Stinger GTKonzultantLet na drakovi#HotHatch Track TestIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedmaKráľ horyHaute Couture
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Honda CR-V 1,5 VTEC TURBO Elegance 2WD – Cenné Rodinné Vozidlo

Honda CR-V 1,5 VTEC TURBO Elegance 2WD – Cenné Rodinné Vozidlo

Autá typu SUV patria už dlhodobo k veľmi obľúbeným. Priznám sa, ja som ich čaru doteraz nepodľahol, avšak... no veď si prečítajte.

Honda CR-V je v tomto segmente nepochybne na popredných priečkach. Tento rok prišiel výrobca s jej piatou generáciou (model 2019). Novo naladené motory, automat aj manuál a dokonca okrem pohonu všetkých kolies je k dispozícii aj pohon iba predných kolies. Predokolka CR-V? Spočiatku som bol trochu prekvapený, ale nakoniec, prečo nie?

Do redakčného testu som dostal predohrab s manuálom a motorom 1,5 VTEC Turbo (173 koní), vo výbave Elegance. Je to taká stredná výbava, čo ma však hneď potešilo, táto výbava (resp. všetky CR-V) má už toho oveľa viac ako prednedávnom. Štandardom je napr. rozpoznávanie dopravných značiek, inteligentný adaptívny tempomat, upozornenie na vybočenie z pruhu, ale tiež aktívne udržanie v jazdnom pruhu. Super.

Vonkajší vzhľad je skôr konzervatívny, elegantný a uhladený. Presne taký, aký väčšina záujemcov očakáva. Interiéru dominuje volant zo Civica, na ktorý som zvyknutý. Tento má však trošku lepšie prepracované tlačidlá, sú oblejšie a príjemnejšie na dotyk. Sedadlá sú skvelé, výborne som tam zapadol a rýchlo ich nastavil. Vedľa dotykovej obrazovky pribudol otočný ovládač hlasitosti rádia, čo tiež oceňujem. Mnohí ľudia si sťažujú, keď musia rádio ovládať iba dotykovo, alebo na volante.



Idem štartovať a tu prichádza trochu prekvapenie. Klasický kľúč do skrinky zapaľovania, zapnem, rozsvietia sa kontrolky, keď však otočím do ďalšej polohy – štart – všetko zhasne a auto neštartuje. Nuž, CR-V štartuje kvôli bezpečnostným dôvodom vtedy, ak je vodič pripútaný (a so zatiahnutou elektronickou parkovacou brzdou). Trochu si tiež treba zvykať na to, že kľúč funguje v podstate ako tlačidlo. Stačí ho iba na okamih otočiť a štartér sa spustí presne na čas, ktorý je potrebný.



Nasleduje môj, už štandardný, rituál pred prvým odlepením z miesta v podobe vypnutia systému stop/start a zapnutia break hold (ktorý aktivuje tiež automatické zaťahovanie ručnej brzdy po vypnutí motora). CR-V zrýchľuje ladne, pokojne a pohodlne. Po pár metroch vôbec necítim tú hmotnosť (1500 kg). Rýchlostná páka sa drží veľmi dobre, kulisa je presná a príjemná. Odhlučnenie interiéru je skutočne skvelé. Keď preraďujem podľa pokynov na prístrojovke, tak do 60 km/h nie je počuť takmer nič, motor, podvozok, ani pneumatiky. Šípka na preradenie smerom  nahor zasvieti dosť skoro, na to sme už však zvyknutí. Moderné motory Hondy zvládnu po rovinke bez potreby zvýšenej akcelerácie v pohode okolo 1300 ot./min. V praxi to znamená, že už tesne pod 60 km/h pýta auto šestku. Odmenou za takúto jazdu bude iste veľmi nízka spotreba (aj pod 5 litrov). Takto sa však stále jazdiť nedá a ja som potreboval skúsiť všetky jazdné situácie, ktoré nová CR-V bude bežne absolvovať. Jednapäťka ma už v Civic-u prekvapila svojím lineárnym ťahom a postupne nastupujúcim výkonom. V CR-V je to ešte citeľnejšie. Ak by ste o tom nevedeli, prisahám, že by ste nespoznali, že motor má turbo. Skôr ťahá ako atmosférická dvadvojka. Žiadne turbokopance a ešte aj ten klasický, trochu chrapľavý zvuk vo vyšších otáčkach! Počas fotenia jazdných fotiek som sa musel asi 10-15 krát otáčať na úzkej ceste a v kopcoch. Tu ma CR-V prekvapila veľmi rýchlymi reakciami na riadenie, radenie, spojku, plyn. Paráda. Všetko s pohodou a ľahkosťou. Ako by som sa točil na nejakom krpatom aute, ktoré nemá ani tonu! 



