N testi8 Protonic testČasopis RoadLife - predplatnéi30E-spaceKTM 1090 Adventure TestFord Mustang GT Convertible TestDragon SkinHonda Civic Sport Plus 1,5 VTEC TurboÁno prosím!Volvo V90 CCMedveď zabil chodcaŠkoda Kodiaq TestBaby M2Mercedes-AMG GLC 43 CoupeAudi Q2 - untaggableEbajk TestVaše Portfolio
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford S-Max - Všehopriateľ

Ford S-Max - Všehopriateľ

Slobodný a bez detí – bohémsky život, ktorý sa s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou chýli ku koncu. Otázky „kedy budú deti?“ a „kedy bude svadba?“ sú už viac menej na dennom poriadku. Takmer všetci z môjho okolia mi naznačujú, že "už je ten čas.“ A k spikleneckej rodinnej kampani sa pridali aj tí, od ktorých som to nečakal. Kamaráti z redakcie. Spravili to tak rafinovane a premyslene, že som sa z toho chvíľu aj tešil. A potom mi to docvaklo. 

Môj posledný ostrov nádeje života starého mládenca sa začal potápať. „Dostaneš na test Bi-turbo s PowerShiftom. To boli tie slová, ktoré mi roztiahli kútiky úst. Výborné. Teším sa a verím, že to bude týždeň plný zábavy a mora vyplavených endorfínov. Viete čo cíti batoľa ak mu zoberiete jeho najobľúbenejšiu hračku? Ja nie, ale myslím si, že som mal k týmto pocitov veľmi blízko. Dostal som kľúče od FORDu S-MAX a môj sen o kľučkovaní po okreskách nabral gigantické trhliny. Sklamaný očakávaním závodníka si prezerám otca rodiny. Predná maska sťa Mondeo. Vôbec to nevadí, práve naopak. Ak sa raz navrhne niečo ozaj pekné, nie je nutné (teda aspoň určitý čas) prekopávať to pri každom modely. Smerom hore potiahnuté Full LED svetlá v kombinácii so spodnou „lipkou“, to všetko radí S-MAX do kategórie diajnovo odvážnejších MPV. Úprimne si želám, aby aspoň rovnaký kus odvahy nabrali aj ostatné automobilky, chrliace konzervy v tejto triede. Obchádzam si nového spoločníka a bočný pohľad ho zaradí presne tam, kam patrí. Takmer 4,8 metra dlhý a 1.658 metra vysoký. Čísla, ktoré sú takmer garantom, že miesta bude viac ako požehnane. Bočné línie sú hodné prívlastkov nové, staré, predchádzajúce, budúce. V tomto prípade k zásadným zmenám nedošlo. Veď ono aj prečo. Takto to u MPV má byť. Takto to je vyskúšané. A takto to je aj dobre. O čosi viac zostrené, kráčajúce s dobou, to ale určite je. Vzadu mi pohľad padol rovno na dvojicu výfukových koncoviek. Bohužial a ako v mnohých prípadoch dnešnej doby – fejkových. Odvodové trubice splodín tam síce smerujú, ale celé to je také, no, akoby nedotiahnuté do víťazného konca. Vodič za vami si to ale nemá ako overiť a vidí len to, čo má vidieť. A ak je za vami, nech radšej pozerá na vkusne prekopané svetlá. Dosť  bolo exteriéru. 

Otváram S-MAX a priznám sa, chvíľku som ostal zaskočený. Týždeň nebude o športe, ale o ožívaní si luxusu. Perforované kožené sedadlá Salermo v Ebony Black farbe sú ťahačom očí. Sadám si za volant. V špecifikácii mám napísané športové predné sedadlá. Tak si to popri nejakom vysvetľovaní o fungovaní SYNC 3 nastavujem. Prifúknuť tu, odpustiť inde. 8 smerových nastavení riešim viac ako spomínané poučenie. „Pán Baran je všetko jasné?“ „Jop, je.“ Preberám ešte papier s povelmi, na ktoré má SYNC 3 reagovať a vyrážam do mestskej džungle. 



Hustá premávka dáva priestor na skúšku hlasového ovládania. Milá paní sa so mnou odmieta baviť v slovenčine, český jazyk ale môjmu ročníku nerobí problém. Problém mi ale robí to, že mi opakuje „NEROZUMÍM....“, „OPAKUJTE....“, „NEROZUMÍM....“. Ako to? Správa sa ako štandardná ženská. Rozumie iba to, čo rozumieť chce. A rovnako to je zo sluchom. Do čerta, veď sa snažím používať tú najčistejšiu češtinu, akú som len kedy použil. „NEROZUMÍM...“. Nevytáčajú ma kolóny na Prístavnom moste. Vytáča ma tá ženská. Veď mi má spríjemniť ovládanie, navigáciu, prepínanie staníc, nastavenie klimatizácie a čo ja viem čo všetko. Ale ona mi nechce rozumieť. Vytočený ako balkánska zmrzlina smerujem na parkovisko prvej možnej čerpačky PHM. Chvíľka na tíšenie emócií a štúdium príkazových viet pomáha. SYNC 3 poslúcha výborne. Všetko funguje. Nájde miesto na kávu, jedlo, nastaví teplotu v aute, prepína stanice a kopec iného. Len sa treba naučiť, ako mu tie príkazy zadávať, ako sa s ním baviť. Ten ženský hlas tam nebol len tak nadarmo predvolený. Mrzí ma asi jediná vec. Neaktuálne mapy v tak dobrej a prehľadnej navigácii. Aj pri tempe stavania slovenských diaľnic a rýchlostných komunikácií chýba minimálne jedna, ktorá už je nejaký ten čas v užívaní. Nie je to ale nič, čo by sa nedalo aktualizáciou vyriešiť.



