Nové Volvo ...Škoda KodiaqČasopis RoadLife - predplatnéV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeChlapi majú radi beštie!Európsky Mustang ...Ebajk TestUrban lumberjackCaravelle Family Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Mustang 2,3 EcoBoost

Ford Mustang 2,3 EcoBoost

Bola to vcelku dlhá debata, miestami prerušená kvôli pauze na malú, ktorú sme s Lacom viedli ohľadne zacielenia auta, ktoré má tak silný historický odkaz. Dnes je Ford Mustang, ikona americkej športovosti (prepáč Corvette), predávaný aj v Európe a zákazník má možnosť vyberať z dvoch druhov agregátov, starajúcich sa o kone pre koňa. Na tom stále nie je nič zvláštne, ale začne byť hneď potom, ako zaznie, že jedným z motorov je 2,3 litrový 4 valec, prepĺňaný turbom a volá sa EcoBoost. Pre pomalších zopakujem – 2,3 litrový 4 valec, prepĺňaný turbom s menom EcoBoost. V Mustangu! 
 
Teórie vznikali dve. Pragmatik a analytik Laco mal snahu zadefinovať výskyt turba a smiešny objem pod kapotou legendy na základe reálií dnešnej doby. Čo dnes zákazník žiada, na čo sa pozerá? Aké atribúty sú pre neho prioritné, aký zámer má s autom? A koľko skutočných jazdcov, vášnivých chlapíkov (možno aj dievčat) v zaolejovaných teplákoch, ktorí vstávajú skoro ráno, aby si mohli ísť pojazdiť,  dnes chodí po Slovensku? A potom povedal jednu zásadnú vetu: „Predstav si, že by história Mustangu neexistovala.“ 
 
Faktom je, že pokiaľ by mal Laco pravdu a dokázali by sme zabudnúť na ikonické, „robotnícke“ športiaky Ameriky  60, 70, 80-tych rokov, pokiaľ by sme nevedeli, že existoval big block, small block, V8, veľké objemy a Eleanor z filmu Gone in Sixty Seconds, nemali by sme ani jeden dôvod hejtovať súčasný EcoBoost. Dnešný zákazník, ktorému Will Smith v čiernom vymazal pamäť  neutralyzérom, vidí pekné, dospelé kupé a 317 koní na zadnej náprave. Cíti parádny ťah turba pri zrýchlení a počuje modulovaný zvuk motora v reproduktoroch. A takto to úplne stačí!
 
 
V slabej chvíli, keď ma takmer presvedčila Lacova logická argumentácia, som začal nesmelo súhlasiť a považoval aplikáciu „malého“ motora, jednoducho za ... aktuálnu. Doba je taká, aká je. Downsizing nie je nadávka, ale imidž, zachraňovanie planéty znižovaním emisií, trend a v konečnom dôsledku, Slovák bude snáď navždy pozerať na spotrebu a obstarávaciu cenu. A práve číslo, vyjadrujúce sumu v eurách, za ktoré vám v showroome odovzdajú novučičký Mustang, je pre EcoBoost výmysel, hlavnou zbraňou. Ľudia, 317 koní na zadku, 432 Nm, 5,8 sekundy na stovku a pravoverné, športové kupé za cenu 37990 EUR?  
 
Nie, nie nie, opäť a znovu nie! Nedám sa opiť faktami, číslami, analýzou trhu ani zleniveným vnímaním áut dneška. Mustang MÁ históriu, nedá sa zabudnúť, ani predstierať, že nebola. Milovali ho, chcel ho každý americký tínedžer, hral v mnohých filmoch a stále je medzi nami. Má svoje kluby, fanúšikov a pozná ho snáď každý! A pokiaľ by ste si chceli myslieť, že len tliacham, že som zaujatý a staromódny, mám dôkaz, že teória V8 pre Ford Mustang je tá správna. A v podstate som o jej potvrdenie nijak a nikoho nežiadal. Spontánnosť, priame reakcie a reálne zážitky so živými ľuďmi, ktoré sa mi počas testovacieho roadtripu po strednom Slovensku stali, jednoznačne potvrdili moje presvedčenie. 


 
2,3 litrový, benzínový 4 valec mi v priemere zjedol 10,5 l vysokooktánového paliva. (5,0 V8 potreboval 11,5 l). Teda tankoval som niekoľkokrát. Pri jedne zastávke neďaleko Porúbky pri Žiline som spozoroval, ako sa spoza reklamného banneru na nanuky vytackal sváko, ktorý už o pol druhej poobede mal svoje vystúpenie za sebou. „Mladý pán, mladý pán“, ... začkanie, krátky grg, ... „boha, veď to je americký Mustang“! Chápete to? Poloslepý, naliaty, prostý chlap v rokoch, ktorý svoj život prežil v hore rúbaním dreva, videl televíziu iba u vnučky v Žiline, keď ho stará jediný krát prehovorila na cestu do mesta, pozná Mustang. „Ale že je krásny, nádherný, to je ten nový?“ Pýtal sa priamo, k veci a so skutočným záujmom človeka, ktorý vie o čo ide. Dôkaz, že história Mustangu existuje sa objavil spolu s výrazom, ktorý mu pristál na tvári, keď som mu odpovedal na jeho ďalšiu otázku. „A ... a aký tam je motor?“ Tak a sme doma. Musel som s pravdou von a potom, čo som pochopil, že pánko vie, na čo sa pýta, zmierlivo odpovedal: „No teraz je tam ten nový motor, EcoBoost, 4 valec!“ Majster rúbač na sekundu zamrzol, jeho tvár mala výraz ako betónový múr a potom, mávnuc rukou nad kapotou a poberajúc sa preč, zo seba vysotil: „Ááá, tak, nevadí!“ 
 
