OsemIndian FTR 1200T5 Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronCB650R Neo Sports CaféAfrikaCupra Ateca
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Focus ST 2,3 EcoBoost 2019 – Veľký brat

Ford Focus ST 2,3 EcoBoost 2019 – Veľký brat

Výkon prenášaný do riadenia mi z rúk uplietol vianočku! Prvá veta, obsahujúca štipku pravdy, dúfam, získala čitateľovu plnú pozornosť. 

Ford Focus ST prišiel na trh ako posledný z veľkých hráčov a ak chce uspieť aj mimo fanúšikov modrého oválu, mal by byť niečím výnimočný. Odpoveď či je, nájdete v našom prvom teste.

Myslím si, že pocit z riadenia je jedným zo skutočných talentov nového ST. V dnešnej dobe elektrických posilňovačov obvykle odbijem popis dojmu z riadenia prívlastkami ako „presné..., strmé..., s dostatočnou váhou..“, ale cit v riadení? Ten sa vytratil.

Focus ST má o pätnásť percent ostrejší prevod riadenia ako bežný Focus (len dve otáčky od dorazu po doraz) a ako jeden z mála ostrých kompaktov prenáša vozovku prečítanú prednými kolesami priamo do rúk vodiča. 

Zmena povrchu? Sklon vozovky? Vyjazdené koľaje? Terénne nerovnosti v zákrute? Rolety? Všetko dôkladne vnímam. Na hladkom povrchu si môžem dovoliť držať volant jednou rukou, ale kto by to robil, keď sa volant tak skvele drží a krásne komunikuje? 

Presné a komunikatívne riadenie je zároveň základom pre to ako sa nové ST správa v zákrutách. Ako Marek v jednom zo svojich postov z výletu pod Grossglockner trefne poznamenal, Focus zatáča aj predkom a aj zadkom.



Predná náprava má neuveriteľnú priľnavosť, zadná náprava vie so zatáčaním pomôcť či už pri ubratí plynu alebo na brzdách alebo len tak, pri prudkom zalomení do zákruty. Bojíte sa, že je ST príliš hyperaktívne? Nemusíte. Zatáčací talent vykazuje aj pri zapnutej stabilizácii, ale roztopašnejší začína byť až pri vypnutej. 

Predné kolesá roztáča nová generácia štvorvalca EcoBoost s objemom 2,3 litra, výkonom 280 koní (pri 5.500 otáčkach za minútu) a predovšetkým silou 420 Nm produkovanou v rozpätí od 3.000 do 4.000 otáčok za minútu. Auto si v čase môjho testu ešte odtáčalo posledné zábehové kilometre, takže som sa ho snažil väčšinu času držať práve v tomto pásme. A bez problémov som týmto hodnotám veril, aj keď zároveň musím doplniť, že skutočný záťah bolo cítiť až od tritisíc otáčok vyššie. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h má vďaka funkcii Launch Control trvať len 5,7 sekundy, maximálna rýchlosť je limitovaných 250 km/h.  



Technickou novinkou je okrem twin-scroll turba aj anti-lag technológia pôvodne vyvinutá pre Ford GT a F-150 Raptor, ktorá je aktívna v režimoch Sport a Track. Princípom jej fungovania je ponechanie „otvoreného plynu“ 3 sekundy aj po povolení akcelerátora, čo by malo zabezpečovať stále roztočené turbo. Priznám sa, nejakým zásadným spôsobom som benefity z tejto technológie nepociťoval. To ale neznamená, že bez nej by to nebolo horšie, veľký objem motora potrebuje veľa vzduchu...:-).

S prenosom výkonu na asfalt prvýkrát pomáha elektronicky riadený predný samosvorný diferenciál (eLSD) od Borg Warnera, ktorý cez hydraulicky ovládané spojky dokáže preniesť až 100 percent výkonu na to predné koleso, ktoré má lepšiu trakciu. Popri tom je k dispozícii aj Torque-Vectoring ako funkcia ESP, ktorá selektívnym brzdným zásahom upravuje jazdnú stopu. Aj keď nejde o čisto mechanický systém, celé to funguje znamenite. Treba ale počítať s tým, čo som naznačil v úvode. Pod plným plynom zatočí Focus ST tak dychtivo, že dokáže dôrazne potiahnuť za riadenie. 



Podvozok má prvýkrát pre Focus ST aj adaptívne tlmiče, dostupné sú však výlučne pre päťdverový hatchback, nie pre kombi. Tuhosť tlmičov sa odvíja nielen od aktuálnej situácie, ktorej sa kontinuálne prispôsobujú, ale od zvoleného režimu. V režime Slippery (Klzko) a Normal sú... tuhé, ale aj v kombinácii s devätnásť palcovými kolesami (sériovo pre výbavu ST3) sa dostatočne elegantne dokážu vysporiadať aj s veľmi hrboľatými cestami nášho malého zakarpatského okruhu. V režime Sport a Track je už ale tuhosť vhodná primárne pre hladšie povrchy. Aby som to spresnil, domáci kopec na Pezinskej Babe (a hladký asfalt Slovakiaringu) majú vhodný povrch aj pre tieto dva najostrejšie režimy.  

Voľba jazdných režimov je prístupná cez dve tlačidlá na pravom ramene volantu, jedným sa priamo aktivuje režim Sport, druhé označené ako Mode prepínaním sprístupní ktorýkoľvek zo štyroch jazdných režimov. V režime Track je odozva na plyn a prísun výkonu najostrejší, rovnako sa mení charakteristika odozvy na stlačenie brzdového pedálu. Jazdné režimy sú tiež naviazané aj na funkciu automatických medziplynov, ktoré sú aktívne vo všetkých režimoch s výnimkou režimu Normal. Áno, aj v režime Wet, kedy je odozva na plyn najmenej ostrá (čo samozrejme dáva logiku). Pre skúsených jazdcov je tu možnosť deaktivácie tejto funkcie, aj keď k jej činnosti som nemal žiadne výhrady. Medziplyny boli dokonale precízne a len umocňovali pocit z radenia aj pri ostrej jazde. 



Radenie je ďalšia parádna disciplína nového Focusu ST. Nie je úplne hladučké ako v predchádzajúcej Fieste ST, cítiť prechod cez stredovú polohu, ale stále je na špičke v segmente. Hlavica radiacej páky má navyše príjemný tvar a povrch.  

Brzdy. Technické parametre hovoria o 330x27 mm kotúčoch vpredu (s dvojpiestikovými strmeňmi) a jednoduchých zadných kotúčoch s rozmerom 302x11 mm. Ford vo svojej tlačovej správe tvrdí, že sú až štyrikrát odolnejšie voči fadingu ako v predchádzajúcom Focuse ST. S miernym prekvapením musím konštatovať, že brzdný účinok bol aj na kopci slušný a zásadné vädnutie som necítil. Definitívny verdikt k brzdám by nám mal dať Marek v reporte spod Grossglockneru. 



Zvuk. Z obojstrannej koncovky výfukov prekvapujúco výborný, sú tam aj „pops“ aj „bangs“ a domodulovaný zvuk v interiéri v režime Sport a Track nie je príliš otravný. Zvukový prejav určite nie je najteatrálnejší v triede, ale je rozumným kompromisom medzi akustickým zážitkom a každodennou nenápadnosťou. 

Interiéru dominujú dokonalé športové sedadlá Recaro, ktoré sú napriek elektrickému ovládaniu umiestnené dostatočne nízko a predovšetkým poskytujú nielen perfektnú oporu ramien, ale sú aj veľmi pohodlné. V druhom rade sedadiel je vďaka veľkému rázvoru 2700 mm najviac miesta v triede, aj keď je to trochu na úkor batožinového priestoru, ktorý má základný objem 375 litrov.   



Prístrojová doska preberala minimalistický štýl, ktorý sa predstavil už vo Fieste. Vizuálne, kvalitou použitých materiálov a spracovaním patrí (na rozdiel od predchodcu) na vrchol segmentu. 

Ford Focus ST štvrtej generácie je dospelejším bratom roztopašnej Fiesty ST. Jeho jazdné vlastnosti prinášajú napriek veľkosti ľahkosť a obratnosť pripomínajúcu prvú generáciu. Fantastické riadenie, výborné radenie a agilné jazdné vlastnosti sú na špičke segmentu. Drobné výhrady mám v zásade len dve: predné Recará by mohli byť ukotvené ešte nižšie a prial by som si väčšie brzdy. A možno, s ohľadom na tuhosť tlmičov, by som sa potešil možnosti individuálneho nastavenia jazdných režimov alebo aspoň možnosti aktivovať normálny režim tlmičov aj pre obidva športové režimy.  



Ako obstojí Focus ST v boji s najbližšou konkurenciou, za ktorú považujem Hyundai i30 N Performance, Renault Mégane R.S. 280 či už ako Sport alebo Cup a tiež často opomínaný Peugeot 308 GTi? Jednoznačnú odpoveď by mohol dať len priamy porovnávací test, ale túto výhovorku tentoraz nepoužijem. Z môjho pohľadu je Focus ST najpríťažlivejším z menovanej štvorice. Prečo? Základom je najlepšie riadenie, skvelá manuálna prevodovka (možno ešte o chlp lepšia ako v eNku), agilita, ktorá nepotrebuje ani natáčaciu zadnú nápravu, objemom najväčší a najsilnejší motor a tiež najlepší interiér (napriek skvelej kvalite 308 GTi nie je jeho ergonómia ideálna). 

Hodnotenie dizajnu nechám na vnímaní pozorovateľa, mne sa ohromne páči ako nový Focus ST sedí pričapený na zadnej náprave a dĺžkou kapoty zo správnych uhlov evokuje zadokolku. Zároveň je mi sympatická jeho relatívna nenápadnosť v tmavomodrej farbe Performance Blue.   



Zostáva nám otázka ceny. Základ, teda benzínový hatchback s výbavou ST2 stojí už od 29.990,- EUR a obsahuje všetky dynamicky relevantné prvky, teda vrátane predného samosvorného diferenciálu a adaptívnych tlmičov. Naša verzia ST3 začína na sume 32.490,- EUR a rovnako ako pre ST2 je na zváženie príplatok za Performance sadu (+1.555,- EUR), v ktorej je obsiahnutý Launch Control a aj keď to cenník priamo nespomína, jeho súčasťou by mala byť aj možnosť radenia pod plným plynom (flat-shift). Kompletný cenník nájdete na stránke importéra.

Hodnotenie: Ford Focus ST je z môjho pohľadu najpríťažlivejšou alternatívou v rámci svojho subsegmentu ostrých kompaktov. Viem si dokonca predstaviť, že by v konkrétnych podmienkach mohol konkurovať aj najostrejším modelom v triede, ktorými sú Trophy, Civic Type R a ... GTI TCR. Veľa dôvodov na vysoké hodnotenie: 4 a trištvrte obrubníka z piatich možných. 

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner
Advertisement