Focus STX4 M40dProjektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Honda Civic Type R – Maratón Test - 17 000 km

Honda Civic Type R – Maratón Test - 17 000 km

Máme za sebou 17 000 kilometrov a niekoľko nových faktov, zistení a zážitkov. Uplynulé obdobie nesie so sebou niekoľko výrazným momentov, nazvime ich zahranične – 17K Highlights: 

 

1. Konečne začal riadne brzdiť – na začiatku, počas prvých stoviek kilometrov to bol predpoklad, že veľké, surové a úplne nové, hladké brzdy si musia najskôr sadnúť, aby pedál nebol tak gumený a pocit z brzdného účinku a jeho nástupu tak rozpačitý. Po ďalších tisícoch kilometroch vystriedala predpoklad obava, čo sa deje s brzdovou sústavou, pretože auto stále brzdilo na môj vkus ... primäkko. Dnes môžem pokojne vyhlásiť, že všetko bolo v poriadku, to iba rýchlosti boli privysoké a neustále cvakanie ABS malo svoje opodstatnenie. Type R je dramaticky dynamické auto a mnohokrát sa prichytíte, že idete dvojnásobnou rýchlosťou, z ktorej je brzdiť samozrejme ťažšie a trvá dlhšie. 


2. Motor dospel a má ešte viac sily – silový prejav a reakcia motora na plyn je oproti začiatkom ako pozerať sa z vane na pohľadnicu pláže na Mauríciu a byť na pláži na Mauríciu. Atmosféra je iná a poznateľne sa zmenil aj zvukový prejav výfuku (v podzemnej garáži pri rannom odjazde do práce sa mi darí budiť alarmy áut mojich susedov, ... a následne aj susedov).


3. Konečne je rovno volant – myslel som si, že po treťom raze som spokojný a volant je rovno. Priznávam však, že mám na riadenie v aute istý druh obsesie a pokiaľ nie je volant nastavený presne, vytvára sa mi v hlave program, že celé auto je nakrivo, nefunguje správne a extrémne trpí. Na 4-krát sa to podarilo a ja veľmi pekne ďakujem Peťovi Balážovi z Honda Motor-Car Bratislava.



4. Neočakávaný veľký servisný zásah – 8500 kilometrov a jedného dňa sa objavil podivný pukavý zvuk niekde od prednej nápravy. Prvá kontrola v servise neodhalila nič, všetky súčasti nápravy držali pevne a Type R dostal pochvalu, že je jedným z najudržiavanejších Civicov, ktoré im tam chodia. Ďakujeme (šéfovi servisu Omnia-Motors Tomášovi), snažíme sa po Bratislave jazdiť iba po nových cestách (tých dvoch) postavených kvôli summitu EÚ v roku 2017. Ďalšie kilometre však uspokojenie nepriniesli, naopak, zvuk zosilnel a bol markantný po každom rozbehu na jednotke, dokonca aj pri naštartovaní, či vypnutí motora. Niekedy ma až zamrazilo, keď motor po štarte vydal zvuk akoby škrtol valec a zaklepal ako tesne pred smrťou. Elektronika a múdre počítače však nehlásili žiaden interný problém, takže som zostával pokojný, že tekutiny a životodarné orgány pracujú v poriadku. Lenže zvuk, ktorý nepatrí do spektra drsných, pretekárskych zvukov 300+ koňovej mašiny, vás jednoducho serie. Taký patrí 30 ročnému Volkswagenu jazdiacemu v talianskom Janove, ale nie legende v jej najnovšej verzii. Nakoniec na to prišli – silentblok prevodovky alebo presnejšie B-47-4 Upevnenie motora (Typ R). Celý deň, dvaja mechanici, jeden za volantom, druhý s fonendoskopom na ušiach, jazdili a kráčali vedľa auta, pokým neprišli na zdroj zvuku, rozobrali a zistili. Povolil a postupne sa vysúval šrób na silentbloku, úchyte prevodovky k motoru. Ďakujem doktorovi Peťovi a docentovi Jankovi z Honda Motor-Car Bratislava za pozitívny prístup a chuť veci riešiť.



5. Spiatočka sa stále radí  zle – a často až na druhý krát, predpoklad, že sa „vybehá“ rovnako ako ostatné rýchlostné stupne počas uplynulých kilometrov, bol mylný. Môžem poradiť iba sústrediť sa na riadne vymačknutie spojky a so zaradením spiatočky sa neponáhľať.


6. Bilancia pokút 100, 50, 45, 45, 70, 80 – okrem prvých dvoch hodnotiacich moju začiatočnú, ... nazvime to radosť z tak úžasnej dynamiky auta, mi ostatné boli priznané zo zahraničia (AT), kde neľudské radary nedokážu prižmúriť oko nad tak veľkým nadšením z jazdy a sekajú pokuty aj za mierne prekročenie rýchlosti. Zopakujem, sledujte si na Type R rýchlosť, je až neuveriteľné akým spôsobom toto auto hltá kilometre.


7. Výzva na druhý servis – relatívne skoro po prvej výmene oleja (cca 10000 km) si auto vyžiadalo druhú návštevu servisu označená ako A,B - teda výmena oleja a celková kontrola auta. Veľmi zodpovedné pre auto s týmito športovými schopnosťami, menej praktické pre auto využívané každý deň. Ale, ... všetko sleduje mašina z matrixu, takže nejakým bezduchým prejavom sebatrýzne sa nič nemení na tom, že pokiaľ 2-krát týždenne lietate BA – BB v režime R a vyťažujete potenciál motora, podvozku aj prevodovky, je vcelku prirodzené, že sa auto ohlási skôr. V tomto prípade chválim počítač riadiacej jednotky, ktorý výborne a zavčasu detekuje potreby motora.



8. Nosím na krku kľúč od auta, na šnúrke s logom Type R. Nejak som si na tento infantilný počin nevyspelého tunera zvykol a stal sa súčasťou môjho ranného rituálu pri odchode z domu.

 

Premostím teraz na fakty a zážitky ktoré mi spolužitie s Type R počas uplynulých 17 tisíc kilometrov prinieslo a ako sa so mnou rozprával sám život.

 

„Ahoj, sedíš? Nie? Tak si sadni. Dojazdové koleso stojí 1800 EUR, ale máš tam aj hever.“ Povedal šéf Honda Omnia - Motors a ja som si z tejto informácie nie len že sadol, ale zároveň sa rozchichotal ako komár prichytený pri masturbácii. Nezmyselná cena za plecháč s malou, tenkou dojazdovou galuskou mi prišla tak nevhodná, že som okamžite nadobudol presvedčenie, že pokiaľ prerazím pneumatiku, volám asistenčnú službu, Honda ju ponúka v cene auta po celej Európe. Taký som bol hrdina. Dnes mi z kufra ubudlo asi 30 litrov, pretože tam mám ... presne to dojazdové koleso s celou sadou jeho uchytenia a miestom na náradie potrebné k výmene kolesa. A pôvodný kompresor z lepiacej sady... keby niečo! Rezerva nakoniec stále len 550 EUR, čo síce rovnako nepovažujem za adekvátne, ale je to 3-krát menej ako znela pôvodná cena. Mimochodom, kúpil by som ju aj za 1800, pretože jazdím s autom horské priesmyky v Alpách a predstava, že tam nocujem, pokým príde asistenčná služba na nelákala.




Všimol som si, že od 7800 kilometrov sa pravý predný výškový reproduktor pokúsil zaujať rovnako vysokým, nedôstojným vrzgotom a občasným cvrlikaním. Pôvod zrejme nebude v samotnom reproduktore (keď auto stojí, hrá výborne), ale v jeho súčastiach, ktoré hrajú svoje šarády, ale výhradne počas jazdy. Tento jav je nepravidelný a vyskúmal som, že reaguje na vonkajšiu teplotu.

 

8000 kilometrov som vyhodnotil ako čas výmeny predných kolies za zadné, s cieľom rovnomerného opotrebovania letných pneumatík. Už po týchto kilometroch mali predné pneumatiky výšku dezénu 3,16 mm a zadné 5,35 mm. Zodpovedne vyhlasujem, že sa nezúčastňujem pretekov v šprintoch a viem vojsť do zákruty dynamicky aj bez tulenieho plaču prednej nápravy. Civic Type R je však tak dokonalo poskladané auto, že prejazdy zákrutami, ktoré vy spoza volantu považujete za vhodnú chvíľu na konzumáciu Cornetta, ostatní v aute alebo vonku vnímajú ako prelet okruhového špeciálu šikanou na pretekárskom okruhu. Samozrejme toto som pritiahol za vlasy, realita je však taká, že Type R poskytuje počas jazdy ohromnú dávku istoty spojenú s pôžitkom za volantom, to sa väčšinou ťažko koriguje a pneumatiky, niekto by povedal trpia, ja napíšem, výborne odvádzajú svoju prácu.



 

Vyprážanie (oleja) je termín, ktorý vymyslela moja ex a dodnes je v petrolhead komunite zaužívaný pre popis športovej jazdy s nasadením plného potenciálu motora v serpentínach horského prechodu alebo na pretekárskom okruhu. Letné kondómy Continental SportContact 6 v rozmere 245/30/20 fungujú absolútne fantasticky akonáhle majú správnu teplotu. Pod 20 stupňov Celzia je nutné ich zohriať inak sa šmýkajú a vy si môžete vybrať techniku jazdy „nos do húštiny“alebo tzv. „voľná prdel“, podľa toho, či sa chcete šmýkať cez predok alebo driftovať. Pružné zrýchlenia na diaľnici, viacmenej pri akejkoľvek rýchlosti sú famózne. Tu je sila turbomotora markantná a žiaden obézny super sedan si nemôže dovoliť podceniť toto didaktické autíčko z konzoly Sega.

 

Prišla zima. Po vytvorení spolupráce so slovenským distribútorom diskov OZ Racing (Vladimír Friedl - Proracing) sme vybrali model Rally Racing v povolenej veľkosti 18“ s jednou z mála zimných pneumatík v požadovanom rozmere, s rýchlostným koeficientom W (do 270 km/h). Disky sú výborné, osvedčila sa kvalita spracovania aj povrchová úprava, po strete s betónovým kvádrom zostala len malá jazva na povrchu. Pneumatiky Continental WinterContact TS 850 P 97W skvelo fungujú na snehu na rovnej ceste, ale napríklad pri stúpaní majú s prednou poháňanou nápravou a prenosom výkonu na kolesá problém. Ďalšia skúsenosť plynie zo zmien teploty vozovky. Funkcia kontroly tlaku mi svojou oranžovou kontrolkou dáva časté hádanky, „ktoré koleso zmenilo tlak teraz?“ Vychádza mi to takto: Type R dosť citlivo reaguje na zmeny tlaku v zimných pneumatikách, na ktoré vplýva ako štýl jazdy, tak teplota asfaltu. Funkcia však nevie presne definovať o koľko a na ktorom kolese došlo k zmene, takže vám zostáva len manuálne vyskúšať a viete ako to chodí ... vždy je to to štvrté koleso. Už pri 10 stupňoch Celzia som musel odfukovať 0,3 atmosféry a pri poľadovici klesol tlak o 0,2. Aj tieto malé zmeny funkcia TMPS vyhodnotila ako riziko a vyslala varovanie vo forme oranžovej kontrolky. 




Udrel som si hlavu. Zas. Opäť. A zas. „Bohaaa!“Zadné krídlo piatych dverí kufra je efektné aj efektívne, ale tlmiče, ktoré to celé dvíhajú sú v zime príliš stuhnuté a nedokážu vytiahnuť dvere do maximálnej výšky. Poviem vám pravdu, bolí to, ale napriek tomu vždy kufor zatváram s láskou a jemným dotykom krídla. A keď už sme pri tom kufri, vzhľadom na preťaženia, ktoré je auto schopné generovať aj pri relatívne pokojnej jazde, je vhodné si dokúpiť kotviacu sieť na udržanie nákupu pohromade. Inak sa vám večera začne chystať už počas jazdy domov.

 

Dal som riadiť žene. A čakal nejaké typické výtky typu: „to je krám, kde to má fén?“alebo „ako môže niekto namontovať ten gombík sem, skoro som si zlomila neht“, prípadne „bože veď to skáče ako koza a nedá sa s tým parkovať!“. Očakávajúc tieto signály, ktoré by jasne vraveli, kúpme si normálne auto pre ľudí (rozumej SUV) a možnosť nechať si Type R iba pre seba, ... sa nedostavili! Naopak, jazdí sa jej v tom dobre, auto je presné, silné, nebojí sa obehnúť a má všetky asistenčné systémy, teda sa nebojí pustiť aj na dlhú cestu s deťmi. Má to však jednu podmienku – nesmiem sedieť na mieste spolujazdca, ideálne na žiadnom mieste v aute. 



 

Záver po odjazdení presne 17 718 kilometrov? Stále sa to zlepšuje, s autom som ako jedno telo, milujem ten pocit keď v garáži zapadnem do sedadla a absolvujem úvodný rituál, ktorý niektorým ľuďom pripomenul štart vrtuľníka. Dvere, pás, spojka, tlačidlo Štart (motor), grafika palubáku, riadiačka kontroluje a postupne vypína všetky kontrolky, tlačidlo „i“ na volante pre vstup do palubného počítača, tlačidlo funkcie Štart/Stop, uvoľnenie elektronickej ručnej brzdy, potvrdenie OK na displeji infotainmentu, cvaknutie jednotky a vyrážam! Úchylné? Absolútne!

 

Dlhodobá spotreba klesla z 10,8 na 9,5 litra 100 oktánového benzínu a bežne sa na diaľnici v rámci povolenej rýchlosti jazdí za 8,5 litra. Do nádrže sa podarilo natankovať maximálne 42 litrov (46 udáva výrobca) s údajom o dojazde 0 kilometrov. Rezerva cca 3-4 litre tam ešte stále je aj potom ako počítač vyhodnotí, že už nikam nedôjdete. Auto malo zatiaľ iba jeden závažnejší problém s uchytením prevodovky a nemalo žiadnu mechanickú ani elektronickú komplikáciu, ktorá by znemožnila jeho užívanie. V lete sa ide na náročný roadtrip do francúzskych Álp a na okruh, takže budeme informovať ako to dopadlo.

 

 

Text a foto: Marek Varga

Advertisement