ZOE znamená životPiaty elementAudi Q7 60 TFSIeShooting BrakeOriginálRaptor AirlinesE-lienBMW X7 M235i xDrive Gran CoupéMustang a MarilynCAPS LOCKSports TourerKráľ CoupesaurovProjekt VáňaMajster NKodiaq RSV ako...
Úvod / Auto/Moto / Auto testy / Honda e Advance + - Originál

Honda e Advance + - Originál

„Toto nie je prototyp“, sú úvodné slová na internetových stránkach Honda, ktoré sa objavia ihneď po kliknutí na odkaz „Objavte Honda e“. A majú pravdu! Nie je to niečo, čo tu už bolo, nejaké už existujúce auto, ktorému dajú namiesto poťahov žlté tielka, odznačik so zelenou planétkou a do kufra narvú baterky, aby sa klasický, napríklad Civic, stal ťažkým, drahým a zbytočným. Ja naozaj nie som zástancom eco-bio-raw trendov, nenosím pod pazuchou knihu, nejazdím na pradedovom bicykli, nemám nepestovanú bradu plnú hmyzu a bioryže ani čelenku z bambusu. Ja na tieto zelené kecy vcelku kašlem, ale jedno mám rád určite. Originalitu, poctivosť vývoja, snahu robiť veci lepšie s pridanou hodnotou radosti z jazdy, ... keď už sme pri tých autách. 

 

Honda to s prototypom myslí tak, že sa naozaj pozeráme na funkčné, produkčné, plne elektrické auto a nie na nejakú skicu z budúcnosti. Moje vnímanie je rozdielne. Honda e je prototyp v zmysle svojho prvenstva a nepopierateľnej originality – vizuálne úchvatná a jazdne vychytaná škatuľka na elektrinu, ktorú vo farbe s príznačným menom Charge Yellow na 17“ elektro diskoch nedokážete prehliadnuť. Neviem si pomôcť, ale po intenzívnom týždňovom jazdení, musím opäť použiť svoju steak-ovú objednávku, well done Honda, well done!

 

Páči sa mi výraz „fičať na éčku“, pretože je trochu dvojzmyselný, trochu nelegálny a v súvislosti s jazdením na prvej, plne elektrickej Honde, úplne pravdivý. Na Honda e sa nevrčí, neručí, nekňučí, nepíska ani nevypráža (naše staré pripodobnenie k ostrej jazde, pretože aj vtedy má olej vysokú teplotu, podobne ako pri vyprážaní rezňov), na Honda e sa FIČÍ! Doslova! Aerodynamický odpor chalani z Osaky upravili tak, že vzniklo jedno milé, oblé autíčko bez zbytočných rušivých elementov. Všetko je LED – vpredu, vzadu aj vo vnútri sa svieti moderne. Namiesto späťákov má éčko kamery, ktoré v reálnom čase prenášajú obraz na vnútorné 6“ displeje, umiestnené na krajoch palubovky. Systém sa volá SCMS a perfektná ostrosť prenášaného obrazu zaručuje, že zbadáte aj súťažnú srnu, ktorá by vás chcela obehnúť po tráve napravo!



 

Humanoidný výraz predku aj zadku (na prvú človek ani nevie, či k vám Honda e ide spredu alebo cúva) bol zámerom a vďaka okrúhlym svetlám sa chce svojmu majiteľovi priblížiť ľudsky a stať sa domácim miláčikom. Zapustené kľučky dverí aj presklený kryt nabíjacích portov na prednej kapote, sú efektno-efektívne dizajnové doplnky, ktoré len podčiarkujú jednoduchosť a hladký, elegantný zjav celého auta. Ešte k tým kľučkám – pri aktívnej funkcii bezkľúčového prístupu, samé vyskočia po priblížení sa k autu a celá táto akcia vyzerá ako keď vás doma privíta verný psík. Zavrtí chvostom vystrčí uši a ujistí vás, že aj keď musí žrať hnusné granule, čo mu servírujete, stále vás má rád – ďalší z momentov, kedy Honda e definuje emócie s fokusom na svojho majiteľa.



 

Okamžite po otvorení dverí vravím mňam na bezrámové okná a po usadnutí za volant, resp. kdekoľvek do interiéru, ihneď uznávam prémiové spracovanie každého detailu. Naozaj, interiér Honda e je nadčasový a pôsobí luxusne. Sedenie si viete vyčalúniť aj príplatkovou kožou, ale testované látkové sedadlá sa oveľa viac hodia k myšlienke a celému poslaniu Honda e. Displejov je more a na dvoch najväčších doslova. Môžete si tam totiž navoliť zobrazenie digitálneho akvária, v ktorom si menežujete jeho vzhľad, počty aj typy rybičiek, len a len podľa vašich podmorských preferencí. Akvaristi, skladajte zálohy!



 

Dvojramenný volant mi osobne odkazuje na Civic prvej generácie a posed za ním je výborný. Napriek kompaktnosti celého auta je vnútorný priestor dostatočný a predstava denného mestského žitia s touto električkou je absolútne prirodzená. Kufor má objem 171 litrov, čo je dosť na slušný nákup, tašku na tréning alebo stredne veľkú dámsku kabelku. Nosnosť kufra uvádzaná nie je, takže s tou kabelkou nie som si istý na 100%. Po sklopení sedačiek je tam možnosť narvať polosfúknuté kanoe alebo horizontálne disciplinované deti, dohromady celých 861 decimetrov kubických.



