Audi Q2 - untaggableV90 CCMercedes-AMG GLC 43 CoupeNezničiteľnýVaše PortfolioImidž nie je na nič!BMW proenviro 740LeP3008 je COOL!Amarok V6 AventuraPickUp Test  2017Slobodná jar - mesačný testSQ7 - King of The Urban JungleThorove kombiDarwinov odkazEbajk Test
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Mustang GT – Darwinov odkaz

Ford Mustang GT – Darwinov odkaz

Prvýkrát v Európe. 50 rokov pre Ameriku a teraz prvýkrát v Európe. Tak sa teraz všetci zbláznime, nie? Stratíme reč a budeme civieť s otvorenými ústami so slinou v kútiku, pretože Ford konečne pustil na inteligentný kontinent hlúpe americké svaly v podobe auta, ktoré vie chodiť iba rovno a jeho vodiči končia na obrubníkoch a zvodidlách, pretože nevedia, na čo slúži volant a že pedál plynu sa dá pustiť aj skôr, ako vás zastaví stena. Prišlo sem auto z krajiny automatov, hrubé, veľké kupé s bežiacim koňom na prednej maske a Európa si má kľaknúť a ďakovať? 
 
Pre takých, ktorí sú schopní sa o novom Mustangu vyjadriť podobne ako som opísal v prvom odstavci, vznikla Darwinova teória o prirodzenom filtri samodeštrukcie škodnej formy života. Samotná teória je komplikovanejší slovný vzorec opisujúci skutočnosť, že súčasná biodiverzita vznikala postupným rozdeľovaním druhov v priebehu času z generácie na generáciu. Inými slovami to znamená, že všetci sme v podstate pokrvní príbuzní. A aby nedošlo k nadbytočnej genetickej mutácii a nechodili po svete dementi, život nastavil systém tak, že istí jedinci v rámci zachovania zdravého genofondu umierajú kurióznou smrťou, ktorú si sami spôsobili. Za to dostávajú jedinú nehmotnú cenu, ktorá sa udeľuje výhradne po smrti, takzvanú Darwinovu cenu (Darwin Award). Česť ich pamiatke a vďaka za zachovanie zdravého druhu. 
 
Ford Mustang GT 2016 je geniálnym súčasným nástrojom na vytvorenie zdravého jadra motoristickej spoločnosti. Mal som očakávania, ale prišlo obrovské prekvapenie. Posledná generácia Fordu Mustang je ... fantastická! A dovolím si to tvrdiť, aj keď som v minulosti nikdy žiaden iný, starší Mustang neriadil. Ford Mustang GT 2016 je súčasné auto z minulosti s až neuveriteľnou dávkou zdravej poctivosti toho najsilnejšieho druhu. A teraz nepíšem o počte koní, o hypertechnike motora a vymazlenom podvozku. Píšem tu o sile génu, ktorá Mustang postavila na čelo americkej rasy muscle cars. Camaro a Charger sa teraz rozkašľali predstieranou nespravodlivosťou a okázalá trúfalosť mojich slov im spôsobila srdcovú arytmiu. Ale ja si za tým stojím. 
 

Nechcel som tomu uveriť. Nevedel som si ani predstaviť, ako úprimné dokáže byť americké auto. Mal som veľké predsudky a o to väčšie bolo moje prekvapenie. Už prvý pohľad na auto narušil moje pokrivené videnie. Je krásne! Mohutné kupé s dlhou prednou kapotou, ktorú takmer celú vidno spoza volantu. Masívne nárazníky a prahy s dravou linkou na dverách sú až ohyzdne pekné. Autoritatívne zamračené, manuálne nastaviteľné, xenónové svetlá s dravou adidas linkou a masívna maska chladiča s oným koňom vyzerajú výborne. 
 
Profil je úchvatný a mnoho minút som trávil iba nemým pozeraním sa na dokonalú klenbu kokpitu, malé okná, vyváženú odtrhovú hranu kufra a celkové spojenie krásy a dominancie. Isteže to nie je taliansky rukopis mäkkých kriviek a mnohé prvky sú hrubé a drsné, ale z každého centimetra štvorcového povrchu nového Mustangu cítiť nenútenú nadradenosť. Takú tú bezprostrednosť kanadského drevorubača, ktorý v celej svojej dobrote a flanelovej košeli jedinou fackou mozoľnatej ruky uprace akéhokoľvek nagelovaného a uvrieskaného taliana. Vo finále je to zadok. V striebornej mi ladí najviac. Priesvitné prevedenie koncových svetiel je spojením histórie so súčasnosťou. LED technika v tme vytvára obrazce ako zo starého filmu  a pozerať sa na prechádzajúci, svietiaci a brzdiaci Mustang je vizuálny zážitok. 


 
Vôňa, ktorú som cítil každé ráno po usadnutí za volant, mi navodzovala spomienky na dedovo žiguli. Pach akoby starej kože je intenzívny a vytvára neopakovateľnú atmosféru starej školy. Sedíte pred archaickým interiérom inšpirovaným lietadlami so široko posadenými, hlbokými budíkmi, veľkou stredovou konzolou, výborne sa držiacim volantom a ... masívnym zapaľovačom. Veľa takýchto detailov dokazuje, že toto je auto pre veľkých chlapov. Posed za volantom je dobrý, aj napriek príliš komfortným sedadlám. Tie sa dajú vymeniť za príplatkové Recaro a pre mňa by boli jasnou voľbou (odskúšané v neskoršie testovanom Mustangu 2,3 EcoBoost). Pohodlie na zadných sedadlách v princípe neriešite, ale postreh z praktickej roviny vraví, že detskú sedačku do isofixu umiestnite vcelku ľahko a dieťa má dostatok miesta, ale na hlavu mu radšej dajte čapicu, pretože krátka strecha a dlhé zadné sklo ho pred Slnkom neochránia. 
 
Nezapamätal som si, koľko stupňov má automatická prevodovka. Vlastne mi to bolo jedno. Pre úplnosť som to však dodatočne zistil v propozíciach Fordu. Tých stupňov je 6. Je však úplne jedno, ako a prečo si prevodovka radí to, čo si radiť zaumieni. Sila 5 litrového, 8 valcového motora Ti-VCT V8 je nesmierna vo svojom priamom podaní. Žiadne zbytočné otázky, žiadne kontroly, absolútne žiadne predpoklady. 422 koní na zadnej náprave vraví: „Stúpil si na plyn chlapče? Veľmi si stúpil? Tak nááá!“. Napriek plne zapnutej elektronike v jazdnom režime Normal a prevodovke v polohe S ide pod plynom krásne hnusne bokom. Akoby svaly boli viac ako procesor. To sa mi páči. Trochu ruský štýl vo forme, kde nepomôže sila, pomôže väčšia sila. Američania mi to snáď odpustia. Toto nie je predimenzovaný európsky štandard, ktorý má snahu myslieť za vodiča. Konať za vodiča, pretože predpokladá, že vodič je primitívny generátor náhodných pohybov. Mustang GT je presný opak toho, čo som čakal. Je tvrdý a priamy. Vykoná iba to, čo mu prikážete a presne to, čo mu prikážete. Nepredvída, neanalyzuje, iba analógovo poslúcha. Je to ako súlož dvoch známych filmov. Americká krása s Americkým psycho. 


 
Tvrdia, že riadenie a podvozok sú konečne normálne. Neviem ako to bolo v predošlých modeloch, ale ten dnešný Mustang je normálny až moc. Presné zatáčanie si vyžaduje tuhé pruženie a korekcie volantom sú okamžite citeľné. Nie je to síce motokára a treba si zvyknúť na optický jav oneskorenej reakcie kapoty, ktorá zahne tesne potom ako pohnete volantom, ale pod kolesami cítite meniaci sa smer okamžite. Verzia GT je obdarená silnejšími brzdami GT Performance so 6 piestikovými strmeňmi Brembo (380 mm kotúč), ktorých účinok je adekvátny hmotnosti a moja snaha unaviť ich dolu kopcom na jednom testovacom úseku, bola márna. Hmotnosť auta je nepopierateľná, do zákrut sa nedá hodiť ako ostrý hatch, ale pokiaľ nájdete správnu dávku rozvahy a pokoja, naučíte sa vychádzať aj z tiahlej zákruty v miernych powerslidoch. Ja síce nie som slovenský Chris Harris, ale po jednom dni strávenom na pokrútených cestách Považia som sa, v jazdnom režime Track s potlačenou kontrolou stability a vypnutou trakciou, čo to naučil. 
 
ESP sa dá vypnúť. Úplne. Ďalší so sympatických momentov, dokazujúcich poctivú surovosť Mustangu. Okrem toho v menu palubného počítača nájdete informatívne skvosty v časti Info o motoru. Spomeňte si, ktoré sériové auto vám ponúka sledovanie hodnôt ako pomer vzduchu a paliva, teplotu hlavy valcov, teplotu vstupného vzduchu, tlak oleja, teplotu oleja, teplotu oleja prevodovky a napätie akumulátoru? Moment ... žiadne. Okruhovým fanúšikom v menu TrackApps pomôže akcelerometer s meraním preťaženia G, zrýchlenie z 0-50, 100, 200 km/h alebo z 0 na 200, 400 metrov. Divadelníci majú k dispozícii elektronickú funkciu, Ford to nesmelo označil ako zahrievanie pneumatík, ale my všetci vieme, že ide o bohapustý burnout s horiacimi pneumatikami zadnej nápravy. V novom Mustangu len zapnete funkciu Line Lock alebo česky Zámek brzd a potom už stačí na debila držať plný plyn a tváriť sa drsne. Malá rada pre ortodoxných drag racerov – V8 to dokáže aj bez elektroniky. Ďalšou frajerskou funkciou je Launch Control, teda systém efektívnej kontroly rozjazdu – ako nevinne to znie. 


 
Záverom len veľké ďakujem. Snímam klobúk, klaniam sa a pokojne spravím ešte zopár úkonov vyjadrujúcich hlboký rešpekt a úctu pred ikonou. Ford Mustang GT označujem ako svojho favorita v redakčnej ankete ČoTy? 2016 a radím ho do trojice najpoctivejších súčasných áut, ktoré som mal kedy možnosť riadiť. Je to auto, ktoré strestá hlupákov a odmení jazdcov. Ani zďaleka nie je najlepšie, ale osobne ho považujem za najpriamejšie. A cena? Hm ... 
 
 
Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner, Model: Dominika Čč