E-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéBaby RaptorCompetitionMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSBaby AMGV ako...Ceed GTFocus ST
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Ford Tourneo, Mercedes-Benz V Klasse a Volkswagen Multivan - Projekt MultiVÁŇa

Ford Tourneo, Mercedes-Benz V Klasse a Volkswagen Multivan - Projekt MultiVÁŇa

Potrebujete skutočne veľký osobný van? Ponúkame vám odpovede v hodnote 50 tisíc, 75 tisíc a 100 tisíc EUR. Marek odpovedá z pohľadu emócií, Miro nechá prehovoriť fakty. Dospejeme k rovnakému záveru?   

Porovnanie 3 aktuálnych VANov od rôznych značiek sa ponúklo takmer samo. Väčšinou sa to deje tak, že kolega Miro (a.k.a. samo), ktorý má extra vyvinutú schopnosť plošného videnia (resp. veľmi dobre spracované tabuľky), rozhádzané termíny testov jednotlivých áut po celej ploche nášho testovacieho kalendára, ... jednoducho narval do jedného týždňa. Uznajme, nie je to jednoduchá práca a človek, aby to zvládol, musí byť logista, stratég, marketér, lobista aj manažér, jedným slovom šéfredaktor. Tento testovací týždeň dostal meno „Projekt VÁŇa“, čoho som pridaním významu mnohonásobnosti využil a vymyslel titulok článku, ktorý istým spôsobom naznačuje, ... nič, prečítajte si do konca.

Faktom zostáva, že takéto priame porovnanie je tým najpoctivejším z pohľadu autentického zážitku – jeden čas, dvaja vodiči a viacero áut. Naozaj ďakujem za to, že sa nám dostáva skvelých možností presadať z jedného auta do druhého a instantne cítiť v čom sú odlišné, lepšie alebo horšie. Pretože takto viem celkom presne určiť, čo ma kde zaujalo, vyrušilo, čo mi robilo dobre alebo mi chýbalo a čo malo to ktoré auto spracované, či vymyslené lepšie alebo úplne na... krivo. 

Hŕbu takýchto vnemov a zistení som si zapísal aj počas jedného týždňa a do jednotlivých bodov roztriedil pocity zo všetkých troch VÁŇov. Tento text nebude len o číslach, ale predovšetkým o odporúčaniach pre záujemcov o jednotlivé autá, ktoré vychádzajú z priameho porovnania za úplne rovnakých podmienok. Moje, ako aj Mirove, závery sú subjektívne, ale vytvárajú ich dlhoročné skúseností s testovaním áut a zosilnenou schopnosťou vnímať jednotlivé rozdiely intenzívnejšie ako bežný vodič - užívateľ. 



IBA VIZUÁLNE

Dívam sa na tri takmer identické škatule – tak sa vraví po slovensky krabiciam. Krabice by sa však dali vyložiť aj ako samičky kraba, ale nechcem zavádzať. Naše VANy samozrejme rovnaké nie sú a na pohľad druhý a ďalší začínam rozlišovať markantné dizajnové rozdiely. 

Pokým Ford sa drží akejsi športovej linky a svojím akoby podkopnutým predkom evokuje šibalstvo na prednej náprave, Volkswagen si ide silnú neutralitu a svoje záhyby a krivky prezentuje nenútene. Mercedes vsadil na eleganciu a z viacerých optických uhlov pohľadu sa stal najkrajším VÁŇom, aj keď som ochotný nahlas vysloviť, že jeho zadný previs je až priveľmi ženský. 



Predná časť Tournea pôsobí najviac infantilne, ale hodí sa k celkovému prevedeniu auta. Multivan je jednoznačne najserióznejší, jeho prísna maska evokuje pohľad triednej učiteľky s úzkym rámom okuliarov a Véčko si ide svoju vľúdnu politickú tvár. Profil nehodnotím, pretože by to bolo ako hľadať umenie architekta na stene paneláku. 



Zadným častiam dominujú samozrejme svetlá, inak nie je extra čo pozorovať. Ford vsadil na trochu ázijský dizajn a natiahol svoje lampy takmer po strechu. Tento zátvorkový efekt hodnotím kladne, auto potme zozadu vidno, ale nejedná sa o žiadne kreatívne umenie. Multivan u mňa vyhral strohou eleganciou a grafiku jeho zadných svetiel považujem za najmodernejšiu a Mercedes ponechal jemné mäkčenie aj pre zadné partie a jeho zvislé červené linky vytvárajú štíhly svetelný efekt. 

VNÚTORNÁ KRÁSA

Ford pokračuje vo svojej žartovnej povahe aj vo vnútri a jeho prístrojová doska, či pobyt na palube celkovo, vytvárajú dojem organizovaného chaosu. Človek nevie predpokladať, kde čo nájde, ale pokiaľ si už zvykne, príde mu Ford oveľa sympatickejší ako napríklad, nemecky, striktne organizovaný Multivan. Ford je kamarát, Volkswagen dobrý služobník. Mercedes sa vlní aj vo vnútri, všade sú prítomné ohyby, palubovky, sedadiel, atmosféry. 



Interiér Mercedesu je viditeľne aj citeľne najluxusnejší, človek má naozaj pocit, že tých 100 tisíc si to zaslúži. Lenže mne práve z pohľadu využitia tohto typu áut príde ako ideálny spoločník práve roboticky pôsobiaci Multivan. Presné znenie, intuitívne ovládanie, absolútne efektívne detaily a celkovo veľmi dobrý dojem z akejsi poctivej celistvosti. 



Volkswagen to nehrá na lesklé parády ani na hru „nájdi tlačítko, ak to dokážeš“. Je iba pripravený poslúžiť tak, ako to človeku najlepšie vyhovuje.



Písať o výbavách nebudem, najmenej špekulovať budete zrejme pri Forde, Volkswagen aj Mercedes sú schopní vás zahltiť doplnkovou výbavou a všetkými nesmierne dôležitými detailmi, ktoré vôbec nepotrebujete, ale vo výsledku ich nesmierne chcete. Faktom je, že Multivan aj Véčko si viete nakonfigurovať naozaj krásne ... draho. Tourneo sa zastavilo na cenovke takmer 51.000 EUR, Multivan do dokázal vytiahnuť na viac ako 75.000 EUR a V Klasse sa luxusne zaradilo do 6 cifernej spoločnosti cenou cez 100.000 EUR. Chcete prezradiť tajomstvo? Nie sú to ceny konečné.

JAZDNÁ KULTÚRA

Nie sú to veru lacné škatule a ten kto na ne má si môže vyberať. Ako prvky výbavy, tak motorizáciu a prevodovky. No a tieto komponenty veľmi zásadne dotvárajú celkový dojem z užívania auta a môžu ovplyvniť konečné rozhodnutie. 

Z pohľadu sily by jasne vyhral Mercedes, pretože jeho 239 koňový naftiak jednoducho potiahne a tažkú dodávku rozpohybuje dobre. Multivan  snaživo sekunduje (199 k), ale nedočiahne na výkony a jazdnú uhladenosť Mercedesu. Aha, skoro som zabudol na Tourneo, kde som sa musel vysporiadať s manuálom, ale práve vďaka nemu u mňa Ford získava titul najzábavnejší VÁŇa, aj keď je papierovo najslabší (185 k). Keď k tomu pridáme naozaj presné riadenie a funky povahu tejto americkej dodávky, Tourneo sa javí ako ideálny mestský a prímestský spoločník. S výnimkou jazdy v teréne, kde sa prejaví jeho ťažký predok, jediná poháňaná náprava vpredu a schopnosť utopiť sa, ... napríklad v zradných, tekutých pieskoch.



Riadenie Mercedesu je rovnako uhladené ako jeho tlmenie, má pocitovo najnižšie ťažisko a dovolím si tvrdiť, že aj svižná jazda s ním sa najviac približuje k ovládaniu bežného osobného auta. Ale, ... napriek všetkej tej protokolárnej snahe z Mercedesu cítim ťažkopádnosť, ktorú so sebou nesie príliš veľká zodpovednosť za funkčnú dokonalosť všetkého. Na brzdách je Mercedes váhavejší, ale kto už s tým bude jazdiť rally? 



VÁŇa od Volkswagenu je mimo mesto asi najviac normálny, netvári sa, že je osobné auto, ale na dodávku sa s povrchmi našich ciest i zákrutami vysporiadal veľmi dobre. Vyššie ťažisko si vyžaduje precíznejšiu voľbu správnej rýchlosti pri vjazde do zákruty a načasovanie práce s plynovým pedálom, aby sa pohon 4MOTION dostal k slovu v najvhodnejšej chvíli. V meste je Volkswagen relatívne obratný, presné rozmery veľkej hranolky umožňujú paradoxne ľahšie parkovanie ako s veľkým SUV, nebodaj vo verzii Coupe. 



Posed za volantom Multivanu je autobusový, máte výborný prehľad a rozhľad a z testovanej trojice mal jednoznačne najpohodlnejšie sedačky. Predsa len treba dať pozor na výšku auta! Do vybraných podzemných garáží, hlavne v Starom Meste voľte buď nie alebo teplý dotyk varovnej tyčky pred vstupom.  Ford pôsobí ako najmenší VÁŇa a v meste sa mi s ním jazdilo najrezkejšie a najľahšie. Pôsobí až atleticky zdatne, na riadení je rýchly, na plyn reaguje fajn, naftové kone vedia z križovatky pekne potiahnuť a manévruje naozaj ako bežný stredný crossover. Pokiaľ by som si mal vybrať tento typ auta iba pre jazdenie v meste s menej častými výletmi mimo neho, jednoznačne zvolím Ford Tourneo. 

ZÁVEREČNÉ SLOVO (Marek) 

Môj predpoklad, hraničiaci s istotou, že do rodiny si nikto nekúpi viac ako jeden takýto VAN vo mne vyvoláva potrebu hlboko analyzovať a vybrať si ten najlepší z našej svätej trojice. V mojom prípade by som volil VÁŇu, ktorý svojím zameraním spĺňa najväčšie množstvo mojich potrieb súvisiacich s týmto autom. Ford je naozaj skvelý spoločník, čo by som od dodávky nečakal a bez problémov by som s ním vedel jazdiť denne. Zároveň sa mi páči ako vyzerá aj to, že je jemne šmrncnutý športom ako vizuálne, tak jazdne. Ford je však zároveň VANom, u ktorého mi chýba pocit silného zázemia, istota o bezpečnosť rodiny. Možno tou povahou, možno chýbajúcou štvorkolkou. Je to dobré auto za najmenej peňazí, ale presvedčiť ma nevedel.



Super prémiová cena Mercedesu mi neprekáža, myslím, že V Klasse v tejto konfigurácii si zaslúžila každý jeden cent, ale jeho prehnaná diplomacia mi v aute pre rodinu nefungovala. Toto je presne auto, ktoré má slúžiť ako luxusný shuttle a voziť manažérov z letísk na obchodné stretnutia. Moja predstava, že si deti hovejú na luxusnej kožke a nechávajú si na skutočne vynikajúcich a silne príplatkových sedadlách v druhom rade masírovať chrbty sa nezlučuje s aktívnym spôsobom života, ktorý si s rodinou a týmto autom predstavujem. Bude to znieť zrejme čudne, ale mercedesovský luxus by prekážal môjmu zámeru pri aplikovaní úžitku vo VANe.



Chcem VAN, ktorý vyzerá pekne, zároveň sa nehrá na nič iné. Chcem VAN, v ktorom sa nemusím o nič starať a napriek tomu všetko nájdem, tam kde to predpokladám. Chcem VAN, ktorý naplno slúži rodinnej posádke, chcem VAN, ktorého mi nebude ľúto, ale ktorý budem mať rád za to, že je normálny až obyčajný, ale stále dostatočne príjemný. Chcem absolútny komfort spočívajúci v užívateľskej bezstarostnosti, chcem aj pohodu, aj dizajn aj praktickosť. Chcem jazdiť na hory aj k moru, aj v zime aj v lete. Ak by som to mal skrátiť, z pohľadu dokonalého úžitku a jeho spracovania pre človeka by som si za všetky vyššie spomenutí „chcem“ pokojne priplatil. A kúpil VAN, ktorý má ono multi, teda mnohonásobné využitie priamo vo svojom druhovom mene. Volkswagen Multivan!

Druhý pohľad (Miro)

Zdanlivo porovnávame neporovnateľné a prečo to vlastne robíme, keď víťaz je vopred známy z Marekovho nadpisu? Áno, všetko sú to osobné vany s dĺžkou veľkej limuzíny, poskytujú komfortný priestor najmenej pre 7 ľudí, ale za cenu najdrahšieho si môžete kúpiť dva kusy toho najlacnejšieho. To sa samozrejme vzťahuje na nami testované exempláre, ale zároveň to dokonale ilustruje skutočnosť, že priamymi konkurentmi sú len Multivan a trieda V. 



Mercedes je jediným zástupcom prémiovej triedy, Volkswagen to vyvažuje svojim kultovým statusom a beztriednym postavením. V základnej verzii je Multivan pracovným alebo rodinným nástrojom, v tej najvyššej výbave sa pokojne môže považovať za premianta. Ak sa o nižšej strednej triede hovorí ako o „Golf“ klasse, tak trieda veľkých osobných vanov by sa pokojne mohla volať „Multivaňa“.   

O každom aute ste si mohli prečítať samostatný test, ktorý nájdete aj po kliknutí na názov v ďalšom texte. Priame porovnanie však pre nás prinieslo nové poznatky, ktoré sa vám snažíme sprostredkovať v tomto texte. 

Ford Tourneo Custom Titanium X

„Kámo, to je závodná hranolka toto! Ten podvozok, riadenie a manuál. A 185 koní, ide to ako utrhnuté. Prvý jazdný feeling – mučo dobré, v medziach váňu samozrejme.“ Toto boli prvé dojmy, s ktorými sa Marek podelil v rámci nášho redakčného chatu.

Potvrdzujem, že na prvý pohľad si Ford ani v rámci „dodávok“ neodpustí typicky fordovsky agilné, ale zároveň poddajné naladenie podvozku, výborný manuál a riadenie, ktoré bolo v rámci tohto spoločného testu najkomunikatívnejšie. Prvý dojem však môže pomýliť... Aj na ten druhý však môžem potvrdiť, že bez ohľadu na čokoľvek som sa za volantom Fordu cítil... jednoducho veľmi dobre.

 

Mimo mesto je Ford prekvapujúco ťažkopádny a pri snahe o svižnú jazdu citeľne nedotáčavý. Dôvod? Ako jediný nemá pohon všetkých kolies, napriek tomu je najťažší a podstatná časť hmotnosti je samozrejme vpredu. Najnižšia hmotnosť našej motorizácie dosahuje 2.389 kg pri užitočnom zaťažení 801 kg. Pre porovnanie testovaný Multivan s pohonom všetkých kolies má hmotnosť 2.265 kg (užitočnú 815 kg) a naša trieda V (opäť s pohonom všetkých kolies) váži najmenej 2.230 kg, pritom je z testovaných áut najdlhšia a ponúka najviac prepravnej kapacity (až 870 kg).   

Tourneo ponúka veľkorysý vnútorný priestor a v porovnaní s ostatnými najviac miesta na šírku. Veľké a pohodlné sedadlá sú však ukotvené v pevných bodoch a na rozdiel od červených konkurentov sa nedajú prakticky posúvať v koľajniciach. 



Oplatí sa Tourneo ako mild-hybrid? V rámci nášho testu dosiahla spotreba prijateľných 9,6 litra na 100 kilometrov, Multivan však so silnejším motorom a pohonom všetkých kolies vykázal rovnakú hodnotu (9,6 litra). Najúspornejšia bola prekvapujúco najvýkonnejšia trieda V, ktorá dosiahla v samostatnom teste priemer 9,4 litra, v rámci priameho porovnania dokonca len 8,7 litra. 

Odpoveď na vyššie položenú otázku by mal dať cenník z pohľadu osobných preferencií. Ak chcete manuál, odporúčal by som výbavu Sport, ak chcete viac luxusu a pohodlia, vo výbave Titanium X by som odporúčal verziu s automatickou prevodovkou.     



Ford Tourneo Custom Titanium X začína na cene 45.348,- EUR, v testovanej konfigurácii sa cenovka vyšplhala na 50.808,- EUR. Cene zodpovedajú jeho kvality a za tretie miesto v našom porovnaní sa Tourneo vôbec nemusí hanbiť najmä vďaka podvozku, ktorý je pri rovnakom rozmere kolies (17 palcov) pohodlnejší ako ten v Multivane. Myslím si, že svoje skutočné kvality by Ford ukázal najmä v porovnaní s vanmi svojej cenovej kategórie. 



Z môjho pohľadu je veľká škoda, že Tourneo neponúka pohon všetkých kolies. Nehovorím, že s ním musíte tak ako my jazdiť do piesku a zapadnúť v piesku, ale štvorkolka predsa len rozširuje možnosti použitia auta aj na nespevnenom povrchu. 

Volkswagen Multivan Highline 6.1 2,0 BiTDI 4Motion a Mercedes-Benz V 300 d 4MATIC 

Multivan je ohromne sympatické auto a od stola by som ho označil za jasného víťaza akéhokoľvek porovnávacieho testu osobných dodávok. Jeho jediným vážnym konkurentom je práve trieda V, ktorá do nášho ringu nastúpila v ťažkom brnení v podobe príplatkovej výbavy za 43.128,- EUR (!). Multivan mal v špecifikácii príplatky „len“ za sumu 13.356,- EUR.  



PRIESTOR A VARIABILITA

Multivan sa v krátkej verzii komfortne zmestí pod 5 metrov (4.904 mm), nami testované V bolo v najobľúbenejšej dlhej verzii, teda s dĺžkou 5.140 milimetrov (najkratšie, kompaktné V má dĺžku 4.895 mm). Obidve autá ponúkajú rovnako ako Tourneo aj dlhé verzie s dĺžkou presahujúcou 5,3 metra a dlhším rázvorom. 

Manévrovanie v meste je s Multivanom prehľadnejšie aj vďaka typickému autobusovému posedu, Véčko však vôbec nezaostáva, tých 25 centimetrov naviac si však vyžaduje väčšiu pozornosť v parkovacích domoch a podzemných garážach.

V pozdĺžnom smere ponúka viac miesta Mercedes (aj vďaka o 20 cm dlhšiemu rázvoru), čo je dôležité najmä pre batožinu pri plnom obsadení siedmich miest. Prekvapením bola vnútorná výška, tu má Véčko vďaka nižšie umiestnenej podlahe jasnú výhodu.



V testovanej konfigurácii si celú show sedenia v druhom rade ukradli luxusné sedadlá Mercedesu, ale rozumnejšou alternatívou pre rodinu budú klasické samostatné sedadlá podobné tým v Multivane. Možnosti konfigurácia sedadiel sú veľmi podobné vďaka koľajniciam, ktoré umožňujú ich posuv podľa potreby. 



Samostatné sedadlá v Multivane ponúkajú ako opciu integrovanú detskú sedačku a toto je rozhodne príplatok, ktorý stojí za 468,- EUR.

Vpredu ponúkajú obidve autá výborné sedenie, Multivan má výhodu máličko lepšieho komfortu sedadiel, Mercedes zase ponúka sedenie viac podobné tomu v osobných autách, resp. SUV a ako bonus, za príplatok (ako v našom prípade), sú sedadlá nielen vyhrievané, ale aj odvetrávané.  





Veľmi praktickým prvkom výbavy je samostatne otvárateľné okno piatych výklopných dverí v Mercedese, ktoré v stiesnených priestoroch umožňuje praktickú manipuláciu s menším / ľahším nákladom. A zároveň dokáže poslúžiť aj potrebám fotografov a kameramanov.

KOMFORT A JAZDNÉ VLASTNOSTI

Multivan cestoval na sedemnásťpalcových kolesách, trieda V mala nádherné devätnástky a napriek tomu bol podvozok nielen komfortnejší, ale dokonca aj agilnejší. Zásluhu na tom má nepochybne aj pohon všetkých kolies, ktorý pripája prednú nápravu, v Multivane je to naopak, pripája sa zadná náprava. 



Volkswagen je známy svojim tuhším nastavením podvozku, ak by ste to chceli komfortnejšie, prvýkrát sa v príplatkovej výbave objavujú adaptívne tlmiče. Aj bez osobnej skúsenosti by som ich určite odporúčal. 

