i8 Protonic testi30Časopis RoadLife - predplatnéKTM 1090 Adventure TestHonda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboFord Mustang GT Convertible TestDragon SkinÁno prosím!Volvo V90 CCMedveď zabil chodcaŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše Portfolio
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Ranger 2017- Keď hlúpy, je lichôtka

Ford Ranger 2017- Keď hlúpy, je lichôtka

Podľa môjho názoru je zloženie RoadLife redakcie výborné. Koho tu máme? Marek, človek praktický. Moc si nevyberá (aj keď môže), odjazdí všetko, ale rozhodne si nenechá ujsť AMG, GTR, M, RS či Ariel Atom. Mirec, človek luxusný. Dym z pneumatík a vyššie nájazdové rýchlosti sú síce v pohode, najlepšie sa asi cíti rozmaznávaný koženými sedačkami s odvetrávaním (súkromne pritom jazdí VW GTI). Peťo K, človek znižujúci vekový priemer redakcie. Mladá krv, vidiaca vo všetkom problém a nedokonalosť. Ohundre aj veci, ktoré si nikto z nás ani nevšimne – a to je dobre. A ja. Svojím spôsobom uletený, milujúci výkon, rýchlosť, pretekanie a v podstate všetky veci s tým súvisiace. Či už na 2, 3, či 4 kolesách (viac som ich zatiaľ na testovačke nemal) alebo aj bez nich (viď SeaDoo test).

Tieto skrátené a zjednodušené charakteristiky platia. Tú svoju musím po tomto týždni doplniť. A o čo? Ver či never priateľu, o jeden konkrétny nafťák so 150 ps (110 kW), šesť rýchlostným manuálom, bez nejakého ultraledmega 10 palcového dotykového panelu s hromadou možných nastavení a po dlhšom čase otravnými grafikami. A to všetko s váhou cez 2 tony. O ktorý kus bohapustej hlúposti ide? Ide presne o Ford Ranger DoubleCab, ktorý sme dostali s technickou nadstavbou na korbe. Na nový Ranger vám stále nejako padne pohľad. Dizajnovo sú v ňom výborne namiešané prvky ozajstného tvrdého „makača“ v spojení s príjemnými krivkami dnešnej doby. Už na parkovisku pôsobí aj vďaka svojím rozmerom (5 359 dĺžka, 1 850 šírka a 1 815 výška) ako malý transportér živého nákladu, schopný a ochotný vytlačiť všetko, čo by mu stálo v ceste. Úsmev na tvári mi vyčaril hlavne zadný nárazník. Ozaj si pomenovanie nárazník zaslúži. Neviem ako inak by som pomenoval čiernu kovovú trúbku s priemerom cca 10 cm, ktorá mi umožňuje okrem iného aj parkovanie na „dotyk“. Fakt. Zaľúbil som sa do tohto „hlúpeho“ auta.



A „hlúpe“ je v tomto prípade obrovský kompliment a poklona. Nejaký key-less entry? Zabudni brácho. Koža či odvetrávanie sedačiek? Dúfam, že toto sa nedá ani priplatiť. Infotainment? Áno, rádio s USB, bluetooth pripojením, ale stále z kociek zložených písmen a číslic. Poctivák, ktorý sa na nič nehrá. Veľkorysosť priestoru je rovnaká vpredu ako aj vzadu. Takže plnohodnotné 5 miestne auto. Na štart 2,2 TDCi je potrebné použiť kľúč, žiadny gombík. Prvé metre púšťajú do kabíny hluk štvorvalca, ktorého pôvod by sa najskôr našiel v Transite. Čo to hovorí? Vás prežije takmer s istotou a štartovať ho budú ešte hádam aj vaše vnúčatá a to aj z dôvodu, že vytáčanie nemá moc v láske. Veď maximálny výkon ponúka už pri 3 700  otáčkach a 375 Nm je k dispozícii už takmer od dvojnásobku voľnobehu. Asfaltové cestovanie určite nepatrí medzi jeho obľúbenú disciplínu. Tvrdšie nastavenie, tuhá zadná náprava s listovými pružinami – nič do komfortu. Toto tu ale riešiť nechcem. Dostal som ho na „poloterénnych“ pneumatikách, tak to idem využiť. 



Zjazd z cesty medzi partu lesníkov je cez rieku. 800 mm brodivosť? Chlapi pozerajú, ja dúfam, Ranger si so mnou niekde v strede zašpásuje, lebo stále ideme iba „na zadku“ (rozumej pohon zadnej nápravy). Prepnúť na 4x4 je jednoduché. A viac ako účinné. Z vody sme obaja von a chlapi radia testovaciu trať. Vraj či sa chcem zahanbiť alebo pochváliť. Vybrali mi cestu plnú blata, vhodnú tak pre LKT (lesný kolesový traktor). Po prvých 200 metroch relatívnej nudy som vedel, že musím dohľadať čísla nájazdových uhlov a svetlú výšku. Vlastne všetky parametre dôležité pre jazdu v teréne. Teda ak nemá prísť tá hanba. Nájazdový, prejazdový a odjazdový. 28, 25 a 28 stupňov. Terén vyzerá fakt ako nezjazdný, ale pre koho? Na prepínači ovládania pohonu sa šlo na 4L, teda na pohon 4x4 s redukciou a pri svetlej výške 229 mm som už viac problém nevidel. Trochu bokom napravo, trochu naľavo, nejaké to kríženie náprav a úsmev na mojej tvári. K tomu celému som si ešte dva krát myslel, že sa prevrátime. Všetko pod 35 stupňov bočného náklonu je znesiteľné. Tsss, že vraj zahanbiť. Toto mali vidieť. 


 
Praktickosť tohto kolosu, môjho veľkého spoločníka som vyskúšať nevedel. Predpripravené ťažné zariadenie je ale papierovo schopné ťahať brzdený vozík až do 3,5 tony a celková maximálna hmotnosť súpravy sa šplhá takmer k 6-tim tonám. Na korbu naložiť 1 tonu? Tiež by to nemal byť ani len najmenší problém. Ak prekonáte nakladaciu rampu, je k dispozícii priestor väčší ako 1,5 x 1,5 metra. Kus stroja, ktorý som testoval, vo mne čiastočne premenoval vnímanie zábavy. Dodal k tomu poctivosť, funkčnosť, efektivita. Ani spotreba 10,3 litra počas testu mi nezabránila v tom, aby som ho deň pred odovzdaním nezobral na večernú rozlúčkovú prechádzku mestom. Iba tak, proste sa rozlúčiť. Nečakal som, že si niekedy môžem akokoľvek obľúbiť pracovný nástroj. Mám ťa rád Ranger. Ďakujem Ranger.


Autor: Peter Baran, Foto: autor