Sedačky majú masáž. Za 4 555 Eur (kašľalo sa na baťovské ceny, všetko v cenníku končí 5kou) ma musia masírovať celý týždeň. Nového majiteľa celý život. Prvý pocit bol trošku rozpačitý, ale ak si človek na to zvykne, nebude chcieť jazdiť bez toho. Cena za tento luxus, tá je úplne v poriadku. Ak by to dali komukoľvek pred kúpou vyskúšať, túto možnosť by v cenníku určite zaškrtol. Vymotal som sa z mesta a už som aj pomaly zabudol, že dvojlitrový TDCi Duratorq Bi-turbo vie prebrať k životu 210 koní a 450 Nm. Obrovská dávka pružnosti, dostatok sily v celom spektre otáčok a výborne fungujúci šesťstupňový automat. Nie, nebude to žiadna nuda a pri predbiehaní sa nemusíte spoliehať na dlhé rozhodovacie procesy. S-MAX má aj motýliky pod volantom a teda otestujeme PowerShift aj na Babe. Tej našej, pezinskej. 

Prvý nástrel do zákruty som spojil s manuálnym podraďením až do dvojky. A zistenie, že to bolo zbytočné, prišlo hneď. 450 Nm tlačí pekne od spodu, takže vysoké otáčky sú aj na dynamické jazdenie zbytočnosťou. A druhá, podstatnejšia vec je, že prejazdy zvláda v s kľudom Angličana aj vo vyšších rýchlostiach. Nedotáčavosť je pre FWD typická, ale v S-MAXe prichádza tak pozvoľne, citeľne a predvídateľne, že je možné ju vnímať od samého začiatku. Takmer ešte pred zasiahnutím elektroniky. Príjemne prekvapený z tohto celého odchádzam pomôcť kamoške previezť pár vecí. Tak mi to bolo prezentované. Dorazím na miesto a vidím pobalené kufre. Viac ich hádam nemal ani pasažier prvej triedy v Titaniku. Nechcem vedieť čo sa stalo, trošku sebecky sa teším na reálnu skúšku priestrannosti. Plne polohovateľný druhý rad sedačiek ide dole. Prekvapko v podobe malého odskoku (ložná plocha nevytvorila úplnú rovinu) mi síce neskazí deň, ale hádam sa táto vec dala vymyslieť aj lepšie. Auto naložené a sledujem zmeny. Takmer žiadne. Motor s ľahkosťou, prevodovka rovnako, podvozok sa s tým jediný musel vyrovnať ale zvláda to bez zaváhania. Vyložené a aj napriek očakávaniam z prvého dňa, kde som čakal „športovca“, sa teším na prácu. Fotenie a písanie. Prečo? Lebo viem, že mi to pôjde ľahko. 



Ľahko sa fotí auto, ktoré sa vymyká tuctovému MPV. Ľahko sa píše, ak niečo funguje, ak nemusím hľadať slová, ako najcitlivejšie opísať chyby a nepríjemné veci. Toľko chvály baba v SYNCu asi nečakala a rozhodla sa mi vrátiť moju hrubú komunikáciu prvého dňa. Jednoducho ostala čierna obrazovka nech som sa ju snažil akokoľvek odprosiť. Zvyknutý na maximálnu podporu z jej strany sa mi teraz testovalo smutnejšie. A nazlostila sa dokonca tak, že mi nedovolila otvoriť kufrové dvere pohybom. Bolo to na asi na 12 hodín a na druhý deň, teda v deň odovzdania sa zase tvárila, ako keby sa nič nestalo. Opýtal som sa na to aj vo FORDe a po preverení som dostal odpoveď, že neboli zistené žiadne nedostatky. Aj na to si človek zvykne. Skutok sa nestal. Poznáme to z telky. 

Záverečné hodnotenia mám najradšej. Aj v tomto prípade. Aktuálny S-MAX nie je iba rodinné auto. Správne navolená výbava a motorizácia ho môže zmeniť aj na parťáka. Aktívneho chlapíka, ktorý si potrebuje prepraviť svoje objemné športové náradie. Rovnako som v ňom bude dobre cítiť aj človek mierne za vodou. Moja voľba by bola jasná. Presne taká, aká mi bola daná na test. 38 830 Eur za výbavu Titanium (v inej sa s týmto motorom nedodáva) nie je málo dukátov. Testovaná verzia by vás stála ešte jednu návštevu banky, leasingovky alebo rodičov. 53 600 Eur za MPV. Veľa? Nemyslím. Teda v spojení s tým, čo takmer komplet nabúchaný S-MAX dokáže ponúknuť. 


Autor: Peter Baran, Foto: Dodyk Hudák