E-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéBaby RaptorCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...Ceed GTFocus ST
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Ranger WildTrak 2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo – Baby Raptor

Ford Ranger WildTrak 2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo – Baby Raptor

Ako spoznáš skutočného kamaráta? Zavoláš mu v sobotu napoludnie a spýtaš sa ho, či by bol ochotný precestovať stovku kilometrov a doniesť lopatu, gurtňu a ... Rangera. 

Test reálnych schopností nového WildTraka pre mňa začal skôr ako bolo v pláne. V jeden štvrtok som sa s Mirom stretol na pracovnej večeri a hoci nešlo o akciu Fordu, obaja sme prišli na autách s modrým oválom v znaku. Ja rodinne, na Tourneu a Miro dobrodružne, na pickupe. Vtedy som ešte netušil, že o necelé dva dni sa uvidíme znovu. 

Ak ste čítali náš porovnávací test veľkých rodinných MPV, určite ste si na fotkách všimli Tourneo bezmocne položené na bruchu v hlbokom piesku. Pokus vytiahnuť ho triedou V od Mercedesu nám nevyšiel a tak mi nezostávalo nič iné ako využiť cennú informáciu o aktuálnej testovačke kolegu a zdvihnúť telefón. Miro odložil svoje rodinné radosti a snáď už o hodinu bol na našom pieskovisku. 

Trochu práce s lopatou a mohli sme ísť na to...  Vlečné lano sme počas prvého pokusu roztrhli, na druhý raz už Ranger zapadnuté Tourneo na gurtni vytiahol a ani sa pri tom nezapotil. Miro, ešte raz veľmi pekne ďakujem a pozdravujem celú rodinu, ktorá mala pochopenie pre moje vylomeniny. 

Ford Ranger je dlhodobo najpredávanejším pickupom v Európe. Zásluhu na tom má nielen nami testovaná fešácka top verzia WildTrak, ale predovšetkým jeho pracovné schopnosti.  



V priebehu minulého roka nahradil pôvodný päťvalec s objemom 3,2 litra úplne nový dvojlitrový biturbo motor. Oproti predchodcovi má nielen vyšší výkon 213 koní (+13) a silu 500 Nm (+30), ale predovšetkým nižšiu spotrebu a teda aj emisie. Vďaka kombinácii s novou 10 stupňovou automatickou prevodovkou má úspora paliva dosahovať až 9 percent oproti predchodcovi, s manuálnou prevodovkou by úspora paliva mala byť na úrovni 4 percent. 



Automobilka udáva spotrebu 9,2 litra na 100 kilometrov, v našom teste som na trase takmer štyristo kilometrov dosiahol priemer 9,0 litra a za celý test nepresiahla priemerná spotreba 9,4 litra. V porovnaní s predchodcom je to skutočná úspora, Amy jazdila s päťvalcom za 10,2 litra, Marek dokonca za 12,2 litra.     



Najvýkonnejšia motorizácia pracuje s dvomi turbami, jedným vysokotlakým s variabilnou geometriou lopatiek a druhým nízkotlakým s fixnou geometriou. Slabšie verzie dvojlitrového motora (130 a 170 koní) sa musia uspokojiť s jedným turbom, avšak s variabilnou technológiou turbíny. 



Nové biturbo s rovnakými výkonovými parametrami nájdeme aj pod kapotou prvého európskeho Raptora, Wildtrak má však dokonca lepšie dynamické parametre. Z nuly na 100 km/h zrýchľuje za rovných 9 sekúnd (Raptor potrebuje 10,5 sekundy) a maximálna rýchlosť je 180 km/h (Raptor „len“ 170 km/h). 

Popri dynamických parametroch a spotrebe vyniká nový motor podstatne vyššou kultúrou chodu, rovnako odhlučnenie v kabíne je na tento druh vozidla aj pri maximálnej rýchlosti vynikajúce. Zásluhu na tom má technológia Active Noise Control a nová prevodovka.  



Mohlo by sa zdať, že 10 stupňov je už príliš, ale po niekoľkých stovkách kilometrov vyhlasujem, že prevodovka posunula užívateľský komfort na novú úroveň. Nielen, že vo väčšine situácií radila úplne hladko, ale zmeny prevodových stupňov pri plynulom zrýchľovaní boli takmer nepostrehnuteľné a občas som mal pocit, že v aute pracuje CVT.   

Pochvalu zasluhuje aj riadenie a odladenie podvozku. Napriek užitočnej nosnosti viac ako 1250 kg je aj prázdne auto dostatočne komfortné a mimoriadne stabilné až do elektronicky obmedzenej maximálnej rýchlosti 180 km/h.  



V príjemnom interiéri nedošlo k žiadnym zásadným vizuálnym zmenám, novinkou sú však nové možnosti výbavy a asistenčných systémov. Za všetky spomeňme aspoň systém predchádzania dopravným nehodám s detekciou chodcov a aktívny parkovací asistent, ktorý dokáže sám paralelne zaparkovať (vodič obsluhu akcelerátor a brzdu).     



Ford Ranger je autom, ktoré dokážete používať takmer ako bežné veľké SUV. Musíte si však zvyknúť na absenciu klasického vnútorného batožinového priestoru a potrebu dostatočne veľkého parkovacieho miesta. 



Vo verzii WildTrak ho s pokojným svedomím môžem označiť za štýlovú alternatívu mimoriadne obľúbených SUV. Bola by však škoda nevyužiť jeho pracovné a terénne schopnosti, hoci len na vyťahovanie kamarátov, ktorí precenili priechodnosť svojich obyčajných áut.  

Autor: Miro Vilím, Foto: Pavol Gemeiner

Advertisement