MOTOR A PREVODOVKA

Obidve autá poháňajú dvojlitrové naftové motory s dvomi turbami, prenos výkonu na obidve nápravy zabezpečujú automatické prevodovky. Multivan má k dispozícii výkon 199 koní (pri 3.800 až 4.000 ot/min.) a silu 450 Nm (od 1.400 do 2.400 ot/min), čomu zodpovedajú aj dynamické parametre. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h trvá 10,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 198 km/h

Sedemstupňová dvojspojková prevodovka radí smerom nahor rýchlo, smerom nadol a pri pomalom manévrovaní, predovšetkým pri cúvaní v kopci to už nie je také hladké. 



Mercedes má bezkonkurenčne najsilnejší motor v triede, jeho 239 koní (pri 4.200 ot/min.) dopĺňa kútiaci moment s hodnotou až 530 Nm (pri overbooste), 500 Nm je dostupných v rozpätí (1.600 až 2.400 ot/min.). 

Deväťstupňová automatická prevodovka s klasickým meničom je dokonale zladená s motorom a za každých okolností radí hladko a bez výhrad. O kvalitách pohonu Mercedesu svedčia nielen hodnoty zrýchlenia (z nuly na 100 km/h za 8,6 sekundy a Vmax 214 km/h), ale aj spotreba, ktorá je pri podstatne vyššom výkone ešte nižšia ako v Multivane.



ASISTENČNÉ SYSTÉMY A MULTIMÉDIÁ

Multivan 6.1 dostal elektromechanický posilňovač riadenia, čo vytvorilo technické predpoklady na to, aby sa aj do dodávky nasťahovali najmodernejšie asistenčné systémy. Ponúka predovšetkým systém Lane Assist, ktorý na rozdiel od Mercedesu dokáže vozidlo aktívnymi zásahmi riadenia udržať v jazdnom pruhu (Mercedes vodiča len upozorňuje na opustenie jazdného pruhu), ale aj automatický parkovací asistent a asistent cúvania s prívesom. 

Volkswagen má k dispozícii aj digitálny prístrojový štít a obrazovka multimediálneho systému Discover Media Pro má až 9,2 palcový dotykový displej a systém ponúka aj bezdrôtové pripojenie App Connect. 

Mercedes používa ešte starší multimediálny systém Comand Online, ktorého vek je oproti tomu vo Volkswagene znateľne cítiť. 

V oboch vozidlám je cennou pomôckou pre vodiča asistent jazdy pri bočnom vetre, ktorý prináša potrebnú istotu aj pri skutočne silnom vetre. Musím však doplniť, že zásahy ESP sú v Mercedese výraznejšie a prvé pribrzdenie kolies dokáže vodiča prekvapiť. 

CENA A ZÁVER 2 (Miro)

Mercedes-Benz V 300 d 4MATIC stál v testovanej konfigurácii 101.835,60 EUR, Volkswagen Multivan Highline 6.1 2,0 BiTDI 4Motion 76.356,- EUR. Môže sa teda zdať, že víťazstvo Mercedesu vo všetkých kategóriách s výnimkou asistenčných systémov a multimédií je vykúpené podstatne vyššou cenou. Nie je to celkom pravda. 

Základná cena Multivanu Highline je nemalých 63.000,- EUR, Mercedes-Benz V 300d 4MATIC stojí 63.082,80 EUR, teda rozdiel v základných cenách je menej ako sto euro. Všetko ostatné je otázkou príplatkovej konfigurácie. Za rovnakú cenu dostanete v Mercedese viac miesta, lepší motor a prevodovku a predovšetkým viac pohodlia. Multivan má aktuálne lepšie asistenčné systémy a lepšie multimédiá. 



Ak sa chystáte mimo spevnené cesty, Multivan bude vďaka krátkym previsom, kratšiemu rázvoru a možnosti príplatkovej uzávierky zadného diferenciálu lepším spoločníkom.

Rozumiem všetkým, ktorý sa rozhodnú pre Multivan, ale jednoznačným víťazom tohto porovnávacieho testu je, pre mňa a aj z pohľadu objektívnych kritérií, Mercedes. Bude sa tým riadiť aj Tomáš, ktorého sme ako potenciálneho kupujúceho prizvali do testu?   

Autor: Marek Varga, Foto: Pavol Gemeiner

Advertisement