Sport TurismoS batohom bokomN lightTechnokratLord of the RingStinger GTKonzultantIndiánske letoKia Sportage 2018Nová Honda CR-VHra o tróne(N)mancipátorV12 od AMGTemný prízrakFiesta ST 2018 Srdcová sedma
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo AWD - Vyberte si správne!

Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo AWD - Vyberte si správne!

Áno, potvrdzujem, mal som očakávania. Kombinované so zvedavosťou, podporenou skúsenosťou s hybridnou CR-V a môjho prvému dojmu, že mať SUV iba do mesta (vďaka prejavu hybridného pohonu) si neprosím. Chcem mať všeobecne použiteľné auto, ktoré má dostatok priestoru, schopnosť vyštverať sa na chatu a charizmu značky, ktorú mám rád. Auto so štandardným, spaľovacím a hlavne, benzínovým motorom. Honda, ako pre mňa, priniesla do nového CR-V turbom plnenú 1,5-ku s výkonom 193 koní a krútiakom 243 Nm.

 

 

„Hybrid? Pche!“2 liter sa horečne snaží dobíjať baterku pre elektromotor a celé mi to prišlo ako snaha ohrdnutého manžela uspokojiť náročnú ženu, ktorá už aj tak dávno spáva so susedom odvedľa, čo má tetovanie a veľkú motorku. Tak nedôstojný prejav spaľovacieho motora som počul, snáď iba pri astmatických 3 valcoch. Môj verdikt po prvom zvezení? Určite nie. Dnes? ...„Počujte, veď ten hybrid, je fajn! Také moderné poňatie dnešnej rodinnej mobility. Pokrokové, ja Honde a jej technológiam verím.“Ach ako rýchlo som prezliekol kabát!!

 

Prečo som zmenil názor má však svoje hlboké opodstatnenie, ktoré vzišlo z intenzívnej skúsenosti vďaka týždňového testu práve s jedinou klasickou spaľovacou motorizáciou pre novú Hondu CR-V. Benzínový motor 1,5 VTEC Turbo spriahnutý s prevodovokou CVT. Chce sa mi kričať, ... Ale poďme pekne poporiadku.

 

Nová Honda CR-V v Aero Packom, vyjadrujúcim dynamickú povahu značky je ... nie, pôjdem na to inak, dovolím si postupne okomentovať marketingové slogany použité práve na stránkach slovenského zastúpenia značky Honda a tým vysvetliť svoj postoj k otestovaným skutočnostiam.



 

Dizajn

„Navrhnuté s cieľom očariť vás.“ V poriadku, toto všeobecné zvolanie netvorí žiadne vizuálne násilie a ponecháva zákazníka rozhodnúť samého s veľmi miernym návrhom nezabudnúť na ono očarenie. Za mňa, CR-V sa podarilo, je tam jasne cítiť korenie japonskej estetiky s malou dávkou amerického zmyslu pre krásu. Honda stále pôsobí viac športovo ako elegantne a potvrdzuje tým svoj charakter. S príplatkovým Aero Packom(+2090e) vyzerá lepšie ako v sériovej podobe, ale budeme sa vehementne tváriť, že je to menej praktické. Pýtam sa v čom? Malým deťom sa lepšie nastupuje po „schodíkoch“ vysutého prahu. Znížená svetlá výška pri jazdení v meste a po diaľnici nie je prekážkou. Pardon? Že v teréne? Myslíte poľnú cestu neďaleko za mestom? Aha v ťažkom teréne? Ale hybajte!

 

Priestor, ktorý patrí iba vám.“ Takto pokračuje vzbudzovanie záujmu o vnútorné záležitosti a tu musím iba súhlasne kývať a to s takou razanciou až riskujem vykĺbenie hlavy. Nové CR-V je skvelým autom pre viacčlennú rodinu s výrazným priestorom vo vnútri a skvelou ergonómiou. K tomu zadné dvere otvárajúce sa do pravého uhla a prahový „schod“ podporujú detskú bezstarostnosť sprevádzanú šťastím rodiča. Veľmi praktické, veľmi komfortné a tým príjemné pre každodenné užívanie. 561 litrov tvorí objem základného kufra a pokiaľ chcete, viete si po sklopení sedačiek zriadiť malú jaskyňu s objemom 1756 litrov. CR-V existuje aj v 7 miestnej verzii, takže vzorec pre rozmnožovanie 2+XX/XY je poľahky uplatniteľný. Teraz trochu mimo, ale predsa od kufra – bezdotykové otváranie jeho dverí pohybom nohy, tzv. kopaním pod zadný nárazník, funguje najspoľahlivejšie ako som kedy pri akom aute zažil. 10 z 10 pokusov úspešných a netreba sa ani veľmi snažiť. Výborne!

 

Inak, voľte vyššie stupne výbavy. V mojej verzii Executive je okrem všetkých dostupných bezpečnostných asistentov aj kus dobre prevedenej čalúnickej práce. Sedadlá sú výborné, pohodlné aj pekné, materiály na palubovke pôsobia hodnotne a mám z nich pocit, že im tento výraz vytrvá. Celkovo pôsobí interiér veľmi moderne až na predpotopný kutáč páky prevodovky CVT, ktorým zaradiť D, S alebo R je sprevádzané bolesťou prsteníka pravej ruky a symbolikou verbálneho prejavu dlaždiča.



 

Výkon

„Užite si mesto, ako nikdy predtým.“ Absolútne súhlasím. Pohyb CR-V je veľmi hladký, príjemne húpavý a komfortný. Počas pomalých, pokojných presunov mestom na štýl vyhliadkovej jazdy. Spotreba sa v tomto režime pohybuje na prijateľných 8,1 litra aj s potvrdením tlačítka Econ... lenže v absolútne nepoužiteľnom tempe pre väčšie aktívne mesto, akým je napríklad Bratislava. Akonáhle začnete jazdiť normálne, bez toho, aby ste nechali vypeniť každého pracujúceho mešťana za vami, ktorý sa ponáhľa do práce robiť biznis, spotreba sa upravuje na reálnych 11,3 litra. Ups! Na druhú stranu, dynamika auta je aj s jeho 1738 kg slušná, malá 1,5 ka má sily dosť, ale CVT sa pri akomkoľvek pokuse o razantné zrýchlenie chová ako morbídne obézna učiteľka tanca. Je tam cítiť aj vidieť potenciál a skúsenosti „z mladosti“, ale dnes dostali prednosť skvelé veterníky z cukrárne Dolce Positivo. Akonáhle však CR-V dosiahne rýchlosť, viete ťažiť z výborného podvozku aj presného riadenia, ... a veľké X5-ky sa v rýchlych tiahlych zákrutách nestíhajú čudovať. 

 

„Preskúmajte všetko nepoznané.“ Tak tu Honda trochu zavádza, pretože s CR-V sa dostane iba tam, kde to už poznané je, pretože tam nejaký človek postavil alebo minimálne riadne vykčoval a upravil cestu. Pokiaľ tým marketing myslel, dostať sa po asfalte do lesa a nájsť hríbik, ok beriem. Dnešný človek, Homo Urban, ktorý si myslí, že offroad je výjazd na obrubník, by to mohol takto pochopiť. Pohon všetkých 4 kolies AWD graficky umne znázorňuje palubný infotainment a uvádza, ktorá náprava práve dostáva potrebnú silu. Takto vizuálne sa môžete tešiť z akoby permanentného pohonu všetkých kolies. Prax ukázala, že zadná náprava sa pripojí až po žiadosti o pomoc vyslanú spredu, ale ono to tak samozrejme stačí. 



 

A potom ...

Keď ma prešla chuť komentovať reklamné slogany, povedal som si toto: dôležité je si uvedomiť, na čo presne auto kupujete. Ak sa chcete pýšiť vlastnosťami bojovníka zo starovekej gréckej Sparty, berte Civic Type R. Ak hľadáte šikovné a vrtké presúvanie mestom, ponúka sa HR-V. Pokiaľ je vám však bližší rodinný komfort, pohodlie, efektivita prepravy a máte radi značku Honda, je nová CR-V absolútne fantastickým spoločníkom. Osobne sa mi však spojenie 1,5 VTEC Turbo a CVT nepáči. Pokým sa naozaj len presúvate a naozaj vlažne narábate s plynom, vzdialené klokotanie motora v súvislosti s tým ako ho CVT navádza, je dokonca príjemné pre uši. Akonáhle potlačíte na plyn, motor sa ozve s naliehavým kvílením, ale reakcie auta, sú vďaka CVT veľmi ploché a nepresvedčivé. Veľmi mi chýba robustnosť prejavu motora pri tak veľkom aute – ale toto zároveň vnímam skôr ako osobný predsudok. Napriek tomu auto zrýchľuje pekne a papierovú maximálku (200 km/h) sa mi podarilo prekonať o 6 km/h. Jazda po kľukatej diaľnici vie byť veľmi pútavá, dokonca tak veľmi, až vám motor predostrie výstrahu v podobe oranžovej kontrolky oleja, že to vaňa pri toľkých preťaženiach neudržala a poslala čidlu echo, že nemá čím mazať. Podvozok má naozaj potenciál a vysoké SUV na ňom jazdí spoľahlivo aj na limite adhézie pneumatík. 

 

Honda píše údaje o spotrebe paliva v prehľadnej tabuľke, ktorá sa však nijak nestretáva so skutočnosťou, nie v kombinácii s týmto motorom a prevodovkou. V meste som jazdil priemer 11,3 litra, okresné cesty na dôchodcu, mierne pod limit maximálnej povolenej rýchlosti 6,8 litra (toto je nereálne a nebezpečne pomalé tempo), okresné cesty v svižnom tempe s dvoma horskými prejazdami 15,3 litra, po diaľnici v rýchlostných štandardoch 10,1 litra. Celkový priemer počas testu 10,3 litra, čo nie je vo výsledku zlé, ale neotvárajte prosím diskusiu o efektivite malého motora vo veľkom aute s frigídnou prevodovkou. 



 

Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo CVT je auto na pokojné užívanie, či v meste alebo mimo neho, hlavne to nehnať a nesiliť. Motor je inak super, podvozok výborný a prevodovka v ťažkej pohode, ale ako kombináciu to treba využívať výhradne na lenivé presúvanie. Samozrejme, že to celé vie aj zabrať a poponáhľať sa, ale nechce sa mu často – motor hučí, auto trpí. CR-V je žena. A baby keď trpia, tak žerú!

 

Hodnotenie: 3 obrubníky za nápad a prevedenie úžitku. A radu zadarmo - pokiaľ chcete CR-V s kusom typickej športovosti od Hondy, vyberte si 1,5 VTEC Turbo s manuálnou prevodovkou. Ak je vám bližší vývoj a vedecký prístup tejto značky, vyberte Hybrid a užívajte si to technologické ticho.

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Filip Damé