Druhý príbeh sa odohral v obci Príbovce, kde som počas detstva prežil každé letné prázdniny u starých rodičov, ktorým dnes chodím už len zapáliť sviečku na hrob. Skupina detí na malých bicykloch, vo veku od 5 do 10 rokov začala híkať, hneď potom ako som odbočil na cestu vedúcu k cintorínu. Asi 300 metrov pomalej jazdy ma sprevádzali výkriky úžasu, chvály, nadšenia a nepopierateľného obdivu, ktorý biely Mustang s modrými pruhmi vyvolával. Ako som vystúpil, zhŕkli sa okolo mňa ako fanynky Justina Biebera a zasypali ma najrôznejšími otázkami. „Ujo to je vaše? Koľko to má na tacháči? Koľko to stojí? Môžem sa pozrieť dovnútra?“ Chlapci mali nesmiernu radosť a ja som sa na chvíľu vrátil do čias, keď som sám jazdil na malom bicykli na koniec dediny k hlavnej ceste, aby som vysedával na zarastených paneloch a hral sa hru, ktoré auto pôjde piate, to si kúpim. Jeden chalanisko stál opodiaľ, tipoval som ho na vodcu miestneho kindergangu a zamračene pozoroval ten huriavk okolo auta. Akonáhle zaregistroval, že sa na neho pozerám, pohol sa na bicykli smerom ku kapote Fordu, poklepal na ňu a zabil ma jedinou otázkou: „A koľko to má valcov?“ 


 
Ford Mustang 2,3 EcoBoost je absolútne v pohode auto. Jazdná dynamika je pocitovo takmer zhodná s V8. Manuálna, 6 stupňová prevodovka je dar, ktorý sa američanom, neviem ako, ale podaril. Tuhé, krátke a presné dráhy a sila potrebná pre zaradenie. Každý rýchlostný stupeň si bolo treba zaslúžiť a určite sa nemohlo stať, že zabudnete, čo máte zaradené. Medziplyny ako víno, aj napriek kýchaniu EcoBoostu fungovali výborne – chvíľu som si predstavoval, ako pri nich musí štekať atmosférický V8. Celkové ovládanie auta mi prišlo ľahšie, ale neviem definovať, či to bolo skutočne kvôli menšiemu motoru, alebo sa ma dotýkal placebo efekt. Toto by chcelo priame porovnanie v rovnakom čase. Pruženie je komfortnejšie ako pri verzii GT napriek príplatkovým sedadlám Recaro, mimochodom, výborné sedenie a bočné vedenie. Pri objednávke nutné označiť. 19 palcové disky kolies sú veľkosťou ideálne a obúvajú pneumatiky v rozmere 255/40. 4 piestikové predné strmene tlačia na 352 mm kotúč a brzdia so smradom, ale bez vädnutia. Ako celok auto funguje veľmi spokojne. 
 
Bonus alebo skôr čerešňu na torte mojich zážitkov, poskytla priama demonštrácia skutočnej nadvlády GT nad EcoBoostom,  ktorou sa uzavrel môj výskum o teórii V8. Pri výjazde z Bratislavy na diaľnicu smerom na Trnavu ma predbehol oranžový Mustang a pán tomu na úrovni mojich dverí šliapol na krk. Sila zvuku a spôsob akým mi auto zmizlo z dohľadu definitívne potvrdili, že do Mustangu patrí poriadny motor. Prišlo mi to ako sledovať a počúvať Milana Lasicu a Andreja Bičana. Lasicova charizma, prejav a osoba ako taká, sú veľmi vážené. Bičan je žiadaný, aktuálne sa o neho bijú komerčné telky a je smiešny. Zábavný, dnešný, úspešný, ale smiešny.  


 
Ford Mustang s novým EcoBoostom je však v poriadku. Zákazníci ho chcú, svedčí o tom napríklad informácia, že v Nemecku, v mekke motorizmu sa stal najpredávanejším športovým autom. Alebo iná, že čakacie doby sú skoro 9 mesiacov a zákazníci stoja v rade. 9 mesiacov je ale sympatické číslo, čakáte, pokým sa vám narodí bábätko a chvíľu po pôrode, keď vám do ucha prvýkrát zareve V8, označíte ako najsilnejšiu v živote. A preto vám všetkým, ktorý uvažujete o kúpe Fordu Mustang radím, chápte EcoBoost, ale kupujte V8
 
 
Autor: Marek Varga, Foto: Adam Plesník