziu toho istého motora (8,7 s a 216 km/h) a veľmi by som si prial plnokrvnú ST verziu s takými 250timi plnokrvníkmi. Naopak, tým pokojnejším povahám sa môže ako dostatočná zdať aj základná verzia s litrovým trojvalcom s výkonom 125 koní (s automatom 11,7 s a 191 km/h) a takmer baťovskou cenou 19.890,- EUR za manuál (10,3 s, 196 km/h).  

Prenos výkonu výlučne na predné kolesá zabezpečovala v našom prípade osemstupňová automatická prevodovka klasickej konštrukcie s hydrodynamickým meničom, vyvíjaná v spolupráci s GM. Konštrukcii prevodovky zodpovedá hladké radenie rýchlostí obomi smermi. Volič automatickej prevodovky je kruhový otočný a dá sa na naň rýchlo zvyknúť. Radenie z D do R a naopak, najmä v kopci, však vyžaduje trochu trpezlivosti. Prevodovke v zásade nemám čo vytknúť (snáď okrem chýbajúcej poistky jazdných režimov), dokonca aj radenie pádielkami pod volantom nespôsobuje prehnanú frustráciu z málinko oneskorenej odozvy.

Samotnú jazdu ovplyvňuje aj zvolený jazdný režim, základné nastavenie Normal uspokojivo vyhovie všetkým nárokom, Eco letargicky šetrí palivo a Sport drží vyššie otáčky a žmýka z motora všetky rezervy. Novinkou pre verziu Active sú jazdné režimy Slippery pre bahno, sneh a ľad (špecifické nastavenie ESC a trakčnej kontroly limituje pretáčanie kolies, odozva motora na povel akcelerátora je rozvážnejšia) a Trail pre nespevnené povrchy dovoľuje väčší preklz kolies a vďaka úprave nastavenia ABS aj krátke blokovanie kolies (čo napr. pri zjazde zo strmého kopca na nespevnenom povrchu umožňuje vytvoriť si oporu pre brzdenie).

V praxi som obidva režimy vyskúšal v horskom teréne na topiacom sa snehu a v hlbokých ľadových koľajach na úzkej ceste (v ktorých bola zvýšená svetlá výška na nezaplatenie, s klasickým Focusom by som šúchal predný nárazník a brucho), obidva fungovali veľmi dobre, na širších miestach nebol problém vyštverať sa z ľadových korýt. Nechýbal mi ani pohon všetkých kolies, ale keby bol k dispozícii... bolo by to fantastické!  



Zásadné zmeny sa udiali v interiéri, ktorý profituje zo vzdušnej, oproti predchodcovi by sa žiadalo uviesť až minimalistickej, palubnej dosky. Architektúra je veľmi podobná tej, ktorú poznáme z Fiesty a tak je to fajn. Miesta je vo všetkých smeroch dostatok, vzadu je priestoru na nohy vďaka veľkému rázvoru (+53 milimetrov oproti predchodcovi!) doslova prebytok. Keď som si sadol za seba, cítil som sa pomaly ako v Superbe. Konštruktéri ale uprednostnili priestor pre pasažierov na úkor batožiny, základných 375 litrov nie je nijako oslnivých. Pre verziu Active by sa ešte patrilo nahradiť delenie operadla zadného sedadla z pomeru 60:40 praktickejším 40:20:40, alebo aspoň doplniť stredový tunel umožňujúci bezproblémovú prepravu lyží. Iste, dá sa použiť nosič na streche, nám sa dokonca podarilo naložiť dvoch dospelých, dve deti a na sklopených štyridsať percent aj štvoricu lyží (najdlhšie mali 170 cm).  

Ford Focus Active je k dispozícii aj ako kombík, ktorý je ideálny pre rodinu s deľmi ako jediné auto, uplatnenie však nájde aj aktívny hatchback, nielen ako druhé auto, prípadne jediná voľba pre tých, ktorí deti zatiaľ nemajú alebo im už vyleteli z hniezda... ale aj pre tých, ktorí sa vedia rozumne zbaliť, nech aj za pomoci strešného boxu. 

Márne hľadám dôvod, pre ktorý by som uprednostnil klasický Focus pred verziou Active. Väčšinu času síce strávite s autom v mestskej džungli, ale pohodlnejšie nastupovanie, komfort a možnosť jazdy po nespevnených cestách z môjho pohľadu nedokáže dynamickejšia verzia ST Line prekonať. 



Nakoniec, pre potenciálnych záujemcov je to vec osobných preferencií, cenník im rozhodovanie príliš neuľahčí. Cena príťažlivej verzie ST Line a prevedenia Active vo verzii s testovaným motorom a automatom ja rovnaká, aktuálne akciových 23.590,- EUR. Verzia Active má najsilnejší benzínový motor (182 koní) v ponuke len s automatom za 24.590,- EUR, ST Line ponúka rovnaký motor iba s manuálom za 22.190,- EUR. Len pre úplnosť, nami testovaný kúsok vo farbe Metropolis White stál 32.665,- EUR.    

Hodnotenie: Ford Focus Active sa vydaril. Vyzerá príťažlivo, perfektne jazdí a je komfortný aj v našich podmienkach a preto odo mňa dostáva 4 a 1/4 obrubníka (z možných piatich).  

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner