Projektil!Najlepšie Tarraco?e-tronQ3 45TFSICB650R Neo Sports CaféPani MamkoAfrikaCupra AtecaAlienAudi Q3RWD = FUN
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Honda Civic Type R - Maratón Test – 365 dní

Honda Civic Type R - Maratón Test – 365 dní

Už je to rok. Dnes presne 365 dní od prevzatia nového auta s počtom kilometrov 6 na počítadle (dnes 26400). Spoločenský šum o relativite času ponecháme teraz bokom a v nasledujúcich riadkoch by som chcel zabilancovať o jednom celom roku života s ostrým kompaktom. Dnes viem, že existuje markantný rozdiel medzi žitím so Civicom Type R, či Focusom ST alebo Golfom GTI. Honda si totiž so sebou nesie, cielene, istú dávku masochistickej všestrannosti. Môžete tomu rozumieť tak, že dokáže všetko, čo vyžaduje denná rutina, ale dáva tomu príchuť nedopečeného steak-u. Kedysi som niečo podobné napísal o Megane RS, v dobe keď bol ešte rare. Dnes je pre mňa kráľom profesionálneho, ale krvavého cateringu, práve Civic Type R.

 

Myslím si, že to čo definuje konečný výber auta (nie len) kategórie hothatch pochádza z ďalekej minulosti. Z čias, keď sme ešte nemali kapacity riešiť civilizačné problémy a namiesto hypoték a sociálnych sietí sme kamuflovali mokré tenisky, aby sa stará mama nedozvedela, že sme sa opäť brodili v 13 stupňovom potoku a „zarábali si“ na zápal pľúc. Dnes v dobe, keď existujú 300+ koňové autá zabalené do karosérie rodinného hatchback-u na nás vplýva práve historická skúsenosť, ktorá v nás formuje človeka s istými potrebami, prioritami, ale aj očakávaniami. A tie, spolu s referenciami iných ľudí, ktorí sú vlastne úplne odlišní, môžu spôsobiť psychózu ústiacu k nesprávnemu rozhodnutiu. Bez filozofickej omáčky by to mohlo znieť tak, že pokiaľ skutočne chcete ostrý hatch, odhláste sa z toho internetového fóra preplneného mudrlantami v spotených tielkach, ktorí zrejme podobné auto nikdy neriadili a choďte k predajcom na skúšobnú jazdu! Alebo príďte na naše zabehnuté #obrubník-y. Nič vám nedá viac ako osobná skúsenosť!



 

My, deti vychované v potoku, ktoré nemali všetko, čo sa nám zrovna v ten deň zapáčilo v katalógu Lego, zrejme potrebujeme trochu utrpenia, pretože nás napĺňa pocit, že veci si treba zaslúžiť. Tuhé riadenie, chirurgická prevodovka Type R a surové šasi (napriek nadpráci geniálnych tlmičov) sú faktory, ktoré paradoxne nekritizujeme, ale vyhľadávame. Myslím si, že majitelia alebo dlhodobí užívatelia Type R v sebe nemajú dostatočne vyvinutý zmysel pre efektívne spracovanie komfortu. Chýbajú nám pomyselné rukavičky, v ktorých pracujú napríklad nemecké značky. Naopak, vyhovuje nám poriadok a jasne vymedzené línie, ktoré Honda ponúka a Nemci ich, ešte k tomu,  vedia zladiť aj so spomínaným zmyslom pre komfort a dokonalú ergonómiu. Preto mám naozaj rád Golf GTI, ale nekúpim si ho, pretože mám pocit, že mi dáva všetko zadarmo! (pozn. redakcie: čudná predstava redaktora dlhodobo jazdiaceho Civic Type R nepodlieha faktu o skvelom prevedení VW Golf GTI a jeho dokonalom zásahu cieľovej skupiny).



 

Honda Civic Type R súčasnej generácie s označením FK8 je vynikajúci športový automobil schopný plniť aj praktické záležitosti a byť kompromisom pri rozhodnutí umiestniť v rodine iba jedno auto. Jeho denné užívanie je však spojené s priveľkou dávkou vyžadovanej pozornosti. Na jednu stranu je to fajn, pretože človek je na ceste stále v strehu a predchádza tak fyzickým kolíziám a zdravie ohrozujúcemu nebezpečenstvu. Na stranu druhú je to vcelku vyčerpávajúce a pokiaľ nie ste ako ja, bytosť z potoka, mohlo by vám to po nejakom čase vadiť. A táto vyčerpanosť/únava, paradoxne, bude rovnako znižovať mieru vašej pozornosti za volantom. Túto Hondu musíte jednoducho chcieť a musíte vedieť, do čoho idete. Inak vás bude veľmi dlho sprevádzať vnútorný nepokoj a pochybnosti o správnosti vášho rozhodnutia. 



 

Bilancia v bodoch za 365 dní (26 400 km)

 

1. Náklady na palivo – 4140 EUR

2. Náklady na poistenie na 1 rok – cca 885 EUR havarijné poistenie, cca 250 EUR PZP

3. Náklady na servis – plánované návštevy - absolvované 2 prehliadky – cca 360 EUR

4. Náklady na servis – neplánované návštevy  - 0 EUR. 3x nápravy geometrie, 1x výmena silentbloku prevodovky – všetko v rámci garančných opráv

5. Letné pneumatiky – bežným jazdením s občasným športovým dopoludním spôsobíte počas 2 sezón úbytok dezénu na minimálnu prípustnú mieru. Myslím si však, že pneumatiky na toto auto je vhodné meniť každý rok. 

6. Zimné pneumatiky – 1 sada bez problémov vydrží 2 zimné sezóny

7. Brzdy – bez zásadných problémov, ale na kotúčoch sú už vizuálne zachytené schopnosti celej brzdovej sústavy

8. Exteriér – zub času sa neprejavil. Vznikli malé jazvy z boja počas ostrých jázd v podobe stôp po odfrkujúcich kamienkoch  - zanechali malé jamky na lesklej čiernej maske.

9. Disky – žiadne poškodenie vplyvom času, umývania alebo ostrých jázd. 20 palcové, nízkoprofilové pneumatiky  (245/30) si však vyžadujú vysokú mieru pozornosti pri jazdení v našich mestách, pretože ich ochrana voči disku je kriticky nízka. (1 disk = 1800 EUR s DPH) 

10. Zimné disky od značky OZ (model Rally Racing) dodali autu charizmu pretekárskeho rally špeciálu a skvelo odviedli svoje zimné zadanie. Ale nie sú vhodné na ostré a krátke jazdy, pretože sa v nich prehrievali brzdy. To že na surové jazdenie nie sú vhodné ani zimné pneumatiky netreba komentovať.

11. Interiér – mierne opotrebenie čalúnenia vodičových dverí. Sedadlá (predné, zadné) a materiály palubovky zostávajú bez pozorovateľných negatívnych zmien, napriek intenzívnemu užívaniu auta celou 4-člennou rodinou s deťmi vo veku 12 a 4 roky.

12. Zimná prevádzka zaznamenala mierne akustické protesty studených materiálov – príchodom leta sa všetko samo vyriešilo

13. Kufor – vynikajúci úložný priestor, došlo však k poškodeniu čalúneného dna kufra, ktoré je žiaľ vyhotovené z okobercovanej škatule s minimálnou odolnosťou voči lokálnemu tlaku - napríklad pri prevoze kočíka, ktorého konštrukcia vyrobila do dna kufra nepekné priehlbiny.

 



Celkový dojem – auto si zaslúži svoju cenovku, mechanicky (okrem dna kufra), elektronicky (okrem infotainmentu) aj prakticky. Motor s prevodovkou majú extra veľa potencie a spolu s fantastickým adaptívnym podvozkom vyvolávajú vysokú mieru frustrácie u mnohých „pouličných pretekárov“. Ďakujem za celoročnú skúsenosť s týmto vynikajúcim autom a s potešením a neskrývaným záujmom ho odovzdávam do ženskej časti redakcie, kde sa mu v druhej časti Maratón testu bude naplno venovať Ela. Uvidíme ako sa bude Civicu Type R dariť v ženských rukách a čo povie ďalších niekoľko tisíc kilometrov z pohľadu ženy/matky, teda čo nám na zmysel denného užívania ostrého kompaktu povedia bytosti z Venuše?

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Jakub Čajko a autor, Spolupracovali: OMNIA MOTORS, Pro Racing

 

Advertisement