Konečne prišiel víkend a ja som mohol vypadnúť z mesta na diaľnicu, okresky a neskôr aj trošku do terénu. Pri 135 tachometrových točí tento motor na šestke málinko nad 3000 ot. Nie je to najmenej, ale pri tom skvelom odhlučnení je to jedno. Okresky, zákruty, kopce, aj s nie najlepším povrchom, zvláda CR-V výborne. Viacprvková zadná náprava neodskakuje. Celkovo sa auto správa aj pri športovejšej jazde veľmi pokojne a neutrálne. Nesmiete na ňu však príliš tlačiť. Nie je to žiadny ostrý hatch, takže ak pôjdete na hranu adhézie pneumatík, prvý pôjde do zákopy predok. Je to však veľmi čitateľné, žiadne náhle „utrhnutie“. Brzdný účinok nastupuje plynulo a pri silnejšom tlaku na pedál zabrzdíte naozaj rýchlo. Ako som už zvyknutý aj u motoriek od Hondy, pri veľmi razantnom brzdení sa rýchlo rozblikajú smerovky, čo je výborný bezpečnostný prvok.

SUV ako toto poteší najmä vysokým umiestnením sedadiel a teda veľmi komfortným nastupovaním aj vystupovaním, ktoré ocenia hlavne starší ľudia, ktorí majú problémy s kolenami, či chrbticami. Nie je ich málo, snáď každý z nás má okolo seba takýchto rodinných príslušníkov.

Aj keď som mal v ten víkend naozaj veľa práce, stále som mal v hlave myšlienku na to ako konečne vybehnem za dedinu do terénu. S predokolkou? No áno, prečo nie? Poznám to tam dobre a nie je to žiadny ťažký terén. Skôr poľné, lesné cesty v kopcoch. V noci pršalo a trochu som sa obával, aby som predsa len niekde v blate nezapadol. Nestalo sa, moje obavy boli zbytočné. Pred kopcom stačilo trochu viac rozbehu a prešmykovanie bolo minimálne. Naozaj som si užil. Aj v teréne nebolo od podvozka počuť takmer nič! To pohodlie a komfort v sťažených podmienkach – všetka česť. Našťastie pre auto (naneštastie pre mňa), nemá mechanickú ručnú brzdu. To by som v tom blatku strávil asi o hodinku viac času. 4WD je fajn, ale treba si uvedomiť, koľko ďalších súčiastok musí so sebou človek ťahať celý rok na to, aby to využil možno 3x do roka. Je to každého vlastná voľba.



Na záver už len moje údaje o spotrebe. Musím spomenúť, že auto malo pri prevzatí iba 3500 km, takže pravdepodobne na ňom pôjde spotreba ešte dolu. Moja priemerka 7,6 l/100 km obsahuje asi tretinu nádrže po meste a zápchach, tretinu po diaľnici, tretinu po okreskách a pár kilometrov v teréne. Po zábehu a pri pokojnejšej jazde šťastného nového majiteľa sa iste bude dať jazdiť pod 7 litrov.Honda CR-V na mňa zapôsobila veľmi pozitívne. Pohodlie a komfort, ktoré ponúka za veľmi prijateľnú cenu od 24.990,- EUR (cena testovaného vozidla: 28.590,- EUR) sú na veľmi vysokej úrovni. V spojení s povestnou spoľahlivosťou Hondy je to určite jeden z favoritov segmentu SUV. Dávam jej 93%.

Text: Hamlet, Foto: Jakub Čajko