i8 Protonic testi30Časopis RoadLife - predplatnéKTM 1090 Adventure TestHonda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboFord Mustang GT Convertible TestDragon SkinÁno prosím!Volvo V90 CCMedveď zabil chodcaŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše Portfolio
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Mustang GT Convertible: Keď horšie znamená lepšie

Ford Mustang GT Convertible: Keď horšie znamená lepšie

Prečo som si náš roadtrip do Slovinska nezobral skôr naplánovaný Focus RS? Odpoveď bola, pred začiatkom testu samozrejme, veľmi jednoduchá. Atmosférický vidlicový osemvalec s objemom päť litrov a plátenná strecha! Výkon 422 koní a sila 530 Nm prenášané na zadnú nápravu prostredníctvom automatickej šesťstupňovej prevodovky sa javili ako ideálna kombinácia pre dlhé cestovanie a predĺžený víkend strávený v alpských priesmykoch. Prvé kilometre som však absolvoval v meste a pýtal som sa znovu. Prečo?! Celé auto sa triaslo ako ratlík, keď zbadá rotvajlera, spotreba 18 plus a kde sa ukrýva tých 422 koní a 530 ňutnov? Prvý dojem bol potvrdením európskeho vnímania amerických športových áut a bol v ostrom protiklade s výborným dojmom, ktorý v našej redakcii zanechal Mustang GT vo verzii s pevnou strechou. V porovnaní s verziou fastback (coupe) je convertible (cabrio) s váhou 1840 kg (EU hmotnosť vrátane 75 kg vodiča a 90% nádrže s objemom 61 litrov) ťažšie o viac ako 100 kíl. Napriek tomu výrobca udáva zhodné dynamické parametre pre obidve verzie, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Subjektívne však bola otvorená verzia podstatne pomalšia a tých niekoľko desiatok kíl na dodatočných výstuhách karosérie sa zrejme minulo účinkom, proste tuhosť si zobrala dovolenku a ja som si musel zvykať na roztrasený obraz vo vnútornom spätnom zrkadle.

Liekom na moje sklamanie bol úžasný pocit z otvoreného auta, perfektný zvukový prejav motora a zaslúžená pozornosť okolia. V žltej farbe a s bublajúcim osemvalcom sa na bulvári v meste určite nestratíte. Čistý showcruiser na ležérne cestovanie, stvorený na pohodový roadtrip. Nuž nejako to vydržíme...V pohodlných predných sedačkách s odvetrávaním a s natiahnutou strechou sme na diaľnici zhltli stovky kilometrov v absolútnej pohode a aj spotreba sa pohybovala v rozumnejších medziach. Vyššia úroveň vnútorného hluku bola daňou za koncepciu auta, ale nič, čo by naozaj neznesiteľne vadilo.


 
Prekvapenie prišlo na Nockalmstrasse, Mustang sa zobudil a na rakúskom asfalte bol prekvapujúco obratný aj v úzkych vracákoch. Postupne nachádzam aj tie stovky koní, zvykám si na ich lineárny prísun. Atmosféricky plnený osemvalec má nádherný mohutný zvuk, pri stovke si brble a bubláv 1200 otáčkach, vo vyšších otáčkach sa ozýva zúrivý mechanický rev. Nádhera! Starosti robí automatická prevodovka, ktorá na dnešnú uponáhľanú dobu jednoducho radí pomaly a váhavo. A je úplne jedno, či ju necháte radiť v normálnom alebo športovom režime alebo sa pokúšate udeľovať pokyny pádlami. Ale keď zohľadním tie dve sekundy oneskorenia pri podraďovaní, nič mi nebráni v plynulo rýchlej jazde. Výhrady voči tuhosti otvorenej karosérie sa zmenili na poznanie, že to takto snáď výrobca vedome urobil, jej pohyby sú ďalším tlmiacim prvkom cestných nerovností a prekvapujúco nemajú výrazne negatívny vplyv na presnosť jazdy.

Pokračujeme smer Slovinsko, na vedľajších okresných cestách s otvorenými a plynulo nadväzujúcimi zákrutami Mustang doslova exceluje a prvýkrát mám pocit, že aj v otvorenej verzii je to športiak. Obrovským prekvapením sú vynikajúce brzdy Brembo. Plne naložený dvesto-kilovou živou hmotnosťou dvoch ľudí a úplne využitými 332 litrami batožinového priestoru auto váži výrazne cez dve tony a napriek tomu, žiadna únava bŕzd, poklesnutie brzdového pedálu alebo akékoľvek pazvuky. Ako jediné auto z nášho testovacieho tria (Focus RS a GLA 45 AMG) dostali brzdy absolútne hodnotenie.

 
Na úzkych slovinských cestáchna Vršiči a Mangartskom sedle sa Mustang zdal byť zrazu ešte širší ako hovorí tabuľka technických údajov (2080 mm). Stačilo však niekoľko tunelov pod plným plynom a radosť z jazdy bola späť. Zvuk motora je jednoducho geniálny, úplne prirodzený a v porovnaní s pubertálnym strieľaním do výfukov ostatných sprievodných áut má svoju vážnosť. Len pre úplnosť musím doplniť, že celková spotreba po viac ako 1500 testovacích kilometroch bola 13,9 litra, čo hodnotím ako primeranú hodnotu nebrániacu využiť auto na každodenné jazdenie. Treba však počítať s tým, že vzadu mali pri mojej výške málo miesta aj deti, ale na krátke jazdy je chvíľkové nepohodlie vyvážené celkovým zážitkom.
 
Mustang GT Convertible zďaleka nie je dokonalé športové auto, ale to ani nemusí byť. Otvorená strecha, náhon na zadné kolesá a nádherný zvuk veľkého osemvalca tvoria charakter, ktorý má svoje čaro. Napriek tomu, že GT je vo verzii coupe jednoznačne lepším a jazdeckejším autom, osobne by som si vybral otvorenú verziu. Ušetril by som ale nemalých 3500,- EUR za automat a zvolil manuál. Mustang GT je v každom prípade auto pre vodiča, ktorý hľadá emócie, nie sterilnú dokonalosť.


Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner