AfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUNBlack is backSport TurismoTechnokratLord of the RingHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrak
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Ranger Limited 2019 - Barbar bez DPH (druhotnej potreby hodnotiť)

Ford Ranger Limited 2019 - Barbar bez DPH (druhotnej potreby hodnotiť)

Človek po týždni strávenom v Mercedese sadne do auta, ktoré štartuje klasickým kľúčom, nemá tlačítko Start/Stop systému ani funkciu samotnú a netreba stáť na brzde (AT), keď chcem naštartovať. Som divný, keď sa mi namiesto hýčkania páči viac takáto poctivá “človečina”? 

Základný Ranger dostanete za 23.910 EUR bez DPH (rančeri sú podnikatelia, počítajú so sumami bez dane). Ten môj, vo výbave Limited, za 33.300 EUR (bez DPH). Vcelku dobré za tak masívny kus auta s ozajstnou štvorkolkou, uzávierkou a schopnosťou nosiť a ťahať riadne tony. V pondelok, pri preberaní auta mal Ranger jednu predpokladanú nevýhodu – presadal som do neho priamo z Mercedesu Triedy X, ktorý som v ten istý deň odovzdával vo vedľajšom dealerstve. Vonkajšok Fordu bol škaredší, interiér lacnejší, motor slabší a jazda komótnejšia. A aj napriek všetkým spomenutým faktorom som sa v tomto Forde, už po prvých kilometroch cítil, ... oveľa lepšie. Pocitová jednoduchosť a citeľná mechanická integrácia vodiča do deja, je mi oveľa bližšia, ako pekné, komfortné, ale sterilné prostredie Mercedesu. 

Odhliadnuc od jedinca s hviezdou, Ranger je dobre vyzerajúci pickup s mohutnou americkou maskou chladiča a odhodlaným pohľadom projektorových svetiel s klasickou halogénkou. V mnou testovanej výbave Limited v príplatkovej (550,- EUR bez DPH) farbe Performance Blue s ochrannými prahmi, chrómovou ochrannou konštrukciou na korbe (neviem prečo to volajú športový rám) a chrómovým krytom vonkajších spätných zrkadiel vyzeral ako kovboj na svadbe. Vidieť, že si vzal najlepšie šaty, ale stále chodí akoby preplával Atlantik na sude. Auto v tejto konfigurácii vôbec nepôsobí lacno, ale pohyb a postoj Rangera je jednoducho svojský a nech si oblečie čokoľvek, vždy bude pre mňa poctivým pracantom.



Vo vnútri to výbava Limited hrá na kožu a spupné elektrické ovládanie sedadla vodiča v 8 smeroch a spolujazdca v 4. Gazdiná, ktorá musí po gazdovi sedadlo denne prestavovať sa síce poteší plynulému stúpaniu ku stropu, aby spoza volantu videla, ale pokiaľ by mala zo dve pamäťové tlačítka naviac, mohla by sa skôr sústrediť na zber kukurice a kreatívu pri večeri. Limited je v podstate 2. najvyšší stupeň výbavy, pokiaľ si nebudeme všímať Wildtrak Plus, ktorý iba pár „detailami“ provokuje najvyššiu výbavu Wildtrak. Znamená to iba toľko, že vo svojom Ford pickupe máte už dostatok služobníkov, asistentov, pomocníkov a štýlových doplnkov, pričom niektoré z nich nemá ani samotný Wildtrak. Okrem smutných kahancov namiesto svetiel, by mi osobne výbava Limited bohato stačila.



3,2 litrový TDCi Duratorq s 200 koňmi má mohutný zvuk (nepovedali by ste, že je to naftiak), ktorý akusticky dotvára charakter Rangera a 470 Nm vie poslať na primárne poháňanú, zadnú nápravu. V prípade, že sa stanete šťastným výhercom kombinácie daždivého počasia a terénnych pneumatík, potlačte v zákrute plyn do podlahy a Ranger sa odmení polovičným powerslideom, ktorý v strede radosti atakuje trochu ospalý (našťastie) stabilizačný systém. Poslať auto dlhé takmer 5,4 metra s hmotnosťou 2316 kg bokom, je pre nepripraveného diváka scéna podobná zosuvu pôdy v južnom Kantone. Ľahký zadok sa však nedokáže odstredivou silou kĺzať dlho, a aj pokiaľ by ste vypli ESP, ďaleko by sa nezatúlal. V prípade, že by ste chceli silou mocou vojsť do zákruty rýchlejšie, aby ste v drifte zotrvali dlho, nepodarí sa vám to a ťažký nos vycestuje po priamke presne tam, kam si to určite neprajete. 



Jazdný komfort je vzhľadom na rámovú konštrukciu, tolerovateľný, ale pokiaľ si tam natiahnete tie skvelo vyzerajúce terénne pneumatiky, .... akustický zážitok z diaľnice by som označil za alternatívne acid techno, ale dá sa to riešiť štupľami do uší. Nie, nie je to také zlé, ale nie je to určené na dlhé cestovanie. Naopak, plachtenie terénom je doslova lahodné a nejaká poľná cesta s nečakanými prepadliskami, kalužami, blatom, či trsmi šmykľavej trávy je pre tento valiaci sa železný kolos tak prirodzená ako DPH vratka pre Ladislava. Zdrojom nespevnenej zábavy je surový pohon všetkých kolies a relatívne mäkký posilňovač riadenia. Spoza volantu Rangera sa všetko zdá ľahké a dosiahnuteľné – opäť je tu ten pocit nezničiteľnosti a vysokej dôvery v myšlienku, že to vydrží.



Na hrb (korbu) mu naložíte celú europaletu do hmotnosti 1274 kg a potiahnete až 3500 kilogramov. Vojsť môžete do potoka o hĺbke až 80 cm a pokojne sa zostaňte brodiť bez toho, aby vám navhli cvičky. Ranger je dobrý a ako som bol býval spomínal na začiatku, mal som z neho veľmi dobrý pocit. Aj keď mi pod mojím pravým členkom neustále žral 16 litrov nafty. Pravda je taká, že pokiaľ som jazdil v klasickom mestskom tempe, sem tam zliezol mimo asfalt a presunul sa aj po diaľnici, celková spotreba sa po teste zastavila na čísle 12,2 l na 100 km. S 80 litrovou nádržou teda nebude s nájazdom až taký problém.

Ford Ranger Limited je pre mňa pevné a poctivé auto. Auto, ktoré keď zažijete, porozumiete, že druhotná potreba hodnotiť je zbytočná. Ranger je stále takým istým, trochu neokrôchaným barbarom, iba si vekom vylepšuje malé detaily.

Autor: Marek Varga, Foto: Vladímíra Müllnerová

Advertisement