 

Honda e je tichý mestský šprintér a pouličný pretekár. Štarty zo semafórov si jednoducho neviete odpustiť, hlavne potom ako sa vedľa vás nastroja smradľavé kombíky, podvodne využívajúce BUS pruhy na to, aby mohli všetkých za sebou zahaliť do oblaku naftového dymu. 154 koní a okamžitých 315 Nm? Bez šance priatelia! Ečko však nie je len o výkone a super pružnom zrýchlení. Pohon zadnej nápravy, rozloženie hmotnosti 50:50, kolesá v rohoch karosérie a väčšie 17“ disky so zmiešanými pneumatikami (vpredu 205, vzadu 225) robia z malého, nevinne sa tváriaceho vajíčka, seriózne jazdecké náčinie. No takto, nikdy to nebude o striekajúcom adrenalíne v červenom poli otáčok, ale spôsob akým Honda e dokáže odrezať zákrutu  a nechať si mierne skĺznuť zadok, je príťažlivý. 



 

Údaje ako zrýchlenie 0-100 za 8,3 sekundy a maximálka 145 km/h, nie sú z ríše divov, ale o tieto čísla naozaj nejde. Honda e jazdí dokonale hladko, reaguje okamžite, dynamika v meste je príkladná, spoľahlivá a tým aj bezpečná. Vďaka vnútornému polomeru otočenia 4,3 metra môžete kradnúť parkovacie miesta skútrom a funkcia Honda Parking Pilot so všetkými 12 sonarovými senzormi a 4 kamerami, vyrieši manévre bez toho, aby ste sa dotýkali volantu, pedálov alebo tlačidiel prevodovky. Vy si zatiaľ môžete inštalovať nové pozadie pre vaše displeje alebo sŕkať čerstvý fazuľový džús.



 

Aby som bol aj trochu kritický, s heslom „dokonalosť je nuda“, pripíšem aj odstavček s drobnosťami, ktoré vo svete japonského inžinierstva vnímam ako 3D pehu na zadku Missy Elliot – na prvý pohľad ju nevidno aj vďaka iným pútavejším momentom, ale pokiaľ s ňou začneš žiť, ... raz ju nahmatáš. Napríklad: 1. Tlačidlá vyhrievania predných sedadiel sú umiestnené na tak exponovanom mieste, že nech si ktokoľvek, stačí že máš kolená a zaručene si s nimi veľmi často zapneš vyhrievanie na maximálny výkon. Leto, zima, dážď, tvoj zadok bude v plameni častejšie ako by si potreboval. 2. Honda e je dynamické auto, ale dištančný radar, kontrolujúci vzdialenosť od prekážky pred autom má na rýchle reakcie, presuny a zmeny miesta často iný názor, ktorý argumentuje oranžovou kontrolkou a oznamom, že sa na to temporary vy ... deaktivoval. Po opätovnom naštartovaní je však opäť v pohotovosti. 3. No a bluetooth pripojenie telefónu si zaslúži pochvalu za snahu, no nie vždy bolo úspešné. Infotainment Hondy je prípad pre dobrého hackera – ono to v princípe funguje dobre, ale miestami by to naozaj chcelo zrýchliť. 



 

Za 30 minút sú baterky nabité na 80% cez nabíjačku CCS2 DC. Za 4,1 hodiny na 100%. Predpokladá sa, že toto auto budú užívať ľudia, vlastniaci rodinné domy alebo garáže so zástrčkami, kde si počas noci svoju ečko v pokoji doplnia, aby ráno odchádzali do práce pozitívne nabití. Mimochodom, potvrdená informácia je, že prvých 20 slovenských zákazníkov dostane zadarmo nabíjačku na stenu, verím, že aj vrátane inštalácie! Pokiaľ by ste však predsalen trávili čas na verejných nabíjačkách, cez HDMI vstup si zapojte PlayStation alebo pozrite dobrý film. Batéria má kapacitu 35,5 kWh a s dojazdom 210 km (pri slabšej verzii 222 km) si pokojne vystačíte na 2-3 dni jazdenia mestom za základnými povinnosťami – práca, nákupy, škôlky, prípadne hobby. No a bez appky ani ranu, takže aby ste boli so svojím elektrickým miláčikom v stálom spojení, mohli mu plánovať nabíjacie cykly a sledovať jeho telesné funkcie, aplikácia My Honda + doplní všetky vaše online potreby.


 

 

Single Pedal Control je výborná záležitosť. Pri bežnom jazdení dokážete pohyb auta ovládať iba pedálom plynu, rozumejte akceleráciu a brzdenie, pretože zatočiť je nutné volantom. Zatlačíte, zrýchľujete, pustíte, spomaľujete. S dôrazom na spomaľujete, pretože pokiaľ potrebujete zabrzdiť núdzovo je dôležité použiť klasický pedál brzdy. Ak je však jazdenie pokojné, ovládaním jediným pedálom si zároveň výrazne pomáhate k nabíjaniu batérií, pretože všetka energia vyprodukovaná spomaľovaním sa vracia späť do batérie. Veľmi efektívne hlavne s tým, že silu rekuperácie alebo onoho spomaľovania si viete regulovať, netradične, pádlami pod volantom.



 

Dalo by sa písať ešte na strany, ale kto by to potom čítal? Takže všetky ostatné systémy, bezpečnostné asistenty, kamery, zabudovanú umelú inteligenciu, ktorá sa chce učiť, digitálne plochy, prepojenia, toky energií a mnoho ďalšieho si môžete naštudovať v materiáloch samotnej značky. Na predajných miestach vám ochotný a vyškolený personál rád všetko predvedie. Za mňa na záver len toľko, že fandím pokroku. Že zdieľam myšlienku (nie nezmyselné normy) mať zdravšiu planétu a že mi robí radosť jazdiť v takto dobre postavenom aute. Honda e je pre mňa ozajstným prototypom a originálom prítomnosti!

 

 

Autor: Marek Varga, Foto: Jakub Čajko, autor

 

 

